Deze 13 supercarbouwers hadden geen geluk

Auteur: , 99 Reacties
Vector M12

Of een goed businessplan. Of realiteitszin. 

Het lijkt zo makkelijk, je eigen automerk beginnen om Ferrari het flink benauwd te maken. Je pakt een A4’tje en gaat je logo ontwerpen. Altijd als eerste mee beginnen. Vervolgens strooi je met termen als V12, turbo en carbon. Oh, en je tekent een paar schetsen van een soort F40, maar dan cooler. Het is een verhaal wat overal ter wereld voorkomt. Allemaal weten we: gaat niets worden. Want Ferrari is schier onaantastbaar.

Dat is dus niet altijd zo. Lamborghini ging auto’s bouwen om Ferrari een hak te zetten en slaagde daar behoorlijk in. Recentere succesverhalen vinden we in Zweden (Koenigsegg) en Italië (Pagani). Zelfs in ons eigen Nederland mogen we best een beetje trots zijn op Spyker. Ja, ze maken veel fietsen voor boven het wegdek, maar hebben wel even meer exclusieve auto’s verkocht dan onderstaande bij elkaar. Als we de productiecijfers mogen geloven althans. De Autoblog redactie is op zoek gegaan naar 13 waanzinnige ideeën met een niet al te succesvolle uitwerking. Dit zijn ze:

Vector
Amerikaans project van Jerry Wiegert. Van alle genoemde supercar-fabrikanten kwam hij eigenlijk nog best ver. Er zijn twee hoogtepunten van Vector, allebei schandalig lekker over-the-top. Het eerste wapenfeit was de Vector W8. Deze had geen Passat motor in het vooronder liggen, maar een 6.0 V8 van Chevrolet Racing. Voor de extra oomph werden er twee turbocompressors op geschroefd wat resulteerde in 625pk. Hiermee was een topsnelheid van 348 km/u mogelijk op standaard boost. Na een vijandige van Megatech, een Indonisch restaurant investeringsbedrijf kwam de M12. Hun idee was simpel: de looks van de W8 worden gewaardeerd, maar de motor was nog altijd een beetje burgerlijk, met zo’n V8. Naast eigenaar van Vector was Megatech ook eigendom van het Italiaanse restaurant automobielbedrijf Lamborghini. De M12 was eigenlijk niets meer dan Diablo met een lelijke koets. Ook hier werden er 17 van gebouwd. Megatech kwam er overigens goed vanaf. De zoon van voormalig President Suharto verkocht Lamborghini aan Audi met €70.000.000 winst!

Vector W8

Spectre
Nee, geen Aston uit een James Bond film, maar geestekind van Ray Christopher en Roger Attaway. Zij waren helemaal idolaat van de Ford GT40 en bouwde heel erg goede replica’s met hun bedrijf GT Development. Naast replica’s waren ze bezig met een moderne interpretatie van de GT40. De R42 was een heel geslaagde sportwagen. Misschien nog wel belangrijker was dat de auto’s goed waren doorontwikkeld. De R42 was ruim, betrouwbaar en had zeer goede rij-eigenschappen. Dit kostte hen meteen de kop, want de kosten om dit te bewerkstelligen waren simpelweg te hoog. Een Amerikaans bedrijf genaamd Spectre nam de boel over en maakte de auto af. De motor was een 4.6 liter V8 van Ford met 360pk. Er werden 23 stuks gebouwd alvorens het bedrijf bankroet ging. De ontwikkelingskosten bleven alsnog te hoog en een dure auto met Ford motor bleek lastig te verkopen, (behalve voor Ford zelf dan.

Spectre R42

Isdera
Isdera is een ingenieursbureau geleid door excentriekeling Eberhard Shultz. De hoogtijdagen voor dit bedrijf lagen in de jaren ’80 en ’90. Isdera staat bekend om drie sportwagens: de 036 Spyder, 108 Imperator en de Commendatore 112i, allemaal met Mercedes-Benz techniek. Daarnaast bouwde het bedrijf prototypes en one-offs voor Porsche, BMW, Baur, Bitter en tuner B&B. Hun laatste feit is de 116 Autobahnkourier. Isdera is niet failliet gegaan, maar heeft de activiteiten op een laag pitje gezet. Het feit dat je op de website nog VHS banden kunt kopen belooft niet veel goeds…

Isdera 112i Commendatore

Lotec
Kurt Lotterschmid begon als niet onverdienstelijk producent van raceauto’s om later over te gaan tot het tunen van Porsches en Mercedessen. Hierbij deed hij veel contacten op in het Midden Oosten. Daar krijg hij een paar keer de vraag voor een auto met 1000pk, nog voordat ene Ferdinand Piëch met het idee kwam. Zijn  eerste stap was de Lotec TT1000, een Testarossa met F40 looks en twee joekels van Garett Turbo’s op de platte twaalfcilinder. Daarna kwam de Lotec C1000 en de Sirius, beide met Mercedes techniek. Ze zijn nog steeds levend, alhoewel de site sinds 2006 niet meer bijgehouden is… Wel is er in 2008 nog een facelift aangekondigd…

Lotec Super Sireal

Lister
Net als Lotec begon Lister met racewagens. In 1954 begon Brian Lister met het bouwen van de mooiste racewagens om vervolgens een tijdje van de radar te verdwijnen. Halverwege de jaren ’80 stond het bedrijf weer op en ging het zich toeleggen op het modificeren van Jaguars, met name de XJ-S was een veel gebruikte basis. Ook hier krijgt men het in de kop om een supercar te gaan bouwen, de Lister Storm. Dit was destijds de auto met grootste twaalfcilinder (een tot 7-liter opgeboorde V12 uit de XJR-15 raceauto) én de snelste vierzitter. De Lister Stom racewagens waren redelijk succesvol, de straatauto totaal niet: na 4 exemplaren was het geld op.

Lister Storm V12 GTL

Cizeta
Deze hebben we niet al te lang geleden behandeld. De Cizeta V16T moest dé Itliaanse sportwagen worden. Daarom kreeg de sportwagen twee V8’en uit de Lamborghini Uracco. Muzikaal pionier Giorgio Moroder (verantwoordelijk voor de ‘Scarface’ soundtrack mocht meebetalen en het logo ontwerpen. Na 17 exemplaren was het al weer afgelopen. De eigenaar, Zampoli vertrok naar Californië om daar een garage te beginnen voor exotische sportwagens en schroeft er zo nu en dan eentje in elkaar, zelfs een Roadster versie is mogelijk. In totaal zijn er nog drie stuks bij gebouwd.

Cizetta V16T Fenice TTJ Spyder

MCA
Eind jaren 80 is technicus Fulvia Maria Ballabio bezig met het ontwerpen van een, hoe kan het ook anders, supersportwagen en begint het merk MCA, het eerste merk uit Monaco. De automobielclub van Monaco bestaat dan binnenkort 100 jaar en dit zou een mooie trofee zijn. De sportwagen wordt in 5 jaar ontwikkeld en krijgt een V12 van Lamborghini met twee turbo’s. De financiële crisis maakt na 5 stuks al een einde aan deze Diablo rivaal. Een jaar later neemt een zakenman uit Georgië de boel over en maakt het nog erger dan dat het al was. Nu heet de MCA GTB Centenaire MIG M100 en doet mee aan Le Mans, wat catostrofaal verloopt. Er worden geen straatuitvoeringen verkocht. Aixam neemt dan het project over en laat de Monte Carlo door SERA-CD ontwikkelen. SERA-CD is geen onbekende in de race scene, ze ontwikkelen diverse F1 auto’s en race Porsches. De Mega Monte Carlo werd (nu met Mercedes V12) in 1996 gelanceerd als circuitspeeltje naast hun woestijnracer, vreemd genoeg Mega Track genaamd, en tot 1999 in productie genomen. Het aantal is onbekend, maar schijnt ook rond de 5 te liggen.

Mega Monte Carlo V12

Spiess
Ook deze Duitsers hebben het niet gered. Spiess is van origine een toeleverancier voor de autoindustrie (met name elektronica). Ook bij dit bedrijf kwam het goddelijke idee om de snelste auto aller tijden te bouwen. Right. De Spiess TC522 was snel. De 5.7 liter twin turbo was goed voor een ziljoen pk en evenveel newtonmeters, goed voor een topsnelheid van 335 km/u. De timing was niet heel erg handig, want in 1992 brak er een crisis uit waardoor de vraag naar onbekende exotica (op wielen) verdampte. Het zou bij één exemplaar blijven.

Spiess TC 522

LeBlanc
Soms proberen de Zwitsers ook wel eens wat. Grappig genoeg zijn het vaak sportauto’s. In het geval van Leblanc (nee, niet Top Gear) is het nog veel ironischer, want het waren eigenlijk straat legale raceauto’s. Wat je van het uiterlijk vindt is persoonlijk, maar een Ferrari concurrent kun je het niet noemen. Een Gumpert is er bijna mooi bij. Maar de techniek is om van te smullen. Alles titanium, carbon en aluminium. De LeBlanc Caroline woog slechts 785 kg en had een 2-liter motor. Dankzij twee turbo’s die bijkans net zo groot waren als het blok leverde deze 512pk. De Caroline leek nogal veel op een Ultima, terwijl de opvolger, de Mirabeau nogal op een Radical leek. Ze geven aan nog steeds te produceren, alhoewel niemand er een koopt en de site al een tijdje uit de lucht is…

LeBlanc Caroline

B Engineering
Iedereen is bekend met de Bugatti EB110. Een waanzinnig capabele Quad-Turbo supercar met 4WD, net als de Chiron en de Veyron eigenlijk. Misschien niet voldoende dramatisch. Althans, dat moeten enkele ingenieurs hebben gedacht. Na het hele Artiolio/Lotus verhaal zijn de technici namelijk verder gegaan met de techniek van de EB110. De naam van het bedrijf werd B Engineering, inderdaad, de B van Bugatti. Het model was de Edonis, een sinistere supersportwagen. De motor van de EB110 werd licht uitgeboord en de vier turbo’s werden verwijderd. Twee nieuwe exemplaren kwamen erop om een vermogen van 720pk te leveren. In plaats van vierwielaandrijving moest de Edonis het doen met enkel aandrijving op de achterwielen. Aanvankelijk was het de bedoeling dat er 21 exemplaren geproduceerd zouden worden (de Ednonis werd gelanceerd aan het begin van de 21e eeuw, vandaar) maar dat aantal is nooit gehaald.

B Engineering Edonis

Joss
Het idee om Ferrari en consorten te slopen is niet gebonden aan een streek. Ook Australië verdiende een eigen supercar fabrikant, dacht Matthew Thomas. In tegenstelling tot vele anderen wist hij dat de expertise niet alleen in de bovenkamer of in een fles gin zat, dus besloot hij de hulp in te huren van technisch experts van onder andere Mclaren. Het idee was om een auto te bouwen met de prestaties van een McLaren F1, en de prijs van een redelijke F430. Nobele gedachte. De uitwerking was van de Joss JP1 was uiteraard anders. De 6,8 liter V8 was sterk, betrouwbaar en licht, evenals de auto. Maar wederom kostte de ontwikkeling dermate veel dat het nog niet tot verkopen kwam. Wat doe je dan als fabrikant? Inderdaad, faceliftje renderen en wederom niets verkopen.

Joss JP1

Jiotto:
Japan kent niet veel supercars. De Honda NSX Type-R is er misschien eentje, alhoewel deze de grootste moeite zal hebben met een standaard Porsche Boxster. De Lexus LF-A misschien en de nooit geproduceerde OX-99 van Yamaha. @Dizono nam jullie laatst al mee naar Japan om daar te vertellen over de Dome Zero, een prototype sportwagen die er spectaculairder uit zag dan een Countach (eigen mening). Ditzelfde bedrijf dat normaliter racewagens bouwt, ontwierp en fabriceerde de Jiotto Caspita. Ook voor de motor ging men naar een constructeur van raceauto’s, namelijk Judd. Oorspronkelijk was het de bedoeling om een F1 auto voor de weg te bouwen met een heuse F1 motor, echter de Judd V10 leverde 577pk ver boven de 10.000 tpm. Koppel? Slechts 380 Nm. Geen belemmering voor de performance overigens want de standaardsprint was in 4.7 seconden geklaard en de topsnelheid bedroeg 320 km/u. Net zo snel als een Audi stationwagon dus.

Jiotta Caspita

Covini:
Rare jongens bij Covini. In 1985 bouwden ze al een T40, een sportieve GT met dieselmotor welke meer dan 235 km/u kon halen. Toen al. De vraag naar performance diesels was in de jaren 80 net zo groot als de vraag naar een goede videotheek nu, dus ging men over op het bouwen voor kleine fabrikanten (Callaway) en het ontwerpen van Europese versies van Amerikaanse auto’s (Cadillac). Ondertussen kriebelde het altijd al bij Ferruccio Covini. Hij was altijd gefascineerd door de Tyrell P34 en was al links en rechts bezig met het bouwen van wat prototypes van een zeswieler. In 2004 was het zover en presenteerde het bedrijf de Covini C6W. Twee keer twee voorwielen, de velgenboer was er blij mee. De koplampen kwamen van een Peugeot 206 en de motor van een Audi RS4. Aanvankelijk de 2.7 Cosworth motor, maar deze werd later vervangen door de 4.2 van de B7, gekieteld tot 470pk. Het was de bedoeling er 6 tot 8 per jaar te bouwen, maar dat lijkt nog niet te zijn gelukt. In 2011 maakt het bedrijf een kleine comeback op het Goodwood Festival of Speed om vervolgens weer over te gaan op radiostilte. Hoe toevallig.

Covini C6W

Uiteraard zijn is dit slechts een greep uit de krochten van supercarland. Mochten we een absoluut anti-succesverhaal zijn vergeten, laat dat vooral weten in de comments!



99 reacties

De vraag is wanneer wij Spyker aan dit mooie lijstje kunnen toevoegen. En Gumpurt bestaat die nog?
@potjak: Gumpert is zelfs met een nieuw model gekomen
@janmetdelangeachternaam: En ze hebben zelfs de naam veranderd!
@janmetdelangeachternaam: Thx wist het niet, had wel gelezen dat Gumpert failliet was gegaan en niet gehoord dat ze een doorstart hebben gemaakt onder de naam Apollo.
@potjak: gumpert hoort hier niet bij.
@rolov: Ik zie het ;-)
@potjak: ze heten nu Apollo
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Andre Agassi kocht zo’n Vector. Een witte geloof ik. Moest er erg lang op wachten en werd ongeduldig. Daardoor veel te snel uitgeleverd en als resultaat een onrijdbare auto. Technisch ook een raar ding. 3bak automaat geloof ik. Wel een lekker psyco design!
Die Isdera zat in een racespel (ben de naam ff kwijt). Liep keihard maar was verder onbestuurbaar. Wel een mooi design vind ik.
@E34M5Touring: Need For Speed II ;-)
Wat te denken van Rinspeed? Bestaat dat bedrijf eigenlijk nog?
@baklava: Rinspeed maakte toch die Zwem-Tesla?
@baklava: niet echt supercar he. Ze verbouwen auto’s tot het bizarre. Knap maar lijkt me niet rendabel. Dat zeggende, volgens mij zijn ze vorig jaar failliet geraakt.
Spyker
Coole velgen op die Spiess. Bijna hetzelfde als de velgen van de 9000 Aero, maar nét even iets stoerder.
Panoz?
@fmgarcia: Is ook een goede toevoeging!
@denniss00: maar bouwen nog gewoon (race)wagens in Braselton, GA.
Leeft ssc trouwens nog? En bouwt aixam niet die pneumatisch aangedreven autootjes ?
@kliniclown: Ja, SSC bestaat nog steeds bizar snelle auto’s.
Deze ook niet te vergeten

https://automotiveviews.files.wordpress.com/2013/01/mega-track.jpg
@baklava: is dat niet een Venturi ?
@thearchitect: nee, is een Mega. En dat is ie ook! De grap van dit apparaat is dat hij zo ongeveer op schaal 1,5 op 1 van een normale auto is. Je moet er met een trapje in zeg maar…
@baklava: staat toch anders wel vermeld in de tekst.
De adonis is wel een favo. Toen hij uitkwam was ik er al verliefd op . De rest doet mij helemaal niks.
B engineering bestaat trouwens nog steeds. Ze doen volgens mij vooral onderhoud aan eb110’s maar je schijnt nog steeds een edonis te kunnen bestellen.
Ik had zo’n MCA Centenaire als 1:43 schaalmodel. Kende hem helemaal niet, en dacht vroeger dat het een mislukt aftreksel van een Mc F1 was…
Wow die Lotec is een serieus mooie auto. Het merendeel ziet er meer uit als veredelde kitcars vind ik.
Beste voorbeeld is toch de DeLorean?
@367pk: Oja dat ding! Iedereen verwachtte een snelle bak, aan de carrosserie te zien, krijg je een 130 pk brokje…
@klotskuukske: Ik hoop dat je die ‘hep’ met opzet deed?
Lotec, volgens mij racete ik altijd met die auto met een computerspelletje, weet alleen niet meer welke. Iemand?
@roberto: Bij PacMan toch?
@roberto: nfs 2
@kliniclown: nee wacht, dat was de isdera.
Die Vector had toch een geblufte topsnelheid? Volgens mij haalden ze er krap 280 mee. En had hij niet ook een automaat?
Ascari is wellicht ook een leuk voorbeeld? De Stig heeft nog een leuk rondje meegereden. https://www.youtube.com/watch?v=010JZCwUk_g

en qvale: http://www.autoblog.nl/nieuws/te-koop-de-tomaso-guara-barchetta-met-bmw-v8-74575
@alloallo: Ik denk dat Ascari meer in het rijtje ‘op een laag pitje’ hoort. Ascari Raceresort bestaat nog steeds bijvoorbeeld. Zo ziet kan je er nog steeds dagjes racen bestellen in mooie auto’s. En ze zijn geeneens het duurste.
En aan het profiel van de eigenaar te zien (op linked in), is ie nu bezig met authenticatie software.
@gregorius: klaas zwart heeft de broek niet kapot! maar of er nog auto´s gebouwd worden, betwijfel ik.
Shiiiiiiit… Heb ik net 72994652 linkjes voor jullie opgezocht, plaatst ie hem niet!!!
Zeker een te lange post ofzo.
Goed, dan maar 1 voor 1…

De coolste van allemaal: Tramontana!
https://goo.gl/images/hAxoks
Aspid Invicta!
Mooi die namen ook, hoe verzinnen ze het

https://goo.gl/images/UHWlZ9
@svenska_aeroplan_ab: Aspid bestaat volgens mij nog. Toeleverancier voor veel fabrikanten, en bouwen ook nog wel eens een prototype.
De wereldberoemde Onuk Sazan:
https://goo.gl/images/b5MW3u
Die gele op foto 1 is dat geen Vector WX3? Die zou toen al 400kmh moeten halen.
Herrinner me uit die tijd ook nog Jankel met de Tempest en de Isdera Imperator. Alleen de namen al zijn goed :)
@beetec: Nope de gele op de foto is de Vector M12. Ze lijken stevig op elkaar maar er zijn verschillen. De WX3 heeft bijvoorbeeld 2 luchtinlaten in zijn sideskirts en de M12 maar 1.
@Aquios: dank. Weer wat geleerd ;)
Een uberdikke Marussia! Ook alweer even failliet…
https://goo.gl/images/MJL9SP
@Svenska_Aeroplan_AB: ik heb al je berichten geplust, alleen al vanwege de noeste arbeid in combinatie met het etaleren van je grote kennis.

Deze Marussia is wmb de meest vettte, brute, heerlijk foute supercar in dit rijtje soms opmerkelijke eh… creaties.
Zenvo! Need I say more!
https://goo.gl/images/l3QmEy
@svenska_aeroplan_ab: is ook nog steeds actief, ondanks alles.
Caparo T1. Road legal!
https://goo.gl/images/tCSgD8
De Franse bijdrage: Venturi!
https://goo.gl/images/IQ8jxN
@svenska_aeroplan_ab: waren niet echt supercars. En Venturi heeft lange tijd redelijk succesvol auto’s verkocht.
@willeme: Nee maar dat ze nou de Honda NSX in het verhaal hierboven wel een supercar te noemen vind ik ook wel erg ver gaan. En dan vooral zeggen dat japan geen supercars heeft uitgebracht. Volgens mij heeft Nissan toch een hele snelle GTR op de markt gebracht. Als de NSX een supercar is dan is de GTR het ook en de Supra ook. ;)
@Aquios: de NSX was destijds een supercar. Er staat in de tekst dat een standaard Porsche Boxster waarschijnlijk sneller is. Ruimte voor discussie.

De Supra is absoluut geen supercar. Meer een sportieve GT. De Nissan GT-R is sneller dan menig supercar, zeker op de Nordschleife. Maar een supercar is het niet echt. Vier zitplaatsen, grote bagageruimte: veel te praktisch.

Kortom, Japan heeft gewoon weinig supercars gebouwd. De Lexus LF-A is een zeer welkome uitzondering. Minder bekend: Tommy Kaira ZZ-II. Dat is het wel een beetje.
@willeme:
Mogen we de Mazda Cosmo ook niet typeren als een supercar?
http://www.hiclasscar.com/wp-content/uploads/2016/06/35267.jpg
@willeme: Ik ben het helemaal met je eens dat de supra en de gtr geen supercars zijn. Ik bedoelde ook meer te zeggen dat als men de nsx een supercar noemt dat dan de supra en de gtr er ook onder vallen. Ik vind de nsx niet in het rijtje supercars thuishoren. De Supra TT en de Gtr (ook de oudere skyline gtr’s) doen namelijk niet onder voor de nsx.
Mooi verhaal weer Willem!
Fornasari! Schitterend Italiaans design…
https://goo.gl/images/91NwkG
@svenska_aeroplan_ab: die bouwen ook nog wagens denk ik
@Svenska_Aeroplan_AB: Hahahaha, schitterend :P
Mitsuoka Oroshi!
https://goo.gl/images/ML0tNw
@svenska_aeroplan_ab:mitsuoka bestaat nog denk ik, heeft onlangs nog een nieuw model uitgebracht voor zover ik weet
@svenska_aeroplan_ab: bestaat ook nog gewoon.
@willeme: Orca Enginering C113, all the way uit Liechtenstein en met achterlichten van een Alfa 33 ;)

http://www.supercars.net/blog/wp-content/uploads/2015/12/2004_Orca_C1131.jpg

En natuurlijk de ATS van Graaf Volpi. Zo mooi…

http://www.autoblog.nl/nieuws/deze-ats-2500-gt-was-een-regelrechte-ferrari-killer-75701
@dizono: Die ATS is toch ook van Bizzarrini?
De Spada Codatronca

https://www.google.nl/search?hl=nl&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1920&bih=965&q=spada+codatronca&oq=spada+codatronca&gs_l=img.3..0j0i30k1l6j0i5i30k1j0i24k1l2.436.3558.0.3677.16.16.0.0.0.0.178.1205.15j1.16.0….0…1ac.1.64.img..0.16.1193.nUKqYGCXBKo#imgrc=_
@luittinke: Ja goeie! Die coupé is echt serieus mooi
@Svenska_Aeroplan_AB: Heb ‘m ooit zien staan op TopMarques in Monaco. Geweldig ding
http://www.autojunk.nl/2009/08/spada-codatronca-2
(Sorry voor de aardappel-kwaliteit)
Bizzarrini hoort er natuuuuurlijk ook bij! Prachtig.
https://goo.gl/images/rIitgV
Iso Grifo, ook al een klassieker die zeker in het rijtje thuishoort.
https://goo.gl/images/A89t0i
Marussia uiteraaaard. Is ook alweer even failliet maar heeft toch wat bizarre creaties gemaakt.
https://goo.gl/images/EcWdSM
@Svenska_Aeroplan_AB: Had je de Mitsuoka Orochi al gehad?
@Aquios: Mitsuoka is still going strong in Japan. Ze hebben ook een echte showroom in Tokyo
@alloallo: Je meent het? Dat had ik niet verwacht. Dan hoort hij niet in het rijtje thuis nee ;)
@Aquios: @alloallo:
Ze hebben in Japan iets van 15 showrooms. Ook zijn er ook verkooppunten in Macau en Maleisië. En sinds 2015 is er een samenwerking met een Briste autodealer. Ze hebben dit jaar ook op de London Motorshow gestaan.
Nope, zeker geen ééndagsvlieg dat Mitsuoka. Sinds de jaren 70 gaan ze lekker hun eigen gang. Met, in mijn ogen, super leuke en gezellige autootjes. Ze doen ook niet geheimzinnig over de technische basis van hun creaties. Ik vind het echt een toffe onderneming, die het autowereldje wat kleur geeft…
Ik mis de Nederlandse Vencer Sarthe. Al twee jaar niets van gehoord. Hoeveel zullen er gebouwd zijn? 3? Kom op mijnheer Cobben uit Vriezenveen.
Pwoah die Isdera Commendatore zou nu als hij nieuw uitkwam nog steeds gaaf zijn. Zat in Need For Speed 2 en was mijn favoriete auto toentertijd
Het Deense zenvo? Kennen we die nog?
De Vector vind ik de meest eigenzinnige uit het rijtje, lang niet gek!
De lotec Sirius is mijn favoriet
Indonisch restaurant? @willeme . OT zou zelf de Jiotto kiezen, ziet er best ok uit en zal waarschijnlijk betrouwbaar techniek hebben. Ik denk toch dat we de LFA wel een supercar kunnen noemen?
Dauer 962

Ook al uit NFS2
Vector met V-8 twin turbo en de Spectre graag
Cunningham (bekend om zijn racewagens in jaren 50/60) heeft ooit een concept gebouwd. Best geslaagd ding wel, de C7 GT:
http://www.velocityjournal.com/images/full/2001/s01011004/cn2001c701.jpg
Wellicht nog Venturi? Die bouwden ook nog wat leuke modellen
Hoe is het eigenlijk met het Finse Toroidion? Die best wel mooie elektrische supercar?
http://www.autoblog.nl/image-gallery?file=Toroidion/1MW
@Rob:
Overigens begin ik steeds meer fan te worden van elektrische supercars, het Kroatische Rimac Automobili heeft ook een heel erg gaaf ding:
http://www.autoblog.nl/image-gallery?file=Rimac/Rimac_Concept_One_2016

Jullie mogen die Ferrari’s en Porsches houden, ik wil zo’n Rimac!
Overigens heeft Isuzu (ja, dat merk van de pick-ups!) ook supercars op haar naam staan:
-Isuzu Como uit 1991 met een Lotus V12 met 740pk, en bijzondere looks; een soort pick-up….
http://i.wheelsage.org/pictures/isuzu/como_f1_super_truck/autowp.ru_isuzu_como_f1_super_truck_2.jpg
@Rob:
En allemaal NIET in productie gegaan, wat ik zeker bij de 4200r wel jammer vind…
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-

Spelling is rammelig maar de info is erg leuk, fijn stukkie!
Zo’n isdera i112 commendatore is echt een ongelofelijk mooi ding, pagani kan er iets van leren.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).