Lol: Volkswagen geeft Marchionne de vinger

Auteur: , 32 Reacties

De grote Fiat/Chrysler-baas voelt nattigheid nu PSA het Duitse Opel heeft ingelijfd. Maar met die nattigheid moet hij vooral niet bij VAG aankomen.

Marchionne

Marchionne flirtte openlijk met Volkswagen. De Trui ziet een fusie tussen FCA en VAG namelijk wel zitten, niet in de laatste plaats om de grote plannen van PSA te dwarsbomen. De Fransen hebben recent Opel en Vauxhall overgenomen van General Motors en ze zijn van plan om de grootste autobouwers van Europa te worden. Voor Marchionne reden om eens te polsen of de interesse bij Volkswagen wederzijds was.

De Duitsers laten echter in niet mis te verstane bewoordingen blijken dat Sergio niet bij hen hoeft aan te kloppen. VAG-baas Matthias Müller heeft middels de volgende krachtige quote aangegeven hoe de vork in de steel zit:

“We are not ready for talks about anything. I haven’t seen Marchionne for months. We have other problems”

Waarschijnlijk hoopte Marchionne dat Volkswagen door Dieselgate dusdanig in de knel zit dat het een partner in crime wel ziet zitten. Müller gooit de deur echter potdicht en dus kan FCA op zoek naar een ander bondgenoot om het PSA moeilijk te maken.



32 reacties

Het schijnt dat Victor Müller wel geïnteresseerd is.
@danmar: die zoekt over een maand of 2-3 waarschijnlijk toch weer een nieuwe motoren leverancier.. :)
Een Spyker met de V6 uit de Giulia klinkt best als een leuk idee..
@ukbob: liever zo’n 1400 peekaa v8 uit een 1:one
De echte vraag is: Waarom heeft PSA de overname van Opel gedaan?

Opel maakt al jaren lang verlies en PSA maakt eindelijk weer een klein beetje winst. Daarnaast zijn ze beide niet wereldwijd vertegenwoordigd en kunnen ze dus niet profiteren van elkaars netwerk.

Ik vermoed dat PSA dusdanig groot wil worden dat Europa (met daarin Frankrijk en Duitsland) dit bedrijf nooit failliet zal laten gaan…
@cupsport: economies of scale en scope tussen beide merken kan ervoor zorgen dat kosten drastisch omlaag gaan om maar een reden te noemen
@mcstradale8: True, maar in dit geval hebben ze beide overcapaciteit wat niet opweegt tegen lagere ontwikkeling- of productiekosten.
@cupsport: Peugeot wordt over de hele wereld verkocht ( behalve zo’n beetje alleen niet in de VS en Canada)
Citroën doet aardig mee op de Chinese markt en Fiat is groot in Latijns Amerika.
@cupsport: Ben vooral benieuwd naar de bedrijfswagen kant straks. Die is bij zowel Opel als PSA all over the place. PSA ‘doet’ het met Toyota, Fiat etc. Opel met Renault, Nissan en Fiat. Gaan die straks alles opzeggen en dan Opel met PSA aan de bedrijfswagens? Daarbij heeft PSA wel bewezen dat interne concurrentie niet altijd profitable is. En nu hebben ze er nog een groep bij die 1 op 1 concurreert met PSA. Buiten het nieuwe electroplatform van Opel overlappen ze volledig. En ik kan me niet voorstellen dat men Opel daarvoor overneemt, voor dat ene electroplatform.
@e34m5touring: mooie bedenking. En wil dit zeggen dat enkel Mercedes en VW nog Duitse kwaliteit kunnen brengen of ben ik nu het premium slaafje aan het uithangen?
@cupsport:
Omdat twee miljard voor Opel Vauxhall het koopje van de eeuw is.
PSA netto winst van 2016 lag al hoger dan het aankoopbedrag voor Opel/Vauxhall, ze hebben in India voor vier miljard een nieuwe fabriek neergezet.
FORD nam destijds Land Rover over voor 2.9 miljard van BMW,.
@desjonnies: En PSA wordt natuurlijk lekker gesteund door vadertje Frankrijk
@lekkaah:
Dat kan niet anders met zulke communistische arbeidsverhoudingen, ik wilde er ooit een bedrijf beginnen, maar je bent eerder vrij van de moord op je echtgenote in Frankrijk dan dat je er van personeel afkunt komen, vandaar dat Franse bedrijven vaak buitenlandse vestigingen sluiten om levensbedreigende situaties voor directies te voorkomen.
Volkomen geschift volk die Fransen.
http://static5.businessinsider.com/image/5612c899bd86ef12008bf4cb/these-photos-show-air-france-executives-having-their-clothes-ripped-off-as-they-escape-angry-employees.jpg
@desjonnies: Niet meer of minder geschift dan anderen. Jullie sturen elk jaar bij oudjaar wel 5 miljoen ton vuurwerk de lucht in en honderden melkbussen, samen met nog wat “vreugdevuren” bestaande uit auto’s en straatmeubilair… ?
@luxaeterna:
Wat heeft vuurwerk met arbeidsverhoudingen te maken ?
@desjonnies: Wat hebben vakbonden met geschift volk te maken?
@luxaeterna: zou niet gebeuren als je het t hele jaar legaal maakt. volwassenen blijken dit te vergeten, maar het brein van een puber werkt als volgt: vuurwerk vanaf 6 uur? 29 december, 6 uur s’ochtends dacht ik… ooh… oke… sorry!
@desjonnies: Klopt, in Frankrijk hebben ze een fout gemaakt met de vakbonden. Die hebben zo belachelijk veel macht zonder iets van maatschappelijke verantwoordelijkheid. Het is ook iedere zomer weer raak in Frankrijk in de luchtvaart. Ik werkte tot voor kort in de AF-KLM groep. Vorige zomer was die staking van die Air France piloten omdat ze niet voor Transavia wilde vliegen. (waar ook die foto van is die jij plaatst) Die duurde vrij lang. Als die staking 4,5 dag(!) langer had geduurd was de hele groep failliet. Alles, Air France, KLM, Transavia, Martin Air, HOP, KLM, City Hopper en alle andere bedrijven die daar bij horen. Dat had zo maar een een hele nieuwe crisis binnen Europa kunnen veroorzaken. En dat alleen maar omdat die piloten het niet eens waren met een kleine verandering in hun eigen toch al extreem bevoorrechte leventje.
@kilum: dikke +1, mooi om het te horen van een (ex) werknemer.

Mag ik vragen waarom je daar weg bent?

AF-KLM is trouwens een mooi voorbeeld van het verschil tussen Fransen en NLers, ik werk ook met een groot bedrijf, ook samengegaan met Fransen en het is AF-KLM copy paste
@lekkaah: De voornaamste reden was dat ik een betere baan met meer salaris ergens anders kreeg aangeboden. ;-)

Samen gaan met een Frans bedrijf is wel echt een slecht idee. Altijd. Niet alleen vanwege die belachelijk Franse vakbonden maar de werk mentaliteit van het Franse personeel is ook totaal anders. En dat past ook echt niet met de Nederlandse werkmentaliteit. Wij zijn veel meer gericht op problemen oplossen en veel directer geen gezeik. Waar de Fransen heel hiërarchisch zijn en allemaal de hele tijd zichzelf en hun baantje proberen te beschermen. Hierdoor zit er echt heel weinig progressie in de dingen die gedaan moeten worden.

Ik moet zeggen dat dit, naast het beter salaris elders, wel 1 van de grootste reden was voor mij om te vertrekken.
@desjonnies: haha, had ik eerlijk gezegd niet verwacht afkomstig van jou, maar idd, de vakbonden hebben te veel macht daar (hier trouwens ook, op sommige vlakken werkt dat dus totaal averechts zoals jij ook aankaart hier) ken zat mensen die moeten snijden maar niet kunnen, want veel meer kosten op korte termijn
Ze kunnen het altijd nog bij Daimler of BMW Group proberen. Of die er zin in hebben is een tweede, maar niet geschoten is altijd mis natuurlijk.
@Edge: ze zijn recentelijk al overgegaan op voorwielaangedreven bmw’s dus waarom ook geen italiaanse kwaliteit? :-)
@Edge: Mini’s die met de 500 een platform gaan delen zou mooi zijn. Kan de 1-Serie achterwiel aangedreven blijven en z’n onderstel gaan delen met de Guilietta. Roadsters die niet uit een noodgreep geboren met Japanners worden gebouwd, maar met de taaltechnisch gezien directe zuiderburen.

Eigenlijk lijkt het me voor de kleine platformen heel zo gek nog niet.
Waarom wil hij eigenlijk zo graag met VAG, PSA is eigenlijk een veel betere partner. Fiat kan mooi een budget merk worden, en Alfa is een mooie aanvulling want eigenlijk heeft PSA geen sportief merk. Ook bouwen ze samen al busjes en hebben ze ook al samengewerkt met Opel.
@sketcher: dat is de logica. De emotie is dat voor Macaroni Volkswagen aangeschoten wild is, die misschien Fiat wel uit de penari wil helpen.
Paar jaar geleden wilde VAG Alfa nog overnemen, toen smeet Sergio de deur dicht. Het kan verkeren…
@ab1963: alleen Alfa is interessant voor Volkswagen, zei toen Piëch… En ja wie zit er nou op Fiat te wachten?
@hamburg65:
Iedere Japanner die fabrieken in Sunderland (Nissan) heeft staan of Woking (Honda) of Derby (Toyota) en zich wil indekken tegen de Brexit.
Verder betaalt FIAT dank zij Marchionne niet de bezopen hoge sociale premies op de Italiaanse arbeidsmarkt omdat FIAT ook een enorme fabriek in Polen heeft Tychy zuid-Polen.
Dus zijn er genoeg redenen om FIAT over te nemen, namen als Lancia en Alfa Romeo klinken nog steeds als een klok en geeft FIAT een mogelijkheid tot toegang tot de Europese bedrijfswagenmarkt door Iveco.
Samen met Mazda, Honda of.Kia/Hyundai… of Renault?
“We have other problems” duidelijk en eerlijk.
Gelukkig hoef ik me geen kopzorgen te maken over FCA.
Is toch helemaal niks voor vag

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).