• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Maak je Prius nog milieuvriendelijker: add-on zonnepaneel

Auteur: autoblogger, gepost 19 mei 2008 om 19:34 – 41 Reacties

Toyota Prius zonnepaneel

Pak aan, een ultra-hip dak voor je Prius. Glazen dakjes zijn namelijk sooo Peugeot 308. Wat je echt wilt is een dak dat zonne-energie omzet in elektriciteit. Gelukkig is er de SEV Solar Roof Module, welke ervoor zorgt dat je 215 watt extra energie ter beschikking hebt. Oftewel, 32 km gratis eco-style rondrijden. Bijkomend voordeel is dat je BMW-rijders voor bent!

Het kost slechts een paar uur om dit systeem werkend te krijgen (DIY). De prijs is onbekend maar het zou 2 a 3 jaar duren om break-even te draaien. Handig voor je leasetermijn, alleen jammer dat er tegen die tijd weer een nieuw kabinet is met nieuwe inzichten…

Met dank aan HJ voor de tip!

Ook interessant!

  • Toyota Prius krijgt waterstofmotor
    'Toyota Prius krijgt waterstofmotor in 2025'
  • Video - netjes vragen kan altijd
  • katalysatordief
    Katalysatordief komt om bij uitoefenen beroep
  • katalysator gejat
    Is jouw katalysator vorig jaar ook gejat?

Nieuwste artikelen

  • Deze F430 op Marktplaats is extreem duur (met een reden)
  • Video: 10x top of flop van de elektrische Porsche Macan
  • Koop de BMW M4 CSL die crashte in Uden
  • Kijk, de échte Smart komt terug
FacebookTweetPinLinkedIn

Hybride, prius, Toyota, zonne-energie

Vorig bericht: « Rijtest en Video: Brabus Rocket
Volgend bericht: Dit is een super Lada! »

Lees Interacties

Reacties

  1. Jorden zegt

    19 mei 2008 om 19:37

    al die groene poespas bij elkaar…
    kan toch wel voordelig uitpakken

    Login om te reageren
  2. lincoln zegt

    19 mei 2008 om 19:39

    eerlijk is eerlijk .. nuttiger kan je een dak niet maken ..

    Login om te reageren
  3. JPM zegt

    19 mei 2008 om 19:42

    Tsjah waarom eigenlijk ook niet. Als je dan al milieubewust bent doe het dan goed. Ik vind het alleen jammer dat ze het nog zo weinig oplevert aan energie. Maar in de toekomst zal dat wel toenemen.

    Login om te reageren
  4. Jerudo zegt

    19 mei 2008 om 19:53

    Vind het er nog cool uit zien ook.
    Zal wel niet op elke dak estetisch zijn maar op deze foto werkt het wel.

    Login om te reageren
  5. Emmanuel zegt

    19 mei 2008 om 19:55

    Prachtig.. 215W is nog best veel hoor, ik denk dat je daar in stadsverkeer op een mooie zonnige dag de helft van je benzine mee kan uitsparen. Ofwel, in stadsverkeer rondrijden voor 2.5l/100km.

    Login om te reageren
  6. Esprit_de_Flandre zegt

    19 mei 2008 om 19:59

    Cool. Jammer genoeg alleen nuttig voor hybrides en elektrische karretjes.

    Login om te reageren
  7. CrazyHenkie zegt

    19 mei 2008 om 20:02

    Had de vorige Passat ook niet een optioneel verkrijgbaar schuifdak met zonnepanelen erin? Al was dat voor de auto koel te houden in de zon ed, maar toch

    Login om te reageren
  8. Marijn17 zegt

    19 mei 2008 om 20:03

    @ Esprit de Flandre: niet persee, als je nou de accu oplaad met dat zonnepaneel hoeft de alternator minder hard te werken.

    Login om te reageren
  9. Phils zegt

    19 mei 2008 om 20:11

    Wat is het meerverbruik door het extra gewicht van die panelen?

    Login om te reageren
  10. F1-freak zegt

    19 mei 2008 om 20:16

    Ze zijn in elk geval niet de eerste, ziehier de VW Space Up! Blue:

    Login om te reageren
  11. thom zegt

    19 mei 2008 om 20:17

    @ CrazyHenkie

    Kan kloppen de op de huidige en vorige audi (R)S6 is/was et ook een optie

    http://www.autorola.be/nl/consumer/picture.do;jsessionid=07E74CE7FA330272CA57AA2AB42D967F?rval=1873512365&t=full&pid=4129175

    @ Phils

    http://www.navexelektro.be/webwinkel/htdocs/Zonnepanelen.htm

    Sonja Bakkeren heeft denk meer nut :)

    Login om te reageren
  12. Mr. V8 zegt

    19 mei 2008 om 20:19

    Heeft iemand een teiltje?! *KOTS*

    Login om te reageren
  13. ZOEF zegt

    19 mei 2008 om 20:32

    Esprit, 215 watt is ongeveer 1/3 pk, of zoveel als een ijverige fietser continu produceert. Daar ga je echt niet de helft van je brandstof mee uitsparen, wel ongeveer de rolweerstand mee compenseren misschien. Ik gok op een brandstofbesparing van 0.1 liter per 100 km.

    Login om te reageren
  14. leon ol zegt

    19 mei 2008 om 20:32

    @ Emmanuel, waar baseer je dat op? 214W is maar 1/3 van een pk, tijdens het rijden stelt het dus weinig voor lijkt me.

    Een betere oplossing lijkt mij om een Li-ion accupakket met plug-in mogelijkheid in te bouwen, en thuis zonnepanelen op je dakkie te leggen.

    Login om te reageren
  15. leon ol zegt

    19 mei 2008 om 20:34

    (nog beter lijkt mij vliegwielhybride, maar daar willen de autofabrikanten niet aan omdat dat goedkoper is)

    Login om te reageren
  16. madru zegt

    19 mei 2008 om 20:36

    Begrijp mij niet verkeerd ik ben PRO…..Maar voor 32 km moeten we toch maar eens de maak van die panelen ook bekijken….De productie hiervan is echt niet proper voor het mileu hoor……Nu ja zoals ik al zei ik ben Pro en zal wel blij zijn dat we met zen allen met zo’n dingen kunnen rondrijden….tenslotte hoe meer wij er kopen hoe meer zij er zullen in investeren om ze beter en beter te maken…!!!

    Login om te reageren
  17. six trey zegt

    19 mei 2008 om 20:43

    een woord, lame
    Ik vind het hybride gedoe al saai en dit is helemaal slaapwekkend ik ben bang dat dit de toekomst van de auto industrie zou worden, ik zou echt nooit in een elektrisch karretje willen rijden

    Login om te reageren
  18. six trey zegt

    19 mei 2008 om 20:43

    een woord, lame
    Ik vind het hybride gedoe al saai en dit is helemaal slaapwekkend ik ben bang dat dit de toekomst van de auto industrie zou worden, ik zou echt nooit in een elektrisch karretje willen rijden

    Login om te reageren
  19. Citrofiel zegt

    19 mei 2008 om 20:44

    Twee tot drie jaar voor BE qua geld, maar hoe lang zou het duren voordat je break-even draait wat betreft vervuiling, na het produceren van dit dakje? Legden ze dat ook maar eens zo gemakkelijk uit…

    Login om te reageren
  20. Bas zegt

    19 mei 2008 om 20:49

    Als je je bedenkt dat je met een Prius leasen 1200 euri in de pocket houdt om aan iets anders uit te geven dan de bodemloze Wouter put wordt het toch wel interessant heh…zo een dakje is echter volgens mij alleen interessant voor de mensen die de Prius NIET leasen…32 km extra geen geld uitgeven aan te veel belaste benzine is toch wel erg leuk…De vraag is alleen….MAG dit van onze overheid wel? Het is immers brandstof waar je geen accijns over betaald en da’s verboden.
    Of moeten we voor ieder uurtje zon dat wordt omgezet in brandstof een €tje afdragen aan Wouter?
    Of zijn de regeltjes nou ineens weer NIET belangrijk?

    Login om te reageren
  21. M Freak zegt

    19 mei 2008 om 21:17

    Over mijn anti-milieu lijk!

    Login om te reageren
  22. Mardec zegt

    19 mei 2008 om 21:24

    @ six trey

    Als jij beweert dat jij nooit in een telsa roadster zou willen rijden.. dan ben je een idiot :D

    Dat ding trekt harder op dan wat dan ook.

    Hybridetechnologie is lang niet zo slecht. Zeker dit zonnepanelen initiatief vind ik uber.

    Maar ik ga toch het ronkend geluid van motoren missen samen met de geur van benzine.

    Maarja, dit is de toekomst..

    & Nee ik ben geen fucking tree hugger, maar een realist die even nadenkt met de stand van zaken.

    Login om te reageren
  23. Nick zegt

    19 mei 2008 om 21:24

    @ZOEF: Dat zijn juist de kleine dingetjes die hem doen.
    Alhoewel ik sterk twijfel of dit het waard is.

    Login om te reageren
  24. six trey zegt

    19 mei 2008 om 21:36

    @Mardec
    Ik vind gewoon elektrische motoren geen motoren ze maken geen mooi lawaai ze missen gewoon gevoel (soul). Doe mij maar een “good old muscle car” een brok puure mechanica zonder elektronica die toch vroeg of laat kapot gaat.
    Dit versta ik onder een motor :P

    Login om te reageren
  25. RenesisHP zegt

    19 mei 2008 om 21:36

    215 watt extra? Ons geluidssysteem komt daar al zwaar bovenuit. Jammer dat je uit dat formaat zonnepaneel weinig energie haalt, anders zie ik er het nut best van in en eerlijk gezegd ziet het er best mooi uit. Alleen hoeveel extra gewicht brengt zoiets mee?

    Login om te reageren
  26. six trey zegt

    19 mei 2008 om 21:37

    ik wil nog een woord toevoegen aan mijn bovenstaande afbeelding namelijk:

    YI-HA

    Login om te reageren
  27. mattie zegt

    19 mei 2008 om 21:38

    De eerste zijn ze zeker niet. De solarchallenge is daar een goed voorbeeld van, maar ook commercieel zijn ze ook niet de eerste.
    Check this:
    http://www.amt.nl/web/Nieuws/Autotechniek/Tonen-Nieuws-Autotechniek/Zonnetrein-heeft-wind-in-de-rug.htm

    Het bedrijfje heet soios, http://www.soios.nl

    Login om te reageren
  28. mattie zegt

    19 mei 2008 om 21:39

    Er was eerder iets over Soios op autoblog.
    http://www.autoblog.nl/archive/2007/03/20/suv-op-zonne-energie

    Login om te reageren
  29. wimbers zegt

    19 mei 2008 om 21:46

    de airco hierop laten draaien zou al heel wat schelen, inderdaad, wat vw deed.

    Login om te reageren
  30. Niels zegt

    19 mei 2008 om 22:08

    Doe mij maar zo’n paneel met een LS600HL eronder en ik ben tevreden :)

    Login om te reageren
  31. Tim zegt

    19 mei 2008 om 22:12

    Nu maken ze wel werk van al dat eco zeg! :D. Jammer dat ze bruikbaar voedsel nu gebruiken in biobrandstof, net zoals kerosine, daarom heb je nu weer de nieuwsberichten over stijgende voedselprijzen, tot nu toe lijkt zonne-energie mij in ieder geval een héle goede optie

    Login om te reageren
  32. NickMazda zegt

    19 mei 2008 om 22:13

    De titel moet zijn: maak deze auto nog lelijker

    Login om te reageren
  33. RX-7 Owner zegt

    19 mei 2008 om 22:22

    als jullie weten hoeveel dat kost laat het me dan ff weten want ik heb een mijn auto een electro moter als turbo gebruikt alleen die is te snel leeg.

    alvast bedankt

    Login om te reageren
  34. Emmanuel zegt

    19 mei 2008 om 23:16

    @Leon Ol

    In stadsverkeer gebruik je ook maar ongeveer 1pk gemiddeld hoor. (=700W).

    Je verbruikt 5 liter/100km. Dit is, aan 20km/u gemiddeld (sneller doe je niet in stadsverkeer), 1 liter per uur. 1 liter benzine bevat ongeveer 32MJ aan energie, zijnde 8.9kWh. De Prius benzinemotor haalt in dit soort verkeer een rendement van hoogstens 10%. Dus: 890W aan elektrisch vermogen zou meer dan genoeg zijn om constant elektrisch te rijden.

    Of, op een andere manier berekend:

    Je kan in stadsverkeer ongeveer 10 minuten op de 120Wh aan batterijcapaciteit van de Prius rijden. (Hij heeft 1200Wh aan batterijcapaciteit, waarvan slechts 10% gebruikt wordt, om slijtageredenen). Dit komt overeen met een verbruik van 720W.

    Trouwens, zelfs aan 90 km/u gebruik je nog altijd maar een dikke 5 kW.

    Login om te reageren
  35. Bacchus zegt

    20 mei 2008 om 06:59

    Reken ook even al die uren die een gemiddelde autogebruiker in NL voor een stoplicht of in de file staat mee, dan laadt ie ook op! En als carbon in je motorkap er uit ziet, dan doet dit het ook. Als extra voordeel heeft het nog dat het je auto passief koel houdt, alle zonlicht dat omgezet wordt in electriciteit wordt geen warmte.

    Login om te reageren
  36. Foramen zegt

    20 mei 2008 om 09:13

    @six trey
    ooit in een elektrische auto gereden?
    ik heb pas een verhaal aangehoord van iemand die er precies zo over dacht als jij tot hij ging testrijden in;
    http://www.autoblog.nl/archive/2008/04/28/hollands-gereedschap-thorr
    totaal geen motorgeluid
    maar de kracht en koppel schijnt zo heftig te zijn dat je daar helemaal niet meer op let, want je hebt met een elektro natuurlijk wel altijd volledig koppel.

    Login om te reageren
  37. FabianVTR16V zegt

    20 mei 2008 om 10:06

    Leuke vinding, maar waarschijnlijk prijzig.
    Wel ideaal voor de ultieme “groene rijder”

    Op een gegeven moment wordt het gewoon een sport om zo zuinig mogelijk te rijden.
    Helemaal na de berichten die vanochtend werden verspreidt betreffende de verwachte benzine prijzen einde dit jaar (2 euro / liter)

    Ps. Audi en BMW leveren al een tijdje een electrisch schuif/kanteldaken met zonnecellen als optie ;)

    Login om te reageren
  38. hubert zegt

    20 mei 2008 om 13:59

    @Wimbers,

    Een beetje airco vraagt heel wat meer dan de 80 Watt die de panelen bij VAG opleveren.
    Ze werden gebruikt om het dak iets open te zetten en vervolgens de ventilatie zachtjes te laten draaien.
    een airco zal nooit draaien op zonnecellen.

    Login om te reageren
  39. Tombnolz zegt

    20 mei 2008 om 15:31

    Gewoon álle auto’s (met uitzondering van cabrio’s) standaard uitrusten met een zonnepanelendag! Subliem idee toch!

    Login om te reageren
  40. Jan Willem van Stuijvenberg zegt

    20 mei 2008 om 15:32

    We zijn in een ware gekte / milieu hype beland. Mensen zouden naast ’the inconvenient truth’ ook eens ’the convenient lie’ moeten bekijken. Google maar eens en bekijk deze korte documentaire. Nog even en we rijden allemaal in saaie electro auto’s met een zonnepaneel op het dak en vloermatten gemaakt van echt gras. Dit om de Co2 uitstoot per saldo negatief te maken… En, al zou het allemaal waar zijn, wat dan nog. Ik rijd liever een lekkere V8 met 28 graden dan een saaie electrocar met 25 graden!!

    Login om te reageren
  41. Thijs zegt

    21 mei 2008 om 13:06

    @ six trey,

    AMEN !!!!!!!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North