• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lichtgewicht scheurijzer: Lotus Evora GTC

Auteur: sir_smokalot, gepost 11 mei 2012 om 18:48 – 38 Reacties

Lotus Evora GTC


Lotus heeft hun pittige Evora-racer, de GT4 Enduro, nog eens flink onder handen genomen, en vandaag presenteren ze het 30 kg lichtere resultaat: maak kennis met de Evora GTC.

Onder de motorkap van deze lekkere groene racer vinden we dezelfde 4.0 liter V6 als in de GT4, gekoppeld aan een XTRAC sequentiële zesbak, en ook hier levert dit blok zo’n 450 pk en 460 Nm.

Dankzij een streng dieet legt de GTC niet meer dan 1.130-1.140 kg in de schaal, afhankelijk van de configuratie. Zaken die hieraan meehelpen zijn onder andere deuren, dak en een motorkap van koolstofvezel, en plexiglas trilruitjes. Comfortabel? Nee. Licht? Hell yeah! Colin Chapman zou trots zijn.

Is deze auto dan zo Spartaans als hij maar zijn kan? Niet echt: hij beschikt over tractiecontrole en een ABS-systeem, wat hem iets vergevender maakt als je in de fout schiet.

De auto is al aangeschaft door Het McMahon Raceworks-team dat er mee in de Amerikaanse Grand-Am series wil gaan rijden. We hopen dat ze een beetje mee kunnen komen daar!

Lotus Evora GTC

Ook interessant!

  • Lotus Elise, Exige en Evora
    Drie keer afscheid bij Lotus
  • Deze nieuwe Lotus werd pas na 7 jaar (!) verkocht
  • Lotus Emira GT4
    Lotus Emira GT4 heeft tankinhoud van 96 liter!
  • Radford Lotus Type 62-2
    Radford Lotus Type 62-2 heeft 600 pk (op 1.000 kg!)

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

evora, geel, groen, Lichtgewicht, Lotus, Racing

Vorig bericht: « Citroën: ‘volgende C5 wordt door Opel gebouwd’
Volgend bericht: Vencer: mysterieus nieuw Nederlands sportwagenmerk »

Lees Interacties

Reacties

  1. kickass zegt

    11 mei 2012 om 18:54

    Lekker hoor! :)

    Login om te reageren
  2. 240sx zegt

    11 mei 2012 om 18:55

    Zoiets koop je toch veel liever dan eenderwelke Ferrari oid. Mooier, exclusiever.. prachtig.

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      11 mei 2012 om 18:57

      @240sx: zéker niet mooier (gewoonweg niet mooi deze auto), wel exclusiever. En het rijdt briljant natuurlijk !

      Login om te reageren
    • alcantara zegt

      11 mei 2012 om 19:02

      @240sx: Wat boeit exclusiviteit, heeft dat iets met status te maken ofzo? En het zegt echt niks over de kwaliteit, integendeel, ik kan ook een exclusieve wagen in elkaar lassen maar vast niemand die er dan in wil rijden ondanks dat er maar één exemplaar van gebouwd is.

      Login om te reageren
      • 240sx zegt

        11 mei 2012 om 19:19

        @alcantara: wat boeit exclusiviteit? Sommige mensen houden van exclusieve wagens, maar goed ook. Anders zou iedereen een Fiat Panda of Suzuki Splash rijden.

        Login om te reageren
        • bofkont zegt

          11 mei 2012 om 19:29

          @240sx: Maar dik is hij absoluut :)

          Login om te reageren
        • alcantara zegt

          11 mei 2012 om 19:38

          @240sx: Wat een non-argument om een Ferrari te kopen ipv een Suzuki Splash enkel vanwege de exclusiviteit. Koop dan als NL’er een braziliaanse VW of Amerikaan als exclusiviteit hoog in het vaandel staat, al begrijp ik nog steeds niet wat de reden is om voor ‘exclusiviteit’ te gaan?

          Login om te reageren
          • 240sx zegt

            11 mei 2012 om 20:38

            @alcantara: Laat ook maar. Fijn weekend.

            Login om te reageren
    • bofkont zegt

      11 mei 2012 om 19:28

      @240sx: niet mooier maar wel exclusiever ;)

      Login om te reageren
  3. Justawheelchairguy zegt

    11 mei 2012 om 18:55

    Lekker hoor!

    Login om te reageren
  4. w0o0dy zegt

    11 mei 2012 om 19:03

    de nieuwe Exige S (v6 en compresor, 350pk) met een gewicht van 1100 en een beetje kilo’s heeft dezelfde aandrijflijn en ophanging achter en zou dus een betere basis zijn… maar goed, ben wel benieuwd hoe dit ding het gaat doen.

    Die Exige S is trouwens redelijk goedkoop voor zo’n kanon… 53000pond is vrijwel gelijk met de Porsche Cayman R…. en die is duidelijk langzamer En zwaarder..

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      11 mei 2012 om 19:17

      @w0o0dy: Ik heb bij deze auto het idee dat ze hem nog steeds een beetje proberen te pluggen ofzo. Ze hebben met de Exige een meer purpose built racer. Misschien is die minder makkelijk tot GT4 specs te krijgen maar toch. Die Evora wordt (dacht ik) meer neergezet als GT. Maybe om hem toch een beetje in de picture te houden.

      Login om te reageren
      • masterstig zegt

        11 mei 2012 om 19:59

        @E34M5Touring: Zo’n Evora is idd een gt, dat was ook een kritiekpunt volgens vele autojournalisten, hij is standaard te soft, geen ‘echte’ Lotus zoals een Lotus moet zijn. Lekker licht en sportief.

        Login om te reageren
    • jdmfan zegt

      12 mei 2012 om 13:06

      @w0o0dy: Dat blok is toch van Toyota?

      Login om te reageren
      • redbeams zegt

        12 mei 2012 om 17:08

        @jdmfan:

        Yep ik geloof dat het ’t blok is wat ook in de camry ligt.

        Login om te reageren
  5. The360box zegt

    11 mei 2012 om 19:10

    Kan hier totaal niet warm van worden want zo kan je zelfs een Suzuki Alto opneuken…

    Login om te reageren
    • Carreza zegt

      11 mei 2012 om 19:27

      @The360box: als Nissan nu eens een Pixo R zou maken, kan dat met die Alto misschien misschien ook nog gebeuren. :D

      Login om te reageren
    • Justawheelchairguy zegt

      11 mei 2012 om 19:33

      @The360box: nieuw werkwoord? opneuken?

      Login om te reageren
  6. Carreza zegt

    11 mei 2012 om 19:26

    Lotus is niet echt mijn favoriet merk maar deze mag er best zijn!

    Prachtig Lotus-groen trouwens!

    Login om te reageren
  7. Klassiekerrally zegt

    11 mei 2012 om 19:40

    Yum! De Evora is onderhuids grotendeels Elise dus ook grotendeels Exige. Correct me if I’m wrong…
    Uiterlijk vind ik de Evora wel een wat volwassener auto. Een erg mooie auto ook. Maar omdat ik zelf niet echt volwassen wil worden (lukt me gewoon niet) blijft de Elise 111 Type 49 vooralsnog bovenaan m’n verlanglijstje staan :)

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      11 mei 2012 om 20:57

      @Klassiekerrally:
      Dan zou ik mijn spaarvarken eens legen en naar Lochem afreizen.
      Voor 22800 euro ben je de trotse eigenaar van een mooie type 49

      Login om te reageren
  8. Klassiekerrally zegt

    11 mei 2012 om 19:41

    Overigens @autoblogger: Goede toevoeging, die gegevens van Autowiki!

    Login om te reageren
    • Carreza zegt

      11 mei 2012 om 19:51

      @Klassiekerrally: mee eens! +1 voor autoblogger :P

      Login om te reageren
    • masterstig zegt

      11 mei 2012 om 19:54

      @Klassiekerrally: Nog een +1, ideale toevoeging!

      Login om te reageren
  9. DennisS65B40 zegt

    11 mei 2012 om 19:43

    Superdikke bak! Alleen 30 kg gewichtsbesparing vind ik wel aan de karige kant..

    Login om te reageren
    • masterstig zegt

      11 mei 2012 om 19:54

      @audir8v10: Maar hij is natuurlijk al licht, na een tijd wordt het steeds lastiger om een auto nog lichter te maken.

      Login om te reageren
      • DennisS65B40 zegt

        12 mei 2012 om 09:44

        @masterstig: begrijp ik, 1130 kg voor een auto met 450 pk is natuurlijk super.. Maar blijft altijd bijzonder. Als een Chinees eruit stapt en een Nederlander erin, dan is de besparing direct teniet gedaan haha…

        Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      11 mei 2012 om 20:07

      Het is niet zo dat hij al heel zwaar was. De eerste kilo’s zijn het makkelijkst, daarna ga je over op grammen.

      Login om te reageren
  10. Hupke zegt

    11 mei 2012 om 20:04

    “Hell yeah! Colin Chapman zou trots zijn.”
    Ik betwijfel het ten zeerste. Chapman hield van goede ontwerpen niet van verbeterde ontwerpen.

    Login om te reageren
  11. 964rs zegt

    11 mei 2012 om 20:29

    mooi, breed en bruut. hebben!

    Login om te reageren
  12. bungabungastig zegt

    11 mei 2012 om 21:26

    … en ook MAAR hier levert dit blok zo’n 450 pk I.P.V. 360, meneer de Recer (check), je lijkt Robbie wel op zaterdagavond.

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      11 mei 2012 om 22:21

      Nou ja, dat is dus wat verwarrend. Want EU-spec heeft de GT4 360 pk idd, maar dat zal aan grotere restrictors liggen. De US Spec ligt higer als het goed is, getuige dit zinntje uit het pb:

      Its 4-litre V6 continues to pump out 450bhp and 460Nm of torque, linked to an XTRAC six-speed sequential paddle-shift gearbox.

      Login om te reageren
  13. bungabungastig zegt

    11 mei 2012 om 23:46

    De GT4 van McMahon Raceworks (met een a, vandaar “Recer” :p ) racende vanuit Florida, USA, heeft volgens eigen zeggen 360 pk en 445 Nm. http://www.mcmahonraceworks.com/

    Login om te reageren
    • bungabungastig zegt

      11 mei 2012 om 23:51

      @bungabungastig: sorry, het woordje “Enduro” was nog niet tot me doorgedrongen, ik vat ‘m nu wel. Enduro is voorganger GTC, allebei 450 pk, maar nu extra licht voor extra compensatie maffioos overgewicht.

      Login om te reageren
  14. meneersander zegt

    12 mei 2012 om 00:15

    Dat is lekkah!

    Login om te reageren
  15. jordy14 zegt

    12 mei 2012 om 12:33

    Doe der mij maar een alleen dan wel ff ander kleurtje.

    Login om te reageren
  16. mellie zegt

    12 mei 2012 om 17:41

    Damn wat een wrede bak is dit.:)
    nu nog 10 jaar wachten voordat ik em kan kopen :(

    Login om te reageren
  17. fluvioglacialeafzetting zegt

    12 mei 2012 om 18:37

    Lotus is altijd één van mijn favoriete merken in ook deze is weer geweldig:)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North