
Het Nederlands kenteken op de Koenigsegg Jesko is niet zo netjes gedaan.
Kentekens. Voor de meeste mensen een zielloze gele plaat met wat getallen en letters. Voor kentekengoeroe Jasper Verweij is het echter smullen. Hij weet als geen ander mooie verhalen bij bepaalde kentekens te vertellen. En als iets niet klopt is deze kentekenadonis er als de kippen bij om misstanden aan de kaak te stellen. De Alberto Stegeman onder de kentekens!
Koenigsegg Jesko Nederlands kenteken fout
De leukste kentekengoeroe van Nederland viel op dat er een slordige fout is gemaakt met de registratie van de eerste Koenigsegg Jesko van Nederland. Sinds kort prijkt er een gele plaat op deze Zweedse hypercar. Er is wat fout gegaan, ontdekte kentekenorakel Jasper.
De kentekenplaatdrukker heeft de karakters echter niet gecentreerd op gele gedeelte, maar tov hele plaat. Hierdoor staat iets te veel naar links uitgelijnd
Jasper Verweij, maak je blij met een kenteken
Eerlijk is eerlijk. Als ik naar de plaat kijk valt het me niet eens op. Pas na de opmerking van Jasper op X en een paar minuten staren zeg je verrek. Er is inderdaad te veel gele ruimte rechts en te weinig ruimte links. OCD-liefhebbers zullen nu kippenvel hebben denk ik zo.
De vraag is of de de Jesko-eigenaar een nieuwe plaat laat drukken. Als je de officiële specificaties vanuit de Nederlandse wet erop naleest moet dit eigenlijk wel gecorrigeerd worden. Verweij merkte al eerder in zijn blog op dat het in de praktijk wel vaker misgaat en dat dit nauwelijks opgemerkt wordt. Sterker nog, bij een APK kunnen onjuiste kentekenplaten reden zijn voor afkeur. De kans is overigens klein dat de keurmeester hierover valt.
Bovendien hebben systemen met geautomatiseerde kentekenplaatherkenning en camera’s geen moeite met een asymmetrische plaat. Kentekenopperbaas Jasper wel. Hij vindt het maar pijnlijk.





En straks een 1tje erop vanwege een andere plaat.
Volgensmij is dat afgeschaft voort
nee dat is alleen als je hem verloren bent, zolang je de oude kunt inleveren krijg je geen duplicaat code erop
Helemaal correct. Zolang je altijd maar twee platen hebt is er niks aan de hand.
@Richmond: klopt. Als je ‘standaard’ platen inlevert voor ‘luxe’ platen krijg je ook geen duplicaatcode.
Plak je aan de rechterzijde van het kenteken een mooie Koenigsegg sticker, ook weer opgelost.
@Dutchdriftking: ja dat mag dan weer niet ;)
of “turbo”.
Gaat ie nog sneller!
wel geweldig dat we er weer een hebben in Nederland en wat voor 1 ,de Oudere Koenigsegg van Nederland zag ik toen staan bij die Garage in Alblasserdam en viel bekant flauw wat een wagen ,later nog es gespot op de snelweg jammer dat die al weer weg is,heb daar er ook een machtig schaalmodel van in het oranje
ach zo is de jesko nog wat unieker
Tja, niet echt boeiend natuurlijk, ik wist niet eens dat er regels of richtlijnen voor waren… boeid ook eigenlijk niet in beide manieren is het nog altijd een lelijk ding om op de auto te hebben
De verkeerde uitlijning viel mij wel meteen op en ik vind het niet zo mooi. Maar ‘boeid’ is veel lelijker.
Niet heel spannend maar wanneer je het gezien hebt kun ik het iig niet meer ‘niet zien’! Zou het dus zeker laten corrigeren.
Ik had nog even gewacht tot de nieuwe serie komt.
Ze lijnen dan weer wel perfect uit onder de uitlaat en da’s dan toch ook wel weer mooi.
een bewuste keuze misschien?
’t Zou zomaar eens kunnen, er speelt meer dan wij weten! Heeft die eigenaar gewoon met voorbedachte rade de platenprinter verzocht om ‘m zo uit te voeren, zitten wij er hier uren over te discussiëren!
Als je OCD al inkickt omdat de uitlijning niet klopt, hoeveel onrust heb je dan van al die kentekens die schots en scheef op de achterkant worden gemonteerd.
Het is CDO. Dat is hetzelfde als OCD, maar dan met de letters in de juiste volgorde.
Ik gun een ieder zijn hobby maar ehhh…
Ik vermoed dat deze meneer vroeger trainspotter wilde worden maar met het uitkleden van de dienstregeling werd dat saai. Er zijn per slot van rekening veel meer kentekens dan treinen.
Hobby? Passie! Obsessie!
Ik kende de site van deze cijfers-en-letters fetishist niet, maar ik ben nu al groot fan!
Dank je wel. Ik vind overigens vooral de data en regelgeving eromheen interessant. Er gaat letterlijk een hele wereld schuil achter zo’n ogenschijnlijk willekeurige reeks cijfers en letters.
@ghengiskhan: nou, beetje kort door de bocht. Ik was vroeger ook al lichtelijk geobsedeerd door kentekens en de logica daarachter, dus ik vind het bere-interessant en met mij nog veel meer. Volgens mij heeft Jasper een prima baan en doet hij dit als hobby. Als ik de technische kennis en tijd had om een website te runnen over iets waar ik toevallig veel kennis over heb als hobby, zou ik het ook doen.
Prima baan ✅
(Digitale) hobby rondom kentekens ✅
Ik heb sinds kort uw websites ontdekt en check het nu dagelijks,ben zelf ook al jaren fan van het bijhouden van wat er allemaal rijdt ,erg mooi gemaakt hoor
Het kenteken is juist volgens de wet aangebracht.
Artikel 7 lid 3 van de “Regeling eisen goedkeuring kentekenplaten 2000”
“Het kenteken dient symmetrisch ten opzichte van het midden van de kentekenplaat te zijn aangebracht.”
Van de kentekenplaat. Niet van het gele gedeelte van de kentekenplaat. Keurig dus.
Eerst lijkt het inderdaad op dat je gelijk hebt volgens artikel 7 lid 3. Vervolgens staat er bij artikel 12 lid 5 een nadere toelichting:
“Het kenteken dient symmetrisch ten opzichte van het midden van de kentekenplaat te zijn aangebracht. De maximum tolerantie ten opzichte van de symmetrielijn bedraagt 3 mm. Bij de modellen 27.1A tot en met 27.10E dient de ruimte van het blauwe Europese vignet daarbij buiten beschouwing te worden gelaten. Bij de modellen 30.2A tot en met 30.2D, 30.4A tot en met 30.4D, 30.6, 30.8, 30.10, 30.12, 30.14 en 30.16 wordt het kenteken rechts ten opzichte van het midden geplaatst.”
Maar nu is het getal 499 wel precies uitgelijnd in het midden van de auto…
Dit kun je toch niet als ‘fout’ categoriseren? Hooguit een slordigheidje. Er zijn geen tikfouten, de cijfers en letters staan leesbaar en recht op de plaat, de plaat is waterpas op de auto gemonteerd (hoe vaak dealers daar de mist mee in gaan…) en een kentekenplaat is sowieso altijd lelijk.
De kentekenplaatdrukker heeft vermoedelijk geen idee op wat voor auto de plaat wordt geschroefd, dit is gewoon plaat nummer zoveel in een serie van heel veel.
Die platen met die lelijke plastic letters zijn sowieso een verschrikking.
Doe mij maar gewoon een zo onopvallend mogelijke metalen plaat en liefst nog in 18:2 formaat.
overigens niks vreemds dat RDW fouten maakt bij het geven van een kenteken op auto’s, zo hadden wij een mitsubishi die geen mitsubishi hete volgens het kenteken, een BMW die op kenteken het het PK aantal als KW had van af fabriek ondanks dat ie niet getuned was, en zo kan ik nog wel even doorgaan
Die goedkoop ogende spoiler vind ik veel irritanter, dat is toch geen gezicht.
Valt wel mee, zullen je wel zien als je er 1 in het echt mag zien… Dan ga je zien dat het verschrikkelijk goed gedaan is 😉
En dan zeggen ze, dat ik een kniesoor ben . . . tsskkk.
Het zal de eigenaar van de Jesko zich allemaal aan zijn achterwerk corroderen…