• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Rolls-Royce gaat voor snelheidsrecord

Auteur: Wouter, gepost 14 november 2006 om 22:07 – 17 Reacties

Bonneville zoutvlakte


Rolls-Royce is niet het eerste merk waarvan ik zou verwachten dat ze een snelheidsrecord zouden willen breken. Toch schijnt men voornemens een poging te gaan wagen.

Het is minder vreemd dan het klinkt, want in de jaren dertig verbrak Sir Malcolm Campbell met zijn door een Rolls-Royce vliegtuigmotor aangedreven Bluebirds ieder mogelijk snelheidsrecord.

Het draait hier om het snelheidsrecord voor auto’s die worden aangedreven door een zuigermotor en die kracht via wielen op het wegdek overbrengen. Eigenlijk is wegdek niet de juiste benaming, want de poging om dit record te verbreken zal worden ondernomen op de zoutvlaktes van Bonneville. Die zijn redelijk vlak en er is meer dan genoeg ruimte. Rolls-Royce zal voor het snelheidsrecord een turbo geblazen V16 gebruiken die ruim meer dan 1000 pk levert. Dat lijkt me overigens het absolute minimum, aangezien het record op 655 km/u per staat.

Ook JCB Diesel­max zal het record op diesel verder proberen te verhogen. Uitdagingen voor de beide snelheidsduivels zijn de banden. Deze krijgen enorme krachten te verwerken en anders dan bij de jetpowered Thrust SSC die aluminium wielen gebruikte. Helaas geven die te weinig grip en dus zullen er echte banden moeten komen die deze snelheden aankunnen.

Ook interessant!

  • Rolls-Royce Spectre
    Lol: elektrische Rolls-Royce gaat 'te luidruchtig' worden
  • Colors of Cullinan Collection
    Rolls-Royce geeft de Cullinan kekke kleurtjes
  • Rolls-Royce Cullinan eindigt in sloot in Achterhoek
  • Rolls-Royce geeft 11-jarige een 'auto' cadeau

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Zeldzame Aston Martin met een 1.3
  • Nissan heeft een nieuwe strategie: twee keer zoveel Nismo’s!
  • Video: tof doen met de motorfiets
  • Nürburgring Touristenfahrten 2026: de prijzen en veranderingen!
FacebookTweetPinLinkedIn

maximumsnelheid, record, Rolls-Royce

Vorig bericht: « Tanken in Maleisië voor Singaporezen aan banden
Volgend bericht: Peijs wil roetuitstoot anders meten »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dennis zegt

    14 november 2006 om 22:10

    Op de foto is die rappe Rolls zeker net voorbij…;)

    Login om te reageren
  2. KJ zegt

    14 november 2006 om 22:12

    Lekker als je crasht en open wonden hebt…….

    Login om te reageren
  3. Riicharrd zegt

    14 november 2006 om 22:15

    Ja, er is vrij weinig te zien daaro. Autovrije zondag?!

    Login om te reageren
  4. Citrofiel zegt

    14 november 2006 om 22:21

    Met slechts ruim meer dan 1000pk? Kun je daar wel 655 km/h mee halen? Hoeveel pk had de huidige recordhouder dan?

    Login om te reageren
  5. Rick dos zegt

    14 november 2006 om 22:23

    Is dit niet heeeellllllll toevallig een beetje flexen van de spieren van BMW?!

    Zo van, wat VAG met de Veyron kan, kunnen wij ook, maar die van ons gaat veel sneller…….

    Login om te reageren
  6. vØlvØ frǽk zegt

    14 november 2006 om 22:42

    @ Citrofiel
    maar ik denk ook niet dat ze dit met een standaard Rolls gaan doen, maar met een speciaal gestroomlijnd model, maar dan nog is 1000 pk idd een beedje weinig.

    Login om te reageren
  7. ZOEF zegt

    14 november 2006 om 22:43

    Ik denk dat Rolls Royce de Britse autowereld nieuw leven zou kunnen inblazen door automotoren te produceren exclusief voor Britse merken!

    Leuk toch: Aston Martin, Jaguar, Rover, Lotus, Morgan, Austin etc…. allemaal met Rolls Royce motoren ipv Ford of Honda motoren…? Zou dat geen goeie marketingzet zijn?

    Login om te reageren
  8. Y. zegt

    14 november 2006 om 22:57

    Hebben we het hier over Rolls-Royce Plc, de vliegtuigmotorenfabrikant, of Rolls-Royce Motor Cars, de autoproducent, dochter van BMW?

    Login om te reageren
  9. Lebastille zegt

    14 november 2006 om 23:57

    Waar wil Rolls Royce eigenlijk de motor vandaan halen? Een 16 cilinder zuigermotor?? Ik neem aan dat het om de autofabrikant gaat, zuigermotoren worden echt al 40 jaar niet meer gebruikt in de vliegtuigindustrie. En hoezo geven aluminium wielen te weinig grip? Bij sneeuw en ijsrally’s worden toch bv. pinnen gebruikt? Kan me voorstellen dat dat genoeg moet zijn. Ze zullen wel een gestroomlijnd model gebruiken, maar 1000 pk en dan 650 + is wel heel snel voor zo weinig vermogen….

    Login om te reageren
  10. Jesko zegt

    15 november 2006 om 00:56

    @ (bijna) iedereen:

    Lees even goed, er staat ruim meer dan 1000 pk, dus het word méér dan duizend pk, niet minder, ook niet duizend.. maar meer.

    maar t zou pas een stunt zijn als ze het met een Phantom flikken, en die zo te pompen dat die 670 gaat, niet dat dat realistisch is :P

    Login om te reageren
  11. Oul@ zegt

    15 november 2006 om 08:37

    @Jesko

    Wat zou de remweg van zo’n Phantom wel niet zijn met het normale gewicht, dat vermogen en je genoemde snelheid van 670km/u?
    3,5 km?

    Login om te reageren
  12. Zoef zegt

    15 november 2006 om 12:11

    Over snelheidsrecords gesproken: weet je wat ik een geweldig type autorace zou vinden? Een intercity snelwegrace! Amsterdam-Parijs of zo. Zonder technische reglementen. (nou ja, beperkingen bedoel ik he)

    Login om te reageren
  13. db zegt

    15 november 2006 om 17:27

    @oul: een lamborghini murcielago LP640 met keramische remmen van 22.000€ staat wanneer je remt vanaf 200KM/h na 40meter al stil

    Login om te reageren
  14. Jesko zegt

    16 november 2006 om 15:17

    @ Oul@

    Korter.. ze gebruiken dan parachutes

    Login om te reageren
  15. JLJ zegt

    16 november 2006 om 15:27

    @db
    De Murcielago met keramische remmen heeft om van 100 naar 0 te vertragen ca. 32 meter nodig (zie diverse internationale tests), dus volgens jou maar 8 meter voor van 200 naar 100?? Lijkt me erg sterk!

    Login om te reageren
  16. BMW Freak zegt

    16 november 2006 om 17:08

    @ ZOEF (14nov.) : Ik denk niet dat BMW daar akkoord mee zou gaan om die motor in de modellen van General Motors te gaan leggen. Want het zal dan toch overduidelijk zijn dat BMW helpt met de ontwikkeling van de motor. Dus wat je daar zegt is pure onzin.

    Login om te reageren
  17. db zegt

    16 november 2006 om 17:19

    @JLJ , dat zal dan met de gewone remmen zijn, keramische remmen zijn ook gemaakt om beter te zijn, mag ook voor €22.000

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North