• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Briljante Lotussen vieren het einde der tijden

Auteur: willeme, gepost 8 februari 2021 om 14:55 – 7 Reacties

Lotus Final Edition

Met deze Lotus Final Editions kunnen we het afscheid van deze legendarische modellen ‘vieren’.

Het einde zit eraan te komen voor drie legendarische Lotussen. Zowel de Lotus Elise, Exige als Evora zullen binnenkort het veld moeten ruimen. Deze auto’s zullen aan het einde van het jaar worden vervangen door nieuwe modellen. Dat is op zich geen verkeerde gedachte, want de Lotus Elise is inmiddels al 25 jaar oud. De jongste is de Lotus Evora, maar ook die mag 13 kaarsjes uitblazen dit jaar. Hoog tijd voor wat nieuws.

Zonnetje

Maar niet voordat Lotus de modellen nog eenmaal in het zonnetje kan c.q. mag zetten. Voor nu heeft Lotus speciale modellen in de aanbieding op basis van de Elise en de Exige. De Exige kwam in 2000 op de markt, maar groeide uit tot een behoorlijk ander type auto dan de Elise. De modellen hebben een zeer tot de verbeelding sprekende naam: Lotus Elise Final Edition en Lotus Exige Final Edition.

Lotus Final Edition: Elise

De Lotus Elise Sport 240 Final Edition is meteen de vervanger voor de gangbare Lotus Elise 220. Zoals de naam impliceert stijg het vermogen van 220 pk naar 240 pk. De motor is nog altijd dezelfde supercharged 1.8 viercilinder van Toyota. Het koppel bedraagt 244 Nm. Daarmee kun je 4,1 seconden van 0 – 96 km/u sprinten.

Lotus Final Edition

De Lotus Elise Cupa 250 Final Edition is nog even iets meer hardcore dan de normale Elise. Uiteraard krijg je er 10 Japanse paarden bij. Daarnaast kun je dit model herkennen aan aerodynamische upgrades. De wegligging van deze versie is beter dankzij de Bilstein dempers.

  • Lotus Final Edition

Lotus Final Edition: Exige

Van de Exige zijn er maar liefst 3 speciaaltjes. Allemaal hebben ze in basis dezelfde 3.5 V6 uit de Toyota Camry, zij het voorzien van een mechanische compressor. Het begint met de Exige Sport 390 Final Edition. Deze vervangt de reguliere versie met 350 pk. De Exige Sport 420 Final Edition vervangt de 420 Sport. Dit is tevens de snelste Exige: de topsnelheid bedraagt 280 km/u.

  • Lotus Final Edition

De gaafste versie is de Exige 430 Cup Final Edition. Deze is uiteraard bestemd voor de trackday-enthousiasteling. Het vermogen is iets hoger dan de 420, terwijl het gewicht juist lager is. Qua topsnelheid is het niet de snelste, dankzij de spoilers is 276 km/u het maximum.

  • Lotus Final Edition

De uitzwaaimodellen van de Lotus Evora zullen op termijn volgen.

Meer lezen? Check hier alle variaties op de Lotus Elise en hier de special over de eerste generatie Lotus Elise!

Ook interessant!

  • Lotus Elise, Exige en Evora
    Drie keer afscheid bij Lotus
  • Puristische sportwagen overstuurt
    Lotus Exige crasht in Nederlandse sloot
  • Lotus Exige S1
  • Deze Lotus Elise occasion heeft een doorsnee topmotor

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

cup, elise, exige, final-edition, Lotus

Vorig bericht: « Strooizout heeft er geen zin in deze week
Volgend bericht: ID.4, Polestar 2 en XC40 helemaal leegrijden, hoe ver komen we? »

Lees Interacties

Reacties

  1. leonlampe zegt

    8 februari 2021 om 15:44

    Kom maar op met die nieuwe modellen, heb deze nu al wel een keer gezien

    Login om te reageren
  2. bpc zegt

    8 februari 2021 om 15:48

    Heeft die Elise echt zo weinig koppel ? Of is het een typo ?

    Login om te reageren
    • cossiekiller zegt

      8 februari 2021 om 15:57

      Geen typfout. Maar met dit gewicht heb je ook meer aan pk’s. ;-)

      Login om te reageren
    • chimaera zegt

      8 februari 2021 om 19:03

      @bpc: Pa heeft ooit een Elise gehad. In zo’n ding heb je geen vermogen of koppel nodig, je smijt dat ding als een skelter de bochten in. Lachen hoor!

      Login om te reageren
  3. escort77 zegt

    8 februari 2021 om 16:41

    De naam van de laatste is ook al uitgelekt. Die zal Lotus Evora Final Edition gaan heten.

    Login om te reageren
  4. ghini zegt

    8 februari 2021 om 16:53

    Zou toch wel fijn zijn als de nieuwe modellen een iets mooier uiterlijk hebben…..

    Login om te reageren
  5. jeronimo81 zegt

    10 februari 2021 om 21:18

    Heb sinds kort een Exige 380 CUP kunnen kopen (#1 van 60 gemaakt).
    Nog nooit met iets vergelijkbaars gereden qua rijplezier. Zo weinig mogelijk electronica, manueel, lichtgewicht en meer dan voldoende pk’s. Kan al niet meer wachten tot het zonnetje er is… :)
    Trouwens zeer benieuwd naar de nieuwe modellen, al hoop ik dat de nieuwe eigenaars trouw blijven aan de Lotus-filosofie…
    IG: blue_beast_lotus

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North