• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lol: elektrische Rolls-Royce gaat ’te luidruchtig’ worden

Auteur: Loek, gepost 19 oktober 2021 om 21:07 – 12 Reacties

Rolls-Royce Spectre

Bij de meeste merken is de klacht dat hun elektrische modellen te weinig lawaai maken. De elektrische Rolls-Royce gaat juist naar eigen maatstaven té luidruchtig worden.

Vertel je een petrolhead dat elektrisch de nieuwe norm gaat worden, dan is er één ding waar gelijk aan gerefereerd wordt: geluid. Of eigenlijk het gebrek daaraan. Het resultaat van de mechaniek van een ontbrandingsmotor door de uitlaat wordt niet geëvenaard door elektrische motoren met maar één bewegend onderdeel. Ook al zijn fabrikanten wel bezig met een soort geluidsengineering, is het iets waar we ons bij neer moeten leggen.

Geluid bij een Rolls-Royce

Bij Rolls-Royce is het tegenovergestelde het probleem. Hun enorme V12-motoren zijn ingesteld op souplesse en niet op harde uitlaten. Rolls-Royce doet juist zo veel mogelijk moeite om een gigantische V12 zo min mogelijk herrie te laten schoppen en de cabine voelt als een huiskamer in een rustig landhuis. Op zich klinkt het dus perfect dat de motor op zichzelf al geen herrie maakt.

Rolls-Royce Spectre vervangt

Te veel geluid

Nou komt het opvallende probleem van Rolls-Royce: de elektrische aandrijving is te luidruchtig! Tenminste, zo voelt het. Rolls-Royce heeft namelijk het kleine beetje geluid wat de V12 produceert kunnen omzetten in een soort noise-cancelling: geluid bestrijden met geluid. Met elektrische motoren is dat (te) lastig, dus ga je relatief meer merken van banden- en windgeruis.

Maar goed ook

Is er een oplossing om Rolls-Royce minder luidruchtig te maken? Volgens CEO Torsten Müller-Ötvös is de oplossing door het gewoon te laten zoals het is. Sterker nog: het is maar goed ook. De Rolls-Royce Ghost maakt zo weinig geluid dat het desoriënterend kan werken. “Er moest een bepaald niveau geluid weer terugkomen”. Zo stil mogelijk is dus helemaal niet het doel. Bovendien heeft Müller-Ötvös er alle vertrouwen in dat de geluidsafdeling met een gepaste oplossing komt, want ‘zij zijn hier erg goed in’.

Spectre

De eerste auto die volgens Rolls-Royce ’te luidruchtig’ wordt is de Spectre. Deze soort van Wraith-vervanger wordt de eerste volledig elektrische Rolls. Deze mogen we tegen 2023 verwachten. (via Autocar)

Ook interessant!

  • Officieel: Spectre wordt allereerste elektrische Rolls-Royce
  • Rolls-Royce Spectre vervangt
    Rolls-Royce Spectre vervangt Wraith voor piepjonge klanten
  • Colors of Cullinan Collection
    Rolls-Royce geeft de Cullinan kekke kleurtjes
  • Rolls-Royce Cullinan eindigt in sloot in Achterhoek

Nieuwste artikelen

  • Dit is de goedkoopste Lancia Beta Spider Zagato van Marktplaats
  • Kwalificatie F1 Monaco: wie wint de pole en dus de race in het Prinsdom?
  • De Bovensiepen Zagato is een hele dikke BMW
  • BREEK: kinderzitjes bevatten levensgevaarlijk PFAS
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, Rolls-Royce, spectre, Torsten-Müller-Ötvös

Vorig bericht: « Gespot: AB-lezer loopt Brabus B50 tegen het lijf
Volgend bericht: BMW update M135i xDrive, moet nu nog beter rijden »

Lees Interacties

Reacties

  1. piedlourd zegt

    20 oktober 2021 om 00:19

    Awel een, gewoon soundgeneratortje erin en klaar.

    Zie trouwens net voor het eerst in mijn leven een driezits F1 auto.
    Die kende ik nog niet.

    Login om te reageren
    • sportevo zegt

      20 oktober 2021 om 08:27

      @piedlourd: die Arrows uit ca. 2003?

      Login om te reageren
  2. marinepower zegt

    20 oktober 2021 om 00:58

    Dat irritante gezoem van de vermogens aansturing bij een EV, is bijna nog erger dan dat van die blauw-gele gevaartes op rails.

    Login om te reageren
  3. flyerbunch zegt

    20 oktober 2021 om 01:13

    Teveel geluid van banden en wind geruis in een RR? Tja, wat een luxe probleem.. is te hopen voor de kopers dat de specs ook een beetje RR waardig zullen zijn.

    Login om te reageren
    • tinnemans zegt

      20 oktober 2021 om 07:14

      @flyerbunch; het zal vooral bandengeruis van ander verkeer zijn, en dat is natuurlijk wel storend. ;)
      Ik kan m’n E65 niet met een RR vergelijken natuurlijk, maar als ik 100 rij, is er enkel een zacht gezoem van de aandrijflijn met daaronder heel licht de donkere brom van de motor erin. Dat is wel een geruststellend geluid. Het gezoem van een EV vind ik zelf minder prettig overkomen, dat is toch wat nerveuzer bij hogere snelheden.

      Login om te reageren
  4. faalhaas zegt

    20 oktober 2021 om 06:29

    Je kan ook een wasknijper en een speelkaart tegen de spaken doen.

    Login om te reageren
    • z3cabby zegt

      20 oktober 2021 om 09:01

      @faalhaas: Geniaal!

      Login om te reageren
  5. Svenska II zegt

    20 oktober 2021 om 10:22

    Torsten Müller-Ötvös, wat een heerlijke naam voor een CEO van dit door en door Britse merk…

    Login om te reageren
    • O plaat zegt

      20 oktober 2021 om 14:11

      En de baas van Volvo heet Li Shu Fu, welkom in 2021.

      Login om te reageren
      • Svenska II zegt

        23 oktober 2021 om 14:48

        @shiva: Blehhh… Ik voel me ineens oud

        Login om te reageren
    • bmwfe zegt

      21 oktober 2021 om 14:13

      @svenska2: volgens mij is het al jaren Duits!!

      Login om te reageren
  6. bmwfe zegt

    21 oktober 2021 om 14:16

    Ik snap niet waarom Rolls Royce (BMW) de 12 cilinder op waterstof niet verder ontwikkelt. Deze motor heeft men in het begin van deze eeuw als proef in de toenmalige 7 serie ingebouwd en deed het daar erg goed in.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North