• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

London Taxi-bouwer roept insolventie over zich af

Auteur: sir_smokalot, gepost 22 oktober 2012 om 23:20 – 17 Reacties

De TX4


Of het de harde concurrentie van Nissan en Mercedes is, de slechte markt, of een combinatie van die twee zaken, weten we niet, maar het bedrijf dat de welbekende London Cabs bouwt kan niet meer aan zijn betalingsverplichtingen voldoen.

Moederbedrijf Manganese Bronze Holdings kon met de schuldeisende banken geen overeenstemming bereiken, en daarom werden de curatoren er bij geroepen. Op zich is de markt ook vrij klein, aangezien de Black Cabs alleen in Londen rond rijden (hoewel er aanvankelijk ook sprake was van 20.000 taxi’s voor China).

Per jaar worden er nog geen 2.000 van verkocht, en onlangs kreeg de TX4 (een van de modellen) met een terugroepactie te maken. Op een dergelijk kleine afzet is dat funest.

Sinds 2010 worden delen van de TX4 al in China gemaakt, waarbij Geely een grote leverancier is. Niet geheel toevallig is Geely ook grootaandeelhouder van Manganese Bronze, dat al jaren verlies draait.

Ook hielp het niet dat er onlangs een gaatje van 4 miljoen GBP in de begroting verscheen. Ach, maar eigenlijk mag die ouwe stinkmeuk ook wel eens weg toch? Het is alleen maar goed voor de nostalgie, want we kunnen tegenwoordig heus wel wat efficiënters bouwen dan die oubollige zwarte gevaartes. (via WSJ)

Ook interessant!

  • mercedes remproblemen
    Video: mevrouw wordt de taxi uitgezet
  • Vakantie pas op
    Video - Taxi chauffeur ramt scooter met opzet
  • LEVC Taxi
    LEVC Taxi nu ook als, eh, e-camper met turbomotor
  • Zes opvallende trends op Marktplaats

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Zeldzame Aston Martin met een 1.3
  • Nissan heeft een nieuwe strategie: twee keer zoveel Nismo’s!
  • Video: tof doen met de motorfiets
  • Nürburgring Touristenfahrten 2026: de prijzen en veranderingen!
FacebookTweetPinLinkedIn

faillissement, taxi

Vorig bericht: « Officieel: SpeedART SP81-R [Porsche Boxster]
Volgend bericht: Video: Aston Martin One-77 doet rondje Spa »

Lees Interacties

Reacties

  1. smoked zegt

    22 oktober 2012 om 23:22

    Tja, op den duur ga je toch voor een mooie auto met betere kwaliteit…

    Login om te reageren
  2. norge zegt

    22 oktober 2012 om 23:26

    Mooi, weg ermee.Volvo cabs next?

    Login om te reageren
  3. bassmaster zegt

    22 oktober 2012 om 23:28

    nou wie wil er een paar londense taksies voor weinig???

    Login om te reageren
    • awesome zegt

      22 oktober 2012 om 23:32

      @bassmaster: nee dank je, het stuur zit aan de verkeerde kant.

      Login om te reageren
  4. thefavis zegt

    22 oktober 2012 om 23:31

    “Ach, maar eigenlijk mag die ouwe stinkmeuk ook wel eens weg toch?”
    Ohja? En sinds wanneer zijn wij lezers van groen7 dan? Sinds wanneer plaatsen wij milieu boven alles?

    Login om te reageren
    • bullgod76 zegt

      22 oktober 2012 om 23:35

      @thefavis: Die zogenaamde oude stinkmeuk is ook al zo goed als weg uit Londen.
      De meeste taxies die je nu nog ziet rijden zijn allemaal “nieuwe” taxis met dieselmotoren die minstens aan EuroIV voldoen. Alleen qua looks lijken het nog oude taxis te zijn.

      Login om te reageren
      • ej20g zegt

        23 oktober 2012 om 00:03

        @bullgod76: zou zonde zijn als dat uiterlijk verdween. Als ze zoals gezegd al schoner zijn, lijkt me dat geen probleem (buiten de problemen bij de fabrikant zelf dan).

        En verder, ach, ik geef niks om het milieu en zal dat waarschijnlijk ook nooit gaan doen. Tenminste, zodra het in aanraking komt met mijn hobby en dat gebeurd tegenwoordig akelig snel.

        Login om te reageren
  5. moveyourmind zegt

    23 oktober 2012 om 06:23

    Wel jammer als op den duur dit icoon uit het straatbeeld in London verdwijnt. Heb geen idee wat de aanschafprijs is, maar gezien de lage productieaantallen zal die waarschijnlijk een stuk duurder zijn dan de concurrentie.

    Login om te reageren
    • jordy14 zegt

      23 oktober 2012 om 07:41

      @moveyourmind: vind ik ook. Toch een beetje nostalgie wat bewaard moet worden.

      Login om te reageren
  6. moveyourmind zegt

    23 oktober 2012 om 06:27

    Zou jammer zijn als dit icoon uit uit straatbeeld van London verdwijnt. Ik weet niet wat de aanschafprijs van de London cab is, maar gezien de productieaantallen zal hij een stuk duurder zijn dan de concurrentie. Voor een taxi-onderneming is het kostenplaatje natuurlijk het belangrijkst.

    Login om te reageren
  7. Klassiekerrally zegt

    23 oktober 2012 om 06:32

    Ik ben gek op klassiekers (had je niet gedacht he?), maar als we altijd zouden blijven vasthouden aan de ouwe meuk, reden er nu paardenkoetsen in plaats van de overbekende cabs. Tijd voor iets nieuws dus! Kunnen die ouwe taxi’s als toeristische attractie gaan dienen.

    Login om te reageren
  8. spidermann zegt

    23 oktober 2012 om 06:42

    Rij sowieso liever een BMW taxi, of desnoods een MB.

    Login om te reageren
  9. desjonnies zegt

    23 oktober 2012 om 09:20

    Londen heeft zijn taxi’s altijd zeer serieus genomen.
    En zijn taxi chauffeurs, die een enorm zwaar examen moeten afleggen waarvan de stratenkennis 1 van de zwaarste onderdelen is.
    De London cab moest altijd aan een aantal voorwaarden voldoen, zoals een idioot kleine draaicirkel, een bepaalde binnenhoogte (ivm mannen die hoeden dragen) enz.
    De laatste uitvoering van de Londen cab was al een sterk staaltje van innovatie, idd een minder vervuilende diesel motor en hij moest ook nog eens aan bepaalde EUROPESE regels gaan voldoen.
    En iedereen weet dat als het woord EUROPA valt, je op gigantische kosten wordt gejaagd, je een volledig niet transparante regelgeving vol met tegenstrijdigheden krijgt opgedragen; dit alles zodat de EUROPESE buikjes en baantjes blijven bestaan.
    Als men de “echte” Londense taxi bedoelt, heeft men het over de FX4, een model dat van oorsprong door Austin werd ontwikkeld en gebouwd.
    Die FX4 heeft in verschillende varianten en modificaties van 1958 tot 1997 dienst gedaan.
    (Veel langer dan de Porsche 911 dus)

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      23 oktober 2012 om 09:37

      @desjonnies: wederom een leuke les! Dank

      Login om te reageren
  10. Alfarobert zegt

    23 oktober 2012 om 09:52

    Dan zullen ze wel net als in de rest van Europa overgaan op Mercedes.Die staan toch al bekend dat het Taxi’s zijn.

    Login om te reageren
    • Carreza zegt

      23 oktober 2012 om 12:32

      @Alfarobert: of Skoda, ook erg vaak als Taxi\’s gebruikt.

      Login om te reageren
  11. 850t5r zegt

    23 oktober 2012 om 10:07

    Van die dubbeldeksbussen is er nu een hybride versie dus wait for it en er komt ook een hybride cab… Zo chovinistisch zijn ze echt wel in Londen…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North