• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Ford Focus RS8: vergeten concept

Auteur: willeme, gepost 26 december 2016 om 21:20 – 30 Reacties

Focus


Is dit de ultieme sleeper?

Onlangs mocht onze eigen @Wouter rijden met de snelste Ford Focus aller tijden en hij zag dat het goed was. Check deze rijtest om te zien hoe de Drift Mode werkt. Die Focus RS haalt 350 pk uit een 2.3 liter turbomotor. Nice. Maar de vorige generatie was ook niet mis met die dikke vijfcilinder. Door al dat geweld zou je bijna vergeten dat er ook een Focus RS was van de eerste generatie. Om je geheugen op te frissen hebben we er een afbeelding van:

Focus

Afgaande op het uiterlijk zou je kunnen zeggen dat het ‘RS’-gehalte wel meeviel, maar de eerste was écht hardcore. Op papier leek het niet zoveel (2.0 4-cilinder turbo, FWD), maar man, man, man wat was dit een hooligan. Dankzij het Quaiffe sperdifferentieel, kneiterharde onderstel en Brembo remmen kun je zowel op het circuit als een natte B-weg je lol niet op. Tenminste, als je niet uit de VS kwam. Daar bleven ze namelijk verstoken van de Focus RS. Een Focus SVT (vergelijkbaar met onze Focus ST170) was het dikste wat ze daar hadden op het gebied van snelle Focussen.

Focus

Dat vond FRPP (Ford Racing Performance Parts) waarschijnlijk ook. Speciaal voor de SEMA (Specialty Equipment Market Association) kwam Ford Racing in 2003 met de Focus RS8. Zo op het blote oog is het een gewone Focus RS, maar niets is minder waar. Onder de kap huist een 5.0 Cammer V8. In basis was dit blok gelijk aan de 4.6 Modular V8 van de Mustang Cobra, maar dit blok was groter (in cilinderinhoud) en de gebruikte materialen waren zwaarder en sterker uitgevoerd.

Focus

De Cammer is een zogeheten crate-engine. Een blok dat je gewoon bij Ford Racing kunt bestellen en in een auto kan zetten. Om te bewijzen hoe veelzijdig en compact het blok is, besloot Ford Racing dus een Europese Ford Focus RS als basis te nemen. De motor werd in lengte geplaats en gekoppeld aan een Tremec handbak met vijf voorwaartse versnellingen. Speciaal voor deze Focus werd er een complete aandrijfas naar achteren inclusief sperdifferentieel ontworpen.

Focus

Wat de prestaties waren van de Focus RS8 is niet bekend, maar met 420 pk op de achterwielen zul je niet snel te kort komen. Om de RS8 te spotten moet je beschikken over een timmermansoog. Je kunt ze in onderstaande afbeelding zien. De uitlaten zitten nu in de bumper (in plaats van een enkele ronde pijp links) en de banden zijn 30 mm breder. That’s it.

Ford

“Ja, leuk als ze dat bouwen, maar het werkt nooit” hoor ik u denken. Nou, Ford Racing dacht daar anders over. Je kunt namelijk alle onderdelen in hun gids bestellen. De motor heb je al voor 15.000 dollar. Maar ook de transmissie, aandrijfas en differentieel kun je gewoon bestellen en op je voertuig naar keuze zetten. Speciaal voor de Focus waren er diverse subframes te krijgen zodat je die V8 kwijt kon in het vooronder. Voor nog eens 15.000 dollar had je alle benodigde onderdelen, dus in totaal ben je zo’n 30.000 dollar + een Focus (hoeft niet per se een RS te zijn) kwijt.

Uiteindelijk schijnen er een paar gekken te zijn geweest die de kit voor hun Focus SVT hebben besteld en een V8 erin hebben gelepeld. En we weten het allemaal: van een V8 wordt élke auto beter.

Ook interessant!

  • Video: schapen hoeden met Ford Focus RS
    Video: schapen hoeden met Ford Focus RS
  • Mountune Ford Focus ST is de RS die we nooit kregen
    Mountune Ford Focus ST is de RS die we nooit kregen
  • Ford Focus ST Edition
    Ford Focus ST Edition is doekje voor het bloeden
  • Gaat de vernieuwde Ford Focus weer een verkooptopper worden?

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

concept, focus, focus-rs, Ford, vergeten-concept

Vorig bericht: « Waan je de aartsvijand van het vrije westen
Volgend bericht: Lijstje: 11 vette Nederlandse hot rods »

Lees Interacties

Reacties

  1. autodrome zegt

    26 december 2016 om 21:26

    420pk op de achterwielen en ongeveer 1300 – 1400 kilo leeggewicht .. Bestel de extra set achterwielen maar alvast … Zal een geweldige rijervaring zijn …

    Login om te reageren
  2. Robert zegt

    26 december 2016 om 21:29

    Ik ben geen echte Ford-kenner, maar ik heb ook het idee dat de wielkasten wat zijn vergroot en voorzien van nieuwe spatbordranden. Het smoelt in ieder geval erg lekker.

    Login om te reageren
    • shibby zegt

      26 december 2016 om 21:41

      @RRRobert: naast een ST170 valt dit niet echt op, denk ik zo. Smoelt inderdaad lekker!

      Login om te reageren
      • awesome zegt

        26 december 2016 om 22:22

        @shibby: de st170 verschilt nauwelijks van de reguliere Focus.
        Deze wielkasten zijn echt nog wel een stukje dikker.
        ik hou van auto’s als deze RS, niet van de daken schreeuwend dat ze hardcore zijn.

        Login om te reageren
        • shibby zegt

          26 december 2016 om 22:26

          @awesome: ik vind auto’s als deze ook awesome

          Login om te reageren
          • awesome zegt

            27 december 2016 om 09:39

            @shibby: *self high-five*

            Login om te reageren
        • boenderaar zegt

          27 december 2016 om 19:21

          @awesome: heb zo’n vermoeden dat de v8 wel lekker zal schreeuwen ;)

          Login om te reageren
    • moondustfocus zegt

      26 december 2016 om 22:13

      @rrrobert: Dat was iets dat alle rs’jes af fabriek hebben, flink uitgeklopte wielkasten

      Login om te reageren
  3. cpp1 zegt

    26 december 2016 om 21:29

    Die banden heb ik onder m’n eerste BMW e39 touring gehad. Michelin Pilot sport 2. Waren goede banden en vind ze er nu nog steeds gaaf uit zien

    Ot: zie de diameter van die aandrijfas eens. Gave auto.

    Login om te reageren
  4. drdre1 zegt

    26 december 2016 om 21:31

    Leuk, maar een V8 in zo’n ukkie? Dan moet je naar mijn idee ook een auto hebben die een béétje een slag groter is.

    Login om te reageren
    • seanxtype zegt

      26 december 2016 om 22:16

      @drdre1: juist niet, leuk bak vermogen op een licht chassis. Stuurt heerlijk en je kan dus lekker op de B wegen je auto de bocht Door gooien en driften in dit geval.

      Login om te reageren
  5. mmot05 zegt

    26 december 2016 om 21:53

    Als ik mij niet vergist is de Ford Focus RS mk1 de enige voorwiel aangedreven auto met 50:50 gewichtsverdeling, klopt dit @willeme?

    Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    26 december 2016 om 22:02

    Ultieme focus. Of is het een drama onderstuur met zo’n zwaar blok op de vooras?

    Login om te reageren
  7. moondustfocus zegt

    26 december 2016 om 22:11

    Gelukkig hebben we youtube:

    https://youtu.be/gKhKZdE6bvo

    Login om te reageren
  8. rob5nismo zegt

    26 december 2016 om 22:20

    Mooie uitlaat zp

    Login om te reageren
  9. Crosscabouter zegt

    26 december 2016 om 22:24

    Kan dit in theorie dan ook in een Volvo V50 gebouwd worden?

    Login om te reageren
    • danmar zegt

      26 december 2016 om 22:42

      @crosscabouter: Volgens mij deelt die zijn platform met o.a. de Focus MK2.

      Login om te reageren
  10. pinut187 zegt

    26 december 2016 om 22:29

    Volgens hebben ze bij FRPP het idee achter de SEMA niet helemaal begrepen. Op de SEMA kan je iets aparts laten zien zonder dat het te snel te overdreven wordt veranderen ze alleen de uitlaatpositie en iets bredere banden… De rest onderhuids is wel tof, dat dan weer wel..

    Login om te reageren
  11. vonklausenburg zegt

    26 december 2016 om 22:32

    De Broekjesbollerinator!

    Login om te reageren
  12. bofkont zegt

    26 december 2016 om 22:47

    Zo hey bruut!! maar voor dat geld moet je wel heel erg een ford fanboy zijn.

    Login om te reageren
  13. gokartmozart zegt

    26 december 2016 om 23:50

    Sprakeloos lekker dit. Dat ie er was dat wist ik niet en dan met rwd… yes please!

    Login om te reageren
  14. fiestacruizer zegt

    27 december 2016 om 00:03

    Topwagen.
    Beste onderstel in zijn klasse.
    Sowieso alles van Ford is goed.

    Login om te reageren
    • unknown234 zegt

      27 december 2016 om 04:21

      @fiestacruizer: Ik geloof je op je blauwe ogen…eh Fiesta.

      Login om te reageren
    • tenaci zegt

      27 december 2016 om 17:08

      @fiestacruizer: de vraag is alleen wat er van dat top onderstel over is na de conversie. Chassis zal nog wel gaan maar met de aandrijving achteraan zal zowel voor en achter de hele ophanging anders zijn. Ze zullen het vast goed gedaan hebben, maar na een dergelijke conversie kun je niet meer van het originele onderstel spreken.

      Login om te reageren
    • ej20g zegt

      27 december 2016 om 18:41

      @fiestacruizer: de onderstellen van Ford zijn goed. Behalve de roestpreventie op die delen, dat kennen ze daar niet.

      Login om te reageren
  15. Rohrl-fan zegt

    27 december 2016 om 01:01

    Ik kan me nog herinneren dat Ford deze Focus RS8 presenteerde.

    Als ik me niet vergis presenteerde men toen verschillende ‘project cars’ om de Cammer V8 te lanceren, waaronder ook een oude F100 in UPS liverie.

    Om eerlijk te zijn… De Mk.1 Focus RS blijft voor mij de mooiste… En! Met input van niemand minder dan Colin McRae bij de ontwikkeling.

    Login om te reageren
  16. focusrs1 zegt

    27 december 2016 om 08:34

    Leuke bak!

    Login om te reageren
  17. visie zegt

    27 december 2016 om 08:59

    Banden van 30mm breed? Dat zijn fietsbanden :-)
    Verder een gaaf concept!!

    Login om te reageren
    • visie zegt

      27 december 2016 om 09:57

      @visie: 30mm breder! nevermind… tis vroeg.

      Login om te reageren
  18. riri zegt

    27 december 2016 om 12:08

    Wie bouwt de onderdelen in de auto ? Ed China ?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North