Het was dertig jaar geleden de ster op de Lotus-stand tijdens de NEC Birmingham Motor Show. De nieuwste supercartrots van Engeland was geboren. Maar waarom hebben we hem nooit in productie zien gaan?
Lotus zocht in de jaren tachtig naar een nieuwe smaakmaker voor het merk. De Esprit uit 1972 kon namelijk wel een opvolger gebruiken, dus werd bij Giorgetto Giugiaro – destijds nog werkzaam bij ItalDesign – de opdracht neergelegd om een design voor een vers topmodel op papier te zetten. Het werk dat hij afleverde werd door velen gezien als de eerste échte supercar uit Groot-Brittannië met een middenmotor.
Lotus noemde de met een typisch jaren tachtig design uitgeruste auto ‘Etna’. De basis werd gevormd door de Esprit en onder de kap lag een doorontwikkeling van Lotus’ beroemde V8, goed voor 335 pk bij 6.500 toeren. De Etna werd gemaakt in een periode dat Lotus furore maakte in de Formule 1 met Nigel Mansell achter het stuur van de John Player Team Lotus. Ontwikkelingen voor de F1 -auto’s werden daardoor ook meteen toegedicht aan de Etna. Denk aan een computergestuurd systeem dat actief de rijhoogte aanpast (anti-dive en anti-roll), traction controll, en zelfs zoiets fancy als een ABS – iets dat supercars uit die tijd vaak ontbeerde. Er werd zelfs aan active noise cancelling gewerkt, wat toch best vooruitstrevend was voor die tijd.
‘Buy it in 1988!’
Met een theoretische topsnelheid van 292 km/u en een bijzonder lage luchtweerstand waren de Britse media er van overtuigd: dit wordt de nieuwe superster van Lotus. ‘The magnificent Giugiaro-designed Lotus V8 sets out to show the world that Hethel can build a world-beater. Buy it in 1988!’ schreef Car Magazine. Het liep alleen iets anders. Toen General Motors het noodlijdende sportwagenmerk in 1986 overnam werd het roer rigoureus omgegooid kwam de focus op een betaalbare, voorwielaangedreven model te liggen: de Elan. Voor de vierzits Etna was geen ruimte meer, waardoor het prototype zijn leven moest slijten in de opslag.
Jaren later is de auto via een omweg terecht gekomen in de immense Lotus-verzameling van Nederlander Olav Glasius, voorzitter van de Lotus Club Holland. Daar staat hij nu nog steeds.
Ontzettend mooi zeg!. wat een gave auto. Veel beter dan die plastic Elise shit badkuipen.
Als Colin Chapman nog had geleefd was deze er zeker gekomen. jammer, jammer.
@Sracerr:
Als Colin Chapman nog had geleefd was deze er zeker nooit gekomen, dit ging tegen alles in waar Chapman voor stond.
Chapman had de Elise fantastisch gevonden.
Een innovatief aluminium chassis opgebouwd uit verlijmde extrusieprofielen dat nu bijna 20 jaar later nog steeds toonaangevend en uniek is, dat zijn technieken waar Chapman blij van zou worden.
To add speed add lightness was immers het adagium van A C B Chapman….
Terecht vergeten concept. Er zat weinig smaak of kraak aan, zelfs voor de jaren 80
Ik krijg er een jaren 80 Toyota Celica gevoel bij.
Lotus was altijd vooruitstrevend en heeft altijd veel betekend voor de gehele industrie.
Licht, aerodynamica en relatief kleine krachtige motoren was altijd des Lotus.
Waarom deze het nooit heeft gehaald?
– Colin Chapman was een grillige persoonlijkheid, een techneut meer dan zakenman.
– Lotus producten waren nooit echt goed ontwikkeld als je ze kocht.
– En omdat Lotus, net als zovele van deze bedrijven altijd balanceerde op de rand van de financiële afgrond.
@desjonnies:
Misschien ook een puntje, Anthony Colin Bruce Chapman overleed in december 1982.
De Etna volgt niet bepaald zijn filosofie en de overname door GM betekende bijna de doodsteek voor Lotus. Gelukkig werd het in de jaren 90 gered door de even wispelturige Romano Artioli die ons de geniale Elise schonk.
De M100 Elan is altijd een buitenbeentje gebleven in Lotus kringen, al was het veruit de best sturende FWD van zijn tijd. Zijn destijds revolutionaire voorwielophanging was het voorbeeld voor de Revoknuckle van Ford.
Dat is zeker een tijdloze verschijning, heerlijk strak en zeer vooruitstrevend. Hoop dat lotus in de nabije toekomst een soortgelijke auto presenteert, maar dat zal bij hopen blijven
Hier lag geen doorontwikkeling van de Lotus V8 is maat het prototype dat later in de Esprit terecht kwam. In 1984 had Lotus louter 2,2 viercilinders.
De Etna was trouwens bedoeld als model boven de Esprit en niet als vervanger
Mooi dat Olav hem gehouden heeft, bij mijn weten heeft hij laatst stevig de bezem door zijn collectie gehaald.
Typisch jaren ’80, en in feite behoorlijk lelijk.
4-zits?
Waar moeten de 2 passagiers zitten?
Het doet me vooral pijn om te denken dat niet één van die concepts van een paar jaar geleden het stadia van vergeten concept zal kunnen ontkomen.
Benieuwd wat er met het merk zal gebeuren. Hoog tijd dat Lotus liefhebbers eens iets nieuws verdienen.
Subaru XV of zoiets, ook ontworpen door Giorgetto Giugiaro.
@Sracerr:
Subaru XT.
En opvolger SVX.
Etna, Italiaans natuurlijk goedemorgen………………….
Prachtige auto. Ik heb hem een keer gespot in Nederland:
@Joel_D: Zie: http://www.autogespot.nl/lotus-etna/2012/06/23#img4
@Joel_D: Hij is overigens volgens mij niet meer in het bezit van Glasius, hij heeft zijn Lotus collectie geveild op Goodwood.
Colin Chapman was een RACER net zoals Enzo, ook een aantal x bijna failliet geweest.
Productie auto’s waren van secundair belang.
Als je wilt winnen als racer doe je simpelweg alles aan de techniek om dat doel te bereiken.
Jammer war einmal so in F1.
Voor zover ik weet is die verkocht geweest in 2012
http://www.lotuscars.com/gb/lotus-world/goodwood-olav-glasius-collection
Hier nog meer info over de wagen (incl. opmerkingen van Mr. Glasius zelf) op mijn forum
http://www.lotusforum.be/viewtopic.php?f=33&t=134
@joel-D Fantastiche foto’s, BEDANKT!! had ik nog niet. TOP :0
@Sracerr: Hier nog wat meer Lotussen uit zijn collectie: http://www.autogespot.nl/lotus/spots?location=Netherlands&place=Bennebroek&spotter=Micha+%26+Jo%C3%ABl+D.&spottype=photo&firstever=0&views=1
@XiPHiAs jij ook bedankt voor de aanv. info TOP! :)
@Sracerr: Hier (andere thread) beschrijft Mr. Glasisus dat ze de achterkant van de wagen moesten afzagen om aan de motor te kunnen… -respect-
http://lotusforum.be/viewtopic.php?f=11&t=128&p=1530#p1530
Ontwerp is toch goed terecht gekomen hahaha
Subaru XT
http://www.google.nl/imgres?imgurl=http%3A%2F%2Fwww.fastanddust.com%2Fimages%2Fsubaru-xt-3.jpg&imgrefurl=http%3A%2F%2Fwww.fastanddust.com%2Fsubaru-xt.html&h=782&w=1280&tbnid=O7scTTnSo3u8XM%3A&zoom=1&docid=07M8b5CWfEMCCM&ei=pkjrU4OGHofmyQOOioDYBg&tbm=isch&ved=0CCUQMygFMAU&iact=rc&uact=3&page=2&start=5&ndsp=9
@w0o0dy:
Lelijk ding, maar ze zouden leuk sturen. Ik wil eigenlijk al lang eens in eentje rijden, maar nog nooit een goede kennis gehad die er eentje had spijtig genoeg.
Zelfde verhaal met die svx,… al ziet die er stukken beter uit.
Als je over een kleine 30jr. nog zo’n artikel maakt over Lotus heb je heel wat te schrijven… Met de grootheidswaanzige collectie die ze een paar jaar terug vol trots presenteerden. Met de zelfde boodschap ook nog, dat ze gemaakt zouden worden!
Maar mooi is dit concept wel. Jammer dat het de productie niet gehaald heeft. Al zie je invloeden van het ontwerp duidelijk terug in die Subaru die Wooody aanhaalt.
Grappig, bedenk nu dat dat voor de afgelopen concepts ook geldt. Ontwerp van de Huracan lijkt ook gebaseerd op die concepts…
Vergeten niet, maar bemind evenmin. Moet ik zeggen dat z’n tijdgenoot de lambo bravo, er toch beter uitzag.
” Giorgetto Giugiaro – destijds nog werkzaam bij ItalDesign ”
Wordt hier geïmpliceerd dat hij daar ooit weg is weg is gegaan? Hij heeft deze studio zelf opgezet en werkt er ook nog steeds (ook onder VW eigenaarschap).
De neus deed me altijd denken aan vroege RX/7’s maar ik vond het design nooit helemaal bij Lotus passen, eerlijk gezegd had ik ook meer met de latere Elan’s.