Met deze Lotus Final Editions kunnen we het afscheid van deze legendarische modellen ‘vieren’.
Het einde zit eraan te komen voor drie legendarische Lotussen. Zowel de Lotus Elise, Exige als Evora zullen binnenkort het veld moeten ruimen. Deze auto’s zullen aan het einde van het jaar worden vervangen door nieuwe modellen. Dat is op zich geen verkeerde gedachte, want de Lotus Elise is inmiddels al 25 jaar oud. De jongste is de Lotus Evora, maar ook die mag 13 kaarsjes uitblazen dit jaar. Hoog tijd voor wat nieuws.
Zonnetje
Maar niet voordat Lotus de modellen nog eenmaal in het zonnetje kan c.q. mag zetten. Voor nu heeft Lotus speciale modellen in de aanbieding op basis van de Elise en de Exige. De Exige kwam in 2000 op de markt, maar groeide uit tot een behoorlijk ander type auto dan de Elise. De modellen hebben een zeer tot de verbeelding sprekende naam: Lotus Elise Final Edition en Lotus Exige Final Edition.
Lotus Final Edition: Elise
De Lotus Elise Sport 240 Final Edition is meteen de vervanger voor de gangbare Lotus Elise 220. Zoals de naam impliceert stijg het vermogen van 220 pk naar 240 pk. De motor is nog altijd dezelfde supercharged 1.8 viercilinder van Toyota. Het koppel bedraagt 244 Nm. Daarmee kun je 4,1 seconden van 0 – 96 km/u sprinten.
De Lotus Elise Cupa 250 Final Edition is nog even iets meer hardcore dan de normale Elise. Uiteraard krijg je er 10 Japanse paarden bij. Daarnaast kun je dit model herkennen aan aerodynamische upgrades. De wegligging van deze versie is beter dankzij de Bilstein dempers.
Lotus Final Edition: Exige
Van de Exige zijn er maar liefst 3 speciaaltjes. Allemaal hebben ze in basis dezelfde 3.5 V6 uit de Toyota Camry, zij het voorzien van een mechanische compressor. Het begint met de Exige Sport 390 Final Edition. Deze vervangt de reguliere versie met 350 pk. De Exige Sport 420 Final Edition vervangt de 420 Sport. Dit is tevens de snelste Exige: de topsnelheid bedraagt 280 km/u.
De gaafste versie is de Exige 430 Cup Final Edition. Deze is uiteraard bestemd voor de trackday-enthousiasteling. Het vermogen is iets hoger dan de 420, terwijl het gewicht juist lager is. Qua topsnelheid is het niet de snelste, dankzij de spoilers is 276 km/u het maximum.
De uitzwaaimodellen van de Lotus Evora zullen op termijn volgen.
Meer lezen? Check hier alle variaties op de Lotus Elise en hier de special over de eerste generatie Lotus Elise!
leonlampe zegt
Kom maar op met die nieuwe modellen, heb deze nu al wel een keer gezien
bpc zegt
Heeft die Elise echt zo weinig koppel ? Of is het een typo ?
cossiekiller zegt
Geen typfout. Maar met dit gewicht heb je ook meer aan pk’s. ;-)
chimaera zegt
@bpc: Pa heeft ooit een Elise gehad. In zo’n ding heb je geen vermogen of koppel nodig, je smijt dat ding als een skelter de bochten in. Lachen hoor!
escort77 zegt
De naam van de laatste is ook al uitgelekt. Die zal Lotus Evora Final Edition gaan heten.
ghini zegt
Zou toch wel fijn zijn als de nieuwe modellen een iets mooier uiterlijk hebben…..
jeronimo81 zegt
Heb sinds kort een Exige 380 CUP kunnen kopen (#1 van 60 gemaakt).
Nog nooit met iets vergelijkbaars gereden qua rijplezier. Zo weinig mogelijk electronica, manueel, lichtgewicht en meer dan voldoende pk’s. Kan al niet meer wachten tot het zonnetje er is… :)
Trouwens zeer benieuwd naar de nieuwe modellen, al hoop ik dat de nieuwe eigenaars trouw blijven aan de Lotus-filosofie…
IG: blue_beast_lotus