Lijstje: 11 vette Nederlandse hot rods

Auteur: , 52 Reacties

Dit type auto associëren we vooral met de Verenigde Staten, maar ook wij kaaskoppen kunnen er wat van.

Lijstje! 11 vette Nederlandse hot rods op Autojunk

Ondergetekende kent hot rods vooral van Discovery Channel en ZZ Top. Met andere woorden: het is niet bepaald mijn “niche”. Toch kun je niet ontkennen dat die dingen vaak kunstig in elkaar zitten. Bovendien valt het sowieso te prijzen dat een liefhebber dermate veel tijd en moeite steekt in het perfectioneren van z’n auto.

Without further ado: we presenteren je een paar zeer fraaie Nederlandse voorbeelden. We hebben ook enkele exemplaren meegenomen die wellicht wat minder onder de definitie vallen, maar die wel ongeveer in hetzelfde straatje passen. Bovendien staan er veel bijna alleen maar Fords in de lijst. Da’s nu eenmaal inherent aan het onderwerp. Klik op de afbeeldingen voor meer foto’s, enjoy!

1. Volkswagen Kever

Kever

2. Ford V8 Coupe

Ford

3. Ford Model Y

Ford

4. Ford Coupe

Ford

5. Ford Model A

Ford

6. Ford 2 Door Saloon

Ford

7. Nash 600

Nash

8. Ford lijkwagen

Ford

9. Ford Model A

Ford

10. Ford Five Window Coupe (update: oops, dezelfde als nr4)

Ford

11. Ford Model A

Ford



52 reacties

Begin de week met Mercedes-AMG, bekijk het HIER!
Die Nash is wel heel gaaf!
Sorry, niet mijn type wagen. Nooit de lol van in gezien. Net als Ratlook. Dat is voor mensen die te beroerd zijn om te poetsen.
@dutchdriftking:

Klopt .. motorblok overhangen .. lassen .. wiskunde .. glas snijden .. ophanging fabriceren .. allemaal kinderwerk ..

Een echte petrolhead autoliefhebbers zorgen dat hun verfje schoon is ..

Vooral geen verwijfde tendens ..
@lincoln: ik zeg niet dat dat het kinderspel is, maar het is gewoon m’n ding niet. Net als…… en ratlook vind ik gewoon echt afschuwelijk. Maar ieder z’n ding toch?
@dutchdriftking: Eensch. Mij bekoord het ook niet. Lelijke dingen die ratlooks. Of ook zo’n term: old school. Dat is sjiek voor meuk.
Totaal geen fan van dit spul maar toch echt een leuk lijstje!
Cool! Er staat me iets bij dat het ivm wetgeving niet is toegestaan om zo zonder wielkasten en/of spatborden erom of iets te rijden. Iemand enig idee? Of lul ik nou maar wat?
@frenkyboy: yes, zie Artikel 5.2.48 van de permanente eisen > http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2016-03-02#Hoofdstuk5_Afdeling2_Paragraaf9
@entail: Ja precies, wielen moeten goed zijn afgeschermd en mogen niet meer dan 30mm buiten de carrosserie uitsteken. Je mag er dan dus niet de openbare weg mee op denk ik :-/
@frenkyboy: Mag niet maar word wel heel vaak gewoon gedaan.
@entail: maar zijn wagens uit 1930 daar niet van vrijgesteld omdat deze ze origineel niet hebben gehad volgens mij?
Die Beetle is wel ff motivatie om zelf te gaan bouwen zeg! Bah, wat mooi :)
4 en 10 zijn dezelfde….
@jeroen82: Je gaat door voor de wasmachine!
Nooit begrepen, moet je echt Richard Rawlings voor heten en in Texas wonen. En die wil in deze gebakjes niet gezien worden voordat Aron Kaufman er flink op los is gegaan.
Nummer 5 is mijn favoriet!!! Hell Yeah!!!
Zijn Nummer 4 en nummer 10 niet dezelfde?
Verder vind ik die hot rod cultuur wel gaaf.
Zijn 4 en 10 niet hetzelfde? Grappige karretjes verder!
Een hot rod is zeker wel gaaf alleen niet voor Nederland. Met dit weer en verkeersdrempels is het gewoon niet leuk. Een hot rod hoort in z’n natuurlijke habitat Californië. Ik zou zelf voor een ’55 Chevy Bel Air gaan. Om de één of andere reden altijd een zwak voor zo’n Fiftyfive hot rod gehad.
Totaal niet mijn type auto, dat weet ik nu helemaal zeker.
Ik denk dat het ‘ver-Hot Rodden’ van auto’s in Europa nooit zo’n vlucht genomen heeft omwille van een aantal redenen:
– Na WO2 waren (vooroorlogse) auto’s zeldzaam en de onderdelen daarvoor schaars, dus was je al blij met alles wat reed.
– In Europa zijn de fabrikanten relatief snel -en in groten getale- overgestapt op de zelfdragende carrosserie, wat het ombouwen van een complete auto tot Hot Rod technisch gezien een stuk gecompliceerder maakt.
– Het primaire doel van een Hot Rod, zo veel mogelijk pk’s in een zo licht mogelijke auto voor een zo snel mogelijke sprint over een kwart mijl, is hier in Europa toch ook nooit zo in zwang geweest, net als het racen op ovals.

Toch denk ik dat er best een aantal (klassieke) Europese auto’s te noemen zijn, op basis waarvan men een leuke Hot Rod zou kunnen bouwen:
– VW Kever (hierboven al getoond)
– Citroën 2CV
– Volvo PV544 ‘Katterug’
– Lotus 7 / Caterham (is eigenlijk al een Hot Rod van zichzelf)
– Citroën Traction Avant

Jullie hebben ook vast nog wel leuke suggesties, toch?
@RRRobert: In zowel Engeland en scandinavië zijn hotrods behoorlijk populair. Met name zweden zijn helemaal gek op hotrods en daar worden al sinds de jaren 50 hotrods gebouwd. En een europese auto die vaak word verbouwd is de ford anglia.
@carfreakjim: ik heb het even gegoogeld: nice! vooral de bouwjaren ’48 en ’49 springen er echt uit.
@carfreakjim: bedoel jij niet de Ford popular?
@rrrobert:
Mercedes 170 mag niet ontbreken.
Verder misschien de Renault Primaquatre convertible?
@rrrobert:
Ben er ooit eentje tegen gekomen die gebouwd was op basis van een 30er Citroën B14 pick up truck. Hij had er een sport ophanging voor een 3de generatie mustang onder gekregen, schijfremmen rondom en een 302 v8 van ford ingelegd. Een echte citrofiel zou een zenuwinzinking krijgen maar ik vond het best gaaf.
@rrrobert: Het kost me enige moeite een gechopte 2CV met side pipes en vlammen voor te stellen : )
@sezz: bij het Citromobile evenement ben ik wel eens leuke custom builds tegengekomen. Het valt te bediscussiëren of dit als Hot Rod te betitelen is, maar leuk was het zeker.
Altijd leuk om te zien! Vind nummer 5 het gaafste uit dit rijtje waarbij de rode ramen ook er echt uitspringen en iets unieks is.. Leuk lijstje wederom.
Nummer 9 is toch wel de vetste. Al zou ik hem in glans zwart doen, dat maakt zo’n wagen af vind ik
Is voor mij toch wel de ultieme droom auto, een a-ford met monsterlijke v8, en dan bedoel ik geen chevy smallblock maar meer iets als een flathead of misschien zelfs een hemi.
Alle ratrods beter dan te felikte hotrods!
Geweldige scene! Van ongekende bouwkwaliteit (Google “Good Guys Hot Rod of the Year”) tot versleten rauwdouwers (Google “The Race of Gentlemen”) en alles wat er tussen zit. Mooi man.

Op vakantie in Zweden eens gestuit op een Hot Rod meeting, dat zag er ongeveer zo uit:
http://www.hotrod.com/articles/swedish-nostalgia-hot-rod-clubs-meet-car-show-fast-dirt-track-action/

Heb mijn ogen als klein jongetje uitgekeken daar! Is me altijd bijgebleven, maar de laatste jaren weer een beetje verdiept. Dat kan ik iedereen aanraden. Wat je allemaal wel niet tegenkomt…., het blijft mij verbazen.
Dankzij de hot rod is het auto racen voor de average joe betaalbaar geworden en het was zo wat de eerste echte tuning cultuur. Altijd wel fan geweest van dergelijke rockabilly voertuigen. Ik zou zeker een hot rod verkiezen tegen over een originele indien goed gebouwd geen rat rod toestanden.
Een 50s amerikaan met wat tuning staat op mijn verlang lijstje maar ook heel wat ander spul.
Sorry maar nummer 4 en 10 is dezelfde auto, al mag hij best 2 keer genoemt worden! Wat een gaaf ding
Ben fan van hot rods , rats en tracktor rods maarrr dit NL rijtje word ik niet echt warm van..
@gokartmozart: idd… als dit de hotrod scene moet vertegenwoordigen snap ik dat een hoop mensen het niks vinden…
@freezzr: de wetgever en limieten in de wetgeving mbt voertuigen is hier wel even anders dan in bv USA. Evenals de beschikbaarheid van onderdelen. Sure, het zijn wellicht geen extreme voorbeelden van het genre, maar met de beperkte mogelijkheden in NL toch aardige auto’s?
4 en 10 is dezelfde auto
4 en 10 zijn dezelfde. Is dus een lijstje van 10 en geen 11
@dagdromer: laat maar. is al meerdere keren geroepen
@dagdromer: je doet je naam eer aan ;)
Mocht iemand nog willen klussen, heb nog een mooie body staan van een ’36 Rosengart…
@dizono:

Goede voornemen voor 2017 ..
Mijn Juva4 ophalen uit Biarritz ..
@lincoln: Zeker een goed idee, schitterende bakkies! Heb je een vooroorlogse of eentje van net erna?
Vlammen op een auto is zo’n dooddoener. Op een HotRod geldt dat nog x2…
via iPhone app
Vind het zeilige auto’s
@toeter11: Ik zou er toch niet mee gaan varen…
Ziet niemand hoe de open uitlaten sneaky zijn aangesloten met een normaal uitlaat systeem .
Nr 1 en nr 9 zijn echt dik
Lees dit veel te laat maar kom.

De eigenlijke definitie van een Hotrod is dat je de dikste motor die beschikbaar is in het kleinste model legt van dit merk. Voorbeelden hiervan zijn bv de C63 amg met 6.2 blok, de Focus Rs8 of de Aston Martin V12 Vantage.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).