Lincoln komt terug! Ford steekt 5 miljard in revival luxemerk

Auteur: , 53 Reacties

Lincoln. Een merk waar je als Europeaan waarschijnlijk weinig mee hebt. Tenzij je Ford-minded, of op Autoblog regelmatig de literaire kunstwerkjes van @lincoln leest. De nieuwe CEO van Ford heeft echter grote plannen met het merk, waardoor je de naam de komende jaren nog veel vaker zult zien.

Ford steekt 5 miljard in de revival van Lincoln

De geldkraan gaat open

Alan Mullaly, de voormalig topman van het Amerikaanse concern, zag weinig heil meer in luxemerk Lincoln. Onder zijn leiding werd Ford de crisis doorgeloodst, maar bleef Lincoln een ondergeschoven kindje. Reuters meldt nu op basis van diverse bronnen dat de nieuwe CEO, Mark Fields, de komende jaren miljarden dollars in het merk wil pompen. Lincoln moet weer een merk worden dat kan wedijveren met Mercedes en BMW.

Een nieuw platform

Op basis van Reuters bronnen mogen we er vanuit gaan dat de complete huidige line-up zal worden vervangen. Over een periode van meerder jaren wordt 5 miljard dollar uitgegeven. Onder meer om een geheel nieuw platform te ontwikkelen, waarop zowel voorwiel-, achterwiel, als vierwielaangedreven auto’s gebouwd kunnen worden. In een later stadium zou dit platform ook bij Ford terecht moeten komen.

CEO Field heeft zelf ook gereageerd op de Lincoln-revival:

“It’s really important for us to have a relevant and vibrant luxury brand. You need to make the investment and build this brand over time.”

Hoewel het merk de afgelopen jaren nog wel eens met een conceptje kwam, was het in feite al langzaam aan het sterven. De verkoopteller bleef vorig jaar steken op 82.000 stuks, waar dat in 1998 nog 187.000 units waren. Met deze nieuwe investering in Fords luxemerk zullen die verkoopcijfers de komende jaren ongetwijfeld omhoog gaan.

Lincoln lijkt daarmee door het oog van de naald te kruipen, want Mulally speelde zelfs met het idee om het merk, dat in 1922 door Ford werd gekocht, compleet op te heffen.

Het is nu de vraag of Ford het aandurft om met Lincoln ook in Europa het luxesegment te betreden. Daarover is vooralsnog niets bekend.



53 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Yes!!
@lincoln: En, kom er maar in met je puntjes!
@Dagg: ik denk dat dat nog wel even kan duren ..
maar in de tussentijd ..
neem ik het wel even van hem over ..
gebrekkige interpunctie als meest opvallende kenmerk hebben ..
is dat iets om trots op te zijn ??
als je iets lang genoeg fout doet ..
wordt het vanzelf weer goed ..
.. of niet ??
@jipino:
lincoln; de johan crijyff van autoblog…
@super:
cruijff
@super: Cruyff.
@jaapiyo: kluiff
jagmaseratiferrari
Ik heb altijd wel iets gehad met de Lincoln Navigator en natuurlijk vooral de Lincoln Town Car. Echt een leuke auto en geniet ervan als ik ze in films zie rijden. Hoe dan ook zulke merken moeten altijd bestaan. Dus ja graag laat Lincoln terugkomen.
@jagmaseratiferrari: inderdaad ben ook zeker gefascineerd van de Navigator! Dikke rijdende villa :-) heb helaas nooit de kans gehad om er zelf 1 te rijden. Heb ook nooit de link met ford gezien, gezien de luxe en kwaliteit…. Maarja wel logisch bijna ieder merk heeft een luxe merk. Ben benieuwd, heel veel succes Ford en Lincoln
Een nieuw platform… Niks in de Ford schappen wat te gebruiken is? Klinkt alsof het nu al onnodig duur gaat worden waarmee je direct al vraagtekens bij deze revival kan zetten.
@baasbas: Als ze nou gewoon zouden beginnen met een rebody van de Mondeo, met alleen de dikke motoren…
@baasbas: Dit is sarcasme toch…of…???
“It’s really important for us to have a relevant and vibrant luxury brand. You need to make the investment and build this brand over time.”
Mooie woorden van een merk dat Volvo en Jaguar verkocht heeft.
@mashell: Inderdaad. Twee merken die het toevallig ook nog heel goed doen tegenwoordig. Weliswaar wel met geld uit China en India.
@mashell:

Vergeet Aston Martin niet.
@mashell:

hoeveel leveranciers zijn daar van naar de klote gegaan ??
hoeveel personeel is er niet betaald ??
hoeveel ontslagen zijn er gevallen ??
hoeveel heeft de belastingbetaler gekost ??
hoeveel FoMoCo motorblokken gaan er nog steeds in Volvo in Range Rover in Jaguar en in Aston Martin ??
Lincoln is nooit een merk van belang geweest, en zal dat ook niet worden.
Doe alsjeblieft geen moeite Ford.
@stationcar: jij weet duidelijk niet waar je het over hebt.
@mopar:
Duidelijk dus wel. Maar daarover mogen we van mening verschillen.
In Amerika stellen ze iets meer voor met die gammele Town Car en Navigator, maar dat is het dan ook wel. De Town Car is ook alweer verschrikkelijk oud en welke modellen verkopen ze nu nog? Kan jij ze noemen? Of anders noem je even een indrukwekkende uitvinding die ze op hun naam hebben staan?
@stationcar: u bent duidelijk niet up-to-date. Town car is uit productie sinds 2011 en de navigator 2014 is een serieus strakke bak. Directe concurrent van de escalade, weliswaar hier niet succesvol om overduidelijke redenen maar in Noord Amerika des te meer. Lincoln was met name in de jaren 30 top of the bill. Wat te denken van de continental uit eind jaren 60 met de suicide doors!
@papa:
Kennelijk ben ik niet als enige niet op de hoogte, die Navigator waar jij het over hebt verkocht in de US in 2002 ruim 30.600x maar vorig jaar slechts 8600x; 3,5x minder dus. Gave bak of niet, steeds minder mensen willen hm hebben, dit jaar staat de teller tot nu toe op 5800, ziet er ook niet best uit. Het verschil tussen het merk Lincoln als geheel in 2002 en 2103: 150000 tegen 81000, gehalveerd dus.
Ik was in verwarring door je opmerking dat ze jaren 30 top of the bill waren, dus ik heb even Wikipedia opgezocht, dat valt dus ook wel mee. Moet je ook even lezen; is een aanrader. Maar zoals je zelf kan lezen is het al vanaf het begin huilen met de pet op, met hier en daar een presidentiele limo en een Town Car die het leuk doen.
@stationcar:

wikipedia LOL ..
@lincoln: beste site voor ongecontroleerde amateur kennis inderdaad LOL
@stationcar: ik kan ze inderdaad noemen; de MKS, MKZ, MKX, MKC en de MKT. Buiten de VS stellen ze niets voor? Moet je eens in het midden oosten of in China gaan kijken, rijden ze met de bosjes rond. Lincolns worden in meer dan 38 landen verkocht. Dat jij geen kennis van zaken hebt is nu toch al pijnlijk bewezen denk ik.

1956 Continental, de wagen die duurder, sneller, luxer, geavanceerder en beter gebouwd was dan welke Rolls Royce dan ook uit dat tijdperk…..I rest my case.
We hebben toch al eeuwen een blaataap hier rondhangen die Lincoln heet? Of is hij een tijdje weg geweest?
@ablogjunk: Voor een junk ben jezelf geloof ik al een tijdje weggeweest.
Ik vind de huidige line-up van Lincoln ontzettend mooi. Qua design toch wel de mooiste van Noord-Amerika. Kijk bijvoorbeeld naar de MKC. Een van de mooiste kleine SUV samen met de Macan en de QX50. En ze moeten zeker een nieuwe Town Car terug brengen aangezien het de best verkochte luxe sedan was uit de VS. Vooral de Town Car uit 1995-1997 vind ik echt heerlijk.
Een van de weinige Amerikaanse autofabrikanten die echt kan concurreren is volgensmij toch cadillac maar ik ben benieuwd.
tis ongveer 50 jaar lang de Rolls Royce van Amerika geweest ..
maar dan van veel betere kwaliteit ..

vooral de begin periode was van ongekende klasse ..
iets waar bij zelfs de huidige Rolls Royce verbleekt ..

denk dat ze beter die kant weer op kunnen gaan ..
want met MB/BMW als concurrentie zit je al snel bij het lease plebs om 4 jaar daarna in een achterstandswijk te verdwijnen ..
@lincoln: echt ??
goed verhaal man ..
klopt denk ik heel veel van ..
maar ik vind het een beetje lastig om te lezen ..
@lincoln: van Harte!
@dakloos:

dank je vriendelijk ..
alleen doet het mij geen flikker of ze bij Lincoln gaan investeren of dat ze de stekker eruit halen .. doet me werkelijk helemaal nix ..

maar zeker vriendelijk van je ..
@lincoln: Lachuh man; Lincoln was in de jaren 50 en 60 inderdaad ‘de kwaliteit’ van Amerika, je kreeg zelfs 15K miles garantie; ongekend naar Amerikaanse begrippen.

Maar beter dan RR is het natuurlijk nooit geweest he; Amerika was toen al een weggooi-consumptie maatschappij en sindsdien is het alleen maar downhill gegaan. Luxe != kwaliteit, dat vergeet het meest fatsige volk ter wereld nog wel eens …
@dawwg:

Hallo, tuurlijk waren de Yanken beter dan Rolls Royce, zeker in de de vijftiger en zestiger jaren, de elektrische installaties van de Amerikaanse topmerken waren toonaangevend voor de hele industrie en ijskouwe Airco’s waren gewoon voor de Amerikanen.

Een AC Delco wisselstroom generator was toen iets wat op niet één Europees merk werd geleverd, we zaten met gelijkstroom dynamo’s te klootzakken.
Extra “courtesy verlichting” in het interieur, de gemiddelde Europeaan had 1 lullig binnenlichtje om maar niet te spreken over de boterzacht schakelende Amerikaanse automaten.

BMW bouwde autootjes in licentie van Isetta en een beetje Mercedes 6-in lijn zoop gewoon olie na een ton kilometers.

Getint glas, elektrische ramen, interval op je ruitewisser, ’t was allemaal des Amerikaans.
@dawwg: haha moet jij eens in een Rolls uit 1950 stappen en meteen daarna in een lincoln of cadillac uit hetzelfde jaar. Daar zal je nog een vies van opkijken. Rollers uit die tijd stonden nog op bodemplaten en chassis die uit de jaren ’30 kwamen.

Qua kwaliteit en opties zaten die wagens niet eens in dezelfde league als de yanks.
@dawwg:

noem eens 3 sterke punten van RR dan ??

en dan niet spirit of extacy / marketing / je onderbuik ..
@lincoln:

1) een 4-bak automaat ipv een 3-bak.
2) Echt hout interieur ipv 1.5mm veneer.
3) Een paraplu
4) Klasse en stijl
5) Superieure geluidsisolatie
6) Superieure wielophanging
7) RR verdiende geld met de verkoop, Ford verloor geld op elke Lincoln
@dawwg:

1 mwhahahaha .. om vervolgens over te gaan op de TH-400 ..
2 mwhahahaha .. “echt” hout is beter zeker ..
3 mwhahahaha .. marketing dus ..
4 mwhahahaha .. onderbuikje ..
5 mwhahahaha .. stiller zelfs dan een Lincoln of Cadillac ??
6 mwhahahaha .. weet je wel wat “wielophanging” is ??
7 mwhahahaha .. ja hoor knulletje .. klopt helemaal hoor ..
@lincoln: De kant van RR opgaan zal de aantallen alleen nog verder laten zakken. Zal papa Ford niet leuk vinden. Alle merken willen altijd meer, ook ‘premium’ zoals RR, Bentley, Maserati…

Misschien wel een nieuwe, zeer hoog geplaatste Town Car. Maar de leasebakken gaan nooit meer verdwijnen…
Retro model van de 61/67 er Continental aub.
MKC van nu is ook mooi.
En de Pick-up van nu Mark zoveel is ook heel mooi.
@RobUSA: je bent me voor. Die continental vind ik de mooiste Amerikaan. Stijlvol en sinister.
Licoln Town Car blijft toch wel een icoon. Ik ben benieuwd wat we van ze gaan zien.

Het lijkt mij overigens niet dat ze naar Europa gaan. De auto markt is totaal anders, lijkt mij dan eerder dat ze naar opkomende landen gaan zoals China.
hoeveel geld kan het kosten om een lincoln badge en gril op auto’s te plakken..
Ik snap werkelijk niet waarom die beste man het zo belangrijk vind om een ‘luxury brand’ te hebben. Iets met schoenmaker en leest. Ik snap echt wel dat de marges hoger zijn maar het is gewoon vrijwel onmogelijk om met de Duitse jongens te concurreren. Net zoals Hyundai; met de Genesis willen ze het Duitsland moeilijk gaan maken in Europa! For real?!
jagmaseratiferrari
@TimoBac: Alsof de wereld alleen om Duitse auto’s draait en Europa is maar een van de werelddelen. Het is meer dat de mensen niet willen opvallen en massaal voor een veilige keuze gaan als een kudde koeien.
De enige Duitser die mij aanspreekt is de BMW 5-serie.

De Maserati Ghibli, Jaguar XF, Volvo S80, Lexus GS of de 5-serie zijn auto’s die op mijn lijstje staan als ik zou shoppen in deze klasse.

Een Volkswagen, Audi, Porsche of Mercedes zou ik gewoon laten staan.
@TimoBac:

wat is de leest van Lincoln dan ??
@lincoln: Ik had het natuurlijk over Ford..
Van de zomer in een Lincoln taxi meegereden. Had 400.000 mijl gereden. Had m nieuw gekocht. Zag er nog onwaarschijnlijk goed uit.
Lincoln…..waar heb ik die naam toch eerder gehoord?
@norge

Ik moest gelijk denken aan de film “Are we there yet?” Waarin een Navigator zwaar werd verkracht….
vreemd ik moet altijd aan een gefrustreerde vent denken als ik Lincoln hoor
T’ zou mooi zijn als ze wat van de oude glorie kunnen herstellen. Vandaag nog rond een Continental Mk4 gelopen, blijft enorm imposant zo’n ding. Als je die deur dicht gooit valt er ook echt wat dicht. Zou mooi zijn als ze weer een paar mooie luxemodellen op de kaart kunnen zetten. Er zijn zat markten waar dit soort auto’s nog steeds in trek zijn.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).