
Lotus heeft hun pittige Evora-racer, de GT4 Enduro, nog eens flink onder handen genomen, en vandaag presenteren ze het 30 kg lichtere resultaat: maak kennis met de Evora GTC.
Onder de motorkap van deze lekkere groene racer vinden we dezelfde 4.0 liter V6 als in de GT4, gekoppeld aan een XTRAC sequentiële zesbak, en ook hier levert dit blok zo’n 450 pk en 460 Nm.
Dankzij een streng dieet legt de GTC niet meer dan 1.130-1.140 kg in de schaal, afhankelijk van de configuratie. Zaken die hieraan meehelpen zijn onder andere deuren, dak en een motorkap van koolstofvezel, en plexiglas trilruitjes. Comfortabel? Nee. Licht? Hell yeah! Colin Chapman zou trots zijn.
Is deze auto dan zo Spartaans als hij maar zijn kan? Niet echt: hij beschikt over tractiecontrole en een ABS-systeem, wat hem iets vergevender maakt als je in de fout schiet.
De auto is al aangeschaft door Het McMahon Raceworks-team dat er mee in de Amerikaanse Grand-Am series wil gaan rijden. We hopen dat ze een beetje mee kunnen komen daar!






Lekker hoor! :)
Zoiets koop je toch veel liever dan eenderwelke Ferrari oid. Mooier, exclusiever.. prachtig.
@240sx: zéker niet mooier (gewoonweg niet mooi deze auto), wel exclusiever. En het rijdt briljant natuurlijk !
@240sx: Wat boeit exclusiviteit, heeft dat iets met status te maken ofzo? En het zegt echt niks over de kwaliteit, integendeel, ik kan ook een exclusieve wagen in elkaar lassen maar vast niemand die er dan in wil rijden ondanks dat er maar één exemplaar van gebouwd is.
@alcantara: wat boeit exclusiviteit? Sommige mensen houden van exclusieve wagens, maar goed ook. Anders zou iedereen een Fiat Panda of Suzuki Splash rijden.
@240sx: Maar dik is hij absoluut :)
@240sx: Wat een non-argument om een Ferrari te kopen ipv een Suzuki Splash enkel vanwege de exclusiviteit. Koop dan als NL’er een braziliaanse VW of Amerikaan als exclusiviteit hoog in het vaandel staat, al begrijp ik nog steeds niet wat de reden is om voor ‘exclusiviteit’ te gaan?
@alcantara: Laat ook maar. Fijn weekend.
@240sx: niet mooier maar wel exclusiever ;)
Lekker hoor!
de nieuwe Exige S (v6 en compresor, 350pk) met een gewicht van 1100 en een beetje kilo’s heeft dezelfde aandrijflijn en ophanging achter en zou dus een betere basis zijn… maar goed, ben wel benieuwd hoe dit ding het gaat doen.
Die Exige S is trouwens redelijk goedkoop voor zo’n kanon… 53000pond is vrijwel gelijk met de Porsche Cayman R…. en die is duidelijk langzamer En zwaarder..
@w0o0dy: Ik heb bij deze auto het idee dat ze hem nog steeds een beetje proberen te pluggen ofzo. Ze hebben met de Exige een meer purpose built racer. Misschien is die minder makkelijk tot GT4 specs te krijgen maar toch. Die Evora wordt (dacht ik) meer neergezet als GT. Maybe om hem toch een beetje in de picture te houden.
@E34M5Touring: Zo’n Evora is idd een gt, dat was ook een kritiekpunt volgens vele autojournalisten, hij is standaard te soft, geen ‘echte’ Lotus zoals een Lotus moet zijn. Lekker licht en sportief.
@w0o0dy: Dat blok is toch van Toyota?
@jdmfan:
Yep ik geloof dat het ’t blok is wat ook in de camry ligt.
Kan hier totaal niet warm van worden want zo kan je zelfs een Suzuki Alto opneuken…
@The360box: als Nissan nu eens een Pixo R zou maken, kan dat met die Alto misschien misschien ook nog gebeuren. :D
@The360box: nieuw werkwoord? opneuken?
Lotus is niet echt mijn favoriet merk maar deze mag er best zijn!
Prachtig Lotus-groen trouwens!
Yum! De Evora is onderhuids grotendeels Elise dus ook grotendeels Exige. Correct me if I’m wrong…
Uiterlijk vind ik de Evora wel een wat volwassener auto. Een erg mooie auto ook. Maar omdat ik zelf niet echt volwassen wil worden (lukt me gewoon niet) blijft de Elise 111 Type 49 vooralsnog bovenaan m’n verlanglijstje staan :)
@Klassiekerrally:
Dan zou ik mijn spaarvarken eens legen en naar Lochem afreizen.
Voor 22800 euro ben je de trotse eigenaar van een mooie type 49
Overigens @autoblogger: Goede toevoeging, die gegevens van Autowiki!
@Klassiekerrally: mee eens! +1 voor autoblogger :P
@Klassiekerrally: Nog een +1, ideale toevoeging!
Superdikke bak! Alleen 30 kg gewichtsbesparing vind ik wel aan de karige kant..
@audir8v10: Maar hij is natuurlijk al licht, na een tijd wordt het steeds lastiger om een auto nog lichter te maken.
@masterstig: begrijp ik, 1130 kg voor een auto met 450 pk is natuurlijk super.. Maar blijft altijd bijzonder. Als een Chinees eruit stapt en een Nederlander erin, dan is de besparing direct teniet gedaan haha…
Het is niet zo dat hij al heel zwaar was. De eerste kilo’s zijn het makkelijkst, daarna ga je over op grammen.
“Hell yeah! Colin Chapman zou trots zijn.”
Ik betwijfel het ten zeerste. Chapman hield van goede ontwerpen niet van verbeterde ontwerpen.
mooi, breed en bruut. hebben!
…
en ookMAAR hier levert dit blok zo’n 450 pk I.P.V. 360, meneer de Recer (check), je lijkt Robbie wel op zaterdagavond.Nou ja, dat is dus wat verwarrend. Want EU-spec heeft de GT4 360 pk idd, maar dat zal aan grotere restrictors liggen. De US Spec ligt higer als het goed is, getuige dit zinntje uit het pb:
De GT4 van McMahon Raceworks (met een a, vandaar “Recer” :p ) racende vanuit Florida, USA, heeft volgens eigen zeggen 360 pk en 445 Nm. http://www.mcmahonraceworks.com/
@bungabungastig: sorry, het woordje “Enduro” was nog niet tot me doorgedrongen, ik vat ‘m nu wel. Enduro is voorganger GTC, allebei 450 pk, maar nu extra licht voor extra compensatie maffioos overgewicht.
Dat is lekkah!
Doe der mij maar een alleen dan wel ff ander kleurtje.
Damn wat een wrede bak is dit.:)
nu nog 10 jaar wachten voordat ik em kan kopen :(
Lotus is altijd één van mijn favoriete merken in ook deze is weer geweldig:)