Mercedes-Benz C 450 AMG is regelrechte Audi S4-killer

Auteur: , 85 Reacties

Stond de naam AMG voorheen garant voor het snelste van het snelste, nu komen ze met een model onder de échte AMG C 63. Deze C 450 is ook niet voor de poes en bezorgt de Audi S4 nachtmerries.

Mercedes C450 AMG

Onlangs veranderde de naam van Mercedes’ snelste modellen, de Mercedes-Benz C 63 AMG werd de Mercedes-AMG C 63. Nu weten we waarom: onder deze dikke achtcilinder is nu een nieuw model gekomen: de C 450 AMG 4MATIC. Onder de kap ligt een 3-liter V6 met twee turbo’s, gecombineerd met permanente vierwielaandrijving (iets wat je nooit op de C 63 zult aantreffen). Ondersteltechnologie is volgens Mercedes afkomstig uit de AMG C 63 en ook het uiterlijk vertoont grote overeenkomsten. Aan de voorkant zie je het verschil vooral aan de grille, die bij de C 450 AMG een zilveren stippenpatroon heeft tegenover volledig zwart gaas in de grille van de C 63. Daarnaast ligt de C 63 nog een stukje lager en heeft deze ook nog twee extra vouwen over de motorkap lopen. Hieronder zie je links de C 450 en rechts de C 63.

Mercedes AMG

Leuk, die technische praat, maar wat kan zo’n net-niet-AMG nou eigenlijk? Het drieliterblok schopt het tot 367 pk en 520 nm aan koppel. Daarmee haal je een elektronisch begrensde top van 250 kilometer per uur, van 0 naar 100 raffelt de C 450 af in 4,9 seconden of een tiende tel meer in het geval van de Estate. Om een handbak vraag je tevergeefs, de C 450 AMG is alleen leverbaar met de 7G-Tronic Plus-automaat.

Daarmee overklast de C 450 AMG de Audi S4 Quattro op alle fronten. Deze perst namelijk 333 pk en 440 nm uit een 3-liter V6. Niet verrassend haalt ook de S4 de elektronisch begrensde top van 250 km/u, het sprintje naar 100 doet de S4 sedan in 5.0 seconden. We zijn vooral benieuwd naar de prijs van de C 450 AMG, Audi heeft de S4 voor net geen 70 mille in de prijslijst staan en de beurt is aan Mercedes om daar niet teveel boven te gaan zitten. Overigens loopt de huidige A4 -en dus ook de S4- op zijn laatste benen, in september wordt op de IAA de volgende generatie gepresenteerd. Dan pakt Audi de handschoen ongetwijfeld weer op en krijgen we een mooi gevecht in de sub-top van het snelle-jongenssegment. Welke mogen ze op jouw oprit parkeren?



85 reacties

C63 :)
@keviinnn: makkelijker gezegd dan betaald
Ik ben benieuwd naar jullie rijtest (als die er op komt, tegen de s4 zou leuk zijn! ) maar ik hoop dat amg dieselmotoren gaat gebruiken voor hun “sport” divisie, zou mooi zijn zoals ze dat al eens hebben gedaan voor korte termijn. Hij is in ieder geval erg goed geslaagd!
@henkhupelschoten: Diesel is voor tractoren en Porsche’s… ;)
@dizono: ho ho. Dat is wel erg kort door de bocht. Je vergeet de vrachtwagens.
@tgm: Je weet wat ze zeggen hè: op benzine rijden auto’s, op gas kook je en op diesel rijden de treinen.
mrcarfreak via iPhone app
@henkhupelschoten: dieselmotoren? Ben je gek?
1. 340/440i
2. C 450
3. S4
@diesel78: ik zou de Volvo 340 en 440 uit dit rijtje laten hoor…
@Kvgorp:
Is anders wel een ‘i’ hoor!!
@Hubert: o ja laten we die i van injection niet vergeten.
@Hubert: De 440 had inderdaad monopoint injectie als ik het me goed herinner…
@kvgorp: Volvo? BMW, want i. Komen nog deze zomer. Als ze zo genoemd mogen worden …..
@diesel78:
Toch blijft er bij die cijfercombinaties voor hele volksstammen de geur van spruitjes en bejaarden met geruite petten hangen….
Sommige type aanduidingen kan je marketingtechnisch beter niet gebruiken….
@jrk68:
Yep, helaas heeft het geen zin meer om dat met wat flitsende plaatjes te verduidelijken..
@jrk68: Eens, alleen bepalen wij dat helaas niet. M335i een optie?
Nu ‘noodgedwongen’ de C, straks de nieuwe S4 Avant. Het S-label vind ik mooier omdat het er altijd al is geweest. Jarenlang subtiele sportwagens creëren, heftig hoefde het niet te zijn. Daar is het RS-label voor. Ook zit er wat historie aan vast. Mercedes-AMG komt bij mij erg over als een idee dat bij de marketingafdeling geboren is. Zelfde verhaal voor M-sport, als ik een sportievere BMW wil die tussen ///M en regulier zit, dan ga ik naar Alpina.
@knipperlichtje: Kan ik het niet meer eens mee zijn. Persoonlijk heb ik dan liever een Alpina op basis van de 335i. Bij de S knap ik standaard af op de vier uitlaten. Op een S6/8/R8 kan het nog, maar op een S3/4/5 staat het zielig. Ook dat is een vorm van marketing, als je het mij vraagt. Nee, doe mij maar een B3. En anders is een C400 ook goed, want de nieuwe C is een prachtige auto.
@phaeton: O maar 4 uitlaten op een Alpina 3 serie kan dan opeens wel? Niet dat ik daar op tegen ben, vind het namelijk er wel fraai uitzien. Audi S modellen horen nou eenmaal 4 uitlaten te hebben, en de RS modellen grote ovalen. Alleen gaat de Golf R wat mij betreft wel te ver met 4 uitlaten, die 2 in het midden waren juist zo kenmerkend.

OT: vind het een mooie auto, en een speciale AMG lijn (marketing of niet) verkoopt goed en ziet er nog goed uit ook. Doet het straatbeeld wat mij betreft alleen maar goed, ipv die standaard lease gebakkies, dus ik ben voor!
@larsdbs9: Dat klopt, maar het is af-fabriek. Net zoals de R zoals je aangeeft. Ik snap ook niet waarom Alpina is over gegaan van 1×2 naar 2×2.
@knipperlichtje: Als ik heel eerlijk moet zijn hebben Mercedes en BMW altijd een streepje voor op Audi. Ik vind Mercedes, BMW en Audi alle 3 mooie merken, maar heb een lichte voorkeur voor Mercedes en BMW. Hoe zal ik het zeggen, net wanneer je denkt dat Audi het gat dicht met BMW en Mercedes, komt Mercedes met een model bangg en staat weer een paar stappen verder.
@knipperlichtje: dit gebeurt bij alle merken, kijk naar Mercedes die met cls begon en hoe Audi en bmw doorop reageerde. It’s all about the money these days.
@knipperlichtje: “Mercedes-AMG komt bij mij erg over als een idee dat bij de marketingafdeling geboren is.

Nogal een open deur… Naamgeving van modellen en uitvoeringen is sowieso een taak van de marketingafdeling. Dat is bij iedere fabrikant zo, en dus bij Mercedes niet anders.
@knipperlichtje: hahahaha. Het hele audi van vandaag de dag als merk is door volkswagen verzonnen/ gebruikt om premiumbakken te slijten. Prima dat je het mooi vindt maar kom dan niet met dit soort vaag gelul.
@series2: dat slaat natuurlijk nergens op, het is natuurlijk geen geheim dat Audi en Volkswagen intensief samenwerken, maar het is absoluut niet waar dat de reputatie van Audi ‘verzonnen’ is. Die is gewoon door de jaren heen gecreëerd. Geschiedenis is er zeker wel.
@knipperlichtje: Audi was zeg maar failliet tot dat VW in het spel kwam. Toen hebben zij Audi gepositioneerd als luxer merk. Waar dezelfde onderdelen in een VW met 2 schroeven vast zitten werd dat bij Audi met 3 schroeven vast gezet. Met het nieuwe design destijds zijn ze pas echt doorgekomen en met heel veel marketing activiteiten.
@knipperlichtje: de reputatie van audi is door vw gecreëerd…
@knipperlichtje: de alpina is een stuk duurder.
@knipperlichtje: Maar..maar Audi is geboren uit marketing, de S al helemaal….
Vroeger, toen cijfers als 450 voor en 4.5 literblok stond, maar die tijden zijn al lang vervlogen..
Benzzzz rulesss!! 2020 de grootste zoals beloofd door dhr. Zetsche
@brabusrocket: om eerlijk te zijn maakt me het geen reet uit of ze nou net een beetje meer of minder verkopen dan audi/bmw. Zolang ze dit soort prachtige wagens op de markt brengen en doorgaan zoals ze nu doen ben ik meer dan tevreden!
@lambo4all: Inderdaad Mercedes is gewoon heel erg goed bezig, bij Mercedes kun je terecht voor alle soorten auto’s dat maakt Mercedes als enige merk ter wereld zo uniek. Van de kleinste A-Klasse tot een superluxe Mercedes S600 Maybach en de Pullman (die nog gaat komen). Van een v/d meest ruige terreinwagens de G-Klasse tot een van de meest luxe GT’s de S-Klasse Coupe. Van een Fullsize SUV als de GL en verder de ML en de GLK. Ook sportauto’s zoals de AMG GT tot een luxe cruiser als de SL ontbreken niet. Voor de liefhebber is er de GLE en de CLS. Voor alles kun je bij Mercedes-Benz terecht, zowel BMW als Audi kunnen op dit vlak niet concurreren met Mercedes.

Daarnaast kan ik het design erg waarderen van Mercedes. Het oogt enorm fris, stijlvol, elegant en sportief. Comfortabel waren Mercedessen altijd, maar had jaren terug een beetje een ”oude lullen” imago, maar dat is nu voorgoed verleden tijd. Het imago is in een rap tempo veranderd naar modern, jong en dynamisch waardoor het merk meer mensen is gaan aanspreken.
@badboys: werk je bij mercedes ofso
@badboys: Heb soms net je foldercollectie compleet en wil je dat delen met ons?
@sydney: Nog niet, als je mij de folder van de nieuwe GLE AMG zou kunnen opsturen is die compleet :)
@badboys: prachtig betoog helemaal mee eens. Geen toekomst bij de marketingafdeling van Benz voor ogen? ;-)
@brabusrocket: Zou natuurlijk prachtig zijn, lijkt mij een prachtbaan.
@badboys: Volgens mij kun je beter bij Mercedes aan de slag als kontenlikker.
@brabusrocket: HAHAHA
@brabusrocket:
Zoals ik al in het topic premium aangaf zal Mercedes met de huidige Trend in verkoop cijfers al in 2018 de grootste zijn!

“klopt toch niet helemaal als je puur naar de cijfer van 2013 en 2014 kijkt.
Als je cijfer matig kijkt dan is mercedes dichterbij aan het komen bij audi, maar audi ook weer dichterbij aan het komen bij BMW.

Merc en Audi halen ook de grootste procentuele stijging ivm BMW.

Audi is toch echt 9419 autos ingelopen op bmw, mercedes is 22330 autos ingelopen op audi!

het uitgeschreven rekensommetje

2014
bmw 1811719 verschil tov audi 70619
audi 1741100 verschil tov merc 91090
merc 1650010

2013
BMW 1655138 verschil tov audi 80038
audi 1575100 verschil tov merc 113420
Merc 1461680



Als je dit rekensommetje (indien de procentuele stijgingen hetzelfde blijven) doortrekt over de komende 5 jaren krijg je vanaf 2018 een andere indeling van de top 3. Dus rustig aan kruipen ze allemaal naar elkaar toe als het zo blijft groeien.

2015
BMW 1983832
Audi 1923916
Merc 1862861

2016
BMW 2172296
Audi 2125927
Marc 2103170

2017
BMW 2378664
Audi 2349149
Merc 2374479

2018
Merc 2680787
BMW 2604638
Audi 2595810

2019
Merc 3026609
Audi 2868370
BMW 2852078

*en voor de anti audi peeps, ja zo komt audi idd nooit aan de top!”
@jvthof: ”in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst”. Desondanks mooi berekend, we zullen het gaan meemaken ;)
@brabusrocket: Voor de rest alles ok?
@sydney: Ge-wel-diggg!! :D
@brabusrocket: Jij hebt vast een kat thuis…
Een 435i x-drive
C63, C450 AMG Sport, het maakt me niet zoveel uit welke je voor de deur zet, ik ben er hoe dan ook wel tevreden mee
In vraag mee af waarom ze niet het blok uit de A45 gebruikt hebben? Qua vermogen gelijkaardig aan dit blok? En dan konden ze het C45 noemen… Minder verwarrend toch.
@pieterk: omdat audi een 6 cilinder heeft misschien??
@pieterk: Souplesse.
Ik word gek van al die namen in een artikel. Toch zou ik voor Mercedes kiezen niet voor de audi
Een C32 AMG.
@toyotafortuner:
Dat was ooit een hele serieuze auto….
Een gloednieuw C vergelijken met een S4?, natuurlijk de Merc C. Mercedes is gewoon heel goed bezig en nog liever de C63 AMG.
Pffh een v6 das toch echt lelijk
Doe dan toch maar een 335i, desnoods met een chip erin
Mercedes c450 overklast Audi S4…
Een nieuwe Merc die een klein beetje sneller is dan een …-jaar oude Audi…
Ik kan het maar geen mooie auto vinden en haalt het bij lange na niet bij de “oude” C…
Ik erger me aan die neergaande lijn over de zijkant en de vreemde achterlichten.
Ik vind hem niet “stoer” genoeg…
@malefunk: spijker op zijn kop! Ik vind het een chinees aandoend aftreksel geworden. Een gebruikte c63AMG van dr vorige generatie (en liefst die van na de facelift) graag! Moet lukken voor 70/k!
@stgp: Eens… Ik vind dat overigens voor bijna alle modellen van Mercedes van deze generatie…

Heb wel een ontzettend mooie concept gezien van een TT killer van Mercedes gebaseerd op de A-klasse… Daar stappen ze eindelijk af van die mineur lijn over de zijkant begint het weer op Mercedes te lijken :)
De Audi S4 is al jarenlang een van mijn meest favoriete auto’s. Snel zat, comfortabel voldoende en lekker discreet. Lichte motorupgrade en je hebt er een fantastische auto aan. Maar de Merc is natuurlijk de betere keuze.

Ik zou een een 3-jaar oude S4 met weinig kilometers in Duitsland opzoeken. ABT upgrade en Stasis remmen, EPS uitlaat en standaard 18″ wielen.
Heerlijke wagen die het inderdaad wat grote gat tussen de 63 en de 350 opvult. In mijn ogen de perfecte combinatie van snelheid en comfort zonder helemaal gek te gaan. Ik vind het een prachtbak.
Die c klasse is echt een mooie wagen geworden. Keuze Is toch echt de c.
Mijn voorkeur gaat toch uit naar de Audi S4 avant. In de speciaallak panterzwart met zwart optie pakket.
Grappig dat een mercedes die toch de naam AMG draagt het verliest tot de 100 van een bmw diesel (435d xdrive gaat namelijk in 4.8 s naar de 100)
Ik zou voor de Audi gaan, maar ik heb echt niks met die net-nietmodellen
@scottishcarspotter2000:
Lol, je zegt niets te hebben met net niet en dan kies je voor een opgeklopte Skoda….
@jrk68: ehh, de S4 deelt bijzonder weinig techniek met de Skoda Octavia of Superb ;-). De A1 en A3 ja, absoluut: zijn gewoon Skoda’s/Seats/VW’s. De S4 met zijn in lengterichting geplaatse 3 liter kompressor V6 en ‘echte’ quattro met torsen diff is toch wel wat anders.

Die Clio RS voorbumper staat de C63 prima, wat mij betreft is de C de mooiste in zijn segment….
Dat de C450 gehakt maakt van de S4 geloof ik zonder testje ook wel, dat is voor mij toch geen alternatief….
Neem de C 450, doe wat optie’s bij (slecht enkele zou genoeg moeten wezen) en je hebt een…inderdaad! Oké, omgekeerd is dat ook zo (neem een C63, doe wat opties bij en je hebt een E500) maar toch. Nee, ik zou toch voor the real thing gaan. Als je zulke apparaten kunt betalen moet je gewoon altijd all-in gaan.
Lijkt me zeker wel een lekkere wagen hoor, ziet er goed uit en lekkere prestaties. Maar een 435i GC lijkt me ook niet verkeerd. Nog een chippie erin en hij heeft evenveel power.
Slechts 7 pk meer dan de A45 AMG.
Lekkere dikke auto.
Mooier die motorkap zonder die lelijke frutsels maar die grille is dan weer voor glitterfans.. weg ermee dus! Verder tja… snel en saai? Ach ja zolang de kassa maar ratelt nietwaar?

J Cole Mo Money: http://youtu.be/qTRP2TvBCWQ
Jaren lang heb ik Mercedes afgedaan als Taxi maar man wat maken ze tegenwoordig vette wagens!
Waarom S4 killer? 0.1 sec sneller naar de 100 met meer dan 30pk en 80nm meer is niet echt echt ‘killen’ te noemen, om nog maar niet te spreken over de dubbele turbo t.o.v van de enkele compressor in de S4.
Tja, Audi kan eenvoudig de supercharged S4 400 pk geven, het blok kan wat aan.
@sergedemulder:
Proest, leuk al die verongelijkte fans, face it, Mercedes is het merk dat je hebben moet als je premium wilt rijden….
Tjaa is iets sneller dus dat valt wel mee, maar Audi levert al zolang snelle S modellen dat je eigenlijk automatisch naar Audi wilt lopen.
Voor de rest eerst maar eens wachten op de nieuwe A4 en de bijhorende S/RS4.
@zakar36: Audi levert al zolang S modellen en weet me nog steeds niet te overtuigen naar de Audidealer te lopen. Zo kun je het ook zien.
Iemand die een Audi koopt zou die een Mercedes in overweging nemen? Blijven toch 2 heel verschillende merken met een bepaald clienteel
@schellekens006:
Yep, Audi is toch het merk voor Wannabees en nep bontkraagjes….
@jrk68: en ( louche) zakenmannen niet te vergeten…..
Doe mij de s60 polestar maar.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).