• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Londen verklaart de oorlog aan diesels

Auteur: ricardo, gepost 29 juli 2014 om 19:05 – 33 Reacties

De uitzondering op de regel


De zelfontbranders worden wereldwijd steeds verder aan banden gelegd.

Londen heeft al een streng tolsysteem met als doel het kleineren van de automobilist en het terugdringen van privé-autogebruik. Iedereen die tussen 07:00 en 18:00 uur in de binnenstad komt (kaartje), moet een congestion charge á £11,50 betalen. Per dag. Zelfs Obama. Dieselaars krijgen daar binnenkort nog een extra bedrag bovenop.

Burgemeester Boris Johnson wil volgens The Times het congestion charge-bedrag voor diesels opvoeren naar £20. Alleen diesels met een Euro 6-norm of een CO2-uitstoot van <75 gram ontspringen de dans en betalen het reguliere tarief. Dit zou nodig zijn om het aantal vervuilende dieselauto’s en daarmee de luchtvervuiling terug te dringen, onder druk van de EU. Ook voor onzuinige benzineauto’s zou op termijn meer betaald moeten worden.

Ook interessant!

  • Amerika verklaart Noorwegen de EV-oorlog
    Video: Amerika verklaart Noorwegen de EV-oorlog
  • Een Grand Prix van Londen is zo gek nog niet?
    Een Grand Prix van Londen is zo gek nog niet?
  • Video: Ferrari 250 GTO en McLaren F1 rijden door Londen
    Video: Ferrari 250 GTO en McLaren F1 rijden door Londen
  • Video: peperdure Lambo Sian in Londen zorgt voor gekte op straat
    Video: peperdure Lambo Sian in Londen zorgt voor gekte op straat

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

boris-johnson, Diesel, londen, Verkeer

Vorig bericht: « Kijk mee in de supercargarage van Mr X
Volgend bericht: Kankerpatiëntje breekt benen en bijt tong af bij droomrit »

Lees Interacties

Reacties

  1. bartteeuwen zegt

    29 juli 2014 om 19:14

    Ze zijn daar al net zo gek geworden als hier…

    Login om te reageren
    • samasama zegt

      29 juli 2014 om 19:21

      @bartteeuwen: want? Je hebt in Londen echt een auto nodig?

      Login om te reageren
      • tupperware zegt

        29 juli 2014 om 19:35

        @samasama:
        In Rotterdam ook niet dus als ze die roethokken daar uitgebannen hebben mogen ze dat hier ook komen doen, liever nog eerder.

        Krijg ik tenminste nog een beetje schone lucht binnen in m’n cabrioke..

        Login om te reageren
        • 230kompr zegt

          29 juli 2014 om 23:30

          @tupperware: Het is toch niet meer mogelijk om fatsoenlijk met je auto te rijden in Rotterdam aangezien er toch overal verbouwd, gesloopt, gerenoveerd word.

          Login om te reageren
  2. Carreza zegt

    29 juli 2014 om 19:15

    Geen probleem, ik woon in België.

    Login om te reageren
    • Jantje_555 zegt

      29 juli 2014 om 19:19

      @Carreza: ik hou van die Belgische humor

      Login om te reageren
  3. LaLancia zegt

    29 juli 2014 om 19:16

    Goed nieuws dus voor ondermeer Peugeot, MB en BMW dus. Die hebben een aantal Euro6-diesels in hun gamma.

    Login om te reageren
  4. sulobb zegt

    29 juli 2014 om 19:20

    En ik verklaar de oorlog aan Londen

    Login om te reageren
    • Design_Driven zegt

      29 juli 2014 om 21:14

      @sulobb: we zijn onder de indruk

      Login om te reageren
    • imba zegt

      30 juli 2014 om 02:49

      @sulobb: Heb je nog V2 raketten liggen dan?

      Login om te reageren
  5. Jantje_555 zegt

    29 juli 2014 om 19:20

    maar eigenlijk…als je er geld tegenaan gooit dan mag je nog wel blazen met je M50d…gaat het dan over het milieu of over geld?

    Login om te reageren
    • gerjanm zegt

      29 juli 2014 om 20:48

      @Jantje_555: Ja, het lijkt wel alsof de overheid denkt dat alles van hunzelf is, dus ook de lucht. Goeie business voor hun, geld vangen en als excuus dat het allemaal voor milieu is. (wat vast ook wel een beetje zo is, maar toch)

      Login om te reageren
      • reactief zegt

        29 juli 2014 om 21:27

        @gerjanm: De overheid vertegenwoordigd de inwoners. Een fatsoenlijke luchtkwaliteit is best fijn voor de inwoners! 1+1=2

        Login om te reageren
        • gerjanm zegt

          29 juli 2014 om 21:37

          @reactief: Ja, maar iemand veel geld kan zonder zorgen co2 puffen en iemand met een gemiddeld salaris moet dik betalen voor zijn diesel gezinswagen. En zo lijkt het wel alsof je het milieu als het waren kan ‘kopen/huren’.

          Login om te reageren
  6. RickB zegt

    29 juli 2014 om 19:25

    Veel bezoekers van Londen laten nu al hun benzine auto er speciaal voor invliegen. Ik zie dan ook het probleem niet zo.

    Login om te reageren
  7. koningcaris zegt

    29 juli 2014 om 19:27

    Mooi!, Tesla kopen.

    Login om te reageren
    • sulobb zegt

      30 juli 2014 om 07:47

      @koningcaris: tesla kopen = tesla betalen.
      Zoveel geld heeft iedereen niet. Ik helemaal niet…
      Moest ik zoveel geld hebben zou ik toch geen ev kopen.
      Liever een v6, lekker geluid…

      Login om te reageren
  8. alaings zegt

    29 juli 2014 om 19:35

    Reken maar dat het in de toekomst nog allemaal gaat verstrengen. Ofwel de auto down, ofwel onze algemene gezondheid naar de vaantjes !

    Login om te reageren
  9. spidermann zegt

    29 juli 2014 om 20:00

    Brengt Groen Links in Amsterdam weer op “nieuwe” ideeen.

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      29 juli 2014 om 21:35

      @spidermann:
      Goed idee,

      Belt nu met ome Eberhard..

      Login om te reageren
      • samasama zegt

        30 juli 2014 om 08:47

        @tupperware: die is van de pvda..

        Login om te reageren
  10. HZW zegt

    29 juli 2014 om 20:02

    De diesel wetgeving is toch al zo lek als een mandje, want het is mijn nog steeds een raadsel, hoe als kolenboot rokende diesels door een roetkeuring komen.
    Het Engelse idee slaat ook nergens op, dat is alleen een regel om meer geld binnen te harken.
    Iemand die in een dikke diesel rondrijd legt echt niet wakker van een paar pond meer te moeten betalen.
    Als je de lucht schoner wil krijgen dan moet je gewoon alles minder dan Euro-6 weigeren in de stad.
    Ik kijk ook niet gek op als over 10 jaar alleen nog maar elektrisch de stad in mag en wat mijn betreft hoe eerder hoe beter, het zal een stuk stiller en schoner worden in de stad.

    Login om te reageren
  11. 2l-inline-4-16v-dohc-twinturbo-kameel zegt

    29 juli 2014 om 20:05

    Is het niet al lang bewezen dat een diesel met roetfilter, schoner is dan een soortgelijke benzine auto door het lagere verbruik?
    Snap het ook wel, ze moeten ergens het geld vandaan halen.

    Login om te reageren
  12. w0ut zegt

    29 juli 2014 om 20:05

    Moeten niet alle nieuwe diesels vanaf 1 jan 2015 Euro 6 zijn?

    Login om te reageren
  13. redneckarie zegt

    29 juli 2014 om 20:56

    Zo zie je maar dat de lucht daar heel slecht voor
    je is. De mensen daar kunnen niet meer normaal denken

    Login om te reageren
  14. Design_Driven zegt

    29 juli 2014 om 21:06

    Als ik in Londen moet zijn rij ik altijd naar Paddington station, dat ligt net buiten de zone. Daar parkeer ik voor een zeer redelijke prijs en ga verder met de tube.
    Boris doet maar, ik blijf toch lekker in mij 14 jaar oude diesel rond rijden, in de stad hoort hij toch niet thuis.

    Toen ik nog in Londen woonde had ik geen auto trouwens (in elk geval niet in Londen) want je hebt er daar toch niets aan.

    Login om te reageren
  15. mashell zegt

    29 juli 2014 om 21:50

    Dit is natuurlijk vooral om de verkoop van de nieuwe Ford Transit een impuls te geven.

    Login om te reageren
  16. Edge zegt

    29 juli 2014 om 21:56

    Gewoon een Zoë of soortgelijk klein elektrisch koekblik voor in de stad (Neem aan dat dat voor de meesten woon-werkverkeer is) en een toffe auto voor privégebruik

    Login om te reageren
  17. schuimbekje3 zegt

    29 juli 2014 om 22:08

    ach, als CO2 een probleem zou zijn, zouden alle mensen stikken. Het is het uitlaatgas wat uit je mond komt… En planten teren er geweldig op. Er zijn onderzoeken waaruit blijkt dat alle CO2 beperkingen juist groen kost.
    De enige reden dat CO2 gekozen was was omdat voor echte foute gassen geen goedkope meetapparatuur voorhanden was, CO2 was el-cheapo te maken en makkelijk te meten.

    Login om te reageren
  18. frietjemet zegt

    29 juli 2014 om 22:10

    Geweldig voorbeeld van hoe de doorsnee burger, die hard werkt voor zijn geld, moet boeten voor diegenen die alles aan hun laars lappen. En daarmee doel ik op de rijkgeboren supercar-hufters die uren lang staan te revven in Londen en zo flinke walmen de lucht in blazen. Dan vraag je je toch af hoe zo’n onrealistisch denkend figuur het ambt van burgervader kan bekleden, maargoed, diegenen die het voorstel goedkeuren zijn ook volledig het spoor kwijt.

    Daar moet wel bij gezegd worden dat ik nog nooit in Londen geweest ben. Bovenstaande is het algemene beeld dat ik hier van Londen krijg, met aansluitende frustratie aangezien het geld mij ook niet komt aanwaaien. Aan de andere kant blijf je wel nuchter als 99% van het geld dat door je handen gaat, over je eigen knoken verdiend is :P

    Login om te reageren
    • 1audi1 zegt

      30 juli 2014 om 02:40

      @frietjemet: Die hardwerkende burgers zijn wel het grootste deel van het (diesel) verkeer. Dus ja het is wel de meest realistische aanpak meer te moeten betalen. Dat iedereen die met een diesel de stad ingaat dan ook nog extra betaald is mooi meegenomen. Overigens beland dit geld wel onder het kopje infrastructuur in Londen, dus niet zomaar in de staatskas

      Login om te reageren
  19. gregorius zegt

    30 juli 2014 om 07:59

    En dat was ook precies een van de redenen dat ik een job in London heb geweigerd: ik houd van auto’s; maar t is gewoon geen lol (ook zonder die charge).
    O ja, en t weer.
    En de belasting op bonussen.
    En het feit dat je je rot betaalt voor een beetje woning op een leuke locatie.
    Nope; ik houd van steden, maar in London ga ik niet wonen.

    Is het trouwens nog steeds zo dat je met je hybride geen charge betaalt?

    Login om te reageren
  20. lamborgfan zegt

    30 juli 2014 om 15:05

    Sja genoeg arabieren die daar rond rijden die ze willen pesten.. Zal zeker goed lukken als je een olie plas in je achtertuin heb liggen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North