Suzuki Swift officieel onthuld

Auteur: , 43 Reacties

Maar waarom zit het stuur aan de verkeerde kant?

In Japan is de nieuwe Suzuki Swift onthuld, dus voor de Nederlandse versie mag je de plaatjes van het interieur in je hoofd even spiegelen. Maar dit is ‘m echt, Suzuki’s nieuwe stadsrakker die we ook in Nederland veel zullen gaan zien rijden. De Swift is hier namelijk behoorlijk populair, mede omdat het altijd een leuk uitziend en redelijk sportief rijdend wagentje is gebleken.

Omdat we nog geen officiële persinformatie hebben voor de Europese markt zullen we het even moeten doen met de details voor de Japanse versie, die beschikbaar zal zijn met twee motoren. Een 1.0 Boosterjet driecilinder met turbo die goed is voor 102 pk en 150 Nm koppel, die gekoppeld is aan een zestraps automaat. Ook komt er een 1.2 Dualjet atmosferische viercilinder met 91 pk en 118 Nm koppel, welke gecombineerd wordt met een vijfbak handgeschakeld of een CVT. In Japan wordt het turboblokje alleen leverbaar op de RSt, het topmodel uit de Swift-range.

Ook komt er een mild-hybrid variant op de markt in Japan, die de atmosferische viercilinder combineert met een 3,1 pk en 50 Nm leverend elektromotortje. Deze ondersteunt de 1.2 viercilinder bij het optrekken en regenereert bij remmen op de motor. De auto heeft een eigen lithium ion batterij en is alleen leverbaar in combinatie met de CVT en naar keuze twee- of vierwielaandrijving. Een theoretisch verbruik van 27,4 kilometer per liter zou haalbaar zijn met de voorwielaandrijver.

Rijplezier lijkt in de nieuwe Swift wederom mogelijk, met een gewicht vanaf 840 kilogram dankzij het volledige nieuwe Heartect platform. Het uiterlijk kenden we al een beetje, nadat er recent wat plaatjes gelekt werden. Het is een doorontwikkeling van het vorige model, waarbij vooral opvalt dat het interieur een stuk zakelijker en netter geworden lijkt. Afhankelijk van de gekozen uitvoeringen zijn Android Auto en Apple Carplay leverbaar in de nieuwe Swift. Standaard is de Swift bovendien veiliger, met voortaan ABS, ESP en zes airbags voor alle auto’s. Optioneel zijn zelfs lane-assit, autonome noodstops en adaptive cruise control leverbaar.



43 reacties

Recent een Swift uit 2013 ingeruild voor een BMW M135i. Ik vraag me af waar de term ‘sportief’ rijdend vandaan komt bij dit model. Dat zijn ze dus absoluut niet. Als je groter bent dan 1,56m dan heb je voor elk stoplicht ook een probleem doordat die daklijn zover doorloopt waardoor je je hoofd tussen je knieën moet zetten om iets te kunnen zien. Benieuwd of deze daar ook last van heeft. Interieur is wel een klap mooier.
@meritocraat: Swiftjes rijden prima hoor, zelfs sportief te noemen en dat wil zeggen dat ze aardig strak sturen. schakelen gaat ook prima! Sportief rijden heeft niet altijd te maken met 2,5 seconden naar de honderd. Vind het plezierige autootjes om bochtige weggetjes mee te nemen. De M135i zal ongetwijfeld sneller zijn maar om die nou te vergelijken met een swiftje is is een beetje hetzelfde als jou bmw vergelijken met een 458 italia en dan afvragen waarom die bmw ‘sportief’ genoemd wordt.
@tmenges: Precies dit. BMW is sportief en dynamisch. Maar je kan toch echt niet de vergelijking maken maken de Swift. Totaal andere categorie auto. “Bij die nieuwe Astra gaan ze helemaal prat over comfort, maar heb net een Astra ingeruild voor een S-Klasse en snap niet waarom ze het over comfort hebben.” Zoiets dus.
@vonklausenburg: Stap eens in de huidige swift als je daarvoor in een Clio of Fiesta hebt gezeten.

Dan valt de auto zowel op all-round kwaliteiten als op sportief vlak door de mand.
@fiestacruizer: Een Fiesta is vergelijkbaar en een Clio is een paar jaar jonger, daar moet je rekening mee houden. Bovendien heb ik het idee dat jij alleen de topmotoriseringen als sportief beschouwt.
@granlusso: Volgens mij kun je ook een hoop lol hebben met de driecilinder met 100 of 125pk bij de ford. Door de turbo heb je bij die motoren over een veel groter toerbereik een sportief aantal newtonmeters dan de turboloze blokjes in de swift.

De swift zit wel in het sportieve segment van het B segment. Hij rijdt strakker en sportiever dan de fabia, polo, 208, i20, rio en c3. Maar het onderstel vind ik matig, het is mindercomfortabel vergeleken de clio of fiesta, maar levert niet vergelijkbare prestaties in het bochtenwerk.
@fiestacruizer: Duidelijk uitgelegd, kan niet anders zeggen dat je je mening goed beargumenteerd hebt.

De turboblokjes zijn altijd fijn inderdaad, vooral omdat het zich op de snelwegen wat minder nerveus gedraagt.

Overigens zie ik nu pas dat ik steeds op dezelfde persoon gereageerd heb haha.
@fiestacruizer: Nee. Vergelijking gaat niet op aangezien de huidige Swift wat ouder is. Zo kan je ook een Ford T vergelijken met een Swift.
@vonklausenburg: De Clio is wat jonger dan de Swift.

De Fiesta niet, de MK7 komt uit 2009, de Swift uit 2010. Beide modellen hebben in 2012 een facelift en uitbreiding van het motorenaanbod gehad.

Het zijn gewoon generatiegenoten, waarvan de Fiesta de oudste is van de twee.
@fiestacruizer: ik rij zelf een Fiesta ST en voor het werk een Fiesta diesel uit 2013. Mijn moeder rijdt een 2014 Swift 1.2

Ik denk dat ik een aardig objectief beeld kan schetsen over beide auto’s. En ik kan concluderen dat zowel de Fiesta als de Swift beiden sportief zijn, maar beide heel verschillend. De Fiesta is volwassener als het aankomt op comfort zonder daarbij de sportiviteit te verliezen. De Swift is weldegelijk sportief. Stuurt heerlijk en schakelt ook prima (wel minder gevat dan de Fiesta) maar is wat bokkeriger.
@tmenges: het is niet mijn auto maar van mijn vriendin. Swift sportief noemen gaat me echter veel te ver. Dat is een term die geïntroduceerd is om kleine aankopen goed te praten. De Swift ging er niet uit vanwege onsportief rijgedrag overigens maar omdat mn vriendin meer luxe aan boord wilde en graag een BMW wilde.
Kijk een Peugeot 205 GTI sportief noemen snap ik. Een Clio RS ook. Een Ford Focus idem dito. Maar een Swift? Ziet er hooguit sportief uit maar rijdt echt niet zo.
@meritocraat: Precies dit.
Sportief rijden is meer dan alleen een lage zit, lichte besturing en een soepele versnellingsbak.

Op het gebied van grip in de bochten, en ook bijvoorbeeld motorenaanbod valt de suzuki door de mand. Zeker naast een Fiesta.
@fiestacruizer: Nou, ik wil niet veel zeggen, maar voordat de Fiesta die turboblokjes had, waren er ook alleen maar ongeblazen viercilinders hoor, niet verkeerd hoor, maar prima te vergelijken met een Swift als je het mij vraagt.
@granlusso: Volgens mij biedt ford al sinds de lancering van de Mk7.5 in 2013 de 1.0 3-cilinder turboblokjes.

Het softwarematig afgeknepen 60pk 4-clinderblokje is inderdaad wat onderbemeten voor een Fiesta.
@fiestacruizer: Door de mand vallen is echt overdreven hoor. Een auto word sportief door zijn onderstel, manier van sturen en schakelen.

Een auto met 60 pk kan nog steeds sportief aanvoelen. Het hoeft niet altijd een sportmodel te zijn. Een BMW 3-serie voelt ook sportiever aan dan een c-klasse. Zo kan ik nog wel 1000 voorbeelden opnoemen.

Een sportief karakter heeft de Swift echt wel, net zoals de Clio en de Fiesta en de 208.
@meritocraat: mijn vriendin wilde ook ooit een BMW. Daar zijn we gierend van teruggekomen. De 118 vertoonde tijdens de garantieperiode al flinke problemen. Versnellingsbakproblemen genegeert door arrogante A’damse dealer. Eerste jaar na garantie grote beurt; € 3000,- Ik hoop dat je er niet een hebt van de eerste jaren. Die waren gewoon in & in slecht, net als de eerste X5. Brrrrr.. duitse degelijkheid.. wel wens ik je veel rijplezier en meer geluk dan wij!
@buutvrij: Duidelijk last van frustratie, met deze houding is er geen dealer die welwillend tegenover je staat.
@toniominestrone: Frustatie. Klopt ja. Als je een nieuwe beamer koopt verwacht je heel wat, en een dealer die achter zijn produkt staat. Dus niet alleen maar problemen en rekeningen van niet minder dan 4 cijfers lengte. Veel kopers van duits autowaar laten zich moeiteloos van achter nemen, dat weet ik ook wel. Kijk maar naar VW; verzaakt ook aan alle kanten…
@tmenges: Juist in bochtjes op B wegen vind ik eigenlijk dat de Swift behoorlijk door de mand valt. De vering is strak, je zit laag bij de grond, de besturing is licht en de bak is soepel.. Maar uiteindelijk is het onderstel en de grip matig en biedt zelfs de dikste versie maar 136 pk en weinig newtonmeters. Dit terwijl hete hatches van concurrenten allemaal plus 200 paarden en rond de 280 Newton meters hebben.

Nee als hot hatch gezien, lijkt de huidige swift eerder een grote A segmenter, dan een volwaardige kandidaat in het B segment.
@fiestacruizer: Nu begin je dus over pk’s , 130 pk op minder dan 900 kilo is in principe genoeg om enigzins lol mee te beleven. Een standaard fiesta (dus niet de hete uitvoeringen) rijden ook al sportief, lekker sturend, prima onderstel. daar heb je echt geen 200 pk voor nodig. Heb ooit een c70 gehad, t5 , 240pk , snel zat dat ding maar was totaal niet sportief te noemen.
@tmenges: Het klopt dat je niet perce de tweehonderd paarden nodig hebt voor plezier. Maar behalve bij de topmotor mist er umpfh bij de Suzuki. Het is Turboloos en futloos.

Daarbij is het onderstel van de Suzuki matig, je hebt de bonkeringheid en gebrek aan comfort van een sportief afgesteld onderstel, zonder dat je de prestaties van een sportief onderstel hebt. Op grip en maximale bochtensnelheid verliest de standaardversie van de standaardversies van de clio en fiesta.

De C70 is trouwens een hele mooie coupé, en de T5 lijkt mij ook begerenswaardige kwaliteiten hebben, maar ik zou die motor liever hebben in een dikke sportieve Focus dan in een mooie luxe cruizer als de C70.
@fiestacruizer: Sorry, maar bij mijn weten hoort een sportieve besturing juist wat zwaarder te zijn. En de Swift stuurt wat zwaarder dan concurrenten (met name als je ‘m vergelijkt met Koreaanse concurrenten).
Daarnaast gaat ie wel degelijk harder door de bocht dan bijvoorbeeld een Hyundai i20, Volkswagen Polo, Citroën C3, Peugeot 207/208, enzovoort. Dus ik vind dat de Swift in zijn klasse een van de sportievere auto’s is eerlijk gezegd.
@fiestacruizer: jij en Meritocraat(?) hebben het niet echt begrepen, maar dat is je goede recht. Wat anderen bedoelen is dat sportief=/=snel of veel grip. Het gaat het erom dat je én wat moet werken om het gebakje vooruit te krijgen (=’sporten’) en dat de auto op zo een behandeling goed reageert met goede feedback (=plezant).
Een swift is goed opgehangen, heeft een ok bak, motortje maakt graag toeren en is licht en roteert graag. Is gewoon een leuk karretje.
Deze Swift begint steeds meer een karikatuur van zichzelf te worden. De generatie van begin 2000 was qua design scherp, vernieuwend en verfrissend. De daaropvolgende generatie vlakte al af door de veranderende proporties. En dit, tja is haast lachwekkend.
@breinstein: Precies dit! Ik sluit me er 100% bij aan! Moet wel zeggen dat de eerste generatie (2000) me erg tegenviel kwa bouwkwaliteit, had er meer van verwacht.
Ik keur m goed. Hier in Nieuw-Zeeland retepopulair, als tweede hands import uit Japan. Iedereen lijkt er een te bezitten als tweede auto.
Een mooi stapje vooruit qua interieur.

Maar geen idee of dit nu wel een aantrekkelijke auto is, de vorige had eigenlijk het slechtste ‘totaalplaatje’ in het B segment als je het mij vraagt.

Ik heb ermee proefgereden, maar behalve dat hij strak geveerd was had hij eigenlijk geen kwaliteiten. Binnenruimte krap, niet zo ergonomisch, slecht aanbod qua dieselmotoren, benzines ook niet top of geschikt voor lpg, zicht rondom matig.

Ik hoop dat deze auto op al die vlakken beter is dan zijn voorganger.
@fiestacruizer: zicht rondom matig? Net een van de betere met uitstekend zicht vooruit…
@onehp: A stijlen zijn dun, de zijruiten achter, en achterruit hoog, en de C stijl dik.

Ik ben wat langer en de auto wat lager. Daardoor zit de middenspiegel bij mij op ooghoogte. Daarmee heb je rechtsvoor een lel van een blinde hoek hebt als je niet bukt om er onderdoor te kijken.
Vanbinnen zeker een verbetering, al zal het nog altijd plastic fantastic zijn, maar voor de rest nix mis mee, leuke autotjes, die boosterjet geeft nu wel wat meer bruikbaarheid, beetje koppel is altijd leuker.
Jeuzes, wat een achteruitgang zeg….. Leuk dat ze eindelijk met Turbo techniek komen, maar het exterieur is om te huilen en het interieur lijkt uit hard plastic te bestaan.

Zonde!! Was best een kek autootje om te zien in “Sport” uitvoering
Ik reed graag met ’t Swiftje uit 2006 van m’n vriendin, maar het enige wazr ik me erg aan ergerde waren de stoelen, en die (b)lijken 10 jaar later nog uit hetzelfde stofje te zijn gemaakt.
Van achter ietwat anoniemer. Maar ik vind m nog steeds leuk hoor. T is alleen dat ik in dit segment liever voor een Jazz of 2 ga.
Leuk, simpel en eerlijk bakkie.
Best netjes toch? Niet spannend maar wel netjes.
Vind het nog steeds jammer dat ons Swiftje van de vorige generatie van de oprit gejat is. Ik vind ze wel leuk. En inderdaad rijden ze best leuk al moeten ze wel toeren maken.
Hey! Een opel duke!
@koeckenbacker: *juke that is
doe mij maar een Peugeot 108 Gt-line. dat is pas een speeltje, alleen niet zo bekend volgens mij.
Ik vond het maar een slecht afgewerkt klein koekblikje wat een pokkeherrie maakt op de snelweg. Maar wat een lol als je eenmaal van de snelweg af gaat. Het is niet persee de snelste auto maar gewoon leuk om te sturen. Hopelijk is dat met de nieuwe weer zo. Prima autootjes om aan je vrouw te geven en zelf eens in de zoveel tijd eens mee te nemen de polder in.
860kg, leuk driecylinder roffeltje en, moderne noodzaak, carplay/android auto. Dit wordt een heel leuk gebakje om aan het nekvel te pakken. Meer van dit!
Man, man, is het interieur door Komo geleverd?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).