• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Citroën: ‘volgende C5 wordt door Opel gebouwd’

Auteur: sir_smokalot, gepost 11 mei 2012 om 17:36 – 36 Reacties

De bips van een C5


Daar gaan we weer: volgens mij is er tijdens een dinertje tussen GM en PSA een potje ‘modellenkwartet’ gespeeld en wordt de fabricage van toekomstige modellen volgens de uitkomst ervan verdeeld. Na de Zafira die wel/niet/misschien naar Frankrijk gaat, komt de volgende Citroën C5 naar Duitsland, dixit een PSA-bobo.

In de krant Ouest France zegt Jean-Luc Perrard, directeur van de PSA-fabriek in Rennes, dat de volgende C5 (vanaf 2016) door Opel gebouwd zal worden. Wat er dan voor in de plaats komt bij zijn fabriek, die ook de C6 (wordt die nog gebouwd dan?) en Peug 508 bouwt, zegt hij niet, maar hij vermeldt er wel bij dat er de komende 3 jaar een investering van 40 mln euro zitten aan te komen. Er komt dus wel iets voor in de plaats.

Concreet kunnen we hier uit concluderen dat de komende C5 op het Insignia-platform komt te staan, de auto die tot nu toe alleen het platform deelde met de Saab 9-5, die helaas niet meer is. Als je de logica daarvan zou doortrekken moet dus ook de 508 volgen richting Duitsland, want die staat bij mijn weten op hetzelfde platform. De C5 moet hier geen moeite mee hebben, dat is al een echte Duitser.

Dit zou aardig in lijn zijn met de verwachting dat GM de ontwikkeling van de grotere D-segmenters op zich neemt, terwijl PSA de kleintjes doet. Klopt dit, dan zijn de eerdere geruchten mbt een vertrek van de Astra uit Duitsland geloofwaardiger. De ruimte die deze inneemt zou volgens die logica dan worden gebruikt voor de grotere modellen.

Het blijft allemaal aardig speculatief, en de precieze invulling van de verschuivingen zal zich nog wel aftekenen, maar duidelijk is dat er iets te gebeuren staat. Maar aan één ding wordt wel voorbijgegaan in het voorgaande: als je fabrieken op 70% van hun capaciteit draaien, dan los je dat niet op door alleen te schuiven, want schuiven kost geld maar levert niet minder capaciteit op. Er zal dus toch ergens geknepen moeten worden. Maar waar??

Ook interessant!

  • Video - Citroën C5 doet Adriaan van Bassie na
  • Citroën C5 X is het nieuwste vlaggenschip
  • Nieuwe Citroën C5
    Nieuwe Citroën C5 wordt weer briljant Frans
  • Dit kost het nieuwe topmodel van Citroën

Nieuwste artikelen

  • Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker
  • Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
  • Volkswagen heeft goed nieuws voor de Polo met verbrandingsmotor!
  • Premium sedans verkopen voor geen meter in Europa, op deze EV na
FacebookTweetPinLinkedIn

c5, Citroen, fabriek, GM, Opel, psa

Vorig bericht: « Lachvideo: ‘drive the Dragon’ met Sebastian Vettel
Volgend bericht: Lichtgewicht scheurijzer: Lotus Evora GTC »

Lees Interacties

Reacties

  1. Justawheelchairguy zegt

    11 mei 2012 om 17:53

    Ach, de leuke Citroen’s van het moment zijn toch de DS’en!

    Login om te reageren
  2. W115 zegt

    11 mei 2012 om 17:59

    C5 is gewoon een hele nette auto, hoop dat de duitse en franse invloeden in balans blijven bij de volgende generatie

    Login om te reageren
  3. rickiej zegt

    11 mei 2012 om 18:02

    Duitse degelijkheid met een mooi frans design dus… klinkt goed!

    Login om te reageren
    • gerrelekker zegt

      14 mei 2012 om 11:53

      @rickiej: opel en duitse degelijkheid? *proest*

      Login om te reageren
  4. Volvo_440_turbo zegt

    11 mei 2012 om 18:07

    @ rickiej, ik heb in mijn klein bedrijfje een opel rondrijden als lease, om opel echt degelijk te noemen, da’s met de haren getrokken, eerder gemiddeld, maar ook niet heel slecht… Over een maand loopt de lease af, ben er niet rouwig om…

    Login om te reageren
    • RazorHead zegt

      11 mei 2012 om 18:22

      @Volvo_440_turbo:
      verklaar u nader? wat is er niet goed aan? Wanna know!!

      Login om te reageren
      • db87 zegt

        11 mei 2012 om 19:21

        @RazorHead: De Opel Insignia doet het in de statistieken anders verdomd goed.

        http://www.autoblog.nl/archive/2010/12/16/dekra-onderzoek-kleine-autos-meest-storingsgevoelig

        http://www.autoblog.nl/top-10-de-beste-motoren-volgens-ward

        http://www.autoblog.nl/archive/2009/10/03/insignia-krijgt-internet-auto-award-2009

        Hier op Autoblog anders alleen maar goede berichten over de Insignia.

        Login om te reageren
      • Volvo_440_turbo zegt

        11 mei 2012 om 22:26

        @RazorHead:
        Het is een Astra 1.7 van 5j oud met een 80000 km op de teller,
        Zitcomfort dodelijk voor mijn Hernia, ding voelt als speelgoed aan, heb ondertussen met een 200-tal auto’s gereden, dus ik weet waarover ik praat.
        We hebben serieus wat problemen met de boordcomputer gehad, de gloeibougies zijn ontelbaar keren veranderd, het was een fincanciële lease, dus al die kosten kwamen op ons terecht. Ook verbruikte
        hij abnornmaal veel, het enige positieve dat ik kan zeggen is
        een goede wegligging en een praktische auto.
        Onze vorige combo, ook een 1.7 diesel,die zijn versnellingsbak
        heeft het begeven op 50000 km, ook buiten garantie,die auto is nu
        verkocht aan een kennis, hij heeft nu 100000km, en hij schokt constant
        Ik ben met die Combo eens naar Munchen gereden, amai mijn rug, nooit meer!!!
        Mijne beste maat heeft een heel recente corsa, heb ik ook mee gereden
        toen zijn zus overleden was, ding voelt als speelgoed aan en
        hij heeft een oliedrink probleem…wel positief is de relatief goede
        afwerking binnenin, de wegligging en de stevige versnellingsbak.
        Wederom, opel is niet slecht maar gemiddeld naar mijn mening, kan nu
        wel zijn dat de duurdere recentere modellen stukken beter zijn
        daar spreek ik me niet over uit…

        Login om te reageren
        • phaedros zegt

          12 mei 2012 om 09:44

          @Volvo_440_turbo:

          De tegenwoordige Opels worden juist geroemd vanwege o.a. de ergonomisch goede stoelen. Zijn de laatste jaren diverse onderscheidingen voor uitgereikt.

          Login om te reageren
        • Lucb zegt

          12 mei 2012 om 13:19

          @Volvo_440_turbo: Dan raad ik je aan met een nieuwe Astra te gaan rijden en je zult verstelt staan

          Login om te reageren
          • Volvo_440_turbo zegt

            12 mei 2012 om 13:40

            @Lucb: Dan hebben ze toch geleerd uit het verleden, dat is positief…de vervanger van die opel nu is mijn skoda, maar daar ben ik ook niet heel tevreden van wegens de elektronicaproblemen, wel leuke bak om mee te rijden…
            De laatste maand heb ik geen enkel elektronicaprobleem gehad, dus duimen dat ie het houdt, anders weel naar Opel zeker? :p

            Login om te reageren
  5. The360box zegt

    11 mei 2012 om 18:18

    C5 is een mooie auto die je helaas maar al te weinig ziet maar als je hem ziet is het genieten!

    Login om te reageren
    • toyotafortuner zegt

      11 mei 2012 om 21:14

      @The360box: Oh? Ik zie ze anders best vaak rijden! Zowel in sedan als in wagon vorm.

      OT: Zo lang de C5 mooi blijft vind ik het best.

      Login om te reageren
  6. RazorHead zegt

    11 mei 2012 om 18:21

    dus die hydro vering is dus definitief verleden ?? Jammer :/

    Login om te reageren
    • jibbe zegt

      11 mei 2012 om 20:22

      @RazorHead: ook echt dat is gewoon het typisch citroën

      Login om te reageren
  7. 240sx zegt

    11 mei 2012 om 18:37

    C6 wordt nog gebouwd ja. Die bij ons over heel 2011 niet één keer besteld.

    Ik vind de C5-3 ondertussen best wel aan vervanging toe. Jammer dat hij pas in 2016 vervangen wordt. Zou hij dan nog een tweede facelift krijgen?

    Hopen trouwens dat de rij-eigenschappen van Citrofillisch niveau blijven, de huidige rijdt namelijk magistraal.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      13 mei 2012 om 10:35

      @240sx: Hoezo 2e facelift? Heb ik eerste facelift van de huidige C5 dan compleet gemist? Het is een mooie auto, maar heeft veel concurrentie van de 508,

      Login om te reageren
      • The360box zegt

        13 mei 2012 om 12:22

        @mashell: 508 deelt het platform en motor met de C5. Ik denk dat het hetzelfde verhaaltje is als met de 607-C6..

        Login om te reageren
    • The360box zegt

      13 mei 2012 om 12:24

      @240sx & mashell: http://en.wikipedia.org/wiki/Citro%C3%ABn_C5#Second_generation_.282008.E2.80.93present.29

      Login om te reageren
  8. db87 zegt

    11 mei 2012 om 19:14

    Frans design met Duitse degelijkheid, een prima combinatie lijkt mij.
    Insignia is een mooi platform, althans als de toekomstige Citroën C5 ook HiPer Strut ophanging krijgt dan zijn de wegligging er met sprongen op vooruit gaan tov de huidige C5.

    Ik vind dat beide merken sowieso dichter bij elkaar staan dan vroeger:
    Beide merken proberen zich in de semi-Premium markt te vestigen.
    Citroën is afgestapt van de dreinerige onderstellen en Opel is qua design een stuk vooruitstrevender dan vroeger.

    Login om te reageren
    • sjonniek zegt

      13 mei 2012 om 20:18

      @db87: ik denk dat je dat goed mis hebt, er is geen auto in dezelfde catergorie die zulke goede wegligging heeft als een hydropneumatisch geveerde Citroën. Dat was vroeger zo, en zal altijd zo blijven.

      Login om te reageren
  9. ds3thp zegt

    11 mei 2012 om 19:21

    Dat ze hem gaan bouwen maakt me eigenlijk niet zo heel veel uit, zolang het design en de techniek maar van Citroën / PSA blijven!!

    Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      11 mei 2012 om 20:01

      @ds3thp: zo denk ik er niet over. Een Citroën C5 moet gewoon uit Frankrijk komen. Ik vind het erg spijtig, ik hoop niet dat er Opel motoren gebruikt gaan worden. Die zijn namelijk om te janken. Zeker de ecolec motoren zijn slecht.

      Login om te reageren
      • nasty zegt

        11 mei 2012 om 21:03

        @rufctr01: wat moeten ze dan nog wel steken om iets degelijks te hebben?

        Login om te reageren
      • db87 zegt

        12 mei 2012 om 00:06

        @rufctr01: Je kunt beter een 2.0 Turbo onder de kap hebben dan zo’n 1.6 THP motor qua betrouwbaarheid.

        Login om te reageren
        • The360box zegt

          12 mei 2012 om 09:04

          @db87: En waar haal je dat lulverhaaltje vandaan duimzuiger?

          Login om te reageren
          • phaedros zegt

            12 mei 2012 om 09:39

            @The360box:

            Die Ecotec-motoren zijn anders wel bewezen betrouwbaar, in tegenstelling tot…

            Login om te reageren
            • nasty zegt

              12 mei 2012 om 16:04

              @phaedros: tot…?

              Login om te reageren
              • db87 zegt

                13 mei 2012 om 01:45

                @nasty: Niet bekend met de problematische distributieketting van de THP?

              • nasty zegt

                13 mei 2012 om 09:38

                @db87: niet echt. Absoluut geen psa-boy dus ga er me zeker niet in verdiepen ^^

          • db87 zegt

            13 mei 2012 om 01:48

            @The360box: Jij denkt zeker veel wijsheid in pacht te hebben. Prima, maar een auto kenner ben je allerminst.

            Login om te reageren
            • The360box zegt

              13 mei 2012 om 12:18

              @db87: Ik wil me niet verlagen tot jouw niveau, ik ben op de hoogte van de 1.6 kettingen die iets langer worden maar vergeet niet dat deze motor in samenwerking met BMW is ontwikkeld en ik vind het jammer dat mensen zoals jij al bij het kleinste gerucht Franse merken afkraken…

              Login om te reageren
      • mashell zegt

        13 mei 2012 om 10:38

        @rufctr01: Ecotec slecht? Dat betwijfel ik, maar verouderd zijn ze zeker.

        Login om te reageren
  10. alfamail zegt

    13 mei 2012 om 17:24

    Hahaha lach me suf! Was het niet zo dat de Opelfans noooit dood gevonden wilden worden in zo’n “slechte, roestige storingsgevoelige” Fransoos? Whaaahahahaaaaaa lache man!

    Login om te reageren
    • sjonniek zegt

      13 mei 2012 om 20:22

      @alfamail: jij heb vast 20 jaar onder een steen geleefd ;) Tuurlijk zal een Citroën weleens kapot gaan, maar niet vaker dan een andere auto. Een zeker duits merk (zal geen namen noemen) wat doorgaans als erg betrouwbaar genoemd wordt, wordt geteisterd door storingen. En het zuster merk met 4 ringen in de grille is helemaal om te huilen..

      Login om te reageren
      • alfamail zegt

        14 mei 2012 om 10:29

        @sjonniek: Neen, geen steen

        Ben het helemaal met je eens als je goed leest, want ik heb ook heel wat franse auto’s gereden zonder problemen, maar juist iedereen in de Duitse Degelijkheid zat toch altijd te zeuren over franse auto’s? Wel goed lezen he ;-)

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North