Lezersvraag: wat is jouw favoriete carrosserievorm

Auteur: , 153 Reacties

Vroeger had je niet zoveel verschillende carrosserievormen, maar tegenwoordig zie je door de bomen het bos niet meer.

Gekke vorm

Als je vroeger een auto wilde kopen, kon je kiezen uit een sedan. Dat was het wel zo’n beetje, het was namelijk alles wat je nodig had. Je had plekken voor de passagiers, plek voor wat bagage en voor jezelf. Langzaamaan kwamen daar meer keuzes bij. De cabrio, die eerder eigenlijk de standaard was, de stationcar, de hatchback, de terreinwagen, de luxe SUV, de crossover, de MPV, de limousine, de coupé, de roadster, de 6X6, je kunt het zo gek niet bedenken en het is te koop.

Ik ben zelf fan van de cabriolet. De gewone ouderwetse met stoffen kap (hier wat aankooptips). Ik vind de lijnen vaak mooier dan van de dichte auto’s waar ze op zijn gebaseerd en ik ben fan van open rijden. Maar het gaat natuurlijk niet om mij, het gaat hier bij Autoblog om jullie, de reageerders, de petroleumhoofden die ons iedere dag weer verblijden met hun bezoek en nuttige en af en toe zelfs uitermate grappige comments.

De vraag is derhalve, welke van die schier oneindige schare aan automodellen geniet JOUW voorkeur. (Alfa 159 is géén goed antwoord) En we willen ook weten waarom natuurlijk.



153 reacties

Voor mij een coupé alsjeblieft
@benvan: yess mooiste wat er is. En dan een ‘ouderwetse’ met een mooie lange motorkap.
@kle500: eens!
@kle500: Autoblog, the place where petrolheads meet ;-)
@benvan: Voor mij een zandloper chassis.
@benvan: Ow sorry, gaat over auto’s. Hier ook coupé inderdaad.
@venividivici: grappig hoor. Peertje van me.
@benvan: en dan een echte bmw coupe ??
@kalslasie: jaaa! een 330ci E46 – wat een droombak.
Coupe natuurlijk

Zeker geen aso suffe suv
Een klassieke sedan. Gewoon een Vijf serie met vier deuren.
De coupé, simpelweg de elegantste carrosserievorm in mijn ogen. Niets zo sierlijk als een lage, vloeiende daklijn achter een lange motorkap (met het liefst een V12 eronder).

Stationcars kunnen ook cool zijn evenals shooting brakes, eigenlijk een combinatie van de twee voorgaande carrosserievormen.
@Shenkie: ik kan me helemaal vinden in deze redenering.
Stationwagon of shooting break: 5-serie Touring, 3-serie Touring, E-klasse Estate, CLS Shooting Brake, enz.
Genoeg ruimte en vaak mooiere lijnen dan de sedan. Overigens is die laatste mening in het buitenland bijna altijd tegenovergesteld.
@granlusso: yess me too. Schitterende wagens.
Een mooie aflopende coupé zonder komt, zoals een F-Type, 911 of AMG-GT.
@sr20det: dat zijn inderdaad drie prachtige auto’s!
Een luxe SUV, kaliber X5 of iets dergelijks. Heerlijk rijden met zoveel overzicht.
De gedrongen Coupe. Auto`s in de categorie Fiat Coupe, Volkswagen VR6 Honda CRX, dat werk. helemaal wijs!
@dutchdriftking: Ik bedoel natuurlijk de Volkswagen Corrado, deze dien je uiteraard met VR6 te hebben.
@dutchdriftking: het type a la: long hood, short deck! Ik houd er ook van! (De Coupé). Al vind ik de slankgelijnde coupe als een 406 ook ge-wél-dig!
De fastback- of sportsroof variant van de oude musclecars, daar wordt ik blij van.
Een sportief/elegant gelijnde vierdeurs. Ik vind de 6-serie Gran Coupé erg mooi. Verder sedans van het formaat 5-serie.

De A7 en A5 Sportback vind ik niet geslaagd. De 4-serie Gran Coupé vind ik niet lang/breed genoeg.
Station of sedan. Geen idee waarom eigenlijk, maar voornamelijk snelle stations vind ik erg gaaf. Dat is eigenlijk begonnen met de Volvo 850 en V70 Classic. Maar stiekem vind ik de Nissan Stagea, Subaru Impreza Plus en Mitsubishi Lancer Evolution Wagon ook erg gaaf. Misschien komt het doordat zulke auto’s eigenlijk niet hard horen te gaan volgens veel mensen.

Qua sedans vind ik de Opel Omega B2 erg mooi. De Audi RS6 C5 en C6 vind ik als sedan gaver dan als station. Maar ook de Impreza’s en Evolutions vind ik als sedan gewoon enorm gaaf, net als de Skyline sedans (R32, R33 en R34). Of de Toyota Cressida, Cresta of Chaser, ook enorm gaaf.

Ik heb eigenlijk niet echt een absolute voorkeur voor een carrosserievorm. Zo vind ik de Mazda MX-5 NA/NB en Honda S2000 geniaal (roadsters/cabrio’s), vind ik de BMW E46 Coupé en Volvo C70 P80 prachtige auto’s om te zien (coupés) en vind ik de Porsche Cayenne en Range Rover Vogue gave auto’s voor wat ze zijn (SUV’s).

Ik heb gewoon een voorkeur voor vier- of vijfdeurs auto’s vanwege hun inzetbaarheid. Ik zit nog weleens met 4 of 5 man in de auto en er moet ook regelmatig groot spul mee. De meeste coupés of cabrio’s gaan het dan gewoon niet redden.
@ej20g: Oef, Stagea V8, heerlijk.
@sr20det: een handgeschakelde Stagea RS FOUR is prima hoor. En als het een 260RS Autech is heb ik helemaal niks meer te klagen.;)
Een mooie roadster. In alle mogelijke vormen:
E-Type
F-Type
XK
XK120
XK140
Austin Healy 3000
Alfa Spider duetto
Mercedes benz 280SL
Bmw Z1
BMW Z3
MG MGB
Triumph Spitfire
Enz…
Een Coupe cabriolet
Coupé, altijd. Mooier dan een cabrio in bijna alle gevallen. Mijn topper in de bereikbare klasse is de alfa brera. Niet vanuit elke hoek mooi, maar verveelt nooit naar mijn mening.
Coupé is inderdaad misschien wel het mooist, maar verre van praktisch. Doe mij maar een lekkere sedan! Perfecte combinatie van looks en praktisch nut.

Al moet ik zeggen dat dit niet altijd geldt. Ben nu in Turkije waar ze dol zijn op sedans en er een paar hebben die je in Nederland niet ziet rijden, maar bijvoorbeeld een Focus of Megane zien er als hatchback veel geslaagder uit. Maar dit kan natuurlijk komen omdat ze in eerste instantie zo ontworpen zijn en die uitstekende kont er later op is geplakt voor de markten zoals die in Turkije…
Voor dagelijks gebruik een 2+2 coupé.
Voor het weekend een roadster of open tweezitter.

Een auto die om de bestuurder en de motor is gebouwd in plaats van om een denkbeeldige hoeveelheid zooi (of niet bestaande kinderen) die je mogelijkerwijs misschien ooit zou willen vervoeren biedt logischerwijs een betere rij-ervaring. Simpelweg het feit dat je in een coupé de omgeving in breedbeeld ziet in plaats van een deel B-stijl als je naar links kijkt vind ik al een enorm pluspunt van deze carrosserievorm.

Stationswagens ben ik geen fan. Je hebt het gevoel in een glazen zeecontainer rond te rijden, tevens zijn bijgeluiden van losliggende bagage irritant. Sedans en coupé’s zijn meestal mooier en als je serieus spullen moet vervoeren (strobalen, ponies en fietsen to name a few things) past het toch niet in een stationwagen en heb je meer aan een trekhaak.
via Android app
@Femme: mijn pony gaat gewoon achterin onder de hoedeplank hoor.
Een koetswerk die een chique coupévorm heeft en het liefst ’n beetje praktisch, bv. een shooting break, maar dan niet met al te veel deuren, dus gewoon zoals ’t hoort.
@dakloos: dus als ik ’t goed begrijp wil je gewoon een 3-deurs hatchback!?
@tmenges: lol, ja. Een Mazda 323 F
@svenska_aeroplan_ab: een F heeft altijd minimaal 4 deuren ;)
@tmenges: kan, daar zit soms wel wat aardigs tussen, zoals Z3 met vast dak.
@dakloos: yep, storend hoe de kreet shooting break door marketeers misbruikt wordt. Een shooting break is een tweedeurs met achterklep, a je to.
Bij mij uiteraard de terrein wagen (Nee dat is niet het zelfde als een SUV) maar ook een (echte) stationwagen kan op mijn sympathie reken. Mijn vaderrrrrr heeft vroeger heel wat 244’s 740’s 940’s etc versleten en dat ik kennelijk blijven hangen.
Mijn eerste 2 auto’s waren hatchbacks en dat vind ik toch maar niets. Dat worden al snel petjes mobielen.

Per toeval ben ik naast mijn Discovery ook in een 159 sedan gerold en ik moet zeggen dat ik sinds de sedan toch ook wat hoger ben gaan waarderen. Al zou een SW ook zeker niet misstaan.
@sketcher: eigenlijk val ik dus gewoon op zee containers.
Tja een 159 SW is gewoon heel mooi…
@thefmanl: ik ook al 7 jaar erg blij met de SW. Een stationcar waarbij de functionaliteit ondergeschikt is aan styling. Perfecte verhoudingen, wat kunnen die italianen dat toch goed!

Kwa carrosserievorm zoek ik nog steeds: een cabrio-station. En dan bedoel ik geen Laro met huif.
Range rover Autobiography vindt ik altijd een erg mooi gezicht, met name de achterkant. Ze lijken altijd zo over de weg te zweven terwijl het complete tuinhuizen op wielen zijn. Chapeau Range Rover!
@redbee5: Ik ga toch voor een aangepaste originele Range Rover met 3 assen/6 wielen. Dat zijn pas gevaartes, helaas te weinig aangepast.
Cross-over, zeker met een CX-5, Kadjar of Tucson is dat gewoon smullen, off-road capaciteiten en ook nog eens een goed sturende wagen voor de harde weg.
@purepet9090: dus van alle auto’s die je kan kiezen vind je dat het mooist?
Kan niet kiezen tussen sedan en coupe eigenlijk maar een auto moet een kont hebben! geen hatchback, station oid voor mij dus.
Ik ga voor een coupé of hot hatch!
Gewoon een sedan of estate. De volvo 240 is voor beide vormen eigenlijk de perfecte template, lang voor de tijd van nichemarkten.
Grote sedan als w140, e38, D2 4D en XF30.
En “sedan-coupes” zoals de Impreza type-R, e36 coupe, 900 coupe en de Kadett C sedan (2deurs).
Een coupé pickup (bijv. Chevrolet El Camino)met targa dak :-)
@baan: of de Chevrolet SSR..
@baan: of een Australische Ute
Zo ie zo een coupe.. hiermee bedoel ik een 2 deurs dus (looking at you BMW!). Bonus punten als het ook nog een fastback coupe is. En aangezien ik ook fan ben van praktische wagens is het ook liefst een 4 zits met koffer ruimte en liefst van al gebouwd tussen 1950 en 1980

Mooie oude vans kan ik ook wel appreciëren ongeacht het merk.
De Ford mustang ’67 fastback is de mooiste carroserie vorm. Een coupe lijkt me
Cabrio, heerlijk in de zomer! In de meeste gevallen vind ik deze variant mooier (huracan spider, Aston Martin, Veyron etc) op een paar uitzonderingen als de Ferrari 430 na
Een ‘gran coupe’ geen idee wat de officiele naam is maar mooier dan een coupe met 4 deuren wordt het niet.
Ik ben een groot fan van shooting brakes! Station versies van coupé’s dus.
Scoupe. Schitterende wagen, een lust voor het oog en is de eerste poging van Hyundai om een sportwagen op de markt te zetten. Ook het eerste zelf ontwikkeld blok van Hyundai die wel Dat is historie, ik heb mijn glazenbol nog eens een goed schoongemaakt en voorzie dat die Scoupes heul veul waard worden in de verre toekomst. Dus ik ben ze al het sparen..
@pinut187: wat een frikandel op wielen is dat zeg! Nog slaapverwekkender dan iets van VAG
Sedan, dat is waar de ontwerpers tekenen, daarna wordt het ontwerp verziekt als de markt vraagt om een station of cross-over.
@commentaar1: waar =wat , wat een spellingskampioen:-)
Die van een zeecontainer. Dus en G-klasse, Defender, etc. Eigenlijk alles met een slechte cw-waarde ;)
Sedan, ontwerpers tekenen dat als de basis, daarna komt de vraag uit de markt of een station of cross-over ook kan. Weg is de design en de ontwerper krijgt een beroerte.
@commentaar1: de = het lol, heb je gezopen ofzo :-)
Ik prefereer de pick-up het liefst met dubbele cabine. De open laadbak en stevige veering is ideaal.
Ook de terreinwagen in 5 deurs stationwagon uitvoering vindt ik top.

Ook als niet terreinauto prefereer ik de station. Praktisch en vaak mooier dan de coupe, sedan of hatchback.
De coupe of de sedan. Als ik moet kiezen dan toch maar de Coupe.

Een cabriolet vind ik dan juist weer een van de lelijkste samen met MPV’s.
Sowieso Stationcar, weet niet waarom. Past me gewoon lekker ofzo. En zeker de ‘snelle’ uitv. M5 station, E63 AMG Kombi, RS6, CTS-V. Draagt bij aan het sleeper idee vind ik. En dat vind ik echt gaaf. De E34 had dat helemaal. Zoveel mensen zich naar in verslikt!
Shootingbrake.
Coupé voor mij maar ik heb een station want jong gezin
Coupe
Elk type heeft zijn charme vind ik!
Wanneer ik niet hoef te letten op praktische bruikbaarheid natuurlijk de coupé. Wat auto’s betreft is er niks mooier dan een goed gelijnde coupe. De Alfa’s 8C Competizione en GT 1300 Junior, de Ferrari 250 GTO, Aston Martin DB9, Mercedes 300 SL ‘Gullwing’ en de Volvo P1800S. Het zijn slechts een paar voorbeelden van de mooiste auto’s ooit gemaakt, en niet geheel toevallig zijn dat allemaal coupés. Gevolgd door cabrio’s natuurlijk. En dan heb ik het niet over iets als een Fiat Panda cabriolet of Golf cabriolet, maar op een een dakloze coupé.

Wanneer ook praktische bruikbaarheid een dingetje is, vind ik de cabrio’s met stalen dak een stuk interessanter. Ik heb zelf geen garage, dus met oog op diefstalveiligheid en vandalisme is zo’n stalen klapdak wat fijner heb ik niet echt één favoriete carrosserievorm. Het verschilt vooral per model. Zo vind ik de nieuwe Volvo 90-serie als V90 toch een heel stuk mooier dan de S90, terwijl ik bij een wagen als de Alfa 156 of een BMW E30 juist de sedanvorm mooier vind. En bij een wagen als de Ford Focus vind ik de hatchback (ook zonder ST or RS badges) veruit het mooiste. En wat SUV’s betreft zijn wagens als de G-klasse en Range Rovers wat mij betreft enorm geslaagd, maar wagens als een Tiguan of Cayenne toch een heel stuk minder.

De enige auto die bij mij in alle carrosserievormen het wauw-gevoel oproept is (sorry @nicolasr, ik ga het toch doen!) de Alfa 159. Als sedan, als station en als je ze meetelt ook als coupé/hatchback (Brera) en cabrio (Spider) zijn het gewoon bloedmooie wagens.
@Edge: Vooruit. Met zo’n onderbouwing mag het! ;-)
GT, sportieve lijnen en toch praktisch
BMW 320 ci coupe
Ik twijfel tussen een kleine coupé en hatchback. Sowieso een kleine auto. Een hatchback voor het gooi- en smijtwerk, een coupé voor het stijlvol flaneren.
3 deurs hatchback. Om onduidelijke redenen flink goedkoper dan een coupe (wat een 2 deurs sedan) en toch nog voldoende ruime kofferbak. Goed zicht over de schouders en wie achterin wil zitten mag dat maar die gaan we het niet gemakkelijk maken.
Voor dagelijks gebruik: stationcar. En dan een échte.
Niet zo’n lifestyle ding als die Megane waar ik nu in rij, maar iets waarvan de derde zijruit het langste is, zoals oudere Volvo of eerste generatie Citroën C5 (heb ik ook gehad). Gewoon een onbehoorlijk grote bak waar je gedachteloos alles inflikkert wat je nodig dacht te hebben en in noodgevallen als slaapplek kan gebruiken.

Voor het mooi: een coupé. Jaguar XJ-S met V12 graag. Voor de allesverprutsende facelift natuurlijk.
@sabrerator: sluit ik mij volledig bij aan! (Scheelt mij weer typen Enzo)
Het mooist? Een Shooting Brake. Het sportieve rijden, coupe (liefst á la 911). Maar het fijnst rijdt een grote SUV als een LR Discovery of Mercedes GL!
Heb er meedere/niet echt een voorkeur:

– 4-deurs hardtop sedan: Een lekkere Imperial LeBaron uit den ouden dagen. Of gewoon een recente Japanse wagen als een Mark II of Crown.
– een enorme coupe zoals de Amerikanen dat goed konden: Dik 3 meter+ aan wielbasis, 7 liter+ V8 met 3-traps, vinyldak in wit/zwart etc etc. Iets als een Lincoln Continental Mark V.
– een grote luxe SUV. Hoog in luxe baden, kijkende over de boodschappengebakjes. In een Lexus LX570.
– een minivan op z’n Amerikaans of Japans/Amerikaans: het heeft wat, Sienna’s/Alphards/Elgrands
– een Amerikaanse station van vroegah: nephout in de zijkant, heerlijk luie V8… Town and Countrys/Colony Parks etc.
– T is lastig kiezen.
Alfa 159
@frenkyboy:

Alfa 159
Cabrio
4×4
Coupe
Gewoon een heerlijke Sedan met een flinke motor en luxueus. En een SUV als familieauto, denk aan een Q7
Doe mij maar een ‘slee’.
@jeppie: jij woont in de sneeuw?
Grote sedans, en dan met name S-klasse’s en coupe’s die lijken op een vliegdek schip. Grote neus met een grote motor in het vooronder en een mooie afvloeiende lijn. Ben ook echt benieuwd naar die Mercedes-Maybach concept die volgende week uitkomt!
Een coupé met mooie lijnen zoals een Aston Martin DBS vind ik wel erg mooi!
Waar ik ook een grote zwak voor heb zijn klassieke 3 deurs terreinbeulen:

De 40-serie Land Cruiser. Rood met wit dak.
De SJ Cherokee.
‘CabrioSUVs als de K5 Blazer, K5 Jimmy, Bronco, Ramcharger, Trailduster etc..
Hatchback (2 deurs en dan vooral de hot-hatch), coupé, cabrio en als laatste de 4×4 (dan heb ik het over de echte offroaders o.a. jeep, landrover, de oude MB Geländewagen etc)
Coupé natuurlijk.

En dus niet zo’n sneu 4/5-deurs geval wat voor een ‘grand coupé’ moet doorgaan.
De coupé. Met als hoogtepunt uit de geschiedenis de Touring Berlinetta Lusso. Ik wil meteen even mijn ongenoegen uiten over BMW en Audi, wtf dachten jullie bij de term 4-deurs-coupé!? Dat kan NIET. Er bestaan ook geen bungalow-flats
Een buurman bij ons in de straat had vroeger om de haverklap een andere en meestal ook leuke auto. Vaak ook tweezitters want geen nageslacht. In tegenstelling tot mijn ouders. Porsche’s, een rover, lotus etc. maar ik heb me het meest vergaapt aan een El Camino die opeens in de straat stond. Wat een fantastisch ding vond ik dat.
Ik ben blijkbaar de enige, maar de UTE is nog altijd mijn guilty pleasure. Liefst van Amerikaanse of Australische makelij.
Er zijn verschillende eigenlijk, te beginnen met 2-deurs:
Honda Prelude:
-https://totallythatstupid.files.wordpress.com/2013/01/1985-honda-prelude-2.jpg
Honda Integra:
-https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/27/Honda_Integra_Type_R_(2).jpg
Mitsubishi Eclipse
-https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/ca/Mitsubishi_Eclipse_front_20080801.jpg
@michaelcorleone: Mijn pc doet een beetje raar vandaag excuses daarvoor :)
3x scheepsrecht dan maar :)

Subaru WRX (als dagelijkse auto, dus de sedan)
https://www.netcarshow.com/subaru/2015-wrx/1024×768/wallpaper_06.htm
Subaru Levorg (station, als ik ruimte nodig heb)
https://www.netcarshow.com/subaru/2016-levorg/1024×768/wallpaper_0e.htm
Subaru BRZ (2-deurs) als funauto
https://www.netcarshow.com/subaru/2013-brz/1024×768/wallpaper_35.htm
Alfa Romeo 4C (2-deurs) als funauto
https://www.netcarshow.com/alfa_romeo/2015-4c_coupe_us-version/1024×768/wallpaper_2a.htm
Nissan GT-R (2-deurs) funauto
https://www.netcarshow.com/nissan/2017-gt-r/1024×768/wallpaper_02.htm

Mijn voorkeur gaat uit naar een 2-deurs, daarna naar een station/sedan.
Puur kijkend naar elegantie en stijl is een coupé eigenlijk altijd het mooist, verreweg. Maar eigenlijk is dat afhankelijk van de auto. Zo vind ik de Z4 van de eerste generatie mooier als roadster dan als coupé. Maar een F-type Coupé is veel mooier dan een Roadster. Daar hou ik overigens van he, een lange motorkap met een korte kont. Prachtig. Of een van de mooiste auto’s ooit gebouwd; Jaguar E-type. Vreselijk mooi ding waarbij ik de roadster mooier vind dan de coupé. Voor mijn gevoel zijn er eindeloos veel mogelijkheden om een mooie coupé te tekenen in vergelijking met andere carrosserievarianten. Maar ik denk eigenlijk dat het beste antwoord die je kan geven is dat je vrijwel elke variant kan waarderen. Een prachtige sedan a la nieuwe E-klasse. Of limousine a la Mercedes S600 W140 of BMW 750 E38. Of een SUV a la Range Rover/Land Rover. En zo’n dikke hatchback zoals een Renault 5 turbo of hedendaags een Clio RS. En zo’n ontzettend fraaie CLS500 Shooting Brake in het blauw, multispaaks velgen en AMG pakket, bijzonder fraai ding is dat. Als autoliefhebber vind ik alles wel mooi en kan ik alles wel waarderen, het is maar net hoe de fabrikant het van de band laat rollen.
De station en voornamelijk de Touring modellen van BMW. Met als hoogtepunt de e30 touring. Geboren vanuit passie.
Roadster, lange neus korte kont. Heerlijk!!!!!
Ik ga voor een BUGGY!!
Het is weer heel anders dan gwn cabrio rijden en eigenlijk bijna nergens mee te vergelijken. 2 open uitlaten, een hitsige boxer, rijdt als een kart en lkkr spartaans!
@jens28: en je moeder maar duwen?
@mashell: sssst, niet te hard zeggen jo! Jaa idd hij heeft zo zun problemen
Gran turismo, Luxe 2+2.
Qua vorm kies ik voor de coupe. Toch is mijn all time favoriet een cabriolet namelijk de Mercedes 280 SL Pagode
Gewoon 6×6. Niet meer niet minder.
Voor mij graag een wat uitgerekte sedan of coupé! Dus geen stompe neus o.i.d., maar een even hoge motorkap als achterklep.
Landaulet uiteraard
@dizono: Mooie keus! Vlaggetjes erop en achtererin gaan staan he ;-)

Zonder geintjes: van de ‘moderne’ landaulets -kan ze denk ik op
1 hand tellen..- vind ik de Maybach 62 Landaulet het mooist. Alleen dan niet met die afgrijselijke witte bekleding waar je elk vlekje kaviaar/champagne op ziet!
@123bat: op die witte bekleding zie je andere witte vlekken, al dan niet veroorzaakt door poeders en/of vloeibare substanties, weer niet zo snel…
@e1000bmw523i: Scherp hoor.. Er zullen dus keuzes gemaakt moeten worden..

Oh nee wacht. Ik ben student en kan me slechts de 1:43 versie veroorloven :’)
Gewoon een grote elegante sedan ala Quattroporte, A8. Waarom? Chique en je kunt met gemak 2 lichamen in de kofferbak kwijt.
Ik hou erg veel van classieke compacts zoals een alfa romeo giulia sprint, alpine a110 of een lancia fulvia coupe. En als dailydriver vind ik 80s stations met 6-inlijn en achterwiel aandrijving ook super vet
@sjaaktrekhaak97: ik ben vergeten te zeggen waarom. De klassieke compact: leuke lichte auto’s met vaak een mooie look en ik vind ouwe 4-cilindertjes mooi klinken. 80s station: goed te gebruiken voor het gezin en alsnog een auto waarmee je plezier kan hebben en een 6-inlijn klinkt gewoon lekker
Middenmotor, coupe
@fmgarcia: ok die wel, fastback ;)
Fastback, station en coupe is ok. Sedan zal ik nooit kopen. Niet voor mij.
Coupe, want looks. Station, want ruimte en lijkt vaak nog iets dikker als ze laag liggen dan een coupe of sedan. Zo’n lekkere gezinssleeper met gekietelde motor a la 335i of 335d (of 330 in het geval van de e46)
Voor mij de stationwagon. Het liefst formaatje Volvo 240. Een verhuiswagen, tweepersoonsbed (als je er matrassen in legt), (grof)vuilniswagen en vakantiekar in één. En met wat proppen krijg je er een heel voetbal elftal in. Wie heeft er een MPV nodig? De stationwagon is al Multi Purpose!
Geen idee hoe de vorm heet, maar ik ben fan van de CLS shooting Break (wat enkel een mooi naampie is,maar niet de lading dekt)
Laten we er maar een ‘stationwagon met onlogische daklijn’ van maken ..
Mooi vierkant zoals een 240 estate
Voor mij een hatchback (3deurs) omdat kart!
Heb eigenlijk 2 voorkeuren, de station en de cabrio.
De station in de vorm van een M5 station en de cabrio in de vorm van een Cobra en een Jeep CJ 7. 2 van de drie heb ik al
De coupé, daarom rijd ik ook in een VW Passat CC. Wel het praktische van vier deuren maar toch de vloeiende coupe lijnen https://www.instagram.com/p/q6WoTVFEQ2/
Voor mij de luxe sedan. Niet altijd even praktisch. Een station is wel eenmaal, maar roept bij mij altijd de verhuis-associatie op…

Ja, voor dagelijks gebruik neig ik toch naar een Touring.

Maar als alleen de looks gelden, dan een ranke sportieve coupe.
Als niemand het noemt, dan noem ik t wel: De Kei-car! Japanners kunnen echt de meest aparte/leuke dingen in dat segment brouwen! Of het nou een zeer guitige cabrio’tje is als de Figaro of de Copen, of gewoon een praktische kleine busje is, ze zien er vaak gewoon zeer leuk uit! Ik hou wel van de Japanse creativiteit
Ik vind meestal “schietende remmen” wel leuk ogen. Maar meestal primeert prakticaliteit mijn goesting.
Dus grote auto’s graag break/station/touring. Vooral dat laatste een 528i ofzo.
Als er dan nog poen over blijft lust ik ook wel een kleine sportieve RWD hatch.

Een auto moet voor mij zo snel & sensationeel mogelijk van punt A naar punt B of A, met ruimte voor de shit die ik soms wil meezeulen. En dat wil voor mij zeggen een zo groot mogelijke achterklep…
Een coupé is in mijn ogen de meest elegante carrosserievorm. Heb er dan ook één (een 4-serie). Maar dat betekent niet, dat een andere carrosserievorm niet mooi zou zijn. Denk nog wel eens terug aan m’n Rover 75 V6 Sterling op 17″ Serpents, vond (en vind) ik een erg fraaie auto.
Om te zien neig ik naar een niet al te grote coupe.
Om in te zitten een grote MPV. Niks zo lekker als dat.
Om te hebben een hatchback van formaatje Golf ongeveer. Da’s precies goed hier in Nederland.
De 5 deurs hatchback is praktisch .
Mercedes G klasse diesel in het groen. Trekhaak en lier en klaar.
LR Defender… Zoals een kind em kan tekenen. Niks meer aan doen.
3-deurs hatchback, lekker compact maar toch praktisch, of een GT of middenmotor sportwagen (is dat ook een coupé?)
Blik met wielen
Roadster liefst Italiaans.
Ik kan niet kiezen, doe mij dus maar de auto van Inspector Gadget. Wowsers!
Een station.
Een hatchback is helaas te klein als je raak schiet, zelfs met 5 deurs.
Een SUV is leuk om in te rijden maar te opzichtig, te lomp en vooral te duur hier in Nederland
Een sedan komt financieel bijna overeen met een station, oftewel ik ben geen dief van m’n eigen portemonnee.
Coupe is leuk, echter zijn er meestal maar 2 zitplaatsen.

Als ik een station kies dan komen de volgende eisen naar boven.
Mooi en elegant. Word met de tijd mooier.
Moet vooral under THE rader blijven maar is toch stoer en laat zeker koppen draaien.
Moet vooral niet te veel lawaai maken.

Halve autoblog steek ze liever in de brand omdat het een overgehypte auto is.
Bestelwagen.
Maserati GranCabrio
Hatchback met sedan look!
Een zeer grote sedan…

Een carrosserievorm zoals luxe transport bedoeld is.
Grote ‘leefruimte’, grote kofferbak en grote voorkant voor de nodige dosis vermogen en aanzien.
Rolls Royce is opperbaas in het ontwerpen van dit soort auto’s.
Ware huizen op wielen, maar o wat prachtig als je ze zwevend over de weg langs ziet rijden…
Een lekkere sedancoupe4wdmet met hoge instap. laag verbruik en sport prestaties.
Mijn eigen E39 525d Touring uit 2003 natuurlijk!!
Voor mij toch de klassieke sedan.
De Impala SS is voor mij een tijdloze schoonheid.
voor mij ook de klassieke sedan maar ik kan een stationwagen en een suv ook wel appreciëren
Ligt er aan over welk model we het hebben, de één is het ander niet. Maar meestal krijg ik van een Sedan (mits goed gepolijst) een “whow effect” zoals de tekst het beschrijft inderdaad een allrounder.
Hatchback / Coupe (AE86) :) Vooral de 80’s / 90’s stijl hatches.
Een favoriete carrosserie vorm heb ik niet. Ik hou er van als een ontwerp iets unieks heeft, en dat kan zowel bij een coupe, station, sedan etc. zijn.

Ik weet wel wat ik absoluut niet trek:
De hunchback.

Voorbeelden: BMW 5 GT, 3 GT, Ssang Yong Rodius.
Landaulet (zelfs de e36 Baur tc4 vind ik geslaagd)
Targa
Coupe
In die volgorde.
Coupe en de 4 deurs coupe
Zeventien jaar na de in introductie van de Coupéspace is de Renault Avantime een “cult-minivan.” Dit onverwachte concept van cross-over tussen MPV, Coupé en Cabrio, in een conservatief luxe-segment (S-segment) was zijn tijd te ver vooruit, de markt was er nog niet klaar voor. Een bittere commerciële mislukking was een feit die, in combinatie met de geflopte Vel Satis, een kortstondig einde betekende van een grote Renault in het door Mercedes, BMW en Audi gedomineerde top segment.
Mogelijk is nu de tijd om dit unieke concept van coupe/cabrio en MPV te herhalen?
Geen echte voorkeur voor een bepaalde vorm. Kan zelfs en suv mooi vinden, enkel de hunchbacks zijn bijna allemaal lelijk. 5 en 3gt…
Mooiste auto’s voor mij; Shelby Cobra, Ford GT40 mk2, Singer Porsche, F type, F40

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).