• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lotus Elite – 620 pk sterke hybride

Auteur: sir_smokalot, gepost 20 september 2010 om 11:11 – 71 Reacties

Lotus Elite
Met nog 10 dagen te gaan tot de Autosalon van Parijs toont Lotus de wereld een van zijn (mogelijk twee) hybride-modellen. Een achterwielaangedreven 2+2 met front-mid-engine. Als opties worden hybride-technologie en KERS genoemd.

We zagen met de Evora al een trendbreuk ontstaan binnen Lotus. Waar het merk zich voorheen exclusief op extreem lichtgewicht concentreerde (inclusief viercilinder Toyota-motoren), werd met de Evora een markt voor iets luxere, zwaardere sportwagens geopend. Met de Elite wordt dit voortgezet. De wagen is 4,60 meter lang, 1,90 m breed en 1,32 m hoog, en heeft een inklapbare hardtop.

In het vooronder van de Elite ligt een 5.0 liter V8 (uit de Lexus IS-F?), en het gewicht komt uit op 1.650 kg. Hybride is optioneel, deze optie bestaat uit een hybride versnellingsbak met geïntegreerde elektromotoren en Kinetic Energy Recovery System (KERS). Hierbij wordt een koppel van 720 Nm ontwikkeld. De redline van het apparaat ligt op een heerlijke 8.500 tpm, en de 0-100 km/u gaat in 3,5 tot 3,7 seconden. Als topsnelheid geeft Lotus 315 km/u op. Het prijskaartje dat Lotus voor Engeland aan de Elite hangt is £115,000 (incl. BTW).

Helaas moeten we nog wel even wachten op de Elite, hij zal pas in de lente van 2014 gereleased worden. Maar wat een lekker ontwerp heeft deze wagen!

Ook interessant!

  • Zo klinkt Lotus Evija
    Video: zó klinkt de Lotus Evija met 2.000 pk
  • Lotus Emira
    Nederland loopt warm voor Lotus Emira
  • Gespot - Nieuwe Lotus Emira
  • Video: Lotus neemt creatieve route op A16
    Video: Lotus neemt creatieve route op A13

Nieuwste artikelen

  • De stationwagon van Dacia komt eraan: dit weten we tot nu toe
  • Video: Achtervolging politie vs Porsche Macan
  • Laadprijzen in Nederland: dit zijn de duurste en goedkoopste tarieven in jouw gemeente
  • De Bentley van Ali B is verkocht: zoveel leverde hij op!
FacebookTweetPinLinkedIn

Cabrio, concept, elite, Hybride, Lotus, Parijs-2010

Vorig bericht: « Jammie! Maserati GranTurismo MC Stradale
Volgend bericht: GM test met elektrische Chevy Cruze’s »

Lees Interacties

Reacties

  1. Pixed zegt

    20 september 2010 om 11:14

    Mooie lijn, maar inderdaad geen Lotus meer zoals we ze allemaal kennen. Ik ga straks ook even in Parijs kijken hoe dit er live uitziet, maar vandaag is dit voor mij te ‘Japans’.

    Login om te reageren
  2. wolffjee zegt

    20 september 2010 om 11:16

    heel erg mooi

    Login om te reageren
  3. Bartes zegt

    20 september 2010 om 11:19

    Ferrari C180 Coupe :X. Niet dat ik hem niet mooi vind, maar hij ziet er niet uniek uit.

    Login om te reageren
  4. Die Bruine zegt

    20 september 2010 om 11:23

    Eindelijk eens weer een mooie Lotus. Iets te Japans kan ik me wel wat bij voorstellen. Aan de andere kant, welke Britse sportwagen heeft nog een typisch Brits uiterlijk? Ze zijn niet voor niets allemaal wel failliet gegaan ;) . De Elise is nou ook niet echt Brits toch, lijkt nergens op. Maar heeft wel het merk min of meer gered.

    Login om te reageren
  5. Jochempie zegt

    20 september 2010 om 11:24

    Het zou net zo goed een nieuwe Toyota Celica kunnen zijn..

    Login om te reageren
  6. Reaguurder zegt

    20 september 2010 om 11:24

    Whoa die achterkant is lekker zeg

    Login om te reageren
  7. Flamingo zegt

    20 september 2010 om 11:24

    die velgen ken ik. van een porsche of aston martin ofzo. maar wel toffe bak om te zien

    Login om te reageren
    • BmwMPower zegt

      20 september 2010 om 11:29

      @Flamingo: Porsche Panamera Turbo.

      Login om te reageren
      • Chuppa zegt

        20 september 2010 om 11:51

        @BmwMPower: Cayenne ;)

        Login om te reageren
        • PCCB zegt

          20 september 2010 om 12:11

          @Chuppa: BMW X5/6 M :D

          Login om te reageren
          • Wild2Mild zegt

            20 september 2010 om 14:49

            @PCCB: 911 turbo

            Login om te reageren
  8. wreck zegt

    20 september 2010 om 11:24

    toyota Celica adept …?

    Login om te reageren
  9. kage zegt

    20 september 2010 om 11:24

    Niet Lotus-like
    Wel ERRUG mooi

    Login om te reageren
  10. tonniej zegt

    20 september 2010 om 11:26

    Leuk die porsche turbo mk2 velgen:D
    Mooie wagen verder, ik zou hem wel willen hebben:P

    Login om te reageren
  11. JH zegt

    20 september 2010 om 11:32

    1650kg…oef. Colin Chapman draait zich waarschijnlijk om in zijn graf ;)

    Login om te reageren
    • BaySideBlueBoy zegt

      20 september 2010 om 13:34

      @JH: Interessanter is als we naar PK/gewicht-verhouding kijken, dan zal Colin Chapman wel 2 keer nadenken voordat hij in zijn graf zal draaien. ;)

      Login om te reageren
      • JH zegt

        20 september 2010 om 14:23

        @BaySideBlueBoy: Colin Chapman quote:
        “Simplify and add lightness.”
        klinkt niet naar een V8 hybride aangedreven zwaargewicht ;)

        Login om te reageren
  12. Bertus zegt

    20 september 2010 om 11:36

    Is het met een V8 dan niet de motor uit de IS-F..?

    Login om te reageren
  13. autobandventieldopgroef zegt

    20 september 2010 om 11:37

    Haja, die V8 uit de LFA..hmmm was dat geen V10

    Login om te reageren
  14. Donstil zegt

    20 september 2010 om 11:38

    In de LF-a is toch een V10 te vinden ipv een V8?

    Login om te reageren
  15. sir_smokalot zegt

    20 september 2010 om 11:41

    Inderdaad heren, uit de IS-F bedoelde ik hier uiteraard..
    Verrekte letterbrij is het ook soms bij de autofabrikanten.
    Jullie mogen volgende week met gekleurde pen schrijven!

    Login om te reageren
  16. Atenza zegt

    20 september 2010 om 11:41

    Kon ook een Mazda zijn ofzo. Maar daardoor vind ik het eindelijk wel weer eens een mooie en moderne Lotus. Na de Elise vond ik de rest niet zoveel aan

    Login om te reageren
  17. Laurens zegt

    20 september 2010 om 11:53

    Maleisisch toch, Lotus?

    Login om te reageren
    • Merry zegt

      20 september 2010 om 11:59

      @Laurens: De eigenaar wel dat is Proton maar Lotus zelf staat nog steeds als Brits bedrijf in de boeken.
      Maar het F1 team Lotus is wel weer Maleisisch.

      Maar wat ik me afvraag, gaat het F1 team dan ook over naar Totoya?
      Toyota wil weer met F1 bezig zijn en zoekt een team om mee samen te werken.
      Alleen de deal zou meer dan alleen motoren zijn maar ook voor versnellingsbakken, KERS systeem, onderstel en Aeropakket.
      En ik geloof niet dat Lotus zelf dat KERS systeem en degelijke kan maken.

      Login om te reageren
      • Prisma zegt

        20 september 2010 om 22:03

        Prachtige wagen, de voorkant doet me denken aan de Honda s2000 neus met een vleugje mazda terwijl het achterste BMW schreeuwd.

        Login om te reageren
  18. MDA zegt

    20 september 2010 om 11:54

    die neus heeft een tikkie S2000 in zich, maar 1650 kilo / 720 Nm en een 5.0 liter V8… dat mag dan een zwaargewicht heten bij lotus, maar ik vind het wel redelijk mooie specs.
    p.s. die combo 5.0 V8 / elektromotor… waar herken ik dat toch van…

    Login om te reageren
  19. Wim zegt

    20 september 2010 om 12:06

    Voorkant is erg vet! de achterkant vind ik wat minder, maar idd niet helemaal in de lijn van Lotus.

    Login om te reageren
  20. mbaas zegt

    20 september 2010 om 12:10

    super bak mooi ding hoor

    Login om te reageren
  21. CSL zegt

    20 september 2010 om 12:12

    I love it…

    Login om te reageren
  22. lincoln zegt

    20 september 2010 om 12:14

    wowowowow .. that,s clean elegant and nimble ..

    komt Lotus zomaar even met de schoonste 300 km/u + car ever ..

    wie had dat ooit kunnen denken ??

    Login om te reageren
  23. duckje zegt

    20 september 2010 om 12:15

    nog een teslaconcurent erbij

    EN NOG EEN MOOIE OOK!

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      20 september 2010 om 12:37

      @Niels Verduyckt: Hier gaat benzine in.

      Login om te reageren
  24. Kaaskabouterb zegt

    20 september 2010 om 12:24

    @ Niels?

    Alweer? Teslaconcurrent?

    Login om te reageren
  25. patgee zegt

    20 september 2010 om 12:26

    VRESELIJK!!!! waar is Steven Creyns gebleven die ons de elise 2 gaf, de exige, de evora…. wie is er nu head of design bij Lotus??

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      20 september 2010 om 17:00

      @patrik geens: de designer bij Lotus heeft nu Donato Coco en die is afkomstig van Ferrari. En daarvoor werkt hij bij Peugeot/Citroen.

      Login om te reageren
  26. FuelMinded zegt

    20 september 2010 om 12:26

    Weet je wat ook Kinetic is naast het KERS systeem, de bloedjesmooie Kinetic design die ze van Ford Europe verder perfectioneren. Damn, wat ziet dit er heerlijk uit zeg :P , take that klinical Tesla. 8)

    Login om te reageren
  27. patgee zegt

    20 september 2010 om 12:28

    http://www.autoweek.nl/autonieuws/14993/Lotus-en-Toyota-intensiveren-samenwerking
    ….tja, ik denk dat ze zelfs hun design onder 1 dak hebben nu…

    Login om te reageren
  28. Macready zegt

    20 september 2010 om 12:59

    Daar moet toch minimaal 200 kilo van af, wil het iets van de Lotus visie uitdragen.

    Login om te reageren
  29. Esprit_de_Flandre zegt

    20 september 2010 om 13:02

    Oelala, knap ding.

    Login om te reageren
  30. Rob zegt

    20 september 2010 om 13:29

    Wow. 620 pk, da’s wel heel veel. Heel on-lotus eigenlijk. Zal wel weer, als elke Lotus, als de brandweer gaan. Maar toch mis ik de Lotus visie een beetje in deze wagen. Uiterlijk is wel beeldschoon. Daar zal het niet aan liggen.

    Login om te reageren
  31. VeniVidiVici zegt

    20 september 2010 om 13:54

    Zie hier 3 Japanse en 2 Europeese lijnen in:

    Voorkant: Mazda RX8
    Achterkant: Maserati Gran Turismo
    Overall (zijkant&velgen): Aston Martin, Toyota Celica, Hyundai Coupe

    Login om te reageren
  32. Citrofiel zegt

    20 september 2010 om 14:20

    Het gaat nog heel lang duren voor ik aan dit idee alleen al gewend ben. Lotus maakt grote, zware auto’s… :|

    Login om te reageren
  33. Hupke zegt

    20 september 2010 om 14:33

    Er scheelt iets mee, hij ziet er niet speciaal uit. Nu weet ik niet hoe de lotus eclat enzo vroeger ontvangen werden. En ik ben er zeker van dat deze 2+2 de Ferrari 612 het vuur aan de schenen kan leggen qua prestaties maar qua uitzicht niet.

    Waarschijnlijk dat hij het wel goed doet in het oosten waar proton thuis is, maar de lijnen zien me er wat te gewoon uit, te japans en te weinig raar of extreem voor een lotus.

    Login om te reageren
  34. monk zegt

    20 september 2010 om 14:39

    o mijn god. wat een bizar mooie auto. strakke gedrongen lijnen een stoere kont. als deze auto de fameuze lotus handeling meekrijgt (zal toch haast wel?) met de 620 pk en die lijnen moet dat toch een topper worden!

    Login om te reageren
  35. Wild2Mild zegt

    20 september 2010 om 14:55

    1680 kilo is niet veel voor een luxe v8 hybride coupe! en damn! wat een mooie bak!

    Login om te reageren
  36. GT4Ever zegt

    20 september 2010 om 15:26

    Wauw! Mooie bak!
    Nog een krappe 4 jaar om z’n 2 ton bij elkaar te sparen.

    Hoop dat de productieauto niet zo veel afwijkt van dit concept.

    Login om te reageren
  37. tvrspeedsix zegt

    20 september 2010 om 15:40

    Jammer vond naast TVR de rondingen van het merk altijd erg mooi. Maar dit ontwerp vind ik in de versteverte niet op de lotusdesigntaal aansluiten. Ik hoopte dat ze zouden voort borduren op het evora ontwerp.Maar kennelijk moet het meer op een nieuwe celica gaan lijken of die nieuwe ft86 van Toyota.

    Login om te reageren
  38. MWV zegt

    20 september 2010 om 16:21

    EINDELIJK een auto met camera’s in plaats van zijspiegels

    Login om te reageren
  39. Northwestern zegt

    20 september 2010 om 16:27

    Wauuuwwww!

    Login om te reageren
  40. BananaFlip zegt

    20 september 2010 om 16:31

    Prachtige auto, maar de essentie van Lotus gaat wel een beetje verloren.

    Login om te reageren
  41. Rikus zegt

    20 september 2010 om 17:03

    Over techniek en dergelijke ga ik het maar niet hebben.

    Het uiterlijk is ontzettend lekker!
    ik zeg: DOEN!

    Login om te reageren
  42. robbie zegt

    20 september 2010 om 17:03

    Deze auto is overduidelijk gericht op de Ferrari California
    – 2+2
    – Hardtop cabrio
    – Allebei (gedeeltelijk) ontworpen door Donato Coco
    – Allebei een dikke V8 onder de motorkap

    En als je dan ook nog eens weet dat de CEO van Lotus (Dany Bahar) van Ferrari afkomstig is weet je genoeg.

    PS Dit is wel voor het eerst dat ik een hardtop cabrio mooi vind!

    Login om te reageren
    • Truttenschudder zegt

      20 september 2010 om 17:11

      @robbie: Ik ben het helemaal met je eens.

      Ook dat het een mooie auto is.
      Mooie slanke lijnen, maar toch een dikke achterkant. Targa-achtige dakje is ook wel vet trouwens.
      De prijs valt me nog redelijk mee, aangezien ze in het Verenigd Koninkrijk ook aardige belastingen over auto’s heffen. Aan de andere kant: Lotus heeft nou ook niet echt een betrouwbaar imago.

      Login om te reageren
  43. Rob USA zegt

    20 september 2010 om 18:01

    Had Maserati hier maar een vb aan genomen ! Aantal pk’s dan he. :)

    Login om te reageren
  44. D-Racer zegt

    20 september 2010 om 18:04

    Das een verandering!!! WAT IS TIE MOOIII!!

    Login om te reageren
  45. Orichy zegt

    20 september 2010 om 18:14

    Dit is dus de aandrijflijn die uit de LS600h komt, het enige wat vooruit gegaan zijn de pk’s en Nm’s. De LS600h stoot al 218 gram uit, tegenover deze Lotus 215 gram, dat is niet zo heel veel verschil, behalve als je echt naar het meer vermogen gaat kijken dan natuurlijk wel.

    Maar dit had net zo goed een nieuwe Toyota/Lexus kunnen zijn, of een Hyundai/Kia, het is te Aziatisch, maar dat is de trend. hij oogt mooi voor een Aziaat, maar voor een echte lotus oogt het te lomp en te zwaar.

    Login om te reageren
  46. newbie zegt

    20 september 2010 om 18:18

    @pccb
    Aston Martin DBS :-)

    Login om te reageren
  47. Sander zegt

    20 september 2010 om 19:21

    wauw! suuper mooi! maar idd wat japans…

    Login om te reageren
  48. Dimglor zegt

    20 september 2010 om 20:11

    Ziet er echt wel mooi uit hoor.. Mag zeker in productie komen :)

    Login om te reageren
  49. tvrspeedsix zegt

    20 september 2010 om 20:54

    deelt deze lotus niet het onderstel met de ook van Toyota afkomstig FT86????

    Qua verhoudingen komen ze best wel overeen.

    Login om te reageren
    • RECHNY zegt

      20 september 2010 om 21:33

      @tvrspeedsix:

      Qua verhouding klopt ie de plaatje aan de onderkant zkr nie :P

      Login om te reageren
    • robbie zegt

      20 september 2010 om 21:54

      @tvrspeedsix: de Elite is 4,60 meter lang, 1,90 m breed en 1,32 m hoog en de FT-86 is 4,16 meter lang, 1,76 m breed en 1,26 m hoog. De afmetingen komen dus niet echt overeen…

      Login om te reageren
  50. tvrspeedsix zegt

    20 september 2010 om 20:54

    oke dat onderste plaatje is niet helemaal goed gegaan:D

    Login om te reageren
  51. Robert zegt

    20 september 2010 om 20:55

    Ik zie de Honda nsx opvolger…. Die nooit kwam. Zou Lotus hem dan maar hebben genomen of kocht Honda het concept bij Lotus?

    Login om te reageren
  52. Cantago zegt

    20 september 2010 om 22:46

    Extreem zwaar voor een Lotus! Waar is het licht-gewicht-principe gebleven? achja, met zoveel vermogen en koppel kan je toch wel vooruit… Behalve in de bochten ben ik bang, want dan heb je niks aan een leuk uitlaat geluid omdat je motor 8500rpm draait…

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      20 september 2010 om 22:56

      @Cantago: de Evora is ondanks het gewicht volgens vrijwel iedereen die ermee heeft gereden een uitzonderlijk goed weggedrag dat typisch Lotus is… ze kunnen het dus ook zonder dat de auto extreem licht is. Als de 1650kg ready to run is dan valt het nog mee, als het leeggewicht is dan is ie echt te zwaar.

      Login om te reageren
      • Cantago zegt

        21 september 2010 om 19:22

        @w0o0dy: Dat is inderdaad even onduidelijk… Afwachten wederom. Alleen ik hoop wel dat Lotus ook lichte wagens uit blijft brengen! Dit is niet het moment om een zwaardere auto met meer verbruik te produceren… Ik zie liever iets dat licht is, dus een betere handling heeft, en met de zelfde motorisering sneller is maar toch ook zuiniger. Maar wie weet hoe Lotus dat oplost!

        Login om te reageren
  53. tvrspeedsix zegt

    20 september 2010 om 22:59

    @robbie heb je het dan over de wielbasis of de buitenmaten van de auto?

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      21 september 2010 om 17:47

      @tvrspeedsix: over de buitenmaten uiteraard, want anders had ik het wel over wielbasis gehad.

      Login om te reageren
  54. saba zegt

    20 september 2010 om 23:40

    vooraanzicht doet me erg denken aan een rx8,…

    Login om te reageren
  55. Bullet zegt

    21 september 2010 om 01:29

    Lotus by Toyota…. Lotus het sportieve merk van Toyota, opzich zie ik dat wel zitten

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North