Lister-Jaguar gaat voor de tweede keer opnieuw in productie

Auteur: , 16 Reacties

Techniek van een Jaguar D-Type, maar dan met een nog aerodynamischere en lichtere body, zie daar het succes van de originele Lister-Jaguar. De racewagen begint nu aan zijn derde leven.

Nee, er staat geen fout in de titel, deze Lister-Jaguar, bijnaam: Knobbly, gaat niet voor de tweede keer in productie, hij gaat voor de derde keer in productie. Oorspronkelijk bouwde Brian Lister de Lister-Jaguar voor het eerst in 1958. Onder de lage en gestroomlijnde carrosserie gaat de 3443cc metende zes-in-lijn van Jaguar schuil, dezelfde motor die ook de C- en D-type naar hun overwinningen in Le Mans bracht. In 1958 verongelukt Lister-coureur Archi Scott-Brown in een van de wagens en Brian Lister is daar zo kapot van dat hij niet lang daarna stopt met het bouwen van racewagens.

In 1991 kruipt het bloed waar het niet gaan kan en introduceert hij de extravagante Lister Storm met 7-liter V12 uit de Jaguar XJR. Daarnaast gaat hij ook de originele Lister-Jaguars weer bouwen. Tot wanneer deze tweede serie Listers zijn gemaakt is niet helemaal duidelijk, wel meldt Lister met enige trots dat ze de auto nu wederom in een serie van tien exemplaren gaan produceren. Daarvoor hoeven geen D-type’s te worden opgeofferd, het tot 3,8-liter opgeboorde blok ligt namelijk ook in diverse andere Jaguar’s, van MK II tot XJ. Wie het echt bont wil maken kan de Knobbly overigens ook krijgen met een historisch verantwoorde 4,6-liter V8 van Chevrolet. Alle tien exemplaren zijn al vergeven, maar Lister schijnt te overwegen er nog drie te bouwen. Wie er een wil moet dus even gaan zeuren bij de kleine Britse fabrikant. Niet bij Brian Lister overigens, die overleed helaas een maand geleden.



16 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Sorry maar vind het niet echt een mooie auto
@mrrallycross: een Honda NSX is pas een mooie auto… ehh not!
Sorry maar ik vind het wel een mooie auto
@jackass266: ik heb weinig met klassieke auto’s en ik zie er niet zoveel aan. Maar deze had mij gelijk te pakken. Wat een ding. Tevens zal ik het geluid van de lister storm ook niet snel vergeten. Goede giftige naam voor een automerk eigenlijk, dat lister. Ik dwaal af.
De Lister storm was destijds toch wel een erg leuke en succesvolle wagen, met de D-type van hun ben ik wat minder bekend, toch zou ik hem ook wel als trackday speeltje hebben.
@mclarenf1lm: als je op tijd geweest was? Mclaren niet goed genoeg? ;)
Hij heeft wel iets…
Als kind heb ik ze in de jaren 70 nog in historische races zien rijden, ik was er gelijk weg van.
Of ze die laatste 3 nu gaan bouwen of niet, voor mij blijft het bij kwijlen….
Prachtig hoor, maar heb toch liever een E.
Die nieuwe Lister lijkt mee behoorlijk ambitieus. Ik vraag het me af…
Een klassieke Engelse 6 in lijn met dikke carburateurs, qua sound word het niet beter…
Die zwarte is badass!
Prachtig!
Ze hebben al maanden een advertentie lopen om deze te verkopen (in EVO, maar vast ook elders). 250.000 pond ex. BTW als ik me niet vergis. Goed te zien dat ze verkocht zijn.
Dat ziet er echt heel gaaf uit, maakt mij hongerig om zoiets te gaan rijde !
Leuk dat ze die oude rommel opnieuw bouwen, is fijn om het eens te zien.
Maar ik kan me niet van het idee ontdoen dat als ik de heer Lister was dat ik liever zou hebben dat ze het concept gebruiken ipv de exacte bouwplannen.
Zo’n lister nabouwen, is leuk, je krijgt precies dezelfde wagen als de prehistorie.

Maar een moderne interpretatie bouwen is toch nog een stuk leuker, krijg je een modern scheurijzer dat de kasseien uit de grond kan trekken, dat karaktervol stuurt, en er fantastisch uitziet.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).