• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lullige kentekenfout op Koenigsegg van 3,5 miljoen euro

Auteur: RubenPriest, gepost 4 maart 2024 om 08:46 – 35 Reacties

Koenigsegg Jesko Nederlands kenteken

Het Nederlands kenteken op de Koenigsegg Jesko is niet zo netjes gedaan.

Kentekens. Voor de meeste mensen een zielloze gele plaat met wat getallen en letters. Voor kentekengoeroe Jasper Verweij is het echter smullen. Hij weet als geen ander mooie verhalen bij bepaalde kentekens te vertellen. En als iets niet klopt is deze kentekenadonis er als de kippen bij om misstanden aan de kaak te stellen. De Alberto Stegeman onder de kentekens!

Koenigsegg Jesko Nederlands kenteken fout

De leukste kentekengoeroe van Nederland viel op dat er een slordige fout is gemaakt met de registratie van de eerste Koenigsegg Jesko van Nederland. Sinds kort prijkt er een gele plaat op deze Zweedse hypercar. Er is wat fout gegaan, ontdekte kentekenorakel Jasper.

De kentekenplaatdrukker heeft de karakters echter niet gecentreerd op gele gedeelte, maar tov hele plaat. Hierdoor staat iets te veel naar links uitgelijnd

Jasper Verweij, maak je blij met een kenteken

Eerlijk is eerlijk. Als ik naar de plaat kijk valt het me niet eens op. Pas na de opmerking van Jasper op X en een paar minuten staren zeg je verrek. Er is inderdaad te veel gele ruimte rechts en te weinig ruimte links. OCD-liefhebbers zullen nu kippenvel hebben denk ik zo.

De vraag is of de de Jesko-eigenaar een nieuwe plaat laat drukken. Als je de officiële specificaties vanuit de Nederlandse wet erop naleest moet dit eigenlijk wel gecorrigeerd worden. Verweij merkte al eerder in zijn blog op dat het in de praktijk wel vaker misgaat en dat dit nauwelijks opgemerkt wordt. Sterker nog, bij een APK kunnen onjuiste kentekenplaten reden zijn voor afkeur. De kans is overigens klein dat de keurmeester hierover valt.

Bovendien hebben systemen met geautomatiseerde kentekenplaatherkenning en camera’s geen moeite met een asymmetrische plaat. Kentekenopperbaas Jasper wel. Hij vindt het maar pijnlijk.

Ook interessant!

  • 2,5 miljoen euro niet genoeg voor Koenigsegg Regera
  • Iemand betaalde 14 miljoen (!) euro voor dit kenteken
  • Dit kost een Koenigsegg op Nederlands kenteken!
  • Waarom is er voor 4,5 miljoen euro aan Audi A8 op kenteken gezet?

Nieuwste artikelen

  • Autoblog Spots Uploterij: win een cadeaubon t.w.v. €100
  • Groter, sneller of bizar: BYD doet het
  • Is de nieuwe Mercedes GLB stiekem een omgebouwde Smart?
  • Nieuwe 5 Serie-concurrent met verbrandingsmotor komt uit zeer onverwachte hoek!
FacebookTweetPinLinkedIn

jesko, kenteken, koenigsegg

Vorig bericht: « Vernieuwde Hyundai IONIQ 5: grotere accu en nu ook als N Line
Volgend bericht: Meer Nederlanders met autopech op wintersport »

Lees Interacties

Reacties

  1. tazmania zegt

    4 maart 2024 om 08:52

    En straks een 1tje erop vanwege een andere plaat.

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      4 maart 2024 om 08:55

      Volgensmij is dat afgeschaft voort

      Login om te reageren
    • Richmond zegt

      4 maart 2024 om 09:04

      nee dat is alleen als je hem verloren bent, zolang je de oude kunt inleveren krijg je geen duplicaat code erop

      Login om te reageren
      • nigelbennisphotography zegt

        4 maart 2024 om 10:03

        Helemaal correct. Zolang je altijd maar twee platen hebt is er niks aan de hand.

        Login om te reageren
      • Loek zegt

        4 maart 2024 om 11:14

        @Richmond: klopt. Als je ‘standaard’ platen inlevert voor ‘luxe’ platen krijg je ook geen duplicaatcode.

        Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    4 maart 2024 om 08:52

    Plak je aan de rechterzijde van het kenteken een mooie Koenigsegg sticker, ook weer opgelost.

    Login om te reageren
    • Loek zegt

      4 maart 2024 om 11:15

      @Dutchdriftking: ja dat mag dan weer niet ;)

      Login om te reageren
    • grandmasterb zegt

      4 maart 2024 om 18:01

      of “turbo”.

      Gaat ie nog sneller!

      Login om te reageren
  3. 078spotter zegt

    4 maart 2024 om 09:01

    wel geweldig dat we er weer een hebben in Nederland en wat voor 1 ,de Oudere Koenigsegg van Nederland zag ik toen staan bij die Garage in Alblasserdam en viel bekant flauw wat een wagen ,later nog es gespot op de snelweg jammer dat die al weer weg is,heb daar er ook een machtig schaalmodel van in het oranje

    Login om te reageren
  4. Richmond zegt

    4 maart 2024 om 09:04

    ach zo is de jesko nog wat unieker

    Login om te reageren
  5. petroldrinker zegt

    4 maart 2024 om 09:08

    Tja, niet echt boeiend natuurlijk, ik wist niet eens dat er regels of richtlijnen voor waren… boeid ook eigenlijk niet in beide manieren is het nog altijd een lelijk ding om op de auto te hebben

    Login om te reageren
    • baardmijt zegt

      4 maart 2024 om 18:27

      De verkeerde uitlijning viel mij wel meteen op en ik vind het niet zo mooi. Maar ‘boeid’ is veel lelijker.

      Login om te reageren
  6. carguy24 zegt

    4 maart 2024 om 09:22

    Niet heel spannend maar wanneer je het gezien hebt kun ik het iig niet meer ‘niet zien’! Zou het dus zeker laten corrigeren.

    Login om te reageren
  7. MarcoM zegt

    4 maart 2024 om 09:34

    Ik had nog even gewacht tot de nieuwe serie komt.

    Login om te reageren
  8. drdre1 zegt

    4 maart 2024 om 09:37

    Ze lijnen dan weer wel perfect uit onder de uitlaat en da’s dan toch ook wel weer mooi.

    Login om te reageren
    • heckblende zegt

      4 maart 2024 om 10:15

      een bewuste keuze misschien?

      Login om te reageren
      • drdre1 zegt

        4 maart 2024 om 15:07

        ’t Zou zomaar eens kunnen, er speelt meer dan wij weten! Heeft die eigenaar gewoon met voorbedachte rade de platenprinter verzocht om ‘m zo uit te voeren, zitten wij er hier uren over te discussiëren!

        Login om te reageren
  9. rwdftw zegt

    4 maart 2024 om 09:51

    Als je OCD al inkickt omdat de uitlijning niet klopt, hoeveel onrust heb je dan van al die kentekens die schots en scheef op de achterkant worden gemonteerd.

    Login om te reageren
    • drdre1 zegt

      4 maart 2024 om 10:29

      Het is CDO. Dat is hetzelfde als OCD, maar dan met de letters in de juiste volgorde.

      Login om te reageren
  10. ghengiskhan zegt

    4 maart 2024 om 10:15

    Ik gun een ieder zijn hobby maar ehhh…
    Ik vermoed dat deze meneer vroeger trainspotter wilde worden maar met het uitkleden van de dienstregeling werd dat saai. Er zijn per slot van rekening veel meer kentekens dan treinen.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      4 maart 2024 om 10:50

      Hobby? Passie! Obsessie!
      Ik kende de site van deze cijfers-en-letters fetishist niet, maar ik ben nu al groot fan!

      Login om te reageren
      • jasperverweij zegt

        4 maart 2024 om 12:08

        Dank je wel. Ik vind overigens vooral de data en regelgeving eromheen interessant. Er gaat letterlijk een hele wereld schuil achter zo’n ogenschijnlijk willekeurige reeks cijfers en letters.

        Login om te reageren
    • Loek zegt

      4 maart 2024 om 11:17

      @ghengiskhan: nou, beetje kort door de bocht. Ik was vroeger ook al lichtelijk geobsedeerd door kentekens en de logica daarachter, dus ik vind het bere-interessant en met mij nog veel meer. Volgens mij heeft Jasper een prima baan en doet hij dit als hobby. Als ik de technische kennis en tijd had om een website te runnen over iets waar ik toevallig veel kennis over heb als hobby, zou ik het ook doen.

      Login om te reageren
      • jasperverweij zegt

        4 maart 2024 om 12:10

        Prima baan ✅
        (Digitale) hobby rondom kentekens ✅

        Login om te reageren
        • 078spotter zegt

          4 maart 2024 om 19:25

          Ik heb sinds kort uw websites ontdekt en check het nu dagelijks,ben zelf ook al jaren fan van het bijhouden van wat er allemaal rijdt ,erg mooi gemaakt hoor

          Login om te reageren
  11. jaeben zegt

    4 maart 2024 om 11:07

    Het kenteken is juist volgens de wet aangebracht.

    Artikel 7 lid 3 van de “Regeling eisen goedkeuring kentekenplaten 2000”

    “Het kenteken dient symmetrisch ten opzichte van het midden van de kentekenplaat te zijn aangebracht.”

    Van de kentekenplaat. Niet van het gele gedeelte van de kentekenplaat. Keurig dus.

    Login om te reageren
    • jasperverweij zegt

      4 maart 2024 om 12:12

      Eerst lijkt het inderdaad op dat je gelijk hebt volgens artikel 7 lid 3. Vervolgens staat er bij artikel 12 lid 5 een nadere toelichting:

      “Het kenteken dient symmetrisch ten opzichte van het midden van de kentekenplaat te zijn aangebracht. De maximum tolerantie ten opzichte van de symmetrielijn bedraagt 3 mm. Bij de modellen 27.1A tot en met 27.10E dient de ruimte van het blauwe Europese vignet daarbij buiten beschouwing te worden gelaten. Bij de modellen 30.2A tot en met 30.2D, 30.4A tot en met 30.4D, 30.6, 30.8, 30.10, 30.12, 30.14 en 30.16 wordt het kenteken rechts ten opzichte van het midden geplaatst.”

      Login om te reageren
  12. jippie zegt

    4 maart 2024 om 12:11

    Maar nu is het getal 499 wel precies uitgelijnd in het midden van de auto…

    Login om te reageren
  13. potver7 zegt

    4 maart 2024 om 12:26

    Dit kun je toch niet als ‘fout’ categoriseren? Hooguit een slordigheidje. Er zijn geen tikfouten, de cijfers en letters staan leesbaar en recht op de plaat, de plaat is waterpas op de auto gemonteerd (hoe vaak dealers daar de mist mee in gaan…) en een kentekenplaat is sowieso altijd lelijk.
    De kentekenplaatdrukker heeft vermoedelijk geen idee op wat voor auto de plaat wordt geschroefd, dit is gewoon plaat nummer zoveel in een serie van heel veel.

    Login om te reageren
  14. ponnie zegt

    4 maart 2024 om 12:39

    Die platen met die lelijke plastic letters zijn sowieso een verschrikking.
    Doe mij maar gewoon een zo onopvallend mogelijke metalen plaat en liefst nog in 18:2 formaat.

    Login om te reageren
  15. petroldrinker zegt

    4 maart 2024 om 15:57

    overigens niks vreemds dat RDW fouten maakt bij het geven van een kenteken op auto’s, zo hadden wij een mitsubishi die geen mitsubishi hete volgens het kenteken, een BMW die op kenteken het het PK aantal als KW had van af fabriek ondanks dat ie niet getuned was, en zo kan ik nog wel even doorgaan

    Login om te reageren
  16. grandmasterb zegt

    4 maart 2024 om 18:03

    Die goedkoop ogende spoiler vind ik veel irritanter, dat is toch geen gezicht.

    Login om te reageren
    • bvdschelde zegt

      4 maart 2024 om 21:58

      Valt wel mee, zullen je wel zien als je er 1 in het echt mag zien… Dan ga je zien dat het verschrikkelijk goed gedaan is 😉

      Login om te reageren
  17. kniesoor zegt

    5 maart 2024 om 07:05

    En dan zeggen ze, dat ik een kniesoor ben . . . tsskkk.

    Login om te reageren
  18. cossiekiller zegt

    5 maart 2024 om 13:34

    Het zal de eigenaar van de Jesko zich allemaal aan zijn achterwerk corroderen…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North