• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lotus wordt NIET verkocht. Voorlopig.

Auteur: ricardo, gepost 16 januari 2012 om 12:07 – 20 Reacties

Lotus Elan Concept

Onrust onder de Lotus-fans, want de Maleisische eigenaar van het vedergewichtjesmerk (nog wel) zou het verliesgevende onderdeel namelijk willen afstoten. Dit lijkt voorlopig van de baan.

Proton, sinds 1994 eigenaar van Lotus, is voor 42.74% in handen van de Maleisische overheid. En die hadden al even het voornemen om hun complete aandeel in de autobouwer te verkopen, waardoor er mogelijk een andere partij als grootaandeelhouder zou komen. En om de verkoop van Proton wat aantrekkelijker te maken opteerden verschillende analisten dat zorgenkindje Lotus dan maar verkocht moest worden voordat Proton in de verkoop ging. Ging het ooit Britse merk naar de investeerders van Genii Capital, of zou er een andere partij met supercar- en F1-ambities opstaan om de boel te kopen? Niets van dit alles, zo lijkt het.

Het aandeel dat de Maleisische overheid in Proton heeft is namelijk verkocht aan het eveneens Maleisische DRB-Hicom, een groot bedrijf (bijna 15.000 werknemers) dat al actief is in de automotive sector. Zo bouwen ze onder meer auto’s voor Volkswagen, Mercedes, Honda en Suzuki. De deal moet nog worden goedgekeurd door het Ministerie van Industrie en daarnaast moeten de aandeelhouders van DRB-Hicom ook nog even hun duim omhoog steken, maar als dat rond is zit Lotus goed. Voorlopig.

In de deal is namelijk opgenomen dat DRB-Hicom in de eerste twee jaar geen aandelen van Proton mag verkopen en ook geen bedrijfsonderdelen mag afstoten. Dit betekent dus dat Lotus nog zeker twee jaar geramd zit bij Proton en CEO Dany Bahar nog even kan doorgaan met zijn plannetjes omtrent autosport, nieuwe supercars en het herpositioneren van Lotus als een Ferrari/Aston Martin-concurrent. Maar wat er na die twee jaar gaat gebeuren is dus nog maar de vraag. Zoals Robbie het laatst nog treffend omschreef: “Ik voel een nieuwe soap aankomen!” (via Paultan)

Ook interessant!

  • Deze nieuwe Lotus werd pas na 7 jaar (!) verkocht
  • Lotus Emira
    Nederland loopt warm voor Lotus Emira
  • Gespot - Nieuwe Lotus Emira
  • Video: Lotus neemt creatieve route op A16
    Video: Lotus neemt creatieve route op A13

Nieuwste artikelen

  • Grote verandering bij elektrisch opladen op komst
  • Gespot – Miami Vice in het kwadraat
  • Meer goed nieuws, merken denken weer aan de echte liefhebbers
  • De meest gewilde occasions worden goedkoper!
FacebookTweetPinLinkedIn

Dany-Bahar, Lotus, proton

Vorig bericht: « Dit is het interieur van de nieuwe Porsche Boxster (981)
Volgend bericht: Heftig: Jaguar XJ220S met 700 pk gaat onder de hamer »

Lees Interacties

Reacties

  1. Stopwearingpants zegt

    16 januari 2012 om 12:15

    Produceer eens die nieuwe modellen! Tuurlijk is lotus niet winstgevend, ze hebben alleen die oude kut elise waarin niemand meer is geïnteresseerd

    Login om te reageren
    • fernie zegt

      16 januari 2012 om 13:00

      @Stopwearingpants: Enige reden dat Lotus nog bestaat is die Elise ;). Stop er 300pk in en je hebt iets waar weinig bij blijft :).

      Login om te reageren
    • dutchiehd zegt

      16 januari 2012 om 13:33

      @Stopwearingpants: dat is het probleem denk ik, ze hebben geen geld voor die nieuwe modellen

      Login om te reageren
    • BaRa zegt

      16 januari 2012 om 17:37

      @Stopwearingpants: Ja, die Evora is inderdaad steen- en steenoud…

      Login om te reageren
  2. tinnemans zegt

    16 januari 2012 om 12:21

    Tsja, ik ken niemand die een Saab zou kopen en ik ken niemand die een Lotus zou kopen. En als iedereen er zo over denkt…

    Wel jammer, maar niet jammer genoeg om een Lotus aan te schaffen.

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      16 januari 2012 om 12:24

      @tinnemans: hoeveel mensen ken jij?

      Login om te reageren
      • tinnemans zegt

        16 januari 2012 om 13:46

        @robbie: och, al snel een stuk of 6 a 7. :)

        Login om te reageren
    • screamer zegt

      16 januari 2012 om 12:27

      @tinnemans: Ik wil best graag de Saab 9-5 sedan of een Lotus Elise of Elan (toekomstige model)
      maarja, mijn financien zijn niet toereikend

      Login om te reageren
    • Hupke zegt

      16 januari 2012 om 12:50

      @tinnemans:

      Vreemd ik ken zowel saab eigenaars als lotus eigenaars, mensen die die dingen al gekocht hebben en die er zolang ze bestaan nog nieuwe zullen kopen, al zal dat voor saabs moeilijk worden.

      Login om te reageren
      • porsche928 zegt

        17 januari 2012 om 08:58

        @Hupke: ik denk dat menig Saab dealer nu een aardige korting wil geven.

        Login om te reageren
  3. Carreza zegt

    16 januari 2012 om 12:34

    (kijkt bij het woord “soap” automatisch naar linksboven)

    Wow, de Saab soap staat niet meer bij actueel!! :o :D

    Login om te reageren
  4. btracing zegt

    16 januari 2012 om 12:37

    Ik zeg zet die Victor Müller op Lotus.

    Login om te reageren
    • meneersander zegt

      16 januari 2012 om 12:55

      @btracing: en dan vanaf volgend jaar productie stil etc?

      Login om te reageren
  5. rufctr01 zegt

    16 januari 2012 om 12:49

    Een mooie auto de nieuwe Elan. Alleen moet ik wel zeggen als ik aan een sportwagen denk dan denk ik niet gauw aan een Lotus.

    Login om te reageren
  6. kliko zegt

    16 januari 2012 om 12:53

    De laatste lotussen waren leuke en luxe auto’s! Niet helemaal in het straatje van lotus (licht gewicht e.d.) maar het zag er niet verkeerd uit!

    Login om te reageren
  7. HDM zegt

    16 januari 2012 om 13:01

    De link naar de Esprit van 2013 werkt niet, staat twee keer http://www.autoblog.nl

    Lotus mag idd wel eens opschieten met die nieuwe modellen… Ow wacht, die zouden ze toch herdesignen omdat ze teveel op elkaar leken?

    Login om te reageren
    • trolle zegt

      16 januari 2012 om 13:05

      @HDM: zou porsche ook eens mogen doen dat herdesignen

      Login om te reageren
      • geengehoorisrechtdoor zegt

        16 januari 2012 om 13:51

        @trolle: So true!

        Login om te reageren
  8. ytrewq zegt

    16 januari 2012 om 13:14

    haha het artikeltje van victor moet lotus kopen:)

    – Lotus is sponsor van een F1 team (daar houdt Victor van)
    – Lotus Engineering deed veel ontwikkeling voor Spyker (oa delen van de Aileron)
    – Proton en Lotus werken samen met Youngman (een oude bekende van Muller)
    – Bob Lutz is adviseur bij Lotus en Victor Muller kent Bob Lutz goed
    – Genii Capital heeft banden met Vladimir Antonov/Snoras (oa geld geleend)
    – In 2007 ging al het gerucht dat Spyker Lotus wilde kopen

    Login om te reageren
  9. The360box zegt

    17 januari 2012 om 07:10

    Moet zeggen dat de concepts die over tig jaar uit komen niet betekenen dat ze weer winst gaan maken, ik denk dat het einde verhaal voor Lotus is binnekort.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North