• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BREEK: Opel officieel in handen van PSA

Auteur: RubenPriest, gepost 6 maart 2017 om 07:51 – 76 Reacties

Opel


Het hing al even in de lucht en nu is de deal helemaal officieel.

BAM. Vanochtend trapt PSA er een persbericht uit met de bevestiging van de overname van Opel. PSA verwelkomt Opel en het Vauxhall merk. De overname gaat gepaard met een bedrag van 2,2 miljard euro. Opel/Vauxhall is actief in 11 Europese landen met bijna 1.800 dealers. De samenwerkende partijen verwachten de transactie in het vierde kwartaal van 2017 te hebben afgerond.

Met de deal is PSA nu de op één na grootste autoproducent van Europa. PSA heeft daarmee de Renault-Nissan alliantie van de nummer twee-plek verstoten. Enkel de enorme Volkswagen Groep is nog groter dan PSA en blijft de onbetwiste nummer één.

De Fransen nemen de complete boel over, inclusief patenten en technologieën van Opel. De technieken kan PSA weer toepassen op de eigen modellen van Peugeot, Citroën of DS. Met de deal werd in Duitsland gevreesd voor banenverlies. De top van PSA heeft echter gezegd dat men zich geen zorgen hoeft te maken over de werkgelegenheid.

UPDATE 05-07-2017: Inmiddels zijn ook onze Europese overlords officieel akkoord met de deal. Zij wilden nog even kijken of het nieuwe Frans-Duitse concern niet te groot zou worden in verband met de eerlijke concurrentie. Dat is echter niet het geval, ondanks dat de merken in Portugal en Estland bij elkaar zo’n 40 procent van de markt bedienen.

Ook interessant!

  • SPOTiCAR, het nieuwe occasionlabel voor Peugeot, Citroën en Opel!
  • Opel Manta GSe ElektroMOD is officieel een hebbedingetje
  • Peugeot en Opel fleuren het straatbeeld flink op
  • Opel is binnen een paar jaar compleet anders
    Opel is binnen een paar jaar compleet anders

Nieuwste artikelen

  • De stationwagon van Dacia komt eraan: dit weten we tot nu toe
  • Video: Achtervolging politie vs Porsche Macan
  • Laadprijzen in Nederland: dit zijn de duurste en goedkoopste tarieven in jouw gemeente
  • De Bentley van Ali B is verkocht: zoveel leverde hij op!
FacebookTweetPinLinkedIn

breaking-news, Citroen, geld, Opel, overname, Peugeot, psa, vauxhall

Vorig bericht: « Marketing done right: Tesla laat fans reclame maken
Volgend bericht: Scoor een keurige Aston Martin Rapide S via domeinen »

Lees Interacties

Reacties

  1. stephane8200 zegt

    6 maart 2017 om 07:55

    Wordt het nu Peupel dan?

    Login om te reageren
    • gitaarknul zegt

      6 maart 2017 om 08:14

      @stephane8200: Peupel. Veur het Plebs

      Login om te reageren
    • 87sandyd zegt

      6 maart 2017 om 08:17

      @stephane8200: Opélle

      Login om te reageren
    • papa zegt

      6 maart 2017 om 09:51

      @stephane8200: opeot

      Login om te reageren
      • benzinehoofd zegt

        6 maart 2017 om 11:40

        @papa: Eerder opge(r)ot!

        Login om te reageren
    • Crosscabouter zegt

      6 maart 2017 om 11:16

      @stephane8200: (ge)peupel in de marge… zoals het heurt.

      Login om te reageren
  2. Kartmans zegt

    6 maart 2017 om 07:56

    Mijn Opel maar snel op een Franse taalcursus sturen. Altijd al eens een Francaise willen berijden.

    Login om te reageren
    • nasty zegt

      6 maart 2017 om 09:16

      @Kartmans: “oui, oui, mais oui!”

      Login om te reageren
      • carmasterr zegt

        6 maart 2017 om 15:32

        @nasty:

        Parlez vous een beetje Henk?

        Login om te reageren
  3. turboboy zegt

    6 maart 2017 om 07:58

    Andere reclame campagne zou het begin zijn.
    Zo ontiegelijk hekel aan die reclames van Opel dat ik er niet eens meer 1 zou gratis zou willen krijgen.

    Login om te reageren
    • robert110 zegt

      6 maart 2017 om 09:48

      @turboboy: Wat dacht je van helemaal geen propaganda? Maar die vlieger gaat eigenlijk op voor elk merk.

      Login om te reageren
      • fiestacruizer zegt

        6 maart 2017 om 09:58

        @robert110: Gewoon een VPN met ad- en tracking blocker gebruiken als http://www.windscribe.nl , ander Ublock of op autoblog gewoon betalen voor een [url=http://www.autoblog.nl/autoblog-abonnementen#!]
        abonnement[/url]. Voor €15 per jaar is AB reclamevrij!

        Login om te reageren
        • 2wheeler zegt

          6 maart 2017 om 10:20

          @fiestacruizer: que?

          Login om te reageren
        • robert110 zegt

          6 maart 2017 om 11:00

          @fiestacruizer: Helaas werkt dat nog niet op tv en op straat.

          Login om te reageren
        • vonklausenburg zegt

          6 maart 2017 om 11:18

          @fiestacruizer: of gebruik op je iOS of Android gewoon Opera VPN.

          Login om te reageren
    • Dimglor zegt

      6 maart 2017 om 11:25

      @turboboy:
      Opel, on vie les voitures ofzo dan? ?

      Login om te reageren
  4. st33fie zegt

    6 maart 2017 om 07:59

    Gaan ze ook net als GM volhouden dat Opel Duits is

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      6 maart 2017 om 08:25

      @st33fie:
      Net als Audi een geheel onafhankelijk merk is met 100% eigen techniek, motoren en platforms !
      En dat de C1, 108 en de Aygo drie totaal verschillende auto’s zijn.

      Login om te reageren
    • perry_snijders zegt

      6 maart 2017 om 09:56

      @st33fie: Natuurlijk niet. GM probeerde dat vol te houden omdat ze daar al genoeg Amerikaanse merken hebben, maar wíj weten allemáál dat de ouwe Yank Adam Opel zijn naaimachinefabriekje oprichtte onder de rook van Detroit, in the Free State of Rüsselsheim. Daarom zal PSA het wel hebben gekocht, die proberen immers al jaren om een comeback te maken in the States.

      Login om te reageren
  5. mennok zegt

    6 maart 2017 om 08:02

    Opel.. Het Almere onder de auto’s.

    Login om te reageren
    • st33fie zegt

      6 maart 2017 om 08:04

      @mennok: Almere buiten

      Login om te reageren
      • tenaci zegt

        6 maart 2017 om 08:17

        @st33fie: Almere Haven…

        Login om te reageren
        • willeme zegt

          6 maart 2017 om 08:24

          @tenaci: Almere Hout

          Login om te reageren
          • Henk_he zegt

            6 maart 2017 om 08:42

            @willeme: Lelystad

            Login om te reageren
            • stephane8200 zegt

              6 maart 2017 om 09:21

              @Henk_he: we vergeten de parel van de Noordoostpolder: Dronten.

              Login om te reageren
              • josvanrey zegt

                6 maart 2017 om 10:35

                @stephane8200: Biddinghuizen is ook mooi!

              • Crosscabouter zegt

                6 maart 2017 om 11:18

                @stephane8200: en dan twee plekken door elkaar halen…
                Noordoostpolder en Dronten zijn toch echt geografisch twee verschillende plekken ;).

              • stephane8200 zegt

                6 maart 2017 om 12:15

                @crosscabouter: check. Inderdaad. Flevoland dan maar :)

    • Erik zegt

      6 maart 2017 om 09:52

      @mennok: Almere Stad

      Login om te reageren
    • driftwood zegt

      6 maart 2017 om 10:18

      @mennok: Doemere

      Login om te reageren
  6. pomoek zegt

    6 maart 2017 om 08:10

    Ik dacht meteen: wat betekent dit voor de merkidentiteit van Opel? En meteen daar achteraan: heeft Opel wel een merkidentiteit?

    Login om te reageren
    • garp zegt

      6 maart 2017 om 08:44

      @pomoek: schandvlek in het automobiellandschap?

      Login om te reageren
  7. rufctr01 zegt

    6 maart 2017 om 08:15

    Ik hoop op een vruchtbare samenwerking.

    Login om te reageren
  8. tenaci zegt

    6 maart 2017 om 08:18

    Als ze het nu een paar jaar eerder hadden gedaan, dan hadden ze Saab zo bij de deal in kunnen doen….

    Login om te reageren
  9. berlinetta zegt

    6 maart 2017 om 08:21

    Ik ben benieuwd waar ze Opel willen positioneren. Het is een directe concurrent voor zowel Peugeot als Citroen. Opel hoger in de markt plaatsen zie ik ook niet gebeuren. Dan komen ze in het vaarwater van DS. Bovendien is Opel geen luxemerk.

    Login om te reageren
    • terazino zegt

      6 maart 2017 om 10:03

      @berlinetta: Opel is zeker geen luxemerk. Maar qua kwaliteit hebben ze toch flinke stappen gemaakt de laatste jaren. En dat kunnen we van Peugeot niet zeggen, na 2 x de 407 en een 5008 ben ik genezen. Wat een rotzooi.

      Login om te reageren
    • Gulli zegt

      6 maart 2017 om 11:26

      @berlinetta: Volgens mij heeft PSA nog geen budgetmerk zoals VW Skoda en Seat heeft, en Renault met Dacia de armen kan bedienen. Lijkt mij een prima idee om Opel lekker kleine stadsrakkertjes te laten maken, dat doen ze al tijden redelijk. En om de interne concurrentie tegen te gaan worden die lekker basic. Zijn we meteen van die vreselijke Adam af!

      Login om te reageren
      • tenaci zegt

        6 maart 2017 om 15:15

        @Gulli: dat van die kleine stadsrakkertjes valt wel tegen. Alleen de Corsa is Opel, alles eronder gerebadgte Suzuki en Daewoo/Chevrolet.

        Login om te reageren
  10. desjonnies zegt

    6 maart 2017 om 08:22

    -edit: ik had het in een kwaad perspectief gezet, mijn fout. Dank voor de opmerking!-

    Login om te reageren
  11. karhengst zegt

    6 maart 2017 om 08:29

    Is het nu Opèl of Opelle?

    Login om te reageren
    • Henk_he zegt

      6 maart 2017 om 08:41

      @karhengst: Eaupule

      Login om te reageren
    • granlusso zegt

      6 maart 2017 om 08:55

      @karhengst: Dat spreek je hetzelfde uit :)

      Login om te reageren
  12. Alfarobert zegt

    6 maart 2017 om 08:35

    Ben benieuwd of Opels goedkoper gaan worden zodat we er meer van gaan zien op de weg. Waarom wil iedereen(behalve ik dus) in een Volkswagen rijden? Zo goed zijn ze niet tegenwoordig als ik monteurs hoor.

    Login om te reageren
    • Henk_he zegt

      6 maart 2017 om 08:43

      @alfarobert: 1 woord: imago

      Login om te reageren
    • koen0373 zegt

      6 maart 2017 om 09:00

      @Alfarobert: leaseprijs

      Login om te reageren
  13. granlusso zegt

    6 maart 2017 om 08:56

    Hopen dat ze Duitse arbeidsethos de Fransen niet afschrikt.

    Login om te reageren
    • peug206 zegt

      6 maart 2017 om 09:04

      @granlusso: en dat ze het in duitsland niet over gaan nemen…

      Login om te reageren
    • henkp1 zegt

      6 maart 2017 om 13:20

      @granlusso: Onzin, Fransen zijn productiever dan Duitsers. En leveren, ondanks de onjuiste mythe, minstens zo goede kwaliteit en veelal zelfs betere dan de Duitsers.

      Login om te reageren
      • gerrelekker zegt

        6 maart 2017 om 14:15

        @henkp1: in je dromen

        Login om te reageren
        • rufctr01 zegt

          6 maart 2017 om 17:35

          @gerrelekker: ruim niet! Zo hoog scoren de Duitse merken niet meer.

          Login om te reageren
  14. gregorius zegt

    6 maart 2017 om 08:57

    Nu de coole citroens opeens DS heten, is er eigenlijk nog maar weinig interessants over van de line-up van Citroen. Beetje Peugeot zonder grote bakkes. Vraag me af waar dat heen zal gaan met Citroen.
    Met Opel kunnen ze iig een beetje de kant op gaan waar Peugeot mee aan het flirten is: directe concurrentie met het image van VW: strak, Duits, net onder premium. Ookal heeft PSA niet veel interessants in hun line up (vind ik), ze doen iig wel mee met doorontwikkeling.
    Ze zien dat VW het op de een of andere manier red om actief te zijn met VW, Seat, Skoda en Audi in het segment waar PSA ook actief is.
    Voor de allerdaagse auto kenner, zal het iig een leuk verhaal worden om te volgen

    Login om te reageren
  15. trustmeiamanengineer zegt

    6 maart 2017 om 09:09

    2.2 miljard is natuurlijk niks, als je ziet hoeveel mensen, producten en patenten ze daarvoor krijgen… Geeft ook wel aan dat GM eigenlijk vrij weinig meer in Opel zag. Ben wel benieuwd hoe het nou met de Bolt/Ampera zit. Die zal wel niet bij de deal zitten.

    Login om te reageren
    • fiestacruizer zegt

      6 maart 2017 om 10:05

      @trustmeiamanengineer: Die is ontworpen in Korea en wordt gebouwd in Mich. USA.

      Daar is niets opeliaans aan. Maar ik hoop wel voor heel leasend Nederland dat deze 4% topper gewoon naar NL komt.

      Login om te reageren
  16. stationcar zegt

    6 maart 2017 om 09:17

    Ik ben benieuwd hoe PSA de merken in de toekomst vorm gaat geven, wordt Opel een budgetmerk á la Dacia of laten ze Opel naast de Peugeot en Citroën bestaan en hebben ze zodoende in elk marktsegment meerdere aanbiedingen, en proberen ze voor elk wat wils te maken?

    Login om te reageren
  17. desjonnies zegt

    6 maart 2017 om 09:20

    Diepe bewondering hier voor PSA, van de afgrond komen, een deel van je concern moeten verkopen aan Chinezen, ze waren gewoon failliet en werden deels kunstmatig in leven gehouden door de Franse Staat.
    Ik kan dan ook alleen maar zeggen dat ze DE perfecte CEO hebben aangenomen : Carlos Tavares die heeft lopen puinruimen en reorganiseren, en dat in het qua arbeidsverhoudingen Stalinistische Frankrijk, is gewoon een huzarenstukje.

    Login om te reageren
    • futse zegt

      6 maart 2017 om 15:11

      @desjonnies: vraag maar eens aan de Belgische PSA-werknemers wat ze van dat puinruimen vinden…

      Login om te reageren
  18. autodrome zegt

    6 maart 2017 om 09:27

    De miskoop van de eeuw …

    Login om te reageren
  19. mrrallycross zegt

    6 maart 2017 om 09:53

    Duurt niet lang en Opel is wat betreft techniek leeg getrokken is gaat failliet

    Login om te reageren
    • henkp1 zegt

      6 maart 2017 om 13:22

      @mrrallycross: Welke technieken?

      Login om te reageren
  20. papa zegt

    6 maart 2017 om 09:54

    Wat betekent dit voor Buick, die verkochten toch ook de insignia

    Login om te reageren
    • O plaat zegt

      6 maart 2017 om 21:35

      @papa:
      Mercedes verkoopt toch ook Renault Kangoos zonder dat het in de handen is van Renault?

      Login om te reageren
  21. dijan zegt

    6 maart 2017 om 09:54

    Dat worden grote showrooms met al die beschikbare modellen!

    Login om te reageren
  22. Design_Driven zegt

    6 maart 2017 om 10:27

    Ben benieuwd hoe ze de merken gaan positioneren zou goed zijn als ze nu de merken zo dicht bij elkaar zitten de merk identiteit uit bouwen. Iets waar PSA de laatste jaren beter en beter in is geworden. Opel kan daar zeker van profiteren.

    Login om te reageren
  23. sjeppie156 zegt

    6 maart 2017 om 10:33

    Nou, opel onstar… hoe lang heeft het geduurd?

    Login om te reageren
  24. Dizono zegt

    6 maart 2017 om 11:35

    Ben je na 118 jaar auto’s bouwen toch al een tiende waard van een grote speler als Snapchat… Rare wereld

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      6 maart 2017 om 12:27

      @dizono:

      Dat blijf ik ook vinden met die techbedrijven. Waar Opel nog een hoop vastgoed, inboedel, voorraden en patenten heeft is zo’n Snapchat heel zwart-wit gezien niet meer dan een flink aantal servers met data.

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        6 maart 2017 om 13:42

        @jack_abarth:
        Sorry Jack, je leeft in de echte wereld….
        Jij moet betalen voor een litertje benzine en in de supermarkt

        Login om te reageren
  25. tarquesh zegt

    6 maart 2017 om 12:01

    Historisch autonieuws. Opel na decenialang van GM te zijn geweest, komt op eigenbenen.
    PSA is de eigenaar, maar ik verwacht veel autonomie voor Opel.

    Zelf heb ik geen vertrouwen in PSA met Opel erbij, omdat ik niks met die automerken heb.
    Daar bedoel ik niet mee dat ik niks met de Europese automerken heb, want Mercedes, BMW, Skoda, Renault, en pak um beet Ferrari hebben een prachtige line-up, en historisch gezien vind ik die automerken leuker dan PSA en Opel.

    Login om te reageren
  26. Edge zegt

    6 maart 2017 om 12:03

    Ik ben erg benieuwd wat dit voor GM in Europa gaat betekenen. Eerder trokken ze Chevrolet al terug en nu ook Opel en Vauxhall van de hand wordt gedaan hebben geen volumemerk meer in Europa. Zou men dan terugkeren met Chevrolet? De Cruze, Trax, Spark en Bolt kunnen het zo overnemen van de Astra, Mokka X, Karl en Ampera-e en dan zou je de vernieuwde Sonic als opvolger van de Corsa kunnen positioneren. Of laat men Europa helemaal links liggen op de Camaro en Corvette na?

    Login om te reageren
  27. Mas zegt

    6 maart 2017 om 12:14

    FCA is toch echt groter dan PSA….

    Login om te reageren
    • luxaeterna zegt

      6 maart 2017 om 12:20

      @mas: Waar dan?

      Login om te reageren
  28. tenaci zegt

    6 maart 2017 om 13:44

    Ik vraag me trouwens wel af of PSA ook blijft leveren voor Buick en Holden, doordat de modellen een-op-een werden overgenomen scheelt dat enorm in de kosten. Met alleen Opel en Vauxhall smeer je de kosten uit over een lager aantal. Wellicht dat we in de toekomst dus wel Opels en Vauxhalls gaan zien die feitelijk niet meer zijn dan gerebadgte Peugeots en Citroëns.

    Login om te reageren
  29. gerrelekker zegt

    6 maart 2017 om 14:14

    Opel? Non, nee, no, nej, niet, nooit

    Login om te reageren
  30. nautique206 zegt

    6 maart 2017 om 20:21

    Betekent dit ook het einde van de Opel Doblo? Wat zal ik dat design hoogtepunt gaan missen

    Login om te reageren
  31. ernst64 zegt

    6 maart 2017 om 21:16

    Nieuwe definitie van OPC

    Login om te reageren
  32. icarus zegt

    6 maart 2017 om 22:05

    Nous vivons voitures

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North