• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lotus Etna: vergeten concept (1984)

Auteur: ricardo, gepost 13 augustus 2014 om 12:24 – 29 Reacties

Afbeelding Lotus Etna: vergeten concept (1984)Afbeelding Lotus Etna: vergeten concept (1984)Afbeelding Lotus Etna: vergeten concept (1984)Afbeelding Lotus Etna: vergeten concept (1984)Afbeelding Lotus Etna: vergeten concept (1984)Afbeelding Lotus Etna: vergeten concept (1984)Afbeelding Lotus Etna: vergeten concept (1984)Afbeelding Lotus Etna: vergeten concept (1984)

Lotus Etna
Het was dertig jaar geleden de ster op de Lotus-stand tijdens de NEC Birmingham Motor Show. De nieuwste supercartrots van Engeland was geboren. Maar waarom hebben we hem nooit in productie zien gaan?

Lotus zocht in de jaren tachtig naar een nieuwe smaakmaker voor het merk. De Esprit uit 1972 kon namelijk wel een opvolger gebruiken, dus werd bij Giorgetto Giugiaro – destijds nog werkzaam bij ItalDesign – de opdracht neergelegd om een design voor een vers topmodel op papier te zetten. Het werk dat hij afleverde werd door velen gezien als de eerste échte supercar uit Groot-Brittannië met een middenmotor.

Lotus noemde de met een typisch jaren tachtig design uitgeruste auto ‘Etna’. De basis werd gevormd door de Esprit en onder de kap lag een doorontwikkeling van Lotus’ beroemde V8, goed voor 335 pk bij 6.500 toeren. De Etna werd gemaakt in een periode dat Lotus furore maakte in de Formule 1 met Nigel Mansell achter het stuur van de John Player Team Lotus. Ontwikkelingen voor de F1 -auto’s werden daardoor ook meteen toegedicht aan de Etna. Denk aan een computergestuurd systeem dat actief de rijhoogte aanpast (anti-dive en anti-roll), traction controll, en zelfs zoiets fancy als een ABS – iets dat supercars uit die tijd vaak ontbeerde. Er werd zelfs aan active noise cancelling gewerkt, wat toch best vooruitstrevend was voor die tijd.

‘Buy it in 1988!’

Met een theoretische topsnelheid van 292 km/u en een bijzonder lage luchtweerstand waren de Britse media er van overtuigd: dit wordt de nieuwe superster van Lotus. ‘The magnificent Giugiaro-designed Lotus V8 sets out to show the world that Hethel can build a world-beater. Buy it in 1988!’ schreef Car Magazine. Het liep alleen iets anders. Toen General Motors het noodlijdende sportwagenmerk in 1986 overnam werd het roer rigoureus omgegooid kwam de focus op een betaalbare, voorwielaangedreven model te liggen: de Elan. Voor de vierzits Etna was geen ruimte meer, waardoor het prototype zijn leven moest slijten in de opslag.

Jaren later is de auto via een omweg terecht gekomen in de immense Lotus-verzameling van Nederlander Olav Glasius, voorzitter van de Lotus Club Holland. Daar staat hij nu nog steeds.

Ook interessant!

  • Genesis X Concept is woestaantrekkelijk
  • Video - Audi RS6 GTO Concept in detail
  • Lotus Emira
    Nederland loopt warm voor Lotus Emira
  • Gespot - Nieuwe Lotus Emira

Nieuwste artikelen

  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
  • Welke Porsche met turbo kies jij?
  • Goedkopere Tesla Standard-modellen hebben niet het gewenste effect
  • Alfa Romeo gooit Ferrari-sausje over de Junior
FacebookTweetPinLinkedIn

concept, giorgetto-giugiaro, Lotus, vergeten-concept, vietnam

Vorig bericht: « De 28 gaafste filmposters met auto’s
Volgend bericht: Hier rijdt de nieuwe Skoda Fabia. Bijna naakt »

Lees Interacties

Reacties

  1. Sracerr zegt

    13 augustus 2014 om 12:33

    Ontzettend mooi zeg!. wat een gave auto. Veel beter dan die plastic Elise shit badkuipen.
    Als Colin Chapman nog had geleefd was deze er zeker gekomen. jammer, jammer.

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      13 augustus 2014 om 18:07

      @Sracerr:
      Als Colin Chapman nog had geleefd was deze er zeker nooit gekomen, dit ging tegen alles in waar Chapman voor stond.
      Chapman had de Elise fantastisch gevonden.
      Een innovatief aluminium chassis opgebouwd uit verlijmde extrusieprofielen dat nu bijna 20 jaar later nog steeds toonaangevend en uniek is, dat zijn technieken waar Chapman blij van zou worden.
      To add speed add lightness was immers het adagium van A C B Chapman….

      Login om te reageren
  2. Design_Driven zegt

    13 augustus 2014 om 12:34

    Terecht vergeten concept. Er zat weinig smaak of kraak aan, zelfs voor de jaren 80

    Login om te reageren
  3. mashell zegt

    13 augustus 2014 om 12:37

    Ik krijg er een jaren 80 Toyota Celica gevoel bij.

    Login om te reageren
  4. desjonnies zegt

    13 augustus 2014 om 12:37

    Lotus was altijd vooruitstrevend en heeft altijd veel betekend voor de gehele industrie.
    Licht, aerodynamica en relatief kleine krachtige motoren was altijd des Lotus.

    Waarom deze het nooit heeft gehaald?
    – Colin Chapman was een grillige persoonlijkheid, een techneut meer dan zakenman.
    – Lotus producten waren nooit echt goed ontwikkeld als je ze kocht.
    – En omdat Lotus, net als zovele van deze bedrijven altijd balanceerde op de rand van de financiële afgrond.

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      13 augustus 2014 om 13:01

      @desjonnies:
      Misschien ook een puntje, Anthony Colin Bruce Chapman overleed in december 1982.
      De Etna volgt niet bepaald zijn filosofie en de overname door GM betekende bijna de doodsteek voor Lotus. Gelukkig werd het in de jaren 90 gered door de even wispelturige Romano Artioli die ons de geniale Elise schonk.
      De M100 Elan is altijd een buitenbeentje gebleven in Lotus kringen, al was het veruit de best sturende FWD van zijn tijd. Zijn destijds revolutionaire voorwielophanging was het voorbeeld voor de Revoknuckle van Ford.

      Login om te reageren
  5. knipperlichtje zegt

    13 augustus 2014 om 12:37

    Dat is zeker een tijdloze verschijning, heerlijk strak en zeer vooruitstrevend. Hoop dat lotus in de nabije toekomst een soortgelijke auto presenteert, maar dat zal bij hopen blijven

    Login om te reageren
  6. tupperware zegt

    13 augustus 2014 om 12:41

    Hier lag geen doorontwikkeling van de Lotus V8 is maat het prototype dat later in de Esprit terecht kwam. In 1984 had Lotus louter 2,2 viercilinders.
    De Etna was trouwens bedoeld als model boven de Esprit en niet als vervanger

    Mooi dat Olav hem gehouden heeft, bij mijn weten heeft hij laatst stevig de bezem door zijn collectie gehaald.

    Login om te reageren
  7. Esprit_de_Flandre zegt

    13 augustus 2014 om 12:41

    Typisch jaren ’80, en in feite behoorlijk lelijk.

    Login om te reageren
  8. Hubert zegt

    13 augustus 2014 om 12:42

    4-zits?
    Waar moeten de 2 passagiers zitten?

    Login om te reageren
  9. adyton zegt

    13 augustus 2014 om 12:49

    Het doet me vooral pijn om te denken dat niet één van die concepts van een paar jaar geleden het stadia van vergeten concept zal kunnen ontkomen.
    Benieuwd wat er met het merk zal gebeuren. Hoog tijd dat Lotus liefhebbers eens iets nieuws verdienen.

    Login om te reageren
  10. Sracerr zegt

    13 augustus 2014 om 12:49

    Subaru XV of zoiets, ook ontworpen door Giorgetto Giugiaro.

    Login om te reageren
    • carmasterr zegt

      13 augustus 2014 om 15:00

      @Sracerr:

      Subaru XT.
      En opvolger SVX.

      Login om te reageren
  11. Sracerr zegt

    13 augustus 2014 om 12:50

    Etna, Italiaans natuurlijk goedemorgen………………….

    Login om te reageren
  12. Joel_D zegt

    13 augustus 2014 om 12:53

    Prachtige auto. Ik heb hem een keer gespot in Nederland:

    Login om te reageren
    • Joel_D zegt

      13 augustus 2014 om 12:53

      @Joel_D: Zie: http://www.autogespot.nl/lotus-etna/2012/06/23#img4

      Login om te reageren
      • Joel_D zegt

        13 augustus 2014 om 12:54

        @Joel_D: Hij is overigens volgens mij niet meer in het bezit van Glasius, hij heeft zijn Lotus collectie geveild op Goodwood.

        Login om te reageren
  13. Sracerr zegt

    13 augustus 2014 om 12:54

    Colin Chapman was een RACER net zoals Enzo, ook een aantal x bijna failliet geweest.
    Productie auto’s waren van secundair belang.
    Als je wilt winnen als racer doe je simpelweg alles aan de techniek om dat doel te bereiken.
    Jammer war einmal so in F1.

    Login om te reageren
  14. XiPHiAS zegt

    13 augustus 2014 om 12:54

    Voor zover ik weet is die verkocht geweest in 2012
    http://www.lotuscars.com/gb/lotus-world/goodwood-olav-glasius-collection

    Hier nog meer info over de wagen (incl. opmerkingen van Mr. Glasius zelf) op mijn forum
    http://www.lotusforum.be/viewtopic.php?f=33&t=134

    Login om te reageren
  15. Sracerr zegt

    13 augustus 2014 om 12:55

    @joel-D Fantastiche foto’s, BEDANKT!! had ik nog niet. TOP :0

    Login om te reageren
    • Joel_D zegt

      13 augustus 2014 om 12:58

      @Sracerr: Hier nog wat meer Lotussen uit zijn collectie: http://www.autogespot.nl/lotus/spots?location=Netherlands&place=Bennebroek&spotter=Micha+%26+Jo%C3%ABl+D.&spottype=photo&firstever=0&views=1

      Login om te reageren
  16. Sracerr zegt

    13 augustus 2014 om 13:01

    @XiPHiAs jij ook bedankt voor de aanv. info TOP! :)

    Login om te reageren
    • XiPHiAS zegt

      13 augustus 2014 om 13:04

      @Sracerr: Hier (andere thread) beschrijft Mr. Glasisus dat ze de achterkant van de wagen moesten afzagen om aan de motor te kunnen… -respect-
      http://lotusforum.be/viewtopic.php?f=11&t=128&p=1530#p1530

      Login om te reageren
  17. w0o0dy zegt

    13 augustus 2014 om 13:18

    Ontwerp is toch goed terecht gekomen hahaha
    Subaru XT
    http://www.google.nl/imgres?imgurl=http%3A%2F%2Fwww.fastanddust.com%2Fimages%2Fsubaru-xt-3.jpg&imgrefurl=http%3A%2F%2Fwww.fastanddust.com%2Fsubaru-xt.html&h=782&w=1280&tbnid=O7scTTnSo3u8XM%3A&zoom=1&docid=07M8b5CWfEMCCM&ei=pkjrU4OGHofmyQOOioDYBg&tbm=isch&ved=0CCUQMygFMAU&iact=rc&uact=3&page=2&start=5&ndsp=9

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      13 augustus 2014 om 21:11

      @w0o0dy:

      Lelijk ding, maar ze zouden leuk sturen. Ik wil eigenlijk al lang eens in eentje rijden, maar nog nooit een goede kennis gehad die er eentje had spijtig genoeg.

      Zelfde verhaal met die svx,… al ziet die er stukken beter uit.

      Login om te reageren
  18. reactief zegt

    13 augustus 2014 om 15:22

    Als je over een kleine 30jr. nog zo’n artikel maakt over Lotus heb je heel wat te schrijven… Met de grootheidswaanzige collectie die ze een paar jaar terug vol trots presenteerden. Met de zelfde boodschap ook nog, dat ze gemaakt zouden worden!

    Maar mooi is dit concept wel. Jammer dat het de productie niet gehaald heeft. Al zie je invloeden van het ontwerp duidelijk terug in die Subaru die Wooody aanhaalt.

    Grappig, bedenk nu dat dat voor de afgelopen concepts ook geldt. Ontwerp van de Huracan lijkt ook gebaseerd op die concepts…

    Login om te reageren
  19. Hupke zegt

    13 augustus 2014 om 21:15

    Vergeten niet, maar bemind evenmin. Moet ik zeggen dat z’n tijdgenoot de lambo bravo, er toch beter uitzag.

    Login om te reageren
  20. carabo zegt

    14 augustus 2014 om 09:29

    ” Giorgetto Giugiaro – destijds nog werkzaam bij ItalDesign ”

    Wordt hier geïmpliceerd dat hij daar ooit weg is weg is gegaan? Hij heeft deze studio zelf opgezet en werkt er ook nog steeds (ook onder VW eigenaarschap).

    Login om te reageren
  21. mclarenf1lm zegt

    14 augustus 2014 om 13:15

    De neus deed me altijd denken aan vroege RX/7’s maar ik vond het design nooit helemaal bij Lotus passen, eerlijk gezegd had ik ook meer met de latere Elan’s.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North