• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lezersvraag: wat is jouw favoriete carrosserievorm

Auteur: nicolasr, gepost 11 augustus 2016 om 18:00 – 153 Reacties

Gekke vorm


Vroeger had je niet zoveel verschillende carrosserievormen, maar tegenwoordig zie je door de bomen het bos niet meer.

Als je vroeger een auto wilde kopen, kon je kiezen uit een sedan. Dat was het wel zo’n beetje, het was namelijk alles wat je nodig had. Je had plekken voor de passagiers, plek voor wat bagage en voor jezelf. Langzaamaan kwamen daar meer keuzes bij. De cabrio, die eerder eigenlijk de standaard was, de stationcar, de hatchback, de terreinwagen, de luxe SUV, de crossover, de MPV, de limousine, de coupé, de roadster, de 6X6, je kunt het zo gek niet bedenken en het is te koop.

Ik ben zelf fan van de cabriolet. De gewone ouderwetse met stoffen kap (hier wat aankooptips). Ik vind de lijnen vaak mooier dan van de dichte auto’s waar ze op zijn gebaseerd en ik ben fan van open rijden. Maar het gaat natuurlijk niet om mij, het gaat hier bij Autoblog om jullie, de reageerders, de petroleumhoofden die ons iedere dag weer verblijden met hun bezoek en nuttige en af en toe zelfs uitermate grappige comments.

De vraag is derhalve, welke van die schier oneindige schare aan automodellen geniet JOUW voorkeur. (Alfa 159 is géén goed antwoord) En we willen ook weten waarom natuurlijk.

Ook interessant!

  • Video: deze drift loopt wel/niet goed af
  • Video: Audi A4 Cabrio ramt onschuldige automobilisten
    Video: Audi A4 Cabrio ramt onschuldige automobilisten
  • Lezersvraag: GT3, Touring of toch de RS?
    Lezersvraag: GT3, Touring of toch de RS?
  • Video: BMW M4 cabrio met stoffen kap in actie

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

lezersvraag

Vorig bericht: « Audi RS5 (2010 – 2015) – occasion video & aankoopadvies
Volgend bericht: Deze 13 supercarbouwers hadden geen geluk »

Lees Interacties

Reacties

  1. benvan zegt

    11 augustus 2016 om 18:02

    Voor mij een coupé alsjeblieft

    Login om te reageren
    • kle500 zegt

      11 augustus 2016 om 18:05

      @benvan: yess mooiste wat er is. En dan een ‘ouderwetse’ met een mooie lange motorkap.

      Login om te reageren
      • peugwow zegt

        11 augustus 2016 om 18:14

        @kle500: eens!

        Login om te reageren
      • benvan zegt

        11 augustus 2016 om 22:56

        @kle500: Autoblog, the place where petrolheads meet ;-)

        Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      11 augustus 2016 om 18:35

      @benvan: Voor mij een zandloper chassis.

      Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      11 augustus 2016 om 18:37

      @benvan: Ow sorry, gaat over auto’s. Hier ook coupé inderdaad.

      Login om te reageren
      • smadb zegt

        11 augustus 2016 om 18:44

        @venividivici: grappig hoor. Peertje van me.

        Login om te reageren
    • kalslasie zegt

      11 augustus 2016 om 18:49

      @benvan: en dan een echte bmw coupe ??

      Login om te reageren
      • MercErik zegt

        12 augustus 2016 om 07:12

        @kalslasie: jaaa! een 330ci E46 – wat een droombak.

        Login om te reageren
  2. bigfun zegt

    11 augustus 2016 om 18:03

    Coupe natuurlijk

    Zeker geen aso suffe suv

    Login om te reageren
  3. phaeton zegt

    11 augustus 2016 om 18:03

    Een klassieke sedan. Gewoon een Vijf serie met vier deuren.

    Login om te reageren
  4. Shenkie zegt

    11 augustus 2016 om 18:07

    De coupé, simpelweg de elegantste carrosserievorm in mijn ogen. Niets zo sierlijk als een lage, vloeiende daklijn achter een lange motorkap (met het liefst een V12 eronder).

    Stationcars kunnen ook cool zijn evenals shooting brakes, eigenlijk een combinatie van de twee voorgaande carrosserievormen.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      11 augustus 2016 om 20:12

      @Shenkie: ik kan me helemaal vinden in deze redenering.

      Login om te reageren
  5. granlusso zegt

    11 augustus 2016 om 18:10

    Stationwagon of shooting break: 5-serie Touring, 3-serie Touring, E-klasse Estate, CLS Shooting Brake, enz.
    Genoeg ruimte en vaak mooiere lijnen dan de sedan. Overigens is die laatste mening in het buitenland bijna altijd tegenovergesteld.

    Login om te reageren
    • jpoers zegt

      11 augustus 2016 om 20:42

      @granlusso: yess me too. Schitterende wagens.

      Login om te reageren
  6. sr20det zegt

    11 augustus 2016 om 18:12

    Een mooie aflopende coupé zonder komt, zoals een F-Type, 911 of AMG-GT.

    Login om te reageren
    • carspotterjwz zegt

      11 augustus 2016 om 21:32

      @sr20det: dat zijn inderdaad drie prachtige auto’s!

      Login om te reageren
  7. roller zegt

    11 augustus 2016 om 18:12

    Een luxe SUV, kaliber X5 of iets dergelijks. Heerlijk rijden met zoveel overzicht.

    Login om te reageren
  8. Dutchdriftking zegt

    11 augustus 2016 om 18:13

    De gedrongen Coupe. Auto`s in de categorie Fiat Coupe, Volkswagen VR6 Honda CRX, dat werk. helemaal wijs!

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      11 augustus 2016 om 18:13

      @dutchdriftking: Ik bedoel natuurlijk de Volkswagen Corrado, deze dien je uiteraard met VR6 te hebben.

      Login om te reageren
    • rd1991 zegt

      11 augustus 2016 om 18:51

      @dutchdriftking: het type a la: long hood, short deck! Ik houd er ook van! (De Coupé). Al vind ik de slankgelijnde coupe als een 406 ook ge-wél-dig!

      Login om te reageren
  9. flakfazer zegt

    11 augustus 2016 om 18:13

    De fastback- of sportsroof variant van de oude musclecars, daar wordt ik blij van.

    Login om te reageren
  10. apriliarsv zegt

    11 augustus 2016 om 18:17

    Een sportief/elegant gelijnde vierdeurs. Ik vind de 6-serie Gran Coupé erg mooi. Verder sedans van het formaat 5-serie.

    De A7 en A5 Sportback vind ik niet geslaagd. De 4-serie Gran Coupé vind ik niet lang/breed genoeg.

    Login om te reageren
  11. ej20g zegt

    11 augustus 2016 om 18:18

    Station of sedan. Geen idee waarom eigenlijk, maar voornamelijk snelle stations vind ik erg gaaf. Dat is eigenlijk begonnen met de Volvo 850 en V70 Classic. Maar stiekem vind ik de Nissan Stagea, Subaru Impreza Plus en Mitsubishi Lancer Evolution Wagon ook erg gaaf. Misschien komt het doordat zulke auto’s eigenlijk niet hard horen te gaan volgens veel mensen.

    Qua sedans vind ik de Opel Omega B2 erg mooi. De Audi RS6 C5 en C6 vind ik als sedan gaver dan als station. Maar ook de Impreza’s en Evolutions vind ik als sedan gewoon enorm gaaf, net als de Skyline sedans (R32, R33 en R34). Of de Toyota Cressida, Cresta of Chaser, ook enorm gaaf.

    Ik heb eigenlijk niet echt een absolute voorkeur voor een carrosserievorm. Zo vind ik de Mazda MX-5 NA/NB en Honda S2000 geniaal (roadsters/cabrio’s), vind ik de BMW E46 Coupé en Volvo C70 P80 prachtige auto’s om te zien (coupés) en vind ik de Porsche Cayenne en Range Rover Vogue gave auto’s voor wat ze zijn (SUV’s).

    Ik heb gewoon een voorkeur voor vier- of vijfdeurs auto’s vanwege hun inzetbaarheid. Ik zit nog weleens met 4 of 5 man in de auto en er moet ook regelmatig groot spul mee. De meeste coupés of cabrio’s gaan het dan gewoon niet redden.

    Login om te reageren
    • sr20det zegt

      11 augustus 2016 om 19:18

      @ej20g: Oef, Stagea V8, heerlijk.

      Login om te reageren
      • ej20g zegt

        11 augustus 2016 om 19:42

        @sr20det: een handgeschakelde Stagea RS FOUR is prima hoor. En als het een 260RS Autech is heb ik helemaal niks meer te klagen.;)

        Login om te reageren
  12. Nemus zegt

    11 augustus 2016 om 18:18

    Een mooie roadster. In alle mogelijke vormen:
    E-Type
    F-Type
    XK
    XK120
    XK140
    Austin Healy 3000
    Alfa Spider duetto
    Mercedes benz 280SL
    Bmw Z1
    BMW Z3
    MG MGB
    Triumph Spitfire
    Enz…

    Login om te reageren
  13. W115 zegt

    11 augustus 2016 om 18:19

    Een Coupe cabriolet

    Login om te reageren
  14. sleepyj zegt

    11 augustus 2016 om 18:19

    Coupé, altijd. Mooier dan een cabrio in bijna alle gevallen. Mijn topper in de bereikbare klasse is de alfa brera. Niet vanuit elke hoek mooi, maar verveelt nooit naar mijn mening.

    Login om te reageren
  15. Ozan zegt

    11 augustus 2016 om 18:20

    Coupé is inderdaad misschien wel het mooist, maar verre van praktisch. Doe mij maar een lekkere sedan! Perfecte combinatie van looks en praktisch nut.

    Al moet ik zeggen dat dit niet altijd geldt. Ben nu in Turkije waar ze dol zijn op sedans en er een paar hebben die je in Nederland niet ziet rijden, maar bijvoorbeeld een Focus of Megane zien er als hatchback veel geslaagder uit. Maar dit kan natuurlijk komen omdat ze in eerste instantie zo ontworpen zijn en die uitstekende kont er later op is geplakt voor de markten zoals die in Turkije…

    Login om te reageren
  16. Femme zegt

    11 augustus 2016 om 18:21

    Voor dagelijks gebruik een 2+2 coupé.
    Voor het weekend een roadster of open tweezitter.

    Een auto die om de bestuurder en de motor is gebouwd in plaats van om een denkbeeldige hoeveelheid zooi (of niet bestaande kinderen) die je mogelijkerwijs misschien ooit zou willen vervoeren biedt logischerwijs een betere rij-ervaring. Simpelweg het feit dat je in een coupé de omgeving in breedbeeld ziet in plaats van een deel B-stijl als je naar links kijkt vind ik al een enorm pluspunt van deze carrosserievorm.

    Stationswagens ben ik geen fan. Je hebt het gevoel in een glazen zeecontainer rond te rijden, tevens zijn bijgeluiden van losliggende bagage irritant. Sedans en coupé’s zijn meestal mooier en als je serieus spullen moet vervoeren (strobalen, ponies en fietsen to name a few things) past het toch niet in een stationwagen en heb je meer aan een trekhaak.

    Login om te reageren
    • fabiotol zegt

      11 augustus 2016 om 21:56

      @Femme: mijn pony gaat gewoon achterin onder de hoedeplank hoor.

      Login om te reageren
  17. dakloos zegt

    11 augustus 2016 om 18:21

    Een koetswerk die een chique coupévorm heeft en het liefst ’n beetje praktisch, bv. een shooting break, maar dan niet met al te veel deuren, dus gewoon zoals ’t hoort.

    Login om te reageren
    • tmenges zegt

      11 augustus 2016 om 18:24

      @dakloos: dus als ik ’t goed begrijp wil je gewoon een 3-deurs hatchback!?

      Login om te reageren
      • Svenska_Aeroplan_AB zegt

        11 augustus 2016 om 18:46

        @tmenges: lol, ja. Een Mazda 323 F

        Login om te reageren
        • bergmm zegt

          11 augustus 2016 om 19:28

          @svenska_aeroplan_ab: een F heeft altijd minimaal 4 deuren ;)

          Login om te reageren
      • dakloos zegt

        11 augustus 2016 om 19:06

        @tmenges: kan, daar zit soms wel wat aardigs tussen, zoals Z3 met vast dak.

        Login om te reageren
    • geelbarrel zegt

      11 augustus 2016 om 22:39

      @dakloos: yep, storend hoe de kreet shooting break door marketeers misbruikt wordt. Een shooting break is een tweedeurs met achterklep, a je to.

      Login om te reageren
  18. Design_Driven zegt

    11 augustus 2016 om 18:23

    Bij mij uiteraard de terrein wagen (Nee dat is niet het zelfde als een SUV) maar ook een (echte) stationwagen kan op mijn sympathie reken. Mijn vaderrrrrr heeft vroeger heel wat 244’s 740’s 940’s etc versleten en dat ik kennelijk blijven hangen.
    Mijn eerste 2 auto’s waren hatchbacks en dat vind ik toch maar niets. Dat worden al snel petjes mobielen.

    Per toeval ben ik naast mijn Discovery ook in een 159 sedan gerold en ik moet zeggen dat ik sinds de sedan toch ook wat hoger ben gaan waarderen. Al zou een SW ook zeker niet misstaan.

    Login om te reageren
    • Design_Driven zegt

      11 augustus 2016 om 18:33

      @sketcher: eigenlijk val ik dus gewoon op zee containers.

      Login om te reageren
  19. thefmanl zegt

    11 augustus 2016 om 18:25

    Tja een 159 SW is gewoon heel mooi…

    Login om te reageren
    • geelbarrel zegt

      11 augustus 2016 om 22:43

      @thefmanl: ik ook al 7 jaar erg blij met de SW. Een stationcar waarbij de functionaliteit ondergeschikt is aan styling. Perfecte verhoudingen, wat kunnen die italianen dat toch goed!

      Kwa carrosserievorm zoek ik nog steeds: een cabrio-station. En dan bedoel ik geen Laro met huif.

      Login om te reageren
  20. redbee5 zegt

    11 augustus 2016 om 18:27

    Range rover Autobiography vindt ik altijd een erg mooi gezicht, met name de achterkant. Ze lijken altijd zo over de weg te zweven terwijl het complete tuinhuizen op wielen zijn. Chapeau Range Rover!

    Login om te reageren
    • Teerdz zegt

      11 augustus 2016 om 19:53

      @redbee5: Ik ga toch voor een aangepaste originele Range Rover met 3 assen/6 wielen. Dat zijn pas gevaartes, helaas te weinig aangepast.

      Login om te reageren
  21. purepet9090 zegt

    11 augustus 2016 om 18:28

    Cross-over, zeker met een CX-5, Kadjar of Tucson is dat gewoon smullen, off-road capaciteiten en ook nog eens een goed sturende wagen voor de harde weg.

    Login om te reageren
    • balboni zegt

      12 augustus 2016 om 10:12

      @purepet9090: dus van alle auto’s die je kan kiezen vind je dat het mooist?

      Login om te reageren
  22. tmenges zegt

    11 augustus 2016 om 18:29

    Kan niet kiezen tussen sedan en coupe eigenlijk maar een auto moet een kont hebben! geen hatchback, station oid voor mij dus.

    Login om te reageren
  23. moldauferrari zegt

    11 augustus 2016 om 18:30

    Ik ga voor een coupé of hot hatch!

    Login om te reageren
  24. Captain zegt

    11 augustus 2016 om 18:32

    Gewoon een sedan of estate. De volvo 240 is voor beide vormen eigenlijk de perfecte template, lang voor de tijd van nichemarkten.

    Login om te reageren
  25. creaminator zegt

    11 augustus 2016 om 18:33

    Grote sedan als w140, e38, D2 4D en XF30.
    En “sedan-coupes” zoals de Impreza type-R, e36 coupe, 900 coupe en de Kadett C sedan (2deurs).

    Login om te reageren
  26. baan zegt

    11 augustus 2016 om 18:33

    Een coupé pickup (bijv. Chevrolet El Camino)met targa dak :-)

    Login om te reageren
    • rd1991 zegt

      11 augustus 2016 om 18:52

      @baan: of de Chevrolet SSR..

      Login om te reageren
    • Design_Driven zegt

      11 augustus 2016 om 22:21

      @baan: of een Australische Ute

      Login om te reageren
  27. O plaat zegt

    11 augustus 2016 om 18:33

    Zo ie zo een coupe.. hiermee bedoel ik een 2 deurs dus (looking at you BMW!). Bonus punten als het ook nog een fastback coupe is. En aangezien ik ook fan ben van praktische wagens is het ook liefst een 4 zits met koffer ruimte en liefst van al gebouwd tussen 1950 en 1980

    Mooie oude vans kan ik ook wel appreciëren ongeacht het merk.

    Login om te reageren
  28. ArnoldH zegt

    11 augustus 2016 om 18:34

    De Ford mustang ’67 fastback is de mooiste carroserie vorm. Een coupe lijkt me

    Login om te reageren
  29. kampioentje zegt

    11 augustus 2016 om 18:34

    Cabrio, heerlijk in de zomer! In de meeste gevallen vind ik deze variant mooier (huracan spider, Aston Martin, Veyron etc) op een paar uitzonderingen als de Ferrari 430 na

    Login om te reageren
  30. dampu020 zegt

    11 augustus 2016 om 18:35

    Een ‘gran coupe’ geen idee wat de officiele naam is maar mooier dan een coupe met 4 deuren wordt het niet.

    Login om te reageren
  31. svdv zegt

    11 augustus 2016 om 18:38

    Ik ben een groot fan van shooting brakes! Station versies van coupé’s dus.

    Login om te reageren
  32. pinut187 zegt

    11 augustus 2016 om 18:38

    Scoupe. Schitterende wagen, een lust voor het oog en is de eerste poging van Hyundai om een sportwagen op de markt te zetten. Ook het eerste zelf ontwikkeld blok van Hyundai die wel Dat is historie, ik heb mijn glazenbol nog eens een goed schoongemaakt en voorzie dat die Scoupes heul veul waard worden in de verre toekomst. Dus ik ben ze al het sparen..

    Login om te reageren
    • rd1991 zegt

      11 augustus 2016 om 18:53

      @pinut187: wat een frikandel op wielen is dat zeg! Nog slaapverwekkender dan iets van VAG

      Login om te reageren
  33. commentaar1 zegt

    11 augustus 2016 om 18:42

    Sedan, dat is waar de ontwerpers tekenen, daarna wordt het ontwerp verziekt als de markt vraagt om een station of cross-over.

    Login om te reageren
    • commentaar1 zegt

      11 augustus 2016 om 18:45

      @commentaar1: waar =wat , wat een spellingskampioen:-)

      Login om te reageren
  34. smoked zegt

    11 augustus 2016 om 18:43

    Die van een zeecontainer. Dus en G-klasse, Defender, etc. Eigenlijk alles met een slechte cw-waarde ;)

    Login om te reageren
  35. commentaar1 zegt

    11 augustus 2016 om 18:45

    Sedan, ontwerpers tekenen dat als de basis, daarna komt de vraag uit de markt of een station of cross-over ook kan. Weg is de design en de ontwerper krijgt een beroerte.

    Login om te reageren
    • commentaar1 zegt

      11 augustus 2016 om 18:46

      @commentaar1: de = het lol, heb je gezopen ofzo :-)

      Login om te reageren
  36. robert110 zegt

    11 augustus 2016 om 18:47

    Ik prefereer de pick-up het liefst met dubbele cabine. De open laadbak en stevige veering is ideaal.
    Ook de terreinwagen in 5 deurs stationwagon uitvoering vindt ik top.

    Ook als niet terreinauto prefereer ik de station. Praktisch en vaak mooier dan de coupe, sedan of hatchback.

    Login om te reageren
  37. reistje zegt

    11 augustus 2016 om 18:48

    De coupe of de sedan. Als ik moet kiezen dan toch maar de Coupe.

    Een cabriolet vind ik dan juist weer een van de lelijkste samen met MPV’s.

    Login om te reageren
  38. E34M5Touring zegt

    11 augustus 2016 om 18:49

    Sowieso Stationcar, weet niet waarom. Past me gewoon lekker ofzo. En zeker de ‘snelle’ uitv. M5 station, E63 AMG Kombi, RS6, CTS-V. Draagt bij aan het sleeper idee vind ik. En dat vind ik echt gaaf. De E34 had dat helemaal. Zoveel mensen zich naar in verslikt!

    Login om te reageren
  39. jurdespotter zegt

    11 augustus 2016 om 18:52

    Shootingbrake.

    Login om te reageren
  40. rob5nismo zegt

    11 augustus 2016 om 18:52

    Coupé voor mij maar ik heb een station want jong gezin

    Login om te reageren
  41. mtuning zegt

    11 augustus 2016 om 18:53

    Coupe

    Login om te reageren
  42. rd1991 zegt

    11 augustus 2016 om 18:54

    Elk type heeft zijn charme vind ik!

    Login om te reageren
  43. Edge zegt

    11 augustus 2016 om 18:55

    Wanneer ik niet hoef te letten op praktische bruikbaarheid natuurlijk de coupé. Wat auto’s betreft is er niks mooier dan een goed gelijnde coupe. De Alfa’s 8C Competizione en GT 1300 Junior, de Ferrari 250 GTO, Aston Martin DB9, Mercedes 300 SL ‘Gullwing’ en de Volvo P1800S. Het zijn slechts een paar voorbeelden van de mooiste auto’s ooit gemaakt, en niet geheel toevallig zijn dat allemaal coupés. Gevolgd door cabrio’s natuurlijk. En dan heb ik het niet over iets als een Fiat Panda cabriolet of Golf cabriolet, maar op een een dakloze coupé.

    Wanneer ook praktische bruikbaarheid een dingetje is, vind ik de cabrio’s met stalen dak een stuk interessanter. Ik heb zelf geen garage, dus met oog op diefstalveiligheid en vandalisme is zo’n stalen klapdak wat fijner heb ik niet echt één favoriete carrosserievorm. Het verschilt vooral per model. Zo vind ik de nieuwe Volvo 90-serie als V90 toch een heel stuk mooier dan de S90, terwijl ik bij een wagen als de Alfa 156 of een BMW E30 juist de sedanvorm mooier vind. En bij een wagen als de Ford Focus vind ik de hatchback (ook zonder ST or RS badges) veruit het mooiste. En wat SUV’s betreft zijn wagens als de G-klasse en Range Rovers wat mij betreft enorm geslaagd, maar wagens als een Tiguan of Cayenne toch een heel stuk minder.

    De enige auto die bij mij in alle carrosserievormen het wauw-gevoel oproept is (sorry @nicolasr, ik ga het toch doen!) de Alfa 159. Als sedan, als station en als je ze meetelt ook als coupé/hatchback (Brera) en cabrio (Spider) zijn het gewoon bloedmooie wagens.

    Login om te reageren
    • nicolasr zegt

      11 augustus 2016 om 20:46

      @Edge: Vooruit. Met zo’n onderbouwing mag het! ;-)

      Login om te reageren
  44. shibby zegt

    11 augustus 2016 om 18:56

    GT, sportieve lijnen en toch praktisch

    Login om te reageren
  45. toyotavenray zegt

    11 augustus 2016 om 18:57

    BMW 320 ci coupe

    Login om te reageren
  46. Arnoud zegt

    11 augustus 2016 om 18:57

    Ik twijfel tussen een kleine coupé en hatchback. Sowieso een kleine auto. Een hatchback voor het gooi- en smijtwerk, een coupé voor het stijlvol flaneren.

    Login om te reageren
  47. mashell zegt

    11 augustus 2016 om 18:59

    3 deurs hatchback. Om onduidelijke redenen flink goedkoper dan een coupe (wat een 2 deurs sedan) en toch nog voldoende ruime kofferbak. Goed zicht over de schouders en wie achterin wil zitten mag dat maar die gaan we het niet gemakkelijk maken.

    Login om te reageren
  48. sabrerator zegt

    11 augustus 2016 om 19:00

    Voor dagelijks gebruik: stationcar. En dan een échte.
    Niet zo’n lifestyle ding als die Megane waar ik nu in rij, maar iets waarvan de derde zijruit het langste is, zoals oudere Volvo of eerste generatie Citroën C5 (heb ik ook gehad). Gewoon een onbehoorlijk grote bak waar je gedachteloos alles inflikkert wat je nodig dacht te hebben en in noodgevallen als slaapplek kan gebruiken.

    Voor het mooi: een coupé. Jaguar XJ-S met V12 graag. Voor de allesverprutsende facelift natuurlijk.

    Login om te reageren
    • flik2punt0 zegt

      11 augustus 2016 om 19:17

      @sabrerator: sluit ik mij volledig bij aan! (Scheelt mij weer typen Enzo)

      Login om te reageren
  49. roberto zegt

    11 augustus 2016 om 19:07

    Het mooist? Een Shooting Brake. Het sportieve rijden, coupe (liefst á la 911). Maar het fijnst rijdt een grote SUV als een LR Discovery of Mercedes GL!

    Login om te reageren
  50. toyotafortuner zegt

    11 augustus 2016 om 19:15

    Heb er meedere/niet echt een voorkeur:

    – 4-deurs hardtop sedan: Een lekkere Imperial LeBaron uit den ouden dagen. Of gewoon een recente Japanse wagen als een Mark II of Crown.
    – een enorme coupe zoals de Amerikanen dat goed konden: Dik 3 meter+ aan wielbasis, 7 liter+ V8 met 3-traps, vinyldak in wit/zwart etc etc. Iets als een Lincoln Continental Mark V.
    – een grote luxe SUV. Hoog in luxe baden, kijkende over de boodschappengebakjes. In een Lexus LX570.
    – een minivan op z’n Amerikaans of Japans/Amerikaans: het heeft wat, Sienna’s/Alphards/Elgrands
    – een Amerikaanse station van vroegah: nephout in de zijkant, heerlijk luie V8… Town and Countrys/Colony Parks etc.
    – T is lastig kiezen.

    Login om te reageren
  51. Frenkyboy zegt

    11 augustus 2016 om 19:15

    Alfa 159

    Login om te reageren
    • Frenkyboy zegt

      11 augustus 2016 om 19:16

      @frenkyboy:

      Alfa 159
      Cabrio
      4×4

      Login om te reageren
  52. hooismans zegt

    11 augustus 2016 om 19:16

    Coupe

    Login om te reageren
  53. danivdengel zegt

    11 augustus 2016 om 19:18

    Gewoon een heerlijke Sedan met een flinke motor en luxueus. En een SUV als familieauto, denk aan een Q7

    Login om te reageren
  54. jeppie zegt

    11 augustus 2016 om 19:18

    Doe mij maar een ‘slee’.

    Login om te reageren
    • pinut187 zegt

      12 augustus 2016 om 02:02

      @jeppie: jij woont in de sneeuw?

      Login om te reageren
  55. henkhupelschoten zegt

    11 augustus 2016 om 19:19

    Grote sedans, en dan met name S-klasse’s en coupe’s die lijken op een vliegdek schip. Grote neus met een grote motor in het vooronder en een mooie afvloeiende lijn. Ben ook echt benieuwd naar die Mercedes-Maybach concept die volgende week uitkomt!

    Login om te reageren
  56. larsdbs9 zegt

    11 augustus 2016 om 19:22

    Een coupé met mooie lijnen zoals een Aston Martin DBS vind ik wel erg mooi!

    Login om te reageren
  57. toyotafortuner zegt

    11 augustus 2016 om 19:23

    Waar ik ook een grote zwak voor heb zijn klassieke 3 deurs terreinbeulen:

    De 40-serie Land Cruiser. Rood met wit dak.
    De SJ Cherokee.
    ‘CabrioSUVs als de K5 Blazer, K5 Jimmy, Bronco, Ramcharger, Trailduster etc..

    Login om te reageren
  58. biohazardracer zegt

    11 augustus 2016 om 19:24

    Hatchback (2 deurs en dan vooral de hot-hatch), coupé, cabrio en als laatste de 4×4 (dan heb ik het over de echte offroaders o.a. jeep, landrover, de oude MB Geländewagen etc)

    Login om te reageren
  59. alcantara zegt

    11 augustus 2016 om 19:26

    Coupé natuurlijk.

    En dus niet zo’n sneu 4/5-deurs geval wat voor een ‘grand coupé’ moet doorgaan.

    Login om te reageren
  60. jorden zegt

    11 augustus 2016 om 19:27

    De coupé. Met als hoogtepunt uit de geschiedenis de Touring Berlinetta Lusso. Ik wil meteen even mijn ongenoegen uiten over BMW en Audi, wtf dachten jullie bij de term 4-deurs-coupé!? Dat kan NIET. Er bestaan ook geen bungalow-flats

    Login om te reageren
  61. omeslo zegt

    11 augustus 2016 om 19:28

    Een buurman bij ons in de straat had vroeger om de haverklap een andere en meestal ook leuke auto. Vaak ook tweezitters want geen nageslacht. In tegenstelling tot mijn ouders. Porsche’s, een rover, lotus etc. maar ik heb me het meest vergaapt aan een El Camino die opeens in de straat stond. Wat een fantastisch ding vond ik dat.
    Ik ben blijkbaar de enige, maar de UTE is nog altijd mijn guilty pleasure. Liefst van Amerikaanse of Australische makelij.

    Login om te reageren
  62. michaelcorleone zegt

    11 augustus 2016 om 19:30

    Er zijn verschillende eigenlijk, te beginnen met 2-deurs:
    Honda Prelude:
    -https://totallythatstupid.files.wordpress.com/2013/01/1985-honda-prelude-2.jpg
    Honda Integra:
    -https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/27/Honda_Integra_Type_R_(2).jpg
    Mitsubishi Eclipse
    -https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/ca/Mitsubishi_Eclipse_front_20080801.jpg

    Login om te reageren
    • michaelcorleone zegt

      11 augustus 2016 om 20:56

      @michaelcorleone: +
      Honda Accord Tourer
      https://www.netcarshow.com/honda/2011-accord_tourer/1024×768/wallpaper_02.htm

      Nissan Pathfinder
      https://www.netcarshow.com/nissan/2005-pathfinder_eur/1024×768/wallpaper_01.htm

      Login om te reageren
    • michaelcorleone zegt

      11 augustus 2016 om 21:51

      @michaelcorleone: Mijn pc doet een beetje raar vandaag excuses daarvoor :)
      3x scheepsrecht dan maar :)

      Subaru WRX (als dagelijkse auto, dus de sedan)
      https://www.netcarshow.com/subaru/2015-wrx/1024×768/wallpaper_06.htm
      Subaru Levorg (station, als ik ruimte nodig heb)
      https://www.netcarshow.com/subaru/2016-levorg/1024×768/wallpaper_0e.htm
      Subaru BRZ (2-deurs) als funauto
      https://www.netcarshow.com/subaru/2013-brz/1024×768/wallpaper_35.htm
      Alfa Romeo 4C (2-deurs) als funauto
      https://www.netcarshow.com/alfa_romeo/2015-4c_coupe_us-version/1024×768/wallpaper_2a.htm
      Nissan GT-R (2-deurs) funauto
      https://www.netcarshow.com/nissan/2017-gt-r/1024×768/wallpaper_02.htm

      Mijn voorkeur gaat uit naar een 2-deurs, daarna naar een station/sedan.

      Login om te reageren
  63. viezefreddyw zegt

    11 augustus 2016 om 19:32

    Puur kijkend naar elegantie en stijl is een coupé eigenlijk altijd het mooist, verreweg. Maar eigenlijk is dat afhankelijk van de auto. Zo vind ik de Z4 van de eerste generatie mooier als roadster dan als coupé. Maar een F-type Coupé is veel mooier dan een Roadster. Daar hou ik overigens van he, een lange motorkap met een korte kont. Prachtig. Of een van de mooiste auto’s ooit gebouwd; Jaguar E-type. Vreselijk mooi ding waarbij ik de roadster mooier vind dan de coupé. Voor mijn gevoel zijn er eindeloos veel mogelijkheden om een mooie coupé te tekenen in vergelijking met andere carrosserievarianten. Maar ik denk eigenlijk dat het beste antwoord die je kan geven is dat je vrijwel elke variant kan waarderen. Een prachtige sedan a la nieuwe E-klasse. Of limousine a la Mercedes S600 W140 of BMW 750 E38. Of een SUV a la Range Rover/Land Rover. En zo’n dikke hatchback zoals een Renault 5 turbo of hedendaags een Clio RS. En zo’n ontzettend fraaie CLS500 Shooting Brake in het blauw, multispaaks velgen en AMG pakket, bijzonder fraai ding is dat. Als autoliefhebber vind ik alles wel mooi en kan ik alles wel waarderen, het is maar net hoe de fabrikant het van de band laat rollen.

    Login om te reageren
  64. bart1976 zegt

    11 augustus 2016 om 19:35

    De station en voornamelijk de Touring modellen van BMW. Met als hoogtepunt de e30 touring. Geboren vanuit passie.

    Login om te reageren
  65. veenema007 zegt

    11 augustus 2016 om 19:38

    Roadster, lange neus korte kont. Heerlijk!!!!!

    Login om te reageren
  66. jens28 zegt

    11 augustus 2016 om 19:39

    Ik ga voor een BUGGY!!
    Het is weer heel anders dan gwn cabrio rijden en eigenlijk bijna nergens mee te vergelijken. 2 open uitlaten, een hitsige boxer, rijdt als een kart en lkkr spartaans!

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      12 augustus 2016 om 06:36

      @jens28: en je moeder maar duwen?

      Login om te reageren
      • jens28 zegt

        12 augustus 2016 om 10:16

        @mashell: sssst, niet te hard zeggen jo! Jaa idd hij heeft zo zun problemen

        Login om te reageren
  67. wopfe zegt

    11 augustus 2016 om 19:53

    Gran turismo, Luxe 2+2.

    Login om te reageren
  68. oetelaar zegt

    11 augustus 2016 om 19:53

    Qua vorm kies ik voor de coupe. Toch is mijn all time favoriet een cabriolet namelijk de Mercedes 280 SL Pagode

    Login om te reageren
  69. ronaldddvos zegt

    11 augustus 2016 om 19:57

    Gewoon 6×6. Niet meer niet minder.

    Login om te reageren
  70. LaLancia zegt

    11 augustus 2016 om 19:58

    Voor mij graag een wat uitgerekte sedan of coupé! Dus geen stompe neus o.i.d., maar een even hoge motorkap als achterklep.

    Login om te reageren
  71. Dizono zegt

    11 augustus 2016 om 19:59

    Landaulet uiteraard

    Login om te reageren
    • 123bat zegt

      11 augustus 2016 om 22:02

      @dizono: Mooie keus! Vlaggetjes erop en achtererin gaan staan he ;-)

      Zonder geintjes: van de ‘moderne’ landaulets -kan ze denk ik op
      1 hand tellen..- vind ik de Maybach 62 Landaulet het mooist. Alleen dan niet met die afgrijselijke witte bekleding waar je elk vlekje kaviaar/champagne op ziet!

      Login om te reageren
      • e1000bmw zegt

        11 augustus 2016 om 23:27

        @123bat: op die witte bekleding zie je andere witte vlekken, al dan niet veroorzaakt door poeders en/of vloeibare substanties, weer niet zo snel…

        Login om te reageren
        • 123bat zegt

          12 augustus 2016 om 08:45

          @e1000bmw523i: Scherp hoor.. Er zullen dus keuzes gemaakt moeten worden..

          Oh nee wacht. Ik ben student en kan me slechts de 1:43 versie veroorloven :’)

          Login om te reageren
  72. vegelien zegt

    11 augustus 2016 om 20:02

    Gewoon een grote elegante sedan ala Quattroporte, A8. Waarom? Chique en je kunt met gemak 2 lichamen in de kofferbak kwijt.

    Login om te reageren
  73. sjaaktrekhaak97 zegt

    11 augustus 2016 om 20:03

    Ik hou erg veel van classieke compacts zoals een alfa romeo giulia sprint, alpine a110 of een lancia fulvia coupe. En als dailydriver vind ik 80s stations met 6-inlijn en achterwiel aandrijving ook super vet

    Login om te reageren
    • sjaaktrekhaak97 zegt

      11 augustus 2016 om 20:17

      @sjaaktrekhaak97: ik ben vergeten te zeggen waarom. De klassieke compact: leuke lichte auto’s met vaak een mooie look en ik vind ouwe 4-cilindertjes mooi klinken. 80s station: goed te gebruiken voor het gezin en alsnog een auto waarmee je plezier kan hebben en een 6-inlijn klinkt gewoon lekker

      Login om te reageren
  74. fmgarcia zegt

    11 augustus 2016 om 20:06

    Middenmotor, coupe

    Login om te reageren
    • FieRo zegt

      11 augustus 2016 om 20:11

      @fmgarcia: ok die wel, fastback ;)

      Login om te reageren
  75. FieRo zegt

    11 augustus 2016 om 20:09

    Fastback, station en coupe is ok. Sedan zal ik nooit kopen. Niet voor mij.

    Login om te reageren
  76. allesmetturbo zegt

    11 augustus 2016 om 20:12

    Coupe, want looks. Station, want ruimte en lijkt vaak nog iets dikker als ze laag liggen dan een coupe of sedan. Zo’n lekkere gezinssleeper met gekietelde motor a la 335i of 335d (of 330 in het geval van de e46)

    Login om te reageren
  77. sjoerd95 zegt

    11 augustus 2016 om 20:19

    Voor mij de stationwagon. Het liefst formaatje Volvo 240. Een verhuiswagen, tweepersoonsbed (als je er matrassen in legt), (grof)vuilniswagen en vakantiekar in één. En met wat proppen krijg je er een heel voetbal elftal in. Wie heeft er een MPV nodig? De stationwagon is al Multi Purpose!

    Login om te reageren
  78. Crosscabouter zegt

    11 augustus 2016 om 20:19

    Geen idee hoe de vorm heet, maar ik ben fan van de CLS shooting Break (wat enkel een mooi naampie is,maar niet de lading dekt)
    Laten we er maar een ‘stationwagon met onlogische daklijn’ van maken ..

    Login om te reageren
  79. 240volvo zegt

    11 augustus 2016 om 20:23

    Mooi vierkant zoals een 240 estate

    Login om te reageren
  80. heat59 zegt

    11 augustus 2016 om 20:27

    Voor mij een hatchback (3deurs) omdat kart!

    Login om te reageren
  81. cobra zegt

    11 augustus 2016 om 20:44

    Heb eigenlijk 2 voorkeuren, de station en de cabrio.
    De station in de vorm van een M5 station en de cabrio in de vorm van een Cobra en een Jeep CJ 7. 2 van de drie heb ik al

    Login om te reageren
  82. dinobreezy zegt

    11 augustus 2016 om 20:51

    De coupé, daarom rijd ik ook in een VW Passat CC. Wel het praktische van vier deuren maar toch de vloeiende coupe lijnen https://www.instagram.com/p/q6WoTVFEQ2/

    Login om te reageren
  83. e1000bmw zegt

    11 augustus 2016 om 20:53

    Voor mij de luxe sedan. Niet altijd even praktisch. Een station is wel eenmaal, maar roept bij mij altijd de verhuis-associatie op…

    Ja, voor dagelijks gebruik neig ik toch naar een Touring.

    Maar als alleen de looks gelden, dan een ranke sportieve coupe.

    Login om te reageren
  84. toyotafortuner zegt

    11 augustus 2016 om 21:38

    Als niemand het noemt, dan noem ik t wel: De Kei-car! Japanners kunnen echt de meest aparte/leuke dingen in dat segment brouwen! Of het nou een zeer guitige cabrio’tje is als de Figaro of de Copen, of gewoon een praktische kleine busje is, ze zien er vaak gewoon zeer leuk uit! Ik hou wel van de Japanse creativiteit

    Login om te reageren
  85. tjorque zegt

    11 augustus 2016 om 21:39

    Ik vind meestal “schietende remmen” wel leuk ogen. Maar meestal primeert prakticaliteit mijn goesting.
    Dus grote auto’s graag break/station/touring. Vooral dat laatste een 528i ofzo.
    Als er dan nog poen over blijft lust ik ook wel een kleine sportieve RWD hatch.

    Een auto moet voor mij zo snel & sensationeel mogelijk van punt A naar punt B of A, met ruimte voor de shit die ik soms wil meezeulen. En dat wil voor mij zeggen een zo groot mogelijke achterklep…

    Login om te reageren
  86. kniesoor zegt

    11 augustus 2016 om 21:43

    Een coupé is in mijn ogen de meest elegante carrosserievorm. Heb er dan ook één (een 4-serie). Maar dat betekent niet, dat een andere carrosserievorm niet mooi zou zijn. Denk nog wel eens terug aan m’n Rover 75 V6 Sterling op 17″ Serpents, vond (en vind) ik een erg fraaie auto.

    Login om te reageren
  87. Rob zegt

    11 augustus 2016 om 21:56

    Om te zien neig ik naar een niet al te grote coupe.
    Om in te zitten een grote MPV. Niks zo lekker als dat.
    Om te hebben een hatchback van formaatje Golf ongeveer. Da’s precies goed hier in Nederland.

    Login om te reageren
  88. riri zegt

    11 augustus 2016 om 21:59

    De 5 deurs hatchback is praktisch .

    Login om te reageren
  89. gerjan zegt

    11 augustus 2016 om 22:01

    Mercedes G klasse diesel in het groen. Trekhaak en lier en klaar.

    Login om te reageren
  90. Reinout86 zegt

    11 augustus 2016 om 22:12

    LR Defender… Zoals een kind em kan tekenen. Niks meer aan doen.

    Login om te reageren
  91. HzR zegt

    11 augustus 2016 om 22:21

    3-deurs hatchback, lekker compact maar toch praktisch, of een GT of middenmotor sportwagen (is dat ook een coupé?)

    Login om te reageren
  92. simonvb zegt

    11 augustus 2016 om 22:27

    Blik met wielen

    Login om te reageren
  93. sezz zegt

    11 augustus 2016 om 22:51

    Roadster liefst Italiaans.

    Login om te reageren
  94. Gulli zegt

    11 augustus 2016 om 22:54

    Ik kan niet kiezen, doe mij dus maar de auto van Inspector Gadget. Wowsers!

    Login om te reageren
  95. kimhung zegt

    11 augustus 2016 om 23:04

    Een station.
    Een hatchback is helaas te klein als je raak schiet, zelfs met 5 deurs.
    Een SUV is leuk om in te rijden maar te opzichtig, te lomp en vooral te duur hier in Nederland
    Een sedan komt financieel bijna overeen met een station, oftewel ik ben geen dief van m’n eigen portemonnee.
    Coupe is leuk, echter zijn er meestal maar 2 zitplaatsen.

    Als ik een station kies dan komen de volgende eisen naar boven.
    Mooi en elegant. Word met de tijd mooier.
    Moet vooral under THE rader blijven maar is toch stoer en laat zeker koppen draaien.
    Moet vooral niet te veel lawaai maken.

    Halve autoblog steek ze liever in de brand omdat het een overgehypte auto is.

    Login om te reageren
  96. boomhauwer zegt

    11 augustus 2016 om 23:15

    Bestelwagen.

    Login om te reageren
  97. azuli zegt

    11 augustus 2016 om 23:31

    Maserati GranCabrio

    Login om te reageren
  98. mstiic zegt

    12 augustus 2016 om 00:30

    Hatchback met sedan look!

    Login om te reageren
  99. bond007 zegt

    12 augustus 2016 om 01:25

    Een zeer grote sedan…

    Een carrosserievorm zoals luxe transport bedoeld is.
    Grote ‘leefruimte’, grote kofferbak en grote voorkant voor de nodige dosis vermogen en aanzien.
    Rolls Royce is opperbaas in het ontwerpen van dit soort auto’s.
    Ware huizen op wielen, maar o wat prachtig als je ze zwevend over de weg langs ziet rijden…

    Login om te reageren
  100. sracert zegt

    12 augustus 2016 om 09:27

    Een lekkere sedancoupe4wdmet met hoge instap. laag verbruik en sport prestaties.

    Login om te reageren
  101. e36m3gt zegt

    12 augustus 2016 om 09:38

    Mijn eigen E39 525d Touring uit 2003 natuurlijk!!

    Login om te reageren
  102. erwin.lagcher.5 zegt

    12 augustus 2016 om 09:38

    Voor mij toch de klassieke sedan.
    De Impala SS is voor mij een tijdloze schoonheid.

    Login om te reageren
  103. toon69 zegt

    12 augustus 2016 om 10:20

    voor mij ook de klassieke sedan maar ik kan een stationwagen en een suv ook wel appreciëren

    Login om te reageren
  104. miezemiez zegt

    12 augustus 2016 om 10:28

    Ligt er aan over welk model we het hebben, de één is het ander niet. Maar meestal krijg ik van een Sedan (mits goed gepolijst) een “whow effect” zoals de tekst het beschrijft inderdaad een allrounder.

    Login om te reageren
  105. G-Ammo zegt

    12 augustus 2016 om 11:17

    Hatchback / Coupe (AE86) :) Vooral de 80’s / 90’s stijl hatches.

    Login om te reageren
  106. ralfast zegt

    12 augustus 2016 om 14:23

    Een favoriete carrosserie vorm heb ik niet. Ik hou er van als een ontwerp iets unieks heeft, en dat kan zowel bij een coupe, station, sedan etc. zijn.

    Ik weet wel wat ik absoluut niet trek:
    De hunchback.

    Voorbeelden: BMW 5 GT, 3 GT, Ssang Yong Rodius.

    Login om te reageren
  107. Hupke zegt

    12 augustus 2016 om 15:23

    Landaulet (zelfs de e36 Baur tc4 vind ik geslaagd)
    Targa
    Coupe
    In die volgorde.

    Login om te reageren
  108. pagani86 zegt

    12 augustus 2016 om 16:15

    Coupe en de 4 deurs coupe

    Login om te reageren
  109. ibssr zegt

    13 augustus 2016 om 10:25

    Zeventien jaar na de in introductie van de Coupéspace is de Renault Avantime een “cult-minivan.” Dit onverwachte concept van cross-over tussen MPV, Coupé en Cabrio, in een conservatief luxe-segment (S-segment) was zijn tijd te ver vooruit, de markt was er nog niet klaar voor. Een bittere commerciële mislukking was een feit die, in combinatie met de geflopte Vel Satis, een kortstondig einde betekende van een grote Renault in het door Mercedes, BMW en Audi gedomineerde top segment.
    Mogelijk is nu de tijd om dit unieke concept van coupe/cabrio en MPV te herhalen?

    Login om te reageren
  110. cossiekiller zegt

    13 augustus 2016 om 13:20

    Geen echte voorkeur voor een bepaalde vorm. Kan zelfs en suv mooi vinden, enkel de hunchbacks zijn bijna allemaal lelijk. 5 en 3gt…
    Mooiste auto’s voor mij; Shelby Cobra, Ford GT40 mk2, Singer Porsche, F type, F40

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North