• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lotus Elise en Exige krijgen upgrade

Auteur: evo, gepost 24 oktober 2007 om 15:39 – 33 Reacties

Lotus Elise SC


Lotus heeft weer even goed geluisterd naar wat de klanten te vertellen hadden, zodat het modeljaar 2008 tal van wijzigingen kent. Belangrijkste nieuws: de komst van de supercharged Elise SC met 220 pk en een 240 pk sterke Exige S.

Elise SC
De nieuwe Elise SC, die naast de Elise S en Elise R leverbaar zal zijn, heeft dezelfde motor als de Elise R, maar dan mét compressor. Dit zorgt voor een 0-100 tijd van 4,6 secondenen een top van 240 kilometer per uur. Je herkent de Elise SC aan de nieuwe achterspoiler en aan een ander design van de lichtmetalen velgen. Om die velgen liggen trouwens Yokohama’s in maatje 225/45 R17.

Exige S
De oude Exige S was met 225 pk al niet slecht bedeeld, maar met de komst van de Elise SC moest het gat tussen beide natuurlijk weer wat groeien. De Exige S is vanaf nu leverbaar met een ‘Performance Pack’ die ervoor zorgt dat de Exige S over 240 trappelende paardjes beschikt, naar 100 kan sprinten in 4,2 seconden en een top realiseert van 245 kilometer per uur.

De Exige S is de ‘extreme track machine’, daar waar de Elise SC een ‘superemely fast road car’ is. Er zit in ieder geval een behoorlijk verschil in rijkarakter tussen beide lichtgewicht sportwagentjes.

Elke Elise en Exige is voortaan uitgerust met twee airbags. Daarnaast beschikken de auto’s vanaf heden over een nieuw instrumentenpaneel dat onder andere ‘scrolling’ tekstberichten kan weergeven via een LCD-scherm. Daarnaast verschijnen er lichtjes wanneer je toch echt dient op te schakelen en kun je de snelheid ook digitaal weergeven, in zowel miles per hour als kilometer per uur. Handig, voor als je later nog eens zo’n monstertje wilt importeren vanuit Engeland.

Bovendien is de Lotus meer te personaliseren. Enkele lakkleuren werden geschrapt, maar daar tegenover zijn er ook enkele nieuwe bijgekomen. Nu kun je bijvoorbeeld parelmoerlak kiezen. Vét toch! Al met al is de Lotus weer helemaal bijgeschaafd om de titel ‘King of the boerenlandweggetjes’ te kunnen blijven verdedigen.

Prijzen
Elise S €49,800
Elise R €60,550
Elise SC €67,475
Exige S €72,300
Europa S €67,950

Lotus Elise SC
Lotus Elise SC
Lotus Elise SC

Ook interessant!

  • Lotus Elise, Exige en Evora
    Drie keer afscheid bij Lotus
  • Puristische sportwagen overstuurt
    Lotus Exige crasht in Nederlandse sloot
  • Lotus Final Edition
    Briljante Lotussen vieren het einde der tijden
  • Lotus Exige S1

Nieuwste artikelen

  • Waarom je ruiten beslaan en hoe je ze 10× sneller ontwasemt
  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
  • Gespot – De nieuwe Vanquish in het kwadraat
  • R8-bestuurder wordt bijna gespiest bij crash in Hendrik-Ido-Ambacht
FacebookTweetPinLinkedIn

elise, exige, Lichtgewicht, Lotus

Vorig bericht: « Gespot: Alweer klassiekers?!?
Volgend bericht: BMW E93 met vleugeldeuren praktisch? »

Lees Interacties

Reacties

  1. aston martin zegt

    24 oktober 2007 om 15:49

    aaardige prijsjes voor die prijs weet ik wel leukere auto`s

    Login om te reageren
  2. Juppe zegt

    24 oktober 2007 om 15:49

    turbo -> compressor, das snel aangepast evo! ;)

    Login om te reageren
  3. jurrian zegt

    24 oktober 2007 om 15:51

    hebbe hebbe!! alleen niet in die kleur ;)

    maar bij de elise niet geheel onbelangrijk, Hoeveel zwaarder is hij er mee geworden?

    Login om te reageren
  4. Steven zegt

    24 oktober 2007 om 15:53

    jammer dat ze dan weer gelijk zo duur worden.

    tuurlijk superspecs, vind die nieuwe velgen niet zo mooi, maar dat spoilertje wel.

    Login om te reageren
  5. Z3 zegt

    24 oktober 2007 om 15:53

    Super!! blijven vette auto’s.. kheb x samen met me pa een testrit gedaan in de R :) ziek snel!

    Login om te reageren
  6. jurrian zegt

    24 oktober 2007 om 15:53

    @ Aston martin.

    wat dan? ik geloof er niks van, misschien wel iets wat sommige mensen er leuker uit vinden zien, maar niets wat zoveel lol geeft

    Login om te reageren
  7. Luc zegt

    24 oktober 2007 om 15:56

    ik blijven lekkere wagentjes, en niet te duur voor wat je krijgt
    althan, mijn mening

    Login om te reageren
  8. Dotternetta zegt

    24 oktober 2007 om 15:57

    Toyota motoren toch!? Tuuurlijk :-)

    Login om te reageren
  9. rider zegt

    24 oktober 2007 om 15:58

    gelukkig is het gewicht nog lekker laag. nu met nog meer vermogen, hmmmm jammie dat smaakt naar porsches en ander duur spul verpulveren op een trackday!

    Login om te reageren
  10. carsofcoolhaven.nl zegt

    24 oktober 2007 om 15:59

    Lekker scheurbakkie blijft het toch!

    Login om te reageren
  11. Bram zegt

    24 oktober 2007 om 16:14

    @ aston martin

    Ik kan me niets bedenken, de elise en exige zijnwat gewicht en snelheid gewoon nog steeds de meest pure rijdersauto, knappe jongen die deze auto bij weet te houden op het circuit, laat staan op de weg! De concurrentie komt met auto’s die zeker 3 maal zo duur zijn en naar mijn mening gelijk 3 maal zo saai.

    Login om te reageren
  12. Floryn zegt

    24 oktober 2007 om 16:22

    ach was er niet al een versie van de exige met 255pk? ik lig hier niet wakker van dit is evolutie en zeer vanzelfsprekend maar waar ik wel een beetje van opkijk is naar het uiterlijk van het nieuwe ding een dikke spoiler en twee airbags ok ook al weegt het wat. Het mag wat extremer allemaal iets meer op sport gericht

    Login om te reageren
  13. Bobbejaan zegt

    24 oktober 2007 om 16:27

    kijk voor de lol even naar een 2e hands opel speedster turbo.

    voor 25 a 30k heb je een auto met nog geen 20.000 kilometer.

    Login om te reageren
  14. Leejon zegt

    24 oktober 2007 om 16:31

    Elise SC graag :D Maar die zal niet veel sterren van EuroNCAP krijgen met zen 2 airbags ;)

    Login om te reageren
  15. Poekie Lauda zegt

    24 oktober 2007 om 16:50

    De vetste auto’s worden nog wat vetter! Dit zijn mijn absolute favoriete auto’s en alle veranderingen die Lotus doorvoert maakt ze alleen maar beter, maar jammer genoeg ook een stukje zwaarder :(

    Login om te reageren
  16. Brecht zegt

    24 oktober 2007 om 16:59

    Dit zijn héél leuke autotjes waar het FUN gehalte geen enkele auto aan kan tippen. Ze verbruiken eigenlijk relatief niet zo véél, zijn hoogtoerige moto’s (hou ik zo véél van ;) ) en trekken abnormaal snél op.
    Alleen de prijskaartje houd het succes spijtig genoeg weg…
    Zelfs met een luligge 136pk sterke benzine motor heeft de exige maar 6.0 sec nodig voor de honderd :O
    Dus vind ik ze qua technisch gebied zeer goed.
    Het uitgebalanceerd ontwerp is ook vrij goed…
    Alleen wacht ik ongeduldig op lotus Esprit V8 !!!!!
    Heeft iemand daar meer informatie over?
    Alvast dan bedankt ;)

    Login om te reageren
  17. Floryn zegt

    24 oktober 2007 om 17:00

    ik vind het design wel inmiddels enigzins bedaagd en de kracht van het dimpele design van het begin raakt er ook stees meer vanaf met al die opsmuk ze zouden het ding weer eens op een dieet moeten zetten en overboord gooien wat overboord kan

    Login om te reageren
  18. Jonas zegt

    24 oktober 2007 om 17:30

    zeeer mooie wagens aan al even schappelijke prijzen!
    Go lotus

    Login om te reageren
  19. Scooperdepoep zegt

    24 oktober 2007 om 17:39

    kennuh we ‘m nog ergens configureren?

    Login om te reageren
  20. Bram zegt

    24 oktober 2007 om 17:51

    Zo’n beetje alles is er standaard al af op een elise/extige. Ik ben ook benieuwd naar de nieuwe Esprit! Niemand wat nieuws daarvan? Verder vraag ik me af op de Second Eleven al straatlegaal is in nederland….?

    Login om te reageren
  21. Klassiekerrally zegt

    24 oktober 2007 om 18:06

    Mmm… Forse meerprijs voor de compressor :(
    Maar het is wel een van de meest begeerlijke scheurijzers die ik ken…

    Login om te reageren
  22. r3fl3x zegt

    24 oktober 2007 om 18:08

    Wat een hondslelijke spoiler en wat een afschuwelijke kleur :S
    Qua design vind ik de Elise S nog steeds verreweg de mooiste. Twee dikke uitlaatpijpen aan weerszijde, niet twee van die dunne rietjes in het midden.

    Login om te reageren
  23. AlwinH zegt

    24 oktober 2007 om 18:27

    Helemaal goed, als 2e auto dan… doe mij zo’n Exige S.
    Leukere auto’s voor dat geld? Wat dan?

    Login om te reageren
  24. MARCO! zegt

    24 oktober 2007 om 18:44

    Kun je ‘m ook zonder die lelijke spoiler bestellen?

    Login om te reageren
  25. Bertus zegt

    24 oktober 2007 om 19:39

    Sinds ik in een “standaard” Elise heb mogen rijden is e nog maar een auto waar ik voor ga. Dit is puur autorijden, skelteren bijna. Geweldig!! Geen gel*l met elektrische ramen, airco, stuurbekrachtiging en al die andere moderne flauwekul die alleen maar handig zijn in je woon-werk middenklasser.

    Wie van puur autorijden houdt weet dit ding te waarderen, de verwende luxepopjes kopen maar zo’n lelijke zware Audi TT of zo.

    Login om te reageren
  26. heidekonijn zegt

    24 oktober 2007 om 21:51

    @Bertus
    Klopt, had net hetzelfde toen ik voor de eerste keer met een Elise reed. Alleen jammer dat het een tijdje duurt in een std Elise voordat je wat snelheid haalt, maar dat is met zo’n compressor waarschijnlijk wel verholpen.
    Die spoiler en de velgen hadden ze wel mogen laten. Lijkt wel een 80/90 revival.

    Login om te reageren
  27. Dink zegt

    24 oktober 2007 om 22:32

    Kijk voor de gein eens naar de Silverstone Performance kit voor de MR2 SP240: 240 pk.

    Login om te reageren
  28. heidekonijn zegt

    24 oktober 2007 om 23:13

    Yikes..zonder kooi?
    http://www.youtube.com/watch?v=t4PJH3JEhp0
    Snel zat, maar een Elise is het toch niet..

    Login om te reageren
  29. Wat_een_gezeik zegt

    24 oktober 2007 om 23:42

    Dit vind ik nou echt vette wagentjes, vooral die Exige en ook dat geluid heerlijk.
    Als ik het geld had……….

    Login om te reageren
  30. Racer X zegt

    24 oktober 2007 om 23:51

    Heel vet…

    …maar toch kan ik niet wachten tot de nieuwe Esprit onthuld wordt!

    Login om te reageren
  31. Yves zegt

    25 oktober 2007 om 07:55

    Als eigenaar van een MK2-120pk met de nodige tweaks. Merk ik enkel op dat ik tijdens ritten steeds minder mee kan op de snelle stukken, echter voor de rest geen probleem. Enige waarom ik zou veranderen is bij problemen met de Rover motor, ze hebben nu inderdaad een pak meer PK’s maar hebben tal van luxe dat ik mijn Elise niet nodig heb. Mocht ik 220pk willen dan ga ik voor de Exige, die heeft nog andere aanpassingen die de wagen een echte fun race wagen maken. En vindt het inderdaad zalig om een porsche mijn achterste te laten ruiken, echter is mijn nadeel op iets hogere snelheden dat ik een stuk te kort kom en een deftige diesel al sneller optrekt naar bv 170km/u.

    Login om te reageren
  32. Frank zegt

    25 oktober 2007 om 10:20

    Lijkt me toch leuk om met 240 pk op een willekeurig circuit een rs6 aan snot te rijden :)

    Oeps, moet u daar al remmen? Ik rij nog even door :)

    Login om te reageren
  33. C30CDIAMG zegt

    25 oktober 2007 om 11:00

    @ r3fl3x

    Sla jij daar toch eens even de spijker op z’n kop. Dat wilde ik ook net zeggen, wat een poepkleur. Die spoiler hadden ze ook wel kunnen weglaten idd

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North