
Een onpraktische auto die je hebt gehad, of gewoon ooit een ritje in hebt gemaakt. Je kunt er vast eentje opnoemen. Deel het met deze lezersvraag!
Sommige auto’s weet je al vanaf dag één dat ze onpraktisch zijn. Andere auto’s blijken achteraf toch krapper dan verwacht. Dit laatste is toch bijzonder lullig als je aan het laden bent voor de vakantie. Met een Mazda MX-5 of een andere tweezitter weet je natuurlijk van tevoren al een beetje wat je kunt verwachten. Maar wat is nu de meest onpraktische auto die je gereden hebt?
Goed inlezen scheelt potentiële stress. Je moet niet naar de Verenigde Staten vliegen met 4 koffers en vervolgens een Mustang Cabrio ophalen. Een beetje inlezen leert al dat dit natuurlijk niet gaat passen.
In deze lezersvraag willen we weten wat de meest onpraktische auto is die je gereden hebt. Want daar zijn we toch wel benieuwd naar. Epische verhalen, leuke anekdotes of nachtmerries. Deel ze hieronder in de comments. Misschien heb je wel een voorbeeld van een auto die van tevoren praktisch lijkt, maar achteraf helemaal niet praktisch is. Het kan meteen een stukje advies zijn voor een ander die misschien een dergelijke auto overweegt.
Een Del Sol die ik had toen ik 18 was. Je wilt met je vrienden overal naartoe maar het is een tweezitter en de kofferbak was gereserveerd voor de geluidsinstallatie, tja dat is leuk als je 18 bent.
Maar wat reed het leuk, vooral in de zomer.
Het mooiste was nog met iemand in de kofferbak door de McDrive en die laten bestellen (dit was voor dat de geluidsinstallatie erin lag)
Grappig, ik wil juist nooit (naja eigenlijk in ieder geval zo min mogelijk) vrienden mee in de auto, die zijn er gewoon minder zuinig op dan ik met hun vuile schoenen erin, in de auto eten en drinken etc… nee dank je. is voor mij ook de reden om gewoon coupes te blijven kopen, dan willen ze niet eens mee achterin :)
Nou ben ik benieuwd: Was dat met die vriend dubbelgevouwen en het kofferdeksel dicht, of met een open kofferdeksel en een wat normaler zittende vriend in de kofferruimte?
Met onze Alfa 4C spider gaan we zomers meestal 2 weekjes weg, bijvoorbeeld naar Sicilie, Corsica of Kroatië. Kortom altijd tussen de 5000 en 7000 kilometers. Dus nee niet strak richting eindbestemming. Gewoon mooie wegen en een grote glimlach.
En ja in de zomer, dus het dakje moet eraf kunnen! Dit houd in dat de kofferbak gehalveerd wordt samen met de compressor voor een eventuele lekke band. En zo kunnen we met z’n tweeën ÉÉN sporttas meenemen. Jas over de stoel hangen, kaarten ( hoort op vakantie) en proviand voorin in een tasJE. Maar mooi dat we het hebben!!!! En eigenlijk mis je niet zoveel spullen, wel halverwege even een vakantiehuisje want dan kunnen we de was even bijwerken.😂
Nu maar hopen dat onze gele bolide weer van stal kan deze zomer!
Annelieke
@sunstar: Heel gaaf, zo hoort het! Hulde voor de kleur geel trouwens. Past er echt maar één sporttas in?
Als het dakje erbij moet 1 tas. Nog wat hoekjes opvullen met een extra paar schoenen en klaar.
Heb dan meestal nog een klein tasje met ondergoed en sokken onder mijn benen en de brandblusser heb ik eruit gehaald.
Heb ik het nog niet over de lage ligging, moeilijke instap, maar ik kan niet wachten tot we weer kunnen.
Je bent op vakantie zodra je bent ingestapt.
Hoe weet jij dat deze geel is???
@sunstar: nou gezien het onderaan in door jou op gestelde tekst staat 😄
Blond, nee niet eens!😂
Reed je toevallig dinsdag in rijswijk? reed achter een gele alfa 4c
Met een nieuwe SLK 230 Kompressor op vakantie naar Z- Frankrijk met tent en kampeerspullen…. maar wat een heerlijke vakantie was dat!👍☀️
Destijds mijn zwarte Volvo 480 turbo zonder airco of open dak met een kapot automatisch raammechanisme op vakantie tijdens een hittegolf in een land met tolwegen. Niet handig…
Ik zat gisteren in een straatlegale replica van een 50’s F1 racer. leuk, maar niet echt zinvol als je wat mee wilt nemen.
Porsche Taycan 4S.
@fmgarcia Aha jou bedoeling is om in zuid Frankrijk iemand de gordijnen in te jagen.
jouW
@vwaudiporsche: Dat lukte volgens mij ook nog een beetje👍🏻.
@fmgarcia: Hoe is dat een onpraktische auto?
@fmgarcia, Haha! Ik sta op het punt om op vakantie te gaan met de Taycan, ik weet niet wat mij overkomt… ik heb ruimte over! Wat een luxe!👍😉☀️
@Charles Taycan 4S: Ik vond het geen praktische auto. Enorm snel en mooi, maar ben terug naar Panamera turbo gegaan. Puur om jou te pesten.
@fmgarcia, aha, puur om mij te pesten… waarom? Schep je daar genoegen in? Fijne en comfi auto de Panamera, veel plezier er mee en als ik je tegenkom zal ik gewoon zwaaien zoals de meeste Porsche rijders doen, ondanks dat pesten…😜🙏
@Charles Taycan 4S: Jij hebt in 6 maanden tijd de Taycan een 159 status weten te geven op AB, dan hoort dit er ook een beetje bij;).
@Charles Taycan 4S: En bovendien een hele fijne vakantie!
Merci! Ben al op plaats van bestemming, onderweg weer veel duimpjes en fotootjes van omstanders hier en France en nog ruimte over!👍😉☀️
Chevrolet Suburban uit 1984 met 7,4 liter V8. Extreem veel ruimte, maar onmogelijk om te parkeren. Wel enorm veel plezier mee gehad en zelfs een keer mee naar Zuid Frankrijk gereden.
@erce: en waar ik 1984 zei, bedoelde ik 1980
@erce: stop de tijd
De BMW i8. Schitterend ding, maar geen greintje ruimte voor spullen, te laag voor de drempels in mijn straat en die schitterende vleugeldeuren zijn héél onhandig als je vlak naast een andere auto geparkeerd staat.
Heel bijzondere auto inderdaad, maar ik kon er amper mijn laptoptas in kwijt. En dan “bagageruimte” achterin werd dan ook nog eens redelijk warm, dus bijvoorbeeld chocola moest je daar niet in doen.
Niet eens iets heel bijzonders, een Peugeot 107. Op zich leuk dat ie vijfdeurs is maar met iemand van 1,88 achter het stuur kan je niemand kwijt op de achterbank. Bagageruimte is prima voor wat het is, een boodschappenwagentje. Maar echt praktisch was anders.
als ik het mag omdraaien trouwens: wat een bizar praktische auto is de Clio II. Afgelopen week een aantal keer bij wijze van spreke een half inboedel mee vervoerd (een wasdroger incluis) en het past alsof het ervoor gemaakt is. Echt bizar hoe groot dit kleintje is.
@720s: ik heb die ervaring met een mintgroene gen 1 Twingo van een vriendin van me. Wat gaat daar onwijs veel in. En door de verrijdbare achterbak kunnen er ook gewoon echt lange mensen achterin.
@720s: mijn eerste auto was een kadett D daar paste gewoon een dames fiets achterin! Dat ding was ook zo’n ruimte wonder!
Volvo C30. Was vaak proppen in de kofferbak bij langere zakenreizen maar geen reden om niet opnieuw voor een C30 te gaan. Buiten de ienie mini kofferbak was die voor de rest juist heel praktisch, grote portieren, gemakkelijke in- en uitstap, goed zicht over de schouder.
@mashell: precies, ik heb er ook een gehad en met mijn 2m is dat een van de weinige kleine auto’s waar ik echt lekker in kan zitten. Maar voor de rest geen ruimtewonder.
Dit is zo herkenbaar. Voorin was dit een van de meest praktische auto´s die ik ooit gehad heb. Ergonomisch top, inderdaad vrijwel geen dode hoek. Totdat ik mijn pasgeboren dochter mocht ophalen uit het ziekenhuis en mijn schoonpa moest bellen om zijn station te mogen lenen.
Ik had ook nog de opties; sports chassis en bodykit. Geen moment spijt van gehad als ik het Vinex hindernissenparcours mocht afleggen.
@anthoniegj: Ik had een 2e generatie Alto bij het vervoeren van mijn eerste kind. Hoe kan het niet in een C30 passen?
De voorstoel wilde niet lekker met de maxicosi. Het lag aan de hoek denk ik.
@anthoniegj: wij hebben een Alfa GT met 1 kind van 4 en 1 van een half jaar. Vraagt wat creativiteit, maar ’t heeft altijd gelijk gesprekstof als we ergens aankomen en de boel uitpakken.
Een Peugeot 307 XSI uit 2004. Die kocht ik 7 jaar geleden als auto voor erbij. Dus dat ding betaalt en hop, op weg naar huis. Na een kleine 60 km rijden stopt ie ermee. Dat was super onpraktisch. Hij heeft het trouwens nooit meer gedaan. Rijden dan he..
@ rikus: wel even tanken hé.
@rumour: Dit is waarschijnlijk de eerste keer in de geschiedenis dat er een auto naar de sloop werd gebracht met een volle tank benzine..
Opel Speedster 2.2, enorm diepe instap wegens de brede dorpels en uiteraard vrij laag en Spartaans.
@dave130r: heb ik ook gereden, als daily ook nog eens.
Ach, als je je er op instelt gaat alles, ik ging er zelfs mee kitesurfen.
Kiteboard op de bijrijdersstoel
@dave130r: gaaf ding zon speedster
@dave130r: klopt heb ik ook een gehad en met dak erop helemaal een drama of je moet 1 meter50 zijn
Ooit een proefrit gemaakt in een Smart Roadster – dat is toch echt heel onpraktisch door de middenmotor. Vervolgens een MX-5 gekocht en die heeft in dat vergelijk een ongelofelijk ruime kofferbak. Het is dus maar net wat je referentiekader is :-)
Altijd wanneer iemand schrijft over een Smart Roadster, moet ik aan @jrk68 denken. Those good old days ;-)
@quincy: Zo dan. Dat is lang geleden inderdaad. Norge erbij. Lincoln. Gelukkig is DeSjonnies heel sporadisch onder ons maar dat is het dan ook. Jammer wel.
Oh… Norge met de VW Caddy :-) So many memories. Het zijn er niet veel meer (die reageren), maar er zijn nog een aantal veteranen over ;-)
@quincy en @viezefreddyw
Blijven jullie dan maar leuke auto ervaringen (uit de oude doos) delen… want die zijn leuk om te lezen!
@viezefreddyw: zonde inderdaad. Had toen nog geen account, maar dat was genieten.
Het relaxte ouwe-jongens-krentebrood sfeertje is verdwenen, het sfeertje waarin je eigenlijk alles kon zeggen. Verder mis ik die kale ( Casper Heij ) heel erg, net als de door jullie genoemde veteranen.
En Lincolns absurde young ones humor
Gelukkig heb ik TEO nog !
Daarnaast is er weinig avontuur te beleven met die Corona
Botsauto
Renault Clio V6 – 1ste gen.
Maatje in de klas destijds had er eentje mee (was van z’n pa). Je kon er 2 blikjes Red Bull in kwijt, dat was het dan ook wel.
Volkswagen Kever.
Sloom, luidruchtig, zijwindgevoelig, koud, zoop benzine, geen ruimte en onoverzichtelijk.
Een 2CV was dan nog soort van praktisch vergeleken bij deze grootste automobiele mislukking.
Ooit een Peugeot 308 SW (gen.1) in de short-lease gereden. Zeker niet onpraktisch qua binnenruimte, maar het was de bedoeling dat ik daar voor de werkgever 2x per week een retourtje Z-Limburg mee moest rijden. Na in de eerste week 2x 330 km te hebben af gelegd, heb ik de sleutel weer ingeleverd, want ik had de rug toen al helemaal naar de kl*ten. Wat ik ook probeerde, ik kon er m’n zit niet in vinden. En dat noemen ze dan ‘Frans comfort’. Oh, en nog een negatief punt: met 120 km/u rijden deed -ie met 3500-3600 tpm. Doodvermoeiend en horendol werd je ervan.
@RRRobert: idd geen auto voor op de snelweg, veel te veel toeren.. naar binnenwegen rijdt hij fijn. Geen last van m’n rug, ook al rij ik veel en ben boven de 1,90. Qua ruimte: heb vier jonge kinderen en die passen er goed in. Op vakantie dakkoffer erop, maar aan alle kanten is een 307sw ruimer. Maar als ik ooit mag crashen: een 308 voelt stukken steviger aan dan de 307, en al dat extra staal kost ruimte.
@RRRobert: Exact maar dan ook exact de zelfde ervaring, wat een verschrikkelijk hok was dat, verschrikkelijke stoelen inderdaad en wat een herrie bak bij 120km/u… het was voor mij een voorloop auto voor 3 maanden, feestje gevierd toen ik hem kon inleveren.
Ik heb vier maanden in een 2e generatie 308 gereden, het reed heerlijk, powertrain en drivetrain dat snapt Peugeot, maar het infotainment was gruwelijk en de stoelen kwamen uit een martelkamer. Vier maanden gereden, acht maanden rugpijn van gehad.
Donkervoort D8, zonder twijfel.
Zoals hierboven gezegd: het is maar wat je referentiekader is. Ik vond een Donkervoort (S8) een verrassend grote kofferbak hebben voor het type auto. Een D8 heeft 250 liter. Zat later in een Lotus Elise, dat is vele malen beperkter (117 liter). Nu zat ik ook nog in een trackspecial waarvan de achterklep niet meer open kon door de roofscoop…
Een Chevrolet Camaro cabrio op Hawaii. Deze huurauto was leuk om te rijden, maar onze koffers konden alleen mee op de achterbank als het dak open was.
Met het dak dicht was de koffer-doorgang te klein en de voorstoelen gingen niet ver genoeg naar voren zodat de koffers erin konden.
Met tanken was het wel leuk, kost geen reet (zoals bekend in Amerika)
@GH: hahah, zelfde gehad.. veel op de achterbank gegooid en daar moest inderdaad wel eens de kap voor open.. wel een lekker geluidje kwam er uit die V8.. Een Mustang is een stuk ruimer ook de achterbak dus wat dat betreft vind ik dat niet zo’n goed voorbeeld in het blogje hierboven..
Wij waren ook nog maar met zijn tweeën, dus betrof ook maar twee koffers. Ach, de ervaring werd er niet minder van. Het is een fantastische vakantie geweest.
de BMW I8 geweldige exclusieve auto maar er kan 1 aktetas mee als bagage ,en ja de drempels moet je vermijden en de vleugeldeuren die prima werken moet je erg voorzichtig mee zijn…
Gelukkig achtyer de voorstoelen kan je nog wat kwijt..
Ik denk dat dit een geweldige klassieker gaat worden ,dus ik denk dat je zo,n auto goed kan kopen ..
Toyota Gt86, achterbank waar je niets aan hebt. Kleine kofferbak met een ingang ter grote van een brievenbus, een normale doos kan je er al niet in kwijt.
Welke onder de E-klasse/A6 heeft wel een bruikbare achterbank? Maar valt die kofferruimte zo tegen? Achterkant is toch even omvangrijk als die van een gemiddelde sedan uit lager segment, zeg maar A-klasse/ a3, 2 coupe,…. is die koffer dan zoveel kleiner?
Achterbank : hier kan alleen iemand zitten zonder hoofd en benen. Zelfs voor m’n dochter van 4 werd de achterbank al snel onbruikbaar.
Kofferbak : elke doos die je moet vervoeren die groter is dan een A3 krijg je gewoon niet achterin, want de ingang is veel te klein. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor een wasemmer of iets anders van gemiddelde grootte, heb echt heel vaak de voorstoel moeten gebruiken ipv de kofferbak omdat het simpelweg niet pastte
Tesla roadster, je kan nooit elegant in of uitstappen tenzij het dakje eraf is. Een ritje langer dan 30km adviseer ik een niergordel en een rugbrace. Owja, hij is snel, maar ook snel leeg. De achteruitrij camera hangt ongeveer 2 cm boven de wef dus echt duidelijk zicht achteruit is er niet
Haha it looks like we have a winner!
Dacht toen ik 18 was een Renault clio Williams te kopen. De pedalen stonden echter zo kort tegen elkaar dat ik regelmatig bij het ontkoppelen op de rem drukte. Heb dan toch maar van de koop afgezien…
Kan niet anders zeggen dan de Ferrari. De dag na aflevering ermee naar Kroatië gereden. Een aktetas kan je achter de stoelen plaatsen en dat is het dan ook wel. De front trunk is nog wel te doen, maar een reis van 2 weken maken is lastig. Minimaal inpakken en de kleine dingen lokaal kopen is het advies.
Oh, en als ik een miskoop mag noemen. Een Cadillac Eldorado uit 1978. Kapte er mee voor een openstaande Ketelbrug een half uurtje na aanschaf en stond te roken. Was heel praktisch.
Ik ga het avontuur aan!
Een klein tentje, 2 slaapzakken en een tas kleren, 3 weken naar Italia in onze BMW Z3!
Op het gemak touren met het dak open en op naar het zuiden. Niets geboekt, stoppen en het tentje opklappen waar we in de middag eindigen..
Joejoe
@Sjeesneef: als je het dak dicht houdt kun je nog wat spullen kwijt in de bak van het dak!
Abarth 500 als we met zijn 3e (ik, vriendin en 70kg Bordeauxdog) naar zee of zo gingen. Voor de rest enkel praktische hokken gereden
Ooit een Fiat 500 als huurauto gehad, ik ben geen ‘normale’ handrem meer gewend en elke keer dat ik de handrem wilde aantrekken pompte ik mijzelf een centimeter of 2 omhoog..
Ben ooit eens gaan creperen (sommigen noemen het kamperen), met een Cooper S Cabrio (R57). Ik wilde per sé met open dakje door de Alpen rijden, dus werd behoorlijk proppen om alles onder het windscherm te krijgen.
Heb de auto na 6 maanden weer weggedaan, omdat het zo’n onpraktisch hok was. Doorlaadruimte was ook om te janken.
@friez: JCW R56 cabrio. Erg leuk, maar met boodschappen idd dak openen en op de achterbank tillen. Kofferbak paste 1 kratje bier, overdwars. Wel een heerlijk apparaat.
Carmero SS – Mijn maat en ik hadden ons verkeken op de grootte van de koffers in de video. (Zie fotos autojunk)
Mini Cabrio
Hmm, een vriend heeft een tijdje een Audi R8 verhuurd voor ritjes, en af en toe reed ik daar wel eens in/als instructeur: 2 jassen en 2 flesjes drinken, veel meer gaat er niet in…
Heb zelf circa 9 jaar lang een Honda Del Sol VTI gereden. Deze was, zeker als je het dakje niet in de kofferbak opruimde, bijzonder ruim! Een 5 persoons tent paste makkelijk in de kofferbak, er was dan nog genoeg ruimte bovenop voor 2 personen aan bagage.
Koffer voorin van de R8 kan je een laptoptas en rugzak kwijt en achter de zetels past een standaard trolley. Eig niet veel minder ruimte dan een 911.
Matra Murena, niet gemaakt om boodschappen mee te doen of op vakantie te gaan, hetzelfde voor de Chevrolet Camaro en Corvette. Leuk om mee te rijden maar zo onpraktisch.
Renault 19 Cabrio ; ruimte voor 4 maar kofferklep is zo klein dat je enkel niet te grote sportzakken mee kon nemen.
Was wel een leuke auto om mee te rijden en heb er nooit problemen mee gehad.
Een keer een Opel Karl mee gehad als leenauto. Totaal geen ruimte, niet op de achterbank als in de kofferbak.
@Evert: Familie heeft zo’n ding… Godsamme, wat een verschrikking! Die achterbank is echt keihard, het lijkt wel alsof je op steen zit achterin… Het helpt ook niet dat ‘ie afgeveerd is als een bestelwagen… En inderdaad, in de kofferbak kan ongeveer anderhalve boodschappentas.
Overigens is het best een oké ding om mee te rijden, best vlot eigenlijk. Soepele versnellingsbak en goede voorstoelen ook.
Nissan 100NX GTI die ik een weekendje had geleend van mijn broer destijds. Wat een krappe cabine, inspiratieloze besturing, nagenoeg geen kofferbakruimte. Motor was wel fijn, trok er lekker aan. Helaas zie je ze nooit meer, was wel een leuke auto om te zien.
@maxidyne: nu je ’t zegt, kan me niet heugen dat ik ‘r een heb gezien. Leuk ding met ’t targadakje. De GTI was wel een exclusieve uitvoering, meestalzag je se 1.6’jes.
Formule RP1 op Zandvoort, kon mijn telefoon niet eens kwijt.
Maar die telt vast niet.
2015 Kia Sportage 2.0T AWD. Met 2 kinderzitjes en een dubbele kinderwagen in de achterbak vrijwel 0 ruimte over.
Zuipt als een malle maar goed peut is nog te betalen in de VS.
Suzuki Alto uit 1983. Ik kan de 1e versnelling niet inleggen omdat mijn knie klem komt te zitten tussen het stuur en de pook.
Chrysler crossfire
De GMC Syclone.
Een cabine die zo klein is, dat je er net met z’n 2 in geraakt. Het minste bagage ging er niet in.
En de laadbak was open, dus daar kon je ook niets in kwijt zonder dat dat ging vliegen of van de ene naar de andere kant vloog.
Het verbruik van 18L hielp ook niet echt.
@cossiekiller: Maar wel sportwagens pesten ;)
Je kunt dan overigens beter de Typhoon hebben, dat is de SUV-variant. Ziet er ook beter uit imo
Dat wel. Altijd leuk.
Maar de Typhoon was een heel stuk zwaarder en dan moest je alsnog de achterbank verwijderen om in België als lichte vracht in te schrijven. En zo groot is de markt er ook niet in… ;-)
Dax Rush MC, op lotus 7 gebaseerde kitcar met een Honda CBR900 motor. Geen voorruit, geen dak, geen bagage ruimte. In de winter best fris (maar met helm te doen), in de zomer goed heet (motor warmte komt via de pedalen binnen).
Eigenlijk een kart met kenteken, dus je kan gummen op de openbare weg (even oom agent in de gaten houden). 490 KG met ca 120 PK, dus plezier gegarandeerd, maar niet praktisch.
Wel eens een proefrit gemaakt in een Grinnall Scorpion. Krappe Troje met BMW K100 aandrijflijn. Geen bagageruimte, geen dak, geen achteruitversnelling.
Een Burton op een zeiknatte dag. Overal lekkage en de accelleratie van een tractor. En ik dacht, toen ik m zag, dat t best een snelle roadster was. Niet dus, met een 2CV-motor
By far mijn toyota supra MKIV met het dak in de kofferbak, want dan kon er gewoon niks in als targa kapje open was, en anders toch wel echt mijn MX5….
Bij uitstek dus de aziatische autos voor mij vergeleken met de europeanen die ik gehad heb
BMW M coupe.
meeste onpraktische auto heb ik nog steeds. Is een ’95 impreza coupe racewagen. Alles gestrip, deuren van polytester, lexaan ramen rondom, rolkooi erin gelast. Boven de 20 graden en zon begin je te zweten in de auto. Wil je verkoeling kan er een raampje open van 15x15cm. Hebben al verschillende keren gehad dat het buiten tegen of over de 30 graden was en in de auto was het tussen de 45-50 graden. Was niet altijd prettig rijden 3,5-4 uur naar de nurburgring toe.
Als je ergens naartoe gaat en je wilt iets meenemen moet tussen de kooi gelegt worden, want achterin in kofferruimte staan een benzinetank, accu en ruitersproeier tankje. Soms verlang je naar oordoppen in de auto, want zit een 3 inch uitlaat onder.
Maar avonturen dat ik ermee beleeft heb en hopelijk nog ga beleven is gelukkig alles waard. En als die mee gaat op vakantie is er een 2de auto om de spullen in te doen.
De oude auto van micha toevallig? Wat jij omschrijft denk ik meteen aan die van hem terug namelijk….
In de mijne zit het standaard dakluikje, kun je zo aftermarket bestellen.
Als je overigens nog ergens de zijramen hebt liggen, heb ik interesse om ze over te nemen.
Mijn huidige auto, een Peugeot RCZ, al is het voor een coupé nog een best ruime auto. En ja de ogen willen ook wat, daarmee compenseert hij ruimschoots.
Een Toyota iQ. Een aantal jaar geleden meegekregen als leenauto van de garage. Niet gek natuurlijk, want het is een mini autootje. Als je de achterbank omhoog had staan, niet overdreven, was er hooguit 5cm ruimte voor bagage/boodschappen. Als je het bankje plat klapte ontstond er een redelijke ruimte, maar dan moest je wel de 2 mini zitplaatsjes achterin inleveren.
Pontiac Fiero
@arthur75:
But I would roll 500 miles, and I would roll 500 more.
Just to be the man……
Da da da (da da da)
Da da da (da da da)
Een veerpootbrug in de kofferbak van mijn Golf 3 VR6. Er past zelfs geen krat bier meer in…..
Een Buick Electra 225 uit ’69
Hij was niet van mij, maar ik heb er een zomer op mogen ‘carsitten’.
Voorop gesteld: Lekker cruisen met een raampje open is heerlijk.
Verder is het aanpassen..
De voorbank geeft nul komma nul steun. Gemodeleerd naar een 3 zits bank waarin je wegzakt. Dit gecombineerd met het feit dat de Electra deint als een reddingsboot op open zee, maakt een ritje binnendoor tot een uitdagende gebeurtenis. Helemaal als de riem een heupriem is die lafjes rond je middel hangt. Je gaat letterlijk alle kanten op.
En dan het verbruik. Echt, een Leopard tank is zuiniger.
1 op 3 gemiddeld.
Zat iets van een 7 L motor in,
Achteraf humor zo’n slagschip. Toen niet..
Ooit met 5 man een 69er Oldsmobile 98 gekocht voor de vakantie in Spanje.
Was een jaar na the Brlues Brothers film, ding zwart wit gespoten, gedeukt was’ie al 2 uitlaatdrmpers zorgvuldig verwijderd en zo naar Spanje toe.
Onderweg wilde iemand Monaco zien, wij daar naartoe.
We hadden daar meer bekijks dan welke Ferrari of Lambo ook !
@deSjonnies: en sindsdien deze bijnaam?
Een gewone mini one. Da’s de kleinste auto die ik al (als firmawagen) gehad heb.
De minst praktische auto die ik al gereden heb. Maar desondanks was het perfect mogelijk om er een droogkast mee te vervoeren “die niet in de Seat Ibiza van m’n schoonzus kon” (wegens te lui om alle zooi uit haar koffer te halen)
Daewoo Matiz automaat 850cc. Wat een drama.
Tesla Roadster, alle gemakken van een kleine roadster maar dan elektrisch, met niet zo veel range, beroerde oplaad mogelijkheden (10 jaar terug, geen universele stekkers, extension cord detected etc), en schadeherstel is/was ook echt een ramp. Was ook lastig om geen stoplicht sprintjes te doen :) die schop onder je kont als je “gas geeft” is redelijk verslavend.
RX-7 FD, kon net een platte pannenkoek in de kofferbak, en ikzelf paste maar net aan achter het stuur.
Mijn Mini 850 uit 1978 met trommelremmen rondom. Op vakantie naar Denemarken, in de file met de ramen open en de verwarming vol aan om te voorkomen dat hij warm liep. Wel heel veel plezier gehad.
@tweemeter:
Was mijn eerste auto! Maar dan een 1000.
Ik was laks met het stellen van die trommelremmen voor. Iedere keer als ik remde moet ik eerst pompen om druk op te bouwen en dan was het elke keer de vraag of ie naar links of rechts zou trekken!
Herkenbaar ;-). Ik heb er later dan ook schijfremmen in laten zetten, tegelijk met een 1300 blok. Geweldig veel plezier van gehad.
Eigenlijk mijn Jaguar S-Type.
Familie heeft al twee keer iets groot en vierkants moeten nabrengen omdat het met geen mogelijkheid in dat ding te vrotten valt.
Eerste keer een additioneel kacheltje voor de garage en de tweede keer een inbouwoven. En ik woon als enige in het westen van het land…
En die keer bij het tuincentrum met die showroom-kussenkist voor in de tuin was ook lachen. Meteen maar de achterbank geprobeerd, die kofferbak was toch onbegonnen werk. Op enig moment zat die kist zo vast dat ie niet meer voor of achteruit wilde. We hebben hem er weer uit gekregen en ze hebben hem een dag later bezorgd.
Heb er maar een Xsara Break bij gekocht voor o.a. dit soort klussen….
@sabrerator: herkenbaar. En dan ligt bij mij op de plek van het reservewiel een gastank dus wiel in de kofferbak. Kratje bier en hij is vol.
@vincentbaan:
Premium-leed 😂😂😂
S-Type as in… het “retro”-model? Of de klassieker? Is de laadruimte dan te laag? Ik vraag door aangezien ik zelf met een half oog kijk naar een leuke opvolger voor mijn Rover 600, die ik overigens erg praktisch vind. Verder ook nooit stuk, lage running costs, en betrouwbaar.
Eerste generatie Opel tigra … met kinderwagen en maxicosie is bijna niet te doen 🙈
Renault clio V6, sport spider en de nieuwe alpine a110 in die volgorde.
Renault kangoo bebop! Niet om aan te zien, weinig ruimte maar wel open dak voor de achter passagiers
Gallardo! (Ja, zo’n 20 minuten ritje). Nergens aflegruimte die groot genoeg is voor een telefoon, maar goed, de halve auto bestaat uit v10 ;)
McLaren P1. Op wat ruimte voorin en achter de stoelen valt er weinig mee te nemen maar wat een geweldige auto!
Civic Coupe EM2. We gingen een koelbox kopen. Beetje lekker grote. Terug uit de kampeerwinkel kregen we hem niet in de kofferbak. Op de achterbank ging ook niet omdat de stoelen niet ver genoeg naar voren gingen. Vriendin dus op de achterbank en de koelbox voorin. Uiteindelijk op kampeervakantie met de Toyota Picnic van pa….
In Berlijn met een paar vrienden een Trabant gehuurd. Nou, dat reed dus echt voor geen ene moer en nagenoeg gee ruimte in dat ding. Bovendien nog stinken als de hel naar benzine en niet vooruit te branden. Nee, geef mij maar gewoon een 2CV.
Een Kia Sportage die we van de ANWB kregen, toen mijn Lincoln niet meer verder wilde. De achterbak was te klein en het ding zoop als een malle.
De MR2 SW20, past precies 1 kratje bier in en met wmeen rit langer dan een uur werden ze warm door de uitlaat en motor.
Een CLK met een rolkooi is al een beetje onhandig (al beschikt die dan over een prima kofferbak), een 911 met een rolkooi is bagage-technisch gezien een regelrechte ramp. Maar goed, zo’n auto is ook niet perse bedoeld als pakezel.
SmartForTwo first edition. Geinig karretje. Maar man man man wát een onpraktisch karretje.
Toch deed dat ‘m de das niet om. Je weet wat je koopt en de charme van de Smart compenseert alle nadelen.
Behalve de onbetrouwbaarheid. “Er worden geen slechte auto’s meer gebouwd” wordt er wel eens geschreven. Nou, koop een Smart en je piept wel anders. Motortje na 70k km naar z’n vaantjes door de versleten turbo, elektrische gremlins, ophanging slijtage, koppeling kaduuk.
Jammer.
1942 Dodge WC 3/4 ton: gigantisch groot, gigantisch onoverzichtelijk, gigantisch lawaaiig, gigantisch oncomfortabel, gigantisch traag, gigantisch onzuinig en die ongesychroniseerde bak is gigantisch vervelend.
PEEL P50
De meest onpraktische auto die ik had, een Volvo 240 die soms wel, soms niet starte… best onpraktisch als ie geen zin heeft…
@europeancar1997: om die reden had ik een lange pijp in de 240 liggen. Als hij niet wilde starten tikte ik een paar keer op de startmotor en dan deed hij het weer
Een Nissan Titan. Veel te groot voor menig parkeerplek, bizarre draaicirkel (tenzij je de RWD hebt, if you know what I mean) en ja zo’n open laadbak: Wat heb je er in godesnaam aan, als je niet toevallig paarden houdt ofzo? Ik snap het hele type auto niet. Godzijdank hoefde ik in ieder geval de benzine niet te betalen.
Smart crossblade.
Wel veel bekijks mee maar in geen enkel opzicht praktisch.
Had zelfs geen voorruit
Ik ben een keer in de stortregen met een zelfbouw caterham van friesland naar limburg gereden.
Dit was zonder voorruit en ook zonder fatsoenlijke remmen.
Er lag een kawasaki zx10r blok in dus 8000 toeren bij 100km per uur.
Mitsubishi Lancer EVO 5.
De benzinetank was 30 liter klein en het verbruik 1 op 6, je zag de meter zakken op de snelweg.
Hij had ook een zeer korte overbrenging dus heel veel schakelen. Het schoonmaken was ook een ramp met alle koelsleuven en spoilers en hij was natuurlijk wit.
Zeldzaam was hij wel, er waren er 3 origineel geleverd in Nederland.
Maar wat reed het super…
BMW Z1. Zelfs geen Dashboardkastje. En alle papieren die je hebt liggen waaien er zo uit als de deuren open zijn.
Smart4 meekregen van verhuur maatschappij. Om met 4 personen en bagage naar Schiphol te gaan. Ik kan heel goed begrijpen dat dit model totaal mislukt is.
Corvette C3, ondanks dat de wagen een koffer lijkt te hebben heeft hij dat dus niet. Er is geen klep dat open kan enkel als je de zetels plat legt kan je de panelen van de T roof in de koffer schuiven. That’s it. Een te grote rugzak en één passagier is een probleem.
Ds3 cabrio zonder trekhaak als vervangwagen.. en ik wilde gaan mtb’n, niet handig…
Alfa Giulietta uit 1985 met lpg installatie. Gezin met 3 kleine kinderen. Kom daar nu maar eens mee thuis. De ouderen onder ons weten hoeveel kofferruimte je in zo n Alfa had en hoeveel je over hield naast de lpg tank….. Niks.
Ford Mustang, achteruit rijden is een drama, je zit geen moer, in smalle straten rijden, je zit vrij diep en met die lange voorkant is het soms gokken hoe een bocht loopt. Achterin zitten voor kinderen geen probleem, maar schoonmoeder heeft een takelwagen nodig. Voor de rest…genieten.
met z’n tweeën vanuit Enschede naar Zaventhem om met onze leverancier Loewe op reis te gaan. in een Smart fortwo met oa grote Loewe stickers erop, ik ben zelf 201cm en dit was mijn autootje vd zaak ; wel lachen en veel bekijks
Morgan Plus 4. Niks gaat er in. Beetje ruimte dat je hebt daar frot je je dakje in. Gaat het dan regenen, dan ben je aan het klieren om dat dalje met de hand te bevestigen, waarna alles kiert en beslaat.
Wil je hem praktischer maken, dan moet er een rek op voor een losse koffer.
Maar wel gaaf!
Opel Rekord stationwagen besteluitvoering. ‘Hoezo niet praktisch?’, zult u vragen. Nou, ding had wel een grote laadruimte, geen achterbank, dus lang en breed, maar niet hoog. Kwam door de achterwielaandrijving. Ik moest een compressor wegbrengen die rechtop vervoerd moest worden. En dat kon wel in m’n eigen Renault 14 (doe maar googelen).
Of Mercedes E-klasse, 4 grote en 4 kleine koffers passen niet in de kofferbak. Wel in een Renault Thalia (Clio II met kont).
Zowel regelmatig met een smart(cabrio) als met een Mr-2 gereden..Dat er überhaupt zoveel smarts verkocht zijn.. wat een k.auto is dat. De Mr-2 is wel leuk maar echt praktisch nee.
Eigen auto: een Alpine GTA V6 Turbo. Onder de voorklep past wel iets, maar het houdt niet over.
Bagageruimte achterin = de twee stoeltjes achterin. Daar kan je iets kwijt. Met de nadruk op iets.
Niet mijn eigen auto, maar meerder keren in gereden: Fisker Karma. Lang, breed, waardeloos zicht rondom. Krap van binnen. Bagageruimte…..drama! Het is wel een apart ding, maar je hebt er echt helemaal niets aan
Als hij mij van punt A naar punt B brengt zonder bijstand heeft een auto aan al mijn praktische verwachtingen voldaan.
Precies.
Dat is meteen ook mijn eerste en enige auto de 106 Rallye, geen stuurbekrachtiging, geen airbag, geen, elektrische ramen, geen centrale deurvergrendeling en geen airco. Behoorlijk stugge vering maar altijd de grootste lach op m’n gezicht! Kan niet wachten om hem volgende week eindelijk op te halen na een kleine restauratie😁
Een jaar of twaalf geleden moest ik eens een Aston Martin DB2 met racecarburateurs een naar een fotolocatie rijden een paarhonderd meter verder op. Dat werkt natuurlijk voor geen meter, het is bedoeld om te racen. Slaat dus elke 10 meter af.
Wat betreft eigen auto’s: nog niet veel gehad, en tot dusver ook vrij praktisch. De lease-Twingo van plum 2013 die ik ooit reed schakelde niet in één beweging van IV naar V, niet echt een fijne verrassing op de snelweg. Een lange historie van auto’s bouwen kan veel goeds betekenen, maar in Frankrijk ligt dat wellicht anders.
We hebben een paar jaar een Ferrari 328GTS gehad. Kleine koffer, moeilijke manuele bak en geen stuurbekrachtiging. Leuk ding, maar het ongemak droop er van af.