
Er komen steeds meer deelnemers in het lichtgewicht/kart segment, ook wel bekend als track-day specials. Zoals Wolfgang Bernhard vorig jaar al zei; er is een enorme markt voor dit soort auto’s. In Amerika zou je het kunnen vergelijken met mensen die een Jet Ski, sneeuwmobiel of ATV hebben… De Volkswagen GX3 gaat echter niet in productie, maar de 300kg wegende RoadRazer wel!
De éénzitter (tweezitter volgens de specs?) is de creatie van de Deense Mikkel Steen Pederesen en maakt gebruik van een 180pk 1,3-Liter Suzuki Hayabusa motor. Om het gewicht te beperken is er veel gebruik gemaakt van koolstofvezel (carbon fiber) en andere lichte materialen.
De RoadRazer (“Form Follows Function”) is gemaakt voor het circuit maar zal waarschijnlijk ook street-legal worden (in Engeland). De performance-cijfers klinken alvast goed: 0 naar 100 binnen de 3 seconden. Meer specs:
# Excellent mileage
# State of the art technology
# Road legal (eg. SVA in the UK)
# Carbon fibre monocoque chassis
# Carbon fibre bodywork
# Double wishbone all aluminium suspension
# Paddle operated 6 speed sequential gearbox
# Quaife differential
# Dry sump engine
# Foam filled safety fuel cell
# Push rod operated in board adjustable dampers
Motorauthority schrijft over een prijs van ongeveer £50,000.
Op de Roadrazer-site vonden we onderstaande video waarin John Nielsen (Le Mans 1990) ook te zien is. Alleen jammer dat we de auto niet echt op full speed kunnen zien…
Naast de reeds genoemde GX3 zijn er ook andere vergelijkbare modellen/ideeen zoals de KTM X-Bow, de GTM 40TR, de Javan R1 en natuurlijk de Ariel Atom.
Ariel Atom killer?
300 kg!!! :D :D :D
binnen 3 seconden vind ik dan wel traag… voor 300kg-180pk, als je onder 3 sec bedoelt: 2.1-2.4 seconden..ok ;)
een Ariel Atom ziet er tenminste fatsoenlijk uit en daar kan je met zn 2en in. Dit is een mislukte formule 3 auto. Doe mij de Ariel maar
Doet wat denken aan die auto’s uit trackmania
Erg leuk speelgoed.
Als ‘ie in GB street legal wordt, dan moet dat volgens EU richtlijnen toch ook in NL kunnen?
Dit is 1-persoons toch? Waarom zit de stoel dan niet tegen de vin? (of de vin tegen de stoel :) ) Maar dit ziet er raar uit. Verder vind ik hem wel mooi, zeker de ophanging!
Deze blijft leuk:
http://www.autoblog.nl/archive/2006/02/19/twin_turbo_hayabusa_ultima
Uh… Een dry sump Hayabusa motor? Da’s dan wel de eerste volgens mij!
Het spijt me, maar Jaws kan nu in 2007 echt niet meer hoor…Mag die haaienvin er niet vanaf?
waarom rijd ie maximaal 25 km/h in ’t filmpje?
Ik vind ‘m lelijk, maar rijd vast wel leuk op ’t circuit
ziet er uit alsof het zeker wat kan worden! en die ariel atom blijft de stroomlijn als groot nadeel hebben… dat open frame is dodelijk voor de luchtweerstand. ik ben wel benieuwd hoe zo’n licht autotje genoeg tractie kan hebben voor goeie prestaties :P
Dry-sump kan je als kit kopen (bijv. http://www.tts-performance.com/catalog/product_info.php?products_id=97 ) overigens een turbo ook en dan is 300pk/300kg haalbaar;-) vraag me alleen af hoe de aerodynamische kwaliteiten zijn want er zit geen enkele spoiler op (en kan me niet voorstellen dat alleen een gladde bodem voldoende downforce oplevert)
Hij lijkt inderdaad op zo’n standaard racer uit TMN, maar ik vind hem er wel oke uitzien. Aan dat filmpje heb je niets, het enige wat je ziet is dat ie het doet.
Allemaal leuk en aardig hoor, maar wat is in hemelsnaam het NUT van dit soort karretjes als ze road-legal zijn???
@jfw: het schijnt tweepersoons te zijn, maar ik vraag me inderdaad af waar deze tweede persoon moet plaatsnemen…
Zeker wel een erg mooi wagentje, maar zou toch liever de Ariel Atom 275 willen hebben!
Turbo er op en zelfs 500 pk is haalbaar.
Ahja, en achterkant doet me trouwens sterk denken aan een lotus elise.
ontzettend lelijk ding.
wat is dit…. een hayabusa voor invaliden?????
@ autoblogger:
Hij heeft de tandem seat opstelling van de LCC Rocket. De passagier zit dus achter de bestuurder. Het hele concept lijkt overigens een Rocket reincarnatie. Om hem roadlegal te krijgen moeten er nog wel wat spulletjes op. In ieder geval spatbordjes. Ben dus wel benieuwd wat de wegschaal in roadlegal trim aantikt.
@RenJie
Het grote probleem bij lichte autos als deze is dat je het vermogen gewoonweg niet op de straat krijgt. Een LCC Rocket (ca. 380 kg/ 145 pk) trekt in ongeveer 4 seconden naar de honderd, maar van 100 naar 160 duurt slechts 2,69 seconden. Da’s sneller dan een Macca F1.
Dat probleem wordt in deze (oude) test ook beschreven: http://www.lccrocket.com/content/view/41/5/
voordeel dat ze over de weg mogen is dat je geen trailer nodig hebt voor als je naar het circuit gaat.
Ik zie, ik zie, wat jullie ook zien: geen voorlampen.
de Ariel Atom is een stuk mooier, en 2-persoons!
Hij is niet echt mooi he, rijdt er toch een beetje voor schandaal in denk ;)
niet echt mooi maar wel supersnel, staat wel leuk als zp’n kart een mooie porsche gt3 eruit rijdt :)
Zouden er nu echt mensen zijn die hier hun geld aant uitgeven… Vind het maar een heel lelijke auto
@ klassiekerrally,
Welke wagen rij je eigenlijk zelf?
@ TomRS6:
Iets heeeeel anders: een Morris 1300 Super de Luxe uit 1968 :)
qua uiterlijk gewoon een rip-off van de ariel atom alleen dan wat plaatwerk meer gebruikt maar zeker wel leuk:D
@ klassiekerrally,
Leuke wagen!
Rij er eens mee naar Vorden ;).
Zaai vilmpje hoor. Geen jankende hoogtoerige motorgeluiden, geen smeulend rubber, bah!
Het ziet er gewoon niet uit.
Wat een klein on-oogenlijk (schrijf je dat zo ?) ding.
Ariel Atom any day !!
’t ziet er nie uit gewoon
er zijn al honderden kleine fabrikanten die race wagens maken
Als je goed kijkt is volgens mij de “body” een soort spoiler, ik denk dsu dat hij een groot deel van zijn downforce daarvandaan haalt. Daarnaast denk ik dat omdat vermogen goed op de weg te krijgen toch minimaal een sper(Of gelim. sper) nodig is. Die 300 kg vind ik op zich al een behoorlijke prestatie…
@Rogier een F-3 auto weegt minimaal 550kg en heet 215-225pk. Zo’n F3 gaat al onder de 3 seconden naar de 100 dus als deze maar vodoende rubber achter heeft dan zou dat met dit ding ook makkelijk moeten lukken… Tja graapig en leuk is het wel.. maar ziet er verder niet echt uit.. Doe mij dan maar gewoon een d-voort!!!
Ik blijf het niets vinden, die pure track-day specials. Gekke dingen. Ik vind het design te belangrijk en de specs te onbelangrijk om ze leuk te vinden.
Autoweek meldt (of het iets waard is dat moeten we nog zien) dat de auto ongeveer 53.000 euro zou moeten kosten in Duitsland en 30.000 als bouwpakket… veel geld, maar ja, ook wel erg snel speelgoed.
Wanneer is deze Deen in Nederland te koop?
idioot ontwerp ! Zonde van het werk? Kun je niet mee op straat komen toch?
Laat staan dat je er mee door een keuring komt.
Maak iets waar je wat aan hebt! Dit is verpilde moeite!
Help deze idiooten aan een goed ontwerp wat iedereen wil hebben?
Dit is een uitgegroeide skelter (kart) Met een slecht motor blok.