• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lijstje: de gevaarlijkste snelwegen van Nederland

Auteur: Author, gepost 23 februari 2017 om 09:56 – 21 Reacties

Lijstje: de gevaarlijkste snelwegen van Nederland


Deze snelwegen kun je het beste mijden als de pest. Ofzo.

Stichting Incident Management Nederland (IMN) rekende voor op welke (delen van) Nederlandse snelwegen de meeste ongelukken gebeurde en daarbij staat de A12 tussen hectometerpaaltjes 27,0 en 28,9 (links) op 1. Hier gebeurden vorig jaar met 97 stuks de meeste ongevallen en in 2012 stond dit stuk snelweg bij Gouda en Rotterdam ook al op de eerste plaats. Het schijnt hier regelmatig mis te gaan omdat verkeer richting Rotterdam in de spits vaak stilstaat, terwijl het verkeer naar Den Haag wel op snelheid doorrijdt.

De A12 voerde de lijst aan bij de gevaarlijkste stukken snelweg van één kilometer, maar als we dat stuk vergroten naar vijf kilometer is het plots de A10 bij Watergraafsmeer die de lijst aanvoert. De volledige top 10 van deze categorie check je hieronder:

PlaatsWegWeghelftHectometerOngevallenPlaats 2015
1A10Re10,0-14,91251
2A12Li25,0-29,91176
3A16Li15,0-19,91108
4A16Li20,0-24,9954
5A20Li30,0-34,9883
6A2Li110,0-114,9877
7A16Re20,0-24,98610
8A4Li40,0-44,98538
9A20Re30,0-34,98411
10A4Re30,0-34,98312

Let wel: bij de lijsten wordt enkel gekeken naar het aantal ongevallen op een bepaald stuk snelweg en niet naar de relatie tot de hoeveelheid verkeer die hier op jaarbasis overheen dendert. Verder gaat het om cijfers van bergingsbedrijven en bijvoorbeeld niet van alarmcentrales of hulpverleners. Gevraagd naar de oorzaak van al die ongelukken denken bergers toch aan telefoongebruik achter het stuur, drukte en afleiding langs de weg.

Foto: bergingsbedrijf in actie op de A1, door @jeppie via Autojunk

Ook interessant!

  • Dit was vorig jaar het gevaarlijkste stukje snelweg
  • Nederlanders rijden steeds langzamer op de snelweg
  • Video: opeens stoppen op de snelweg
    Video: opeens stoppen op de snelweg
  • Snelweg oprijden zonder te kijken
    Video: snelweg oprijden zonder te kijken

Nieuwste artikelen

  • Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker
  • Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
  • Volkswagen heeft goed nieuws voor de Polo met verbrandingsmotor!
  • Premium sedans verkopen voor geen meter in Europa, op deze EV na
FacebookTweetPinLinkedIn

crash, lijstjes, schade, snelweg, veiligheid

Vorig bericht: « De Alfa Stelvio-configurator staat online!
Volgend bericht: Handjes op elkaar voor de Bentayga van Lumma »

Lees Interacties

Reacties

  1. trustmeiamanengineer zegt

    23 februari 2017 om 10:01

    Bewijst ook mooi dat snelheid dus niet de grootste oorzaak van ongevallen is. (behalve dan van die malloten die met een enorme snelheid langs zo’n stilstaande file jakkeren). Maar daar doet trajectcontrole/flitsers/gps kastjes ook geen zak tegen. Lezen we even mee meneer Politie chef?!

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      23 februari 2017 om 10:57

      @trustmeiamanengineer: Och, de hippies zullen juist stellen dat het nog steeds te hard gaat…

      Login om te reageren
    • fanboy zegt

      23 februari 2017 om 11:00

      @trustmeiamanengineer: Ja lekker makkelijk zeg.

      Het gaat niet om absolute snelheid nee, maar het gaat om snelheidsverschil. A10 afrit (eventueel naar A1) loopt vast, en iedereen knalt er lekker hard langs. Kans op ongelukken groot.

      Zullen we maar 130km/u invoeren op de ring A10 dan he? Snelheid boeit toch niet.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        23 februari 2017 om 11:16

        @fanboy: de politiek trekt aan de lopende band zulk soort conclusies. Ik denk niet dat er iemand serieus denkt dat 130 overal geschikt is, al helemaal niet iemand die een beetje harses heeft.

        Login om te reageren
  2. mashell zegt

    23 februari 2017 om 10:16

    Die randstad ridders ook, die hadden gewoon paard moeten blijven rijden en nooit de overstap naar de auto moeten maken.

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      23 februari 2017 om 10:30

      @mashell:

      Het is ook niet voor niks “randdebiel”…

      Login om te reageren
    • str8six zegt

      23 februari 2017 om 10:46

      @mashell: nee dat heeft te maken met mensen die niet kunnen kijken en anticiperen. Locatie heeft daar niets mee te maken.

      Login om te reageren
  3. lekbak zegt

    23 februari 2017 om 10:47

    Hieruit kan je dus concluderen dat 130 rijden veel veiliger is dan 100. Leuk, zo’n onderzoekje. Je kunt er uit opmaken wat je wilt.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      23 februari 2017 om 11:14

      @lekbak: dat is dan toch ook de lol er van? Je kunt op basis van dit onderzoek beweren: 130 is veiliger dan 100. Op de drukke wegen gebeuren meer ongevallen. Randstedelingen kunnen minder goed autorijden. Waterwegen zijn veiliger dan autosnelwegen. En het mooie is, het is allemaal waar.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        23 februari 2017 om 11:18

        @mashell: aan de ene kant is dat de lol ervan ja. Totdat je je realiseert dat er daadwerkelijk beleid wordt gevoerd op basis van dit soort onderzoeken en de willekeurige conclusies die je er uit kunt trekken. Voor mij gaat de lol er dan een beetje af en zie ik dit soort onzin liever verdwijnen.

        Login om te reageren
  4. Dutchdriftking zegt

    23 februari 2017 om 10:57

    Een lijstje met puur N wegen zou ook leuk zijn.

    Login om te reageren
  5. henkhupelschoten zegt

    23 februari 2017 om 11:00

    A67?

    Login om te reageren
  6. martijn11 zegt

    23 februari 2017 om 11:39

    Je hebt ook nog steeds van die kruispunten op wegen waar 80 gereden mag worden, levensgevaarlijk!

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      23 februari 2017 om 12:13

      @martijn11: owja echt levensgevaarlijk. Stel je toch eens voor dat je uit je doppen moet kijken voordat je een kruispunt oversteekt!

      Login om te reageren
  7. rulefollower zegt

    23 februari 2017 om 11:44

    Als je het lijstje zou corrigeren voor verkeersintensiteit wordt het een compleet ander verhaald. Ongelukken per 1.000.000 autopassages per km wegvak of iets dergelijks.

    Login om te reageren
  8. karhengst zegt

    23 februari 2017 om 11:45

    Bij gevaar denk ik altijd aan kans maal impact.

    Het laatste wordt niet meegenomen, en het voorgaande onvolledig omdat het niet wordt afgewogen tegen de algehele verkeersdrukte. Puik onderzoek!

    Login om te reageren
  9. baasbas zegt

    23 februari 2017 om 12:05

    Daar rijden dus ook de meeste senioren?

    Login om te reageren
  10. desjonnies zegt

    23 februari 2017 om 12:45

    Ik leg de schuld bij de baby boomers, die Gaastra kleding dragen grijs haar hebben en in een grijze wagen rijden – wel een nieuwe- en moeilijk kunnen anticiperen door hun stramme benen, kluts-knieën, stijve nekken, staar, en ze zijn hardhorend.

    Login om te reageren
  11. desjonnies zegt

    23 februari 2017 om 13:06

    Baby boomers…
    http://cdn.xgn.nl/upload/201510/bassie-en-adriaan-1444073242.jpg

    Login om te reageren
  12. metalmike zegt

    23 februari 2017 om 14:04

    De tabel is in de iOS app onleesbaar, alles staat onder elkaar. Kan dat gefixt worden? Is zo in elk artikel waar een tabel wordt gebruikt.

    Login om te reageren
  13. mrrallycross zegt

    23 februari 2017 om 22:01

    Gebeurde er ongelukken doordat mensen niet opletten en dan tegen elkaar aan rijden of doordat de snelweg zelf gevaarlijk is en er enkelzijdige ongelukken gebeuren

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North