
Hij is dit keer een maandje eerder dan vorig jaar, dus de fans hoefden er slechts 11 maanden op te wachten: de 24 uur van de Nürburgring! En zoals elk jaar hebben enorme massa’s raceliefhebbers zich in de Eifel verzameld voor het spektakel dat over precies een uur los gaat.
Het is maar goed dat het circuit een lengte van 25 kilometer heeft want ook dit jaar is het deelnemersveld gi-gan-tisch. In niet minder dan 20 (!) raceklasses wordt de jaarlijkse slijtageslag door niet minder dan 171 deelnemers aangegaan. Net zoveel deelnemers als dat er bochten zijn dus. Maar zoals bij elke race gaat ook hier het Highlander-thema op: there can be only one. Wordt de 24u ook dit jaar weer een prooi voor Manthey?
Als we even door de deelnemerslijst scrollen, dan vinden we onder andere een Aston Martin V12Vantage GT3 en Zagato, de P4/5 Competizione, Lexus LFA, Toyota GT86 en nog een hoop meer.
Helemaal vooraan (in de SP9 GT3-klasse) gaat het tussen de BMW’s, Audi’s, Mercedii, en Porsches, met een mooie derde kwalificatiestek voor onze landgenoot Jeroen Bleekemolen in de Mercedes-Benz SLS AMG GT3. De top10:
1 Müller/Müller/Alzen/Adorf (BMW), 8m 18.382s
2 Abt/Ammermüller/Hahne/Mamerow (Audi R8 LMS ultra), 8m 19.700s
3 Edwards/Bleekemolen/Metzger/Schall (Mercedes-Benz), 8m 20.050s
4 Heyer/Schneider/Arnold/Margaritis (Mercedes-Benz), 8m 20.731s
5 Hürtgen/Schwager/Bastian/Adorf (BMW), 8m 20.906s
6 Lieb/Dumas/Luhr/Lietz (Porsche), 8m 21.387s
7 Frankenhout/Simonsen/Kaffer/Arnold (Mercedes-Benz), 8m 21.604s
8 Fässler/Mies/Rast/Stippler (Audi R8 LMS ultra), 8m 21.819s
9 Lamy/Kechele/Lauda/van der Ende (BMW) 8m 22.230s
10 Graf/Jäger/Roloff/Seyffarth (Mercedes-Benz), 8m 22.252s
Kijken doe je via de officiële site, en ook dit jaar is Audi TV weer van de partij, en een tweede backup-lijntje vindt u HIER. Heb je een visuele handicap of gewoon een voorkeur voor gesproken commentaar, dan zitten de Engelstalige heren van Radio Le Mans voor de zesde keer op rij klaar.
GPS-tracken kan via deze site, en op den twitters kunt u al uw emoties spuien, begeleid door hashtag #N24. We zullen proberen e.e.a zo veel mogelijk in de gaten te houden, maar u begrijpt hopelijk ook dat bloggers ook eens een zaterdagavond in de stad bier willen drinken (en/of voetbal kijken). Uiteraard mogen eigen updates altijd in de comments.
En nu snel douchen/aankleden/drank inslaan, want we gaan al bijna los!
Ik heb er al veel zin in! Dat wordt weer een zalig avondje :D ik kijk vooral uit naar dwat de P4/5 gaat presteren, en daarnaast natuurlijk full support voor de AM’s :)
Minder dan 2 seconde op 25km verschil tussen nr 1 en Bleekemolen, diepe buiging! Deze mensen kunnen pas rijden.
Waarom moet ik nou vanavond naar een verjaardag…
@dgmuhkd: Dat is juist het mooie van een 24 uurs race, je haakt gewoon later weer in, en vergeet niet de wekker te zetten voor een uur of vier ’s nachts zodat je op tijd bent voor zonsopkomst…
Te groot (aantal) en te lang (circuit) om serieus er naar te kijken. Ik heb het geprobeerd vorig jaar maar ik zat meer naar random auto’s te kijken dan een race. Leuk voor de teams daar, maar de kijker niet boeiend.
Le Mans aan de andere hand is een stuk beter om te zien.
@d15b2:
tis idd een onsamenhangend snelweg spectakeltje ..
@d15b2: dit moet je ook in het echt meemaken! Dan is zo’n groot en toch zo vol circuit bruut om te zien!
Gebeurt veel meer dan bij de LM.
OT: bedankt voor de stream, zat al te wachten totdat jullie hem plaatste :)
Toch maar eerst Champions Legeau kijken, daarna de hele nacht door met de 24H :P
Jammer dat geen één stream iPad compatible is. Waarom hanteren ze niet gewoon een HTML5 player..
begonnen
Wat een briljant mooie site zeg met die GPS tracking en al die onboard camera’s. Dat wordt 24 uur genieten.
@ Rivanov; een iPad is ook een beetje bedoeld voor diegenen die een normale computer te ingewikkeld vinden. Een site die meer kan dan alleen de openingstijden van de appie weergeven begrijpt ie niet.
@JanJansen:
Haha +1 ;)
@JanJansen: Die GPS tracking ziet er supermooi uit maar volgens mij werkt de datastroom neit helemaal goed want je ziet de auto’s regelmatig verspringen en ik wil erg graag die Nissan GT-R zien die op dit moment 430 km/h 8-) aan het rijden is…
@gschoots: Inderdaad, same here, ik zat er ook met ongeloof te kijken hoe een mini 401 km/uur op de klok zette.
T-mobile (die deze datalogging voor zijn rekening neemt) staat ook wel bekend om zijn snelheden te overdrijven ;-)
@JanJansen: Beetje sneue reactie…
@Rivanov: sneu? ik vind hem geweldig grappig! Je wist bij aanschaf dat flash niet werkt…
Iemand die een idee heeft hoe lang de SP9 GT3’s doen over een Bridge to Gantry?
Het valt me nu pas op hoe smal de Nordschleife eigenlijk is, er kunnen amper twee auto’s naast elkaar voor een groot deel van de baan…
Bleekemolens auto is al gecrasht
fuck fuck fuck bleekemolen eraf geschoten! met een klapband op het rechte stuk!
@lambo4all:
Wat ligt er toch op die baan? De ene na de andere band ploft op dat rechte stuk.
Fijn, Bleekemolen’s SLS net lekke band, einde race… zonde…
Bleekemolen eraf…jammer. Recht stuk klapband(?) tegen de vangrail…
Er zijn echt veel lekke banden, niet normaal. De Haribo corvette is hierdoor ook al uitgevallen
ik dacht dat het gisteren was
die mclaren mp4-12c Gt3 ging 420km/h
Ik vraag me wel eens af op welke plaats je zou eindigen met een standaard Porsche GT3. Doe je ongeveer een uur of 4 met je banden en je hoeft niet elke paar ronden te tanken.
Als ik zie hoeveel auto’s nu na 2,5 uur al zijn uitgevallen dan zou het wel eens kunnen zijn dat je een goede kans maakt.
@JanJansen: Als je banden minder slijten geven ze doorgaans ook minder grip= minder snel :p
Dus als jij 6 sec/ronde verliest, dan moet je er maar 10 afleggen op banden te kunnen wisselen (1minuut) en dan ben je nog sneller.
@vale46:
Die rekensom snap ik even niet.
Stel dat je 6s per rondje verliest en een bandenwissel kost 1 minuut (als je het snel doet); dan moet je dus 10 ronden langer met je banden doen dan een slick om even snel te zijn. Nog even afgezien van de lagere betrouwbaarheid van die laatste.
Dat lijkt me bij deze race toch een aardig compromis?
@JanJansen: Het komt er op neer dat je met normale banden voor op de weg zoveel trager zijt dat iemand op slicks perfect een pitstop meer kan doen en nog sneller zijn.
Banden voor op de weg zijn voor op de weg, slicks voor op circuit.
De reden waarom ze zoveel klapbanden waren is omdat er in de opening al een paar crashes waren gebeurt met de nodige brokstukken op de baan. Als je zo een klein carbon stukje in je band krijgt kan dat 3 dingen doen.
1) niks, je rijd er gewoon over
2) het prikt een klein gaatje in de band.
3) het blijft aan je band plakken, en plots prikt het een snee in je band en op hoge snelheid, wanneer er veel krachten op komen, barst je band door een beschadiging.
@JanJansen: maar verlies je geen 6 seconde per ronde. je verliest veel en veel meer! het verschil in quali tijden tussen nummer 1 en 10 was al meer dan 6 seconde. ik denk dat je minimaal 30 seconde verliest per ronde.
@janjansen denk niet al te hoog want ik zag een een porsche die 445 km/h reed
@rsvbf1: LOL
het snelste wat ik nu heb gezien is 450 km/h van een nissen GTR dat moet jee 1 keer in je leven proberen
@rsvbf1: hoe komt.iedereen eraan dat ze die hoge topsnelheden zien
@rsvbf1: En sinterklaas bestaat ook nog! Hierboven staat al aangegeven dat die snelheden totaal niet kloppen, volgens mij kan je er zeker zo’n 100km/h van af halen…
@rsvbf1: yeah right :D
450km/h… Een Veyron SS met 1200 pk kan amper 430 halen op een recht stuk van 8km.
Think again :p
@vale46: Een Agera R haalt met moeite 402 op het rechte stuk en die trekt de Veyron SS er dik uit.
@The360box: heeft een Agera R dan al een topspeed-run mogen doen?
Een Veyron SS doet toch echt wel 430km/h hoor. Dat heeft VW zelf getest op hun circuit.
@vale46: Volgens sceptici hier draaide hij geen 402 maar ik denk in dit filmpje van wel.
http://www.youtube.com/watch?v=9ysE3CGxrWA
@The360box: 400 op de Nuburgring?
Ik betwijfel dat hoor, de Veyron heeft daarvoor 6km nodig.
@bonkers staan bij die gps tracker
@rsvbf1: dat kan toch nooit dat ze zo snel gaan!
de standaard veyron doet 407 km/h dan kunnen die wagens zeker niet zo snel gaan.
Het lijkt mij dat het niet klopt, ze gaan met 440 km/h over het rechte stuk… het is waarschijnlijk 340 km/h!
ik denk ook niet dat die snelheiden kloppen maar ze zullen niet ver vanaf zitten denk ik @hazycrat een koeningsegg agera r red toch ook 400 op het rechte stuk dacht ik
@rsvbf1: dat is waar maar de agera is ook zo aerodynamisch mogelijk gemaakt voor die hoge snelheden. deze racewagens hebben minder pk’s en hun spoilers en splitters zijn meer voor het betere bochtenwerk dan voor hoge snelheden.
@hazyscrat:
Misschien kilometers per uur verkeerd omgerekend naar miles?
@hazyscrat: Dy Agera reed geen max. daar, bij 5% stijging onmogelijk. Hooguit 340. Geen enkele auto haalt zijn maximale snelheid in een beklimming.
@rsvbf1: ik denk dat ze er heel ver van af zitten, want gt3 auto’s horen zo’n 280 tot 300 te halen
@bonkers: de Peugeot HDI Fap (whats in a name) deed vorig jaar op le mans ook 414km/uur. Maar dat was een LM prototype met 550pk diesel, die zijn aerodynamisch en technisch vrijer dan F1 niveau.
@JanJansen: daarbij komt dat het rechts stuk in lemans kilometers lang is & dat de LMP1 auto’s zo plat als een pannekoek zijn.
ik denk ook wel dat ze er er vanaf zitten maar het zou wel cool zijn als het echt zo was
Behoorlijk matige beelden vanuit het Duitse productie team nu. Alleen de pit lane?
die nisan gtr doet het niet verkeerd met plek 8 op dit moment.
Toch vrij veel spins en ongevallen, erg jammer voor de teams maar toch vermakelijk voor de neutrale kijker
OT: hoe snel kan een le mans racewagen eigelijk gaan?
@reventon: te zien hoe de verhoudingen in de versnellingsbak liggen.
Als alles optimaal op topsnelheid is afgesteld moeten die toch 400km/h kunnen halen denk ik.
@vale46: oke thanks
@reventon:
De Peugeot 908 HDi FAP reed in Le Mans 2011 ongeveer 414 km/uur, ondanks de strengere restrictors dat jaar.
bron: http://www.autofans.be/content/officieel-peugeot-908-hdi
dus de fans hoefden er slechts 11 maanden op te wachten: de 24 uur van de Nürburgring!
Ja, en hierna weer 13… Verder kijk ik nooit naar deze race..
Het schadegevalletje van de dag :D
Lexus lfa 1 in zijn klasse en gt86 1 in zijn klasse tot nu toe ,gaat goed met de japanners.
@pikes83: Moet zo blijven!
@michelyman:
Vind ik ook!
Schitterend om die gloeiende uitlaten te zien in het donker.
Waarom laten Audi TV en die andere stream alleen de pits zien, daar gebeurd niet veel spannends. Iemand die een andere stream kijkt of..?
@michelyman: dat is elk jaar een bepaalde tijd zo. Wees gerust komt straks weer beeld :D
@kakhead: Gelukkig, bij Le Mans is het niet zo lang. (af en toe wel) Ik zie liever dat de camera’s auto’s volgen, maar zal wel niet de enige zijn ;)
de cameramannen zullen wel weer pauze hebben
jammer dat de livestream niet op mijn mobiel kan anders had ik nog wel een tijd doorgekeken
@rsvbf1:
Don’t worry, nu toch niets te zien. De cameramannen zijn ook aan het bieren.
Wel opvallend om te zien dat de rondetijden zo ’s nachts omlaag gaan, ondanks dat er minder zicht is.
@JanJansen: dat is toch logisch :) minder zicht = minder snel
@JanJansen: Je geeft antwoord op je eigen opmerking. ;) En vermoeidheid telt ook mee, je biolgische klok: moet jij nog niet gaan slapen?
@michelyman: Biologische*
@michelyman: als een rondetijd omlaag gaat, dan ga je sneller.
Ik wijd het aan de verminderde luchttemperatuur waardoor het motorblok meer vermogen krijgt.
Nog 16uur te gaan.
wnr komen er terug race-beelden? 7 u?
@hazyscrat: Ja ik baal er ook van, dus daarom volgend jaar waarschijnlijk zelf naar de ring toe om te kijken.
@michelyman: dat is ook een kleine droom van mij. net zoals naar Le Mans gaan.
@michelyman ga jij daar dan 24 uur langs de kant staan
ik zou ook wel naar le mans willen gaan en ik wil ook een keer naar een F1 race
@rsvbf1: 24H van Nurburgring & Le Mans en F1 Spa wil ik allemaal nog eens meemaken, waarschijnlijk volgend jaar de ring. Wel eerst even uitzoeken hoe het zit met gratis plekken langs de baan.
@michelyman ik wist niet eens dat er gratis plekken zijn,
@rsvbf1: Volgensmij wel bij de ring.. Maar entreegeld zal anders niet zo duur zijn als F1.
@michelyman: Dit waren de prijzen voor dit jaar:
do-zon: € 64,-
vrij-zon: € 57,-
do: € 24,-
vrij: € 24,-
za: € 35,-
zon: € 29,-
Dit is dan wel exclusief reiskosten en/of overnachting/eten.
@kakhead: goedkoop, F1 zit tegen €200+ aan.
@michelyman: klopt dat is echt een vanaf prijs. Loopt zo op naar 400-500.
Mijn vader vertelde me dat die 20 jaar terug voor €50,- F1 GP Nürburgring (Sprintstrecke) gekeken had.
Zat die aan het eind van het rechte stuk.
Maar goed F1 is nu echt meer voor ‘de liberalen’ onder ons geworden :p
@michelyman: F1 is ook een uitgemelkt zooitje
ik ga maar slapen je ziet toch niks op de livestrean
@rsvbf1: Ik ga precies hetzelfde doen.
@rsvbf1: Indd, wat een schijtbeelden zeg..
@kakhead en als je een paddock kaart wilt kom ke uit pp een bedrag met 4 getallen
ik weet toch niet wat ik vanmiddag moet kijken de N24, DTM of WTCC
@rsvbf1: N24 natuurlijk!!
Ben die duitsers nu echt wel beu gehoord op de live-stream.
iemand die een andere taal commentatoren weet? :D
Liefst iets dat ik versta, nederlands, engels, frans?
@vale46: Je moet Radio Le Mans commentaar (Brits) aanzetten, met de officiële livestream zonder geluid. Die gasten zien (meestentijds) dezelfde beelden als het officiële kanaal uitzend. Perfect!
@driftje: Thanks, heb je ook een linkje? want ik vind het niet meteen met beeld, enkel geluid zoals @ricardo linkte.
@driftje: Oei, ik heb je verkeerd begrepen, gewoon duits beeld opzetten, met het geluid van radiolemans.
Thanks :)
@vale46: Jep, Radio Le Mans is een aanrader.
http://radiolemans.0157.org/nplayer.php
http://gazooracing-nur2012.com/
Misschien dat iemand er nog wat aan heeft voor de laatste uurtjes! Onboard van LFA en de 2 GT86’s. (volgensmij afwisselend)
Nog 4 uur te gaan!
Wat een schijtbeelden zeg!! Laat es wat zien van de Echte Ring!!! Manmanman…
@baap: helemaal mee eens. Je komt niks te zien van de actie op de baan. Nog geen een inhaal actie en crash gezien sinds 18:00 uur
@bonkers: De regie zit vast aan de bratwursten en de Warsteiners! Dit is echt dramatisch camerawerk en het heeft totaal geen zin om hier naar te kijken!! Wat een onzin dit..
@bonkers: Alleen in de highlights heb ik wat spins gezien.(Wel op een andere stream, die nu ineens niet meer werkt) Ik denk over een uurtje betere beelden.
@michelyman: Heb je toevallig linkjes met andere streams waar WEL wat gebeurd?
@baap: zeker bijvoorbeeld op AudiTV
http://tv.audi.com/#/01
@baap: Inderdaad, ik zit nu al de hele ochtend naar beelden van de pitlane en start/finish te kijken.. soms komen er even wat highlights maar dat is het dan ook.
Zonde want de uren met goede beelden waren mooi om te zien, zeker in het donker.
Christiaan Frankenhout rijdt op plaats 4!
Wordt het toch nog spannend of er een Nederlander op het podium komt.
nu weer even N24 kijken na WTCC en DTM
audi gewonnen gefeliciteerd!