• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lotus Exige S heeft een V6. Eindelijk!

Auteur: sir_smokalot, gepost 14 september 2011 om 17:47 – 41 Reacties

Lotus Exige S V6


Een 3,5 liter V6 die we kennen uit de Evora S, in plaats van een 1,8 liter viercilinder. Lotus heeft de algemene automemo over downsizing even niet ontvangen geloof ik.

Dus dit is waar Lotus op doelde met de ietwat onconventionele teaser van vorige week. Een verwijzing naar de extra powerrrr van de Lotus uiteraard.

In 2010 ging de Exige S met pensioen. Deze had een 225 pk en 181 Nm sterke 1.8 VVT-i aan boord en woog 935 kg. Nu komt de S terug met een motor die fokking bijna twee keer zo veel inhoud heeft. BAM!!

In deze trim levert de Exige 350 pk en 400 Nm, goed voor een 0-100 in ca. 3,8 seconden, 0-160 in 7,9 seconden en een topsnelheid van om en nabij de 274 km/u (170 mph).

Natuurlijk heeft dit ales wel een prijs: het gewicht nam toe van 935 kg tot 1.080 kg 1.176 kg. Ook moest de achterkant een stukje verlengd worden om plaats te maken aan de gegroeide krachtbron, die uiteraard geplaatst is op de enige plek waar dat hoort bij een sportauto: in het midden.

Ook moet je je een beetje inhouden met je rechtervoet, tenzij je van vaak tanken houdt, want de brandstoftank meet niet meer dan 40 liter.


Ook interessant!

  • Puristische sportwagen overstuurt
    Lotus Exige crasht in Nederlandse sloot
  • Lotus Exige S1
  • Lotus Elise, Exige en Evora
    Drie keer afscheid bij Lotus
  • Lotus Emira V6 (2022): Supercar voor een prikkie?!
    Lotus Emira V6 (2022): Supercar voor een prikkie?!

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

Autoshows, exige, iaa, iaa-2011, Lotus

Vorig bericht: « Lambo-babes & de indringende blik van een Aventador
Volgend bericht: Opel One Euro Car heeft hippe vriendjes »

Lees Interacties

Reacties

  1. dennisr zegt

    14 september 2011 om 17:49

    Evora is mooier :)

    Login om te reageren
  2. bozewolf zegt

    14 september 2011 om 17:50

    Monsterrrrr(tje!)

    Heel geil. En één van de lekkerste kontjes in autoland nu al jaren.

    Login om te reageren
  3. lincoln zegt

    14 september 2011 om 17:51

    effe ringetje doen met dat Toyota blokkie ..
    iedereen zoek rijden ..
    elk record aan gort blazen ..

    en dan gaan we het weer fijn hebben over de bandjes die ze eigenlijk niet mochten gebruiken ofzo ..

    Login om te reageren
    • RubenPriest zegt

      14 september 2011 om 18:03

      @lincoln: halverwege de ring moet ie tanken :P

      Login om te reageren
  4. tunefuldjmike zegt

    14 september 2011 om 17:58

    That would be a suicide run… ff serieus 270 in een exige…

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      14 september 2011 om 21:09

      @tunefuldjmike: Waarom niet? Ze doen sneller met Nascar-auto’s, en dat is gewoon een buizenkader+motor met een plastieken schelp er rond…

      Login om te reageren
  5. ruyjo zegt

    14 september 2011 om 18:07

    Mooi :)
    Vooral de achterkant ziet er goed uit. Weer één om aan mn verlanglijstje toe te voegen, even een paar eeuwen sparen :(

    Login om te reageren
  6. onlycocksdriveaudi zegt

    14 september 2011 om 18:23

    Hell Yeah! full British Racing Power (effe afgezien van het feit dat ze nu van Tata zijn dan), pracht bak!

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      14 september 2011 om 21:12

      @onlycocksdriveaudi: Lotus is nog steeds eigendom van Proton. Jaguar en LandRover zit bij Tata…

      Login om te reageren
  7. vali1992nl zegt

    14 september 2011 om 18:29

    Vind de achterkant wat op die van de esprit V8 lijken :D net gelezen bij de Evora gte dat er ook 444pk uit dit blok gehaald kan worden. Dat zou helemaal ziek zijn!

    Login om te reageren
  8. w0o0dy zegt

    14 september 2011 om 18:29

    Ik weet het (nog) niet zeker maar gezien de toegenomen lengte EN de toegenomen breedte is dit eigenlijk een “nieuwe” Exige! Meen dat de breedte maar liefst 8cfm is toegenomen….
    This will (most likely) destroy a Cayman R around any racetrack. Porsche komt nu toch maar met Cayman GT2/3?

    Login om te reageren
    • ErikkNL zegt

      15 september 2011 om 13:25

      @w0o0dy: Porsche moet toch nog rekening houden met de “daddy” 911. Ik ben ook zeer benieuwd wat er zou gebeuren als er geen hogere agenda bij Porsche was.

      Login om te reageren
      • w0o0dy zegt

        15 september 2011 om 15:12

        @ErikkNL: tot nu toe kon dat… maar kun je dat volhouden nu er een concurrent komt die ook een 6cilinder aanbiedt, met meer vermogen, meer koppel en een lager gewicht? Deze Exige V6 S zit qua performance ook erg dicht op een 997GT3 RS, moet je dan de Cayman kunstmatig achtrhouden of toch met meer power komen?

        Login om te reageren
  9. fluvioglacialeafzetting zegt

    14 september 2011 om 18:33

    Ik vind die achterkant eeeeeeerrug lekker maar de voorkant? Vond de vorige mooier…

    Login om te reageren
  10. SimonMc zegt

    14 september 2011 om 19:13

    Another one bites the dust.

    Login om te reageren
  11. ferrari zegt

    14 september 2011 om 19:25

    heerlijk, de gewichtstoename is te overzien en de wegligging zal wel weer de maatstaf worden in deze klasse. hoop dat het geluid ook evenredig is.

    Login om te reageren
  12. spykerboy zegt

    14 september 2011 om 19:31

    yeahhhhhhh nice!

    Login om te reageren
  13. bigcar zegt

    14 september 2011 om 19:44

    kostprijs ongeveer..???

    Login om te reageren
  14. TDI-goeroe zegt

    14 september 2011 om 19:47

    hehe als je met 40 liter 3 rondjes Ring haalt mag je blij zijn!

    Login om te reageren
  15. Citrofiel zegt

    14 september 2011 om 20:20

    En volgende is de Exige GTE, met de motor uit de Evora GTE? Niets lijkt nog te gek. :D

    Login om te reageren
  16. gizmothestig zegt

    14 september 2011 om 20:27

    Waarom heeft toch iedereen het fout? Het 2ZZ-ge blok is een 1.8 VVT”L”I, dus een VVTL-i i.p.v. een VVTI. Vtech eat your heart out.

    Login om te reageren
    • speedlimit zegt

      14 september 2011 om 20:34

      @gizmothestig:

      Scherp…was me zelf nog niet opgevallen ;)

      Login om te reageren
  17. Esprit_de_Flandre zegt

    14 september 2011 om 21:14

    Het is nog steeds een mooi bakske, maar is het geen tijd voor een nieuwe? Is ondertussen toch ook al 11 jaar oud…

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      14 september 2011 om 22:19

      @Esprit_de_Flandre: volgens mij IS dit een nieuwe…

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        14 september 2011 om 22:36

        @w0o0dy: Nope, is gewoon facelift…

        Login om te reageren
        • w0o0dy zegt

          14 september 2011 om 22:55

          @Esprit_de_Flandre: ik weet het niet zeker maar is de wielbasis niet verlengd? Auto langer EN breder (8cm!) en een compleet nieuwe aandrijving… nogal grote wijzigingen. Noem jij de 991 dan ook een facelift van de 997? Ik niet.

          Login om te reageren
          • Esprit_de_Flandre zegt

            14 september 2011 om 23:10

            @w0o0dy: Wielbasis verlengen is een extra stukje in het chassis. Breder is een nieuwe mal. Nieuwe aandrijving wordt wel vaker gedaan. Is in feite dezelfde auto als 10 jaar geleden. Al veel aan aangepast, maar geen ‘nieuw’ model, itt de verschillende 911’n…

            Login om te reageren
            • bozewolf zegt

              15 september 2011 om 12:15

              @Esprit_de_Flandre: En hoe verschilt dat van de Porsches dan?

              Login om te reageren
              • Esprit_de_Flandre zegt

                15 september 2011 om 12:38

                @bozewolf: Dat die wel nieuw zijn, ook al zie je het niet goed…

          • robbie zegt

            15 september 2011 om 01:09

            @w0o0dy: gezien de buitenspiegels en stand van de voorruit etc lijkt het mij ook een “facelift”. En voor die +8 cm hoeft niet perse het chassis breder gemaakt te zijn.

            Login om te reageren
  18. lotuselises2 zegt

    14 september 2011 om 21:52

    Ben ik de enige die de achterkant juist foeilelijk vind? Zo zogen konten er in eighties uit.

    Login om te reageren
    • Barnato zegt

      15 september 2011 om 07:53

      @lotuselises2: Nee hoor ik ben het met je eens! Lelijk. En reken dr maar op dat dit het nieuwe chassis word van de nieuwe elise. Op spionage foto’s zie je al dat deze langer en breder is. Ziet er niet uit maar ja je weet maar nooit wat die gekke indiers er van maken.

      Login om te reageren
      • ErikkNL zegt

        15 september 2011 om 13:27

        @Barnato: Misschien is leepu er wel in dienst. Dan wordt het helemaal afwachten wat het gaat worden.

        Login om te reageren
      • Mairsil zegt

        16 september 2011 om 14:18

        @Barnato: Gekke indiers hebben er weinig over te zeggen denk ik, aangezien Lotus een Maleisische eigenaar heeft.

        Login om te reageren
  19. lotuselises2 zegt

    14 september 2011 om 21:53

    * zagen

    Login om te reageren
  20. The360box zegt

    14 september 2011 om 22:32

    Heeft wel iets van de Lotus Esprit. Alleen de V8 onbreekt.

    Login om te reageren
  21. Lan_Evo zegt

    14 september 2011 om 22:55

    Nog meer lekker nieuws van Lotus, vraag me af hoeveel impact dat extra gewicht gaat hebben, maar zwaar is die nog niet natuurlijk en wel met flink wat extra vermogen. Die neus ziet er ook wel weer een stuk frisser uit zo. ;)

    Login om te reageren
  22. ds3thp zegt

    15 september 2011 om 08:56

    Ben benieuwd hoe de rij eigenschappen zijn t.o.v. de “oude” Exige! Pk / gewicht verhouding gaat in ieder geval flink vooruit! Van 1 op 4,15 naar 1 op 3,08

    Login om te reageren
  23. fep739 zegt

    15 september 2011 om 10:04

    Superleuk bakkie maar wat kan je in godsnaam doen met een tankje van 40 liter …

    Login om te reageren
  24. Ram-G-maN zegt

    15 september 2011 om 12:11

    Eindelijk een in de lengte richting geplaatste V6 in een heerlijk lichtgewicht trackmonstertje! Want one so f*ckin’ bad! :D

    Login om te reageren
    • Onehp zegt

      15 september 2011 om 23:40

      @AutomotiveDesigner: volgens mij zit ie dwars hoor. Niets mis mee, een moderne Honda NSX type R…

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North