• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Maak een tijdreis met deze zeldzame youngtimer

Auteur: Loek, gepost 12 januari 2020 om 12:58 – 29 Reacties

De vergeten held?

Nog niet heel lang geleden hadden wij een echte “Made in China”-cultuur. Op bijna elk elektronisch product stond dat het gemaakt werd in het Aziatische land en daarmee bedoelde je zowat te zeggen “wij besparen op productiekosten”. Datzelfde geldt voor auto’s, want men blieft de Chinese wagens van vandaag de dag nog niet zo. Dan heb je toch liever spul uit bijvoorbeeld Japan.

Er is echter een tijd geweest dat Japan zo’n zelfde verhaal had. Wie Back to the Future III heeft gezien herinnert zich wellicht dat Doc Brown uit 1955 moest sleutelen aan een versie van de DeLorean uit 1985. Om expres een generatiekloofje te laten ontstaan, zei hij “geen wonder dat dit stukgaat, er staat ‘Made in Japan’ op.” Waarna Marty McFly met zijn 1985-brein zegt: “hoezo? Het beste spul komt uit Japan!” Wie nu geen idee heeft waar het over gaat: kijktip.

Het punt is: de periode rondom 1985 was de periode waarin Japanse spullen zo goed als Westerse spullen werden ontvangen. Zo ook de auto’s. De opmars van de Japanse wagens die veel weg hadden van de Europese of Amerikaanse modellen, maar toch lekker eigenwijs waren. Toch was er één ding waar de Japanners nog niet mee durfden te concurreren: de topklasse of de hoge middenklasse. Dat er wel pogingen waren, bewijst deze Mazda 929.

Het model 929 is geen vreemde. Die is hier in meerdere generaties geleverd als een flinke sedan van Mazda. Geleverd met het standaardarsenaal vierpitters natuurlijk, maar ook kon je een topversie krijgen: de 3.0i V6. Met 167 pk en 242 Nm nog best een potent blok voor zijn tijd. De 929 V6 van deze generatie is vooral erg zeldzaam. Hij is alleen geleverd in 1990 en 1991 en kreeg geen opvolger. Er kwam wel een nieuwe 929, maar die was niet voor ons. Pas toen de Xedos 9 hier voet aan wal zette, kon je spreken van een opvolger. Maar die sloeg even een jaartje over en kwam pas in 1993.

Goed opletten dus wanneer er een 929 V6 te koop komt. Onbekend maakt onbemind en bovendien is de 929 een hele ingetogen sedan. Heel anoniem, zelfs. Sterker nog: je treft nergens V6-badges aan. Alleen de badge ‘GLX’, wat staat voor de topuitvoering. Maar die had je ook gewoon met de tweeliter. Je kunt nu je slag slaan: er staat voor een relatief zacht prijsje een 929 V6 te koop. In Nederland!

Je moet even door de grijze symfonie heen kijken, want die is nogal aanwezig. De stoelen zijn zo’n enorm ouderwets velours-achtig stofje en de lakkleur is grijs. Combineer dit met een hoekig uiterlijk waar sowieso al weinig jeu aan zat en je hebt geen krankzinnig uitziende auto. Wel krijg je dus een relatief potente V6 met een automaat. En vooruit: in de middenconsole is er zowaar (kunst)hout te vinden

De kilometerstand is 163.300 km, ook een middenweg. Er zijn zeker exemplaren met minder kilometers, maar Japanse auto’s weten vaak nog veel meer kilometers te klokken. Voor een 29 jaar oude auto (1991) is het zeker geen schandalige kilometerstand.

En ook de optielijst is goed gevuld. Werkende climate control, elektronisch verstelbare buitenspiegels, vier elektrische ramen, ABS en lichtmetalen velgen. Het bedieningspaneeltje boven de automaathendel is de bijzondere. Niet alleen – je ziet het juist – stoelverwarming zit in deze 929, ook zie je het paneeltje voor de adaptieve dempers. Je kunt kiezen uit sportief of zacht (comfort), of dat de auto voor jou kiest. En daarnaast zit een knopje waarmee je kunt kiezen tussen Eco of PWR. Wij gaan er vanuit dat je daarmee de motor op milieu of rauwe kracht kunt instellen. Anyway: dat alles is toch een riante optielijst voor een auto uit 1991.

Verkocht? Mooi. Dan moet je even een goed bod doen op de Marktplaats-advertentie. Waar de verkoper uit onze hoofdstad nog 4.950 euro wil vangen voor dit toch wel gave exemplaar van een zeldzame 929.

Met dank aan @mikje90 voor de tip!

Ook interessant!

  • Aankoopadvies: Youngtimer in 2022
  • Zeldzame E36 AMG Cabrio
    Zeldzame E36 AMG Cabrio youngtimer te koop
  • Mazda MX-5 met treinhoorn voorkomt ongelukken!
  • Lotus Emira V6 (2022): Supercar voor een prikkie?!
    Lotus Emira V6 (2022): Supercar voor een prikkie?!

Nieuwste artikelen

  • Heeft Ford alle interesse in Europa verloren?!
  • Deze dure Chinees verkoopt beter dan BMW en Mercedes
  • Fastned installeert snelste lader van Nederland langs de A6
  • Waarom je auto slecht start als het koud is (en wat het écht oplost)
FacebookTweetPinLinkedIn

grijs, Mazda, occasion, v6, youngtimer

Vorig bericht: « Hier, de BMW M5 Edition 35 Jahre in het vlees
Volgend bericht: Op welke auto lijkt deze speelgoed-Porsche? »

Lees Interacties

Reacties

  1. johnhert zegt

    12 januari 2020 om 14:07

    Dit vind ik nu 34x interessanter dan de zoveelste McLaren of Koenigsegg met 24.000 pk.

    Login om te reageren
    • skinny058 zegt

      12 januari 2020 om 14:13

      @johnhert: Interessant is hij zeker, zal heerlijk rijden ook maar wat een wan-design hadden japanners toch in de jaren 80, man man wat een lelijk, inspiratieloos hok.

      Login om te reageren
      • johnhert zegt

        12 januari 2020 om 14:36

        @skinny058: Dat geldt voor de meeste merken in jaren 80 wel… Ik kan de het simpele no nonsense érg waarderen.

        Login om te reageren
        • skinny058 zegt

          12 januari 2020 om 15:14

          @johnhert: De europeanen waren echt wel wat onderscheidender over het algemeen, alleen had je natuurlijk wel de vierkante Volvo’s, Alfa 90 etc. die ook niet echt spannend waren.

          Login om te reageren
          • frank2b zegt

            12 januari 2020 om 19:48

            @skinny058: Europa kwam met de vierkante Audi’s, de baksteenvormige Golf, en ook alle Volvo’s, Mercedessen en BMW’s waren met een tekenhaak ontworpen. Hell, zelfs de Italiaanse supercars als Lambo en Ferrari waren gemaakt van platen triplex leek het wel.

            Deze Mazda is gewoon een kind van zijn tijd.

            Login om te reageren
      • Robert zegt

        12 januari 2020 om 15:03

        @skinny058: ik vind dat cleane, rechttoe rechtaan ontwerp, zo typerend voor het Japanse autodesign uit die periode, juist gaaf. Geen overdreven poespas, geen masculiene pretenties, gewoon ingetogen klasse tonen.

        Deze 929 staat trouwens al best een tijd te koop; dat geeft denk ik wel aan hoe beperkt de markt voor deze categorie auto’s is. En ook al is de spreekwoordelijke betrouwbaarheid zeker van toepassing op dit exemplaar, als daily driver zul je best wel geduld en doorzettingsvermogen moeten hebben om ogenschijnlijk simpele slijtdelen te kunnen of willen vervangen.

        Login om te reageren
        • skinny058 zegt

          12 januari 2020 om 15:12

          @RRRobert: Over smaak valt niet te twisten maar ben zelf meer liefhebber van design waar over nagedacht is. Meer sexy lijnen, hoeft helemaal niet overdreven poespas te zijn. Gewoon strak en stijlvol. De volvo’s en japanners uit de 80’s zijn idd rechttoe rechtaan, wat een kind van 3 ook kan tekenen. Ik noem dat geen ontwerp maar gewoon saai en éénheidsworst. Niet onderscheidend, niet herkenbaar…gaap.

          Login om te reageren
          • tmenges zegt

            12 januari 2020 om 20:45

            @skinny058: Volvo’s uit de jaren 80 niet onderscheidend en niet herkenbaar?

            Login om te reageren
            • skinny058 zegt

              13 januari 2020 om 09:00

              @tmenges: Ok, die waren inderdaad wel herkenbaar. Zweeds design? Nog hoekiger en wel redelijk mooi.

              Login om te reageren
      • motorhead zegt

        12 januari 2020 om 15:17

        @skinny058: 80…. heb je anno 2020 weleens gekeken?

        Login om te reageren
        • skinny058 zegt

          12 januari 2020 om 15:31

          @motorhead: We hebben het toch over 80’s design hier…?

          Login om te reageren
      • brammetjedeb zegt

        12 januari 2020 om 19:47

        @skinny058: meoh. Dashboard is best gaaf toch? Doet Mercedes nu ook, zo’n breed geval.

        Login om te reageren
        • skinny058 zegt

          12 januari 2020 om 20:26

          @brammetjedeb: Ik vind hem zeker gaaf maar japans design uit de 80’s vind ik nikszeggend.

          Login om te reageren
          • rhellema zegt

            13 januari 2020 om 11:05

            @skinny058: het is in ieder geval meerzeggend dan het Japanse design van nu. Of ga je echt beweren dat de Toyota’s en Lexussen van nu zo enorm gaaf zijn vormgegeven?

            Login om te reageren
    • rhellema zegt

      12 januari 2020 om 17:06

      @johnhert: helemaal eens met je. Al die emotieloze hokken die er nu uitgebraakt worden mogen nog niet eens in de schaduw van deze auto staan.

      Login om te reageren
  2. baklava zegt

    12 januari 2020 om 14:22

    Ziet er puntgaaf uit. Leuke auto voor er bij!

    Login om te reageren
    • christian85 zegt

      12 januari 2020 om 14:29

      @baklava: puntgaaf is wat overdreven (zie bediening links naast het stuur). Desalniettemin de tijd goed doorstaan en heerlijk om te zien

      Login om te reageren
  3. mpgc zegt

    12 januari 2020 om 14:25

    Leuk artikeltje weer zo op de zondag ochtend. Keep up the good work! Heb deze altijd een beetje saai gevonden. Ik vond zelf het hoekige model hiervoor fraaier. Daar is ook door Hans van der Beek met ondersteuning van de importeur nog mee geraced (rotatiemotor!)

    Login om te reageren
  4. vaakbenjetebang zegt

    12 januari 2020 om 14:43

    Grappig, deze komt al een tijdje bij mijn ‘marktplaats-suggesties’ bovendrijven. En dat terwijl ik niets zoek dat ook maar een beetje op een 929 V6 lijkt…

    Login om te reageren
  5. FieRo zegt

    12 januari 2020 om 14:48

    Mijn ouders hadden destijds een 929 station uit 1981, een hele ruime bak en hij deed het altijd. Heel wat reizen mee gemaakt, zat ruimte voor 4 personen en een complete kampeeruitrusting..

    Login om te reageren
  6. mikeyman zegt

    12 januari 2020 om 15:31

    Heel gaaf! Ben sowieso fan van ondergewaardeerde grote sedans. En deze past prima in dat straatje. Enige smet is die plek op het dash, maar verder ziet ie er nog erg goed uit zeg!

    Login om te reageren
  7. rikv99 zegt

    12 januari 2020 om 16:01

    ???

    Login om te reageren
  8. appeltaartislekker zegt

    12 januari 2020 om 16:06

    Toekomstige klassieker?

    Login om te reageren
  9. lacker zegt

    12 januari 2020 om 17:04

    Neem dan een Xedos. Die waren lekker.

    Login om te reageren
    • rhellema zegt

      12 januari 2020 om 17:07

      @lacker: maar ook lelijk…die Xedos 9 zag er echt niet uit. Totaal uit verhouding.

      Login om te reageren
  10. j4cks0n zegt

    12 januari 2020 om 19:50

    Een keer een road trip gemaakt, met 6 man in een 929. Inclusief aanhouding wegens scheur in voorruit en geen APK. Het was een memorabele dag. Roy man, if you are out there, I miss you.

    Login om te reageren
  11. frank2b zegt

    12 januari 2020 om 19:50

    Heerlijk artikeltje dit. Ben meteen de advertentie gaan bekijken!

    Login om te reageren
  12. kniesoor zegt

    12 januari 2020 om 22:21

    Leuke auto, hoop dat-ie een zorgzame nieuwe baas/bazin gaat vinden. Onthaasten in stijl.

    Login om te reageren
  13. Yzord zegt

    13 januari 2020 om 07:54

    Is gewoon lelijk.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North