• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Maak kennis met de officiële opvolger van de Humvee

Auteur: sir_smokalot, gepost 26 augustus 2015 om 11:38 – 41 Reacties

Oshkosh JLTV


En nee, dit is dus niet de JLTV van Lockheed Martin, die visten achter het net.

Vorge week schreven we toevallig over de JLTV (Joint Light Tactical Vehicle) van Lockheed Martin, begeleid door het bericht dat het Amerikaanse ministerie van defensie binnenkort een keuze zou maken. De keuze is inmiddels binnen, en bij Lockheed spelen ze de sad trombone. Concurrent Oshkosh ging namelijk met de megaorder aan de haal, en dus schalt dit deuntje er door de speakers.

Oshkosh A-LTV

De L-ATV van Oshkosh is lichter dan de Humvee, waardoor deze makkelijker via de lucht vervoerd zou kunnen worden. Oshkosh verwacht zo’n 17.000 van de ‘zware’ jongens te leveren aan het Amerikaanse leger, in een contract van maar liefst 6,7 miljard USD, wat betekent dat er de komende jaren weer heel wat mensen een goede boterham aan deze L-ATV zullen verdienen.

Meer info over het pantservoertuig – coming to an Afghan market near you – op de website van Oshkosh. Update: Oshokosh heeft zich inmiddels uitgesproken over de motorisering. Geen viercilinders voor deze JLTV, maar een dikke vet 6,6 liter V8 Duramax diesel van GM.

Oshkosh JLTV

Met dank aan Bastiaan voor de tip.

Ook interessant!

  • Lexus GS opvolger
    Lexus GS opvolger komt uit verrassende hoek
  • Wouter maakt kennis met de gloednieuwe Kia EV6
    Wouter maakt kennis met de gloednieuwe Kia EV6
  • Opvolger Pagani Huayra is gelekt!
    Opvolger Pagani Huayra is gelekt!
  • Alpina heeft weer een officiële Nederlandse importeur

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

Asobakken, gepantserd, Hummer, leger

Vorig bericht: « Bijna niemand gebruikt nieuwe technologieën in auto’s
Volgend bericht: Mercedes lanceert V-Klasse met AMG Line. Ja, echt. »

Lees Interacties

Reacties

  1. norge zegt

    26 augustus 2015 om 11:43

    Zou dit ook op de “Pon” manier beslist zijn?

    Login om te reageren
  2. gertjan2012 zegt

    26 augustus 2015 om 11:57

    Oei… dat wordt krap in de PC Hoofdstraat

    Login om te reageren
  3. rossi46audi zegt

    26 augustus 2015 om 11:58

    2010 in afganistan hadden ze deze ook al. En vast al eerder. Klinkt wel mega vet

    Login om te reageren
    • turbobrick zegt

      26 augustus 2015 om 15:34

      @rossi46audi: Helemaal juist …. Niks nieuws onder de zon, zie mijn post onderaan.

      Login om te reageren
  4. clarkson zegt

    26 augustus 2015 om 11:59

    Wat een gladde lijnen heeft de voorkant. Doen ze nu ook al in de army aan design? Straks ruilen ze de geschoren koppies ook nog in voor lang blond met krul.

    Login om te reageren
    • norge zegt

      26 augustus 2015 om 12:13

      @clarkson: en hipster baard…

      Login om te reageren
      • clarkson zegt

        26 augustus 2015 om 15:59

        @norge: Fashion Force 1! Ready for action hihi

        Login om te reageren
    • bmw7 zegt

      26 augustus 2015 om 13:36

      @clarkson: bulletproof

      Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    26 augustus 2015 om 12:09

    Knap ding. Ik vind het wel wat!

    Login om te reageren
  6. lekbak zegt

    26 augustus 2015 om 12:14

    En het contrast met de oude vertrouwde jeep wordt weer groter. Ze zullen het wel nodig hebben denk ik dan maar.

    Ik ben wel benieuwd naar de specs. Er zullen vast wel wat leuke technische features in zitten.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      26 augustus 2015 om 12:35

      @lekbak: Jij zou het liefst zien dat ze nog steeds in een Willys rond tuffen en de bermbommen vrij spel hebben? In oorlogssituaties geldt niet dat vroegah alles beter was. Laat dat even duidelijk zijn.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        26 augustus 2015 om 12:58

        @berlinetta: welnee dat zeg ik helemaal niet. Het is alleen heel erg veranderd sinds die tijd.
        Voor de rest ben ik niet de persoon om iets over het nut te zeggen. Mijn enige ervaring met oorlog is pang roepen (wat dan wel weer super realistisch is) terwijl ik mijn houten geweer met pvc buis op mijn speelkameraadje richt.

        Login om te reageren
  7. stationcar zegt

    26 augustus 2015 om 12:15

    Hierbij vergeleken oogt dat Lockheed Martin ding ook wel wat fragiel, maar dat is vast de schijn die mij bedriegt.

    Login om te reageren
  8. Rick-dos zegt

    26 augustus 2015 om 12:27

    Vroeger kon je je nog met een Willy richting het slagveld begeven waarbij je het maar met een reserveband en schop mee moest doen. Toen kwam de Humvee met wat meer bescherming dan alleen je helm en ook nog veel groter dan de Willy, maar desondanks te herkennen als een terreinwagen. En nu moet je blijkbaar met een vrachtwagen op pad die helemaal bepantserd is.

    Ik laat het aan eenieder om daar z’n conclusies aan te verbinden of niet, maar feit dat we tegenwoordig niet meer zoiets als een Willy hebben is een feit.

    Mijn eigen conclusie? Van hamburgers word je dik…

    Login om te reageren
    • mcshine zegt

      26 augustus 2015 om 12:32

      @Rick-dos: lekker van achter je toetsenbord… Bij de missies waar deze ingezet worden ben je blij met deze extra veiligheid…

      Login om te reageren
      • Rick-dos zegt

        26 augustus 2015 om 12:39

        @mcshine: Why so serious, man….

        Login om te reageren
    • pomoek zegt

      26 augustus 2015 om 13:26

      @Rick-dos: Legers bewapenen zich altijd op basis van de laatste oorlog die ze hebben gevochten, in dit geval dus Afghanistan en Irak, veel ied’s en bermbommen. Daar waren de Humvee’s niet tegen bestand, vandaar dit bepantserde ding. Goede kans dat deze in een volgend conflict als te log en te zwaar wordt ervaren en dat er weer om iets anders wordt gevraagd door the Army..

      Login om te reageren
      • turbobrick zegt

        26 augustus 2015 om 15:34

        @pomoek: Dit ding kan qua bermbommen ook weinig hebben in de praktijk. Zie mijn post onderaan.

        Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      26 augustus 2015 om 13:59

      @Rick-dos: de humvee staat meer gelijk aan de daf YA 326 en Dodges uit dezelfde tijd. De Willy’s werd opgevolgd door de jeep CJ. Zoals we hier dus de NeKaF en later de LaRo’s en MB Gelände hadden.

      Login om te reageren
      • rossi46audi zegt

        26 augustus 2015 om 16:31

        @e1000bmw523i: MB G hebben, niet hadden

        Login om te reageren
        • e1000bmw zegt

          26 augustus 2015 om 16:46

          @rossi46audi: MB G hadden. VW Amarok hebben…

          Login om te reageren
        • e1000bmw zegt

          26 augustus 2015 om 16:50

          @rossi46audi: ok, jij hebt gelijk. Ze zijn nog niet allemaal uitgefaseerd.

          Login om te reageren
          • rossi46audi zegt

            26 augustus 2015 om 21:21

            @e1000bmw523i: wou al zeggen dan weet ik niet waar ik vandaag in reed door het terrein. Al word het hoog tijd dat ze allemaal vervangen worden. Het is niet meer van deze tijd en word moeilijk om ze te laten blijven rijden

            Login om te reageren
  9. jaapiyo zegt

    26 augustus 2015 om 12:30

    Pantervoertuig?

    Login om te reageren
  10. pomoek zegt

    26 augustus 2015 om 12:36

    Ziet er inderdaad wel bruut uit. Inmiddels is duidelijk dat deze gaat de Humvee niet volledig vervangen. Daar zijn er bijna 300.000 van, en van deze worden er dus veel minder gemaakt. Is ook veel minder General purpose dan de Humvee, getuige alleen al het leeg gewicht van 6,4 ton. De zoektocht naar de vervanger van de Humvee is nog niet ten einde….

    Login om te reageren
    • turbobrick zegt

      26 augustus 2015 om 15:32

      @pomoek: Bruut idd maar valt enorm tegen. zie oa mijn post onderaan.

      Login om te reageren
  11. yuriniels zegt

    26 augustus 2015 om 12:43

    In het artikel over de JLTV van Lockheed Martin wordt nog gesproken van 55.000 voertuigen voor 30 miljard USD. Hier lees ik vervolgens 17.000 voertuigen voor 6.7 miljard USD.

    Mag Lockheed dan alsnog de overige voertuigen leveren of volgen er nog meerdere orders?

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      26 augustus 2015 om 13:08

      Wellicht was de schatting van Lockheed iets te rooskleurig, of hebben ze een voorschot genomen op evt latre bestellingen. Ik weet het niet (zeker).

      Login om te reageren
    • paulaner zegt

      26 augustus 2015 om 13:18

      @yuriniels: Ja dat viel mij ook op. Wellicht als hij het goed doet, op termijn nog eens 17.000

      On: Bruut ding. Staan wij dan naast met onze VW.

      Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      29 augustus 2015 om 14:34

      @yuriniels @paulaner: initiële order is idd 17.000 stuks, wat kan uitgroeien tot 55.000. Lockheed had daar al een voorschotje op genomen.

      Login om te reageren
  12. arthur zegt

    26 augustus 2015 om 13:35

    http://www.adsadvance.co.uk/foxhound-arrives-in-afghanistan.html

    Dit lijkt mij stukken beter geschikt.. Met die platte bodems maak je weinig kans tegen zo’n bermbom. De foxhound is een verrassend slim ontwerp dat mijlen voorop loopt op die zware Amerikaanse bolides.

    Login om te reageren
    • quincy zegt

      26 augustus 2015 om 14:06

      @arthur: Dat was ook de reden dat ik eigenlijk de Lockheed Martin als winnaar had verwacht. Die heeft een bodem ongeveer gelijk aan die Foxhound. Maar er zullen we andere dingen ook meespelen.

      Grappige side note: als je zoekt op Oshkosh op Google, is het contrast tussen de eerste link (gelijknamig bedrijf voor kinderkleding) en de tweede link (het bedrijf van deze JLTV) erg groot.

      Login om te reageren
  13. dingesvondingen zegt

    26 augustus 2015 om 13:38

    “Oshkosh verwacht zo’n 17.000 van de zware jongens te leveren aan het Amerikaanse leger, in een contract van 6,7 miljard USD, wat betekent dat er de komende jaren weer heel wat mensen een goede boterham aan de JLTV zullen verdienen.”

    Volgens mij gaan er dan bij Oshkosh heel wat mensen een goede boterham verdienen…

    Login om te reageren
  14. turbobrick zegt

    26 augustus 2015 om 15:31

    Apart verhaal dit …
    Dit voertuig bestaat al JAREN en er zijn al duizenden gelevert in de loop der tijd.
    Rijden als sinds 2009 in Afghanistan rond.

    Doe maar eens google search op ‘matv afghanistan’
    Dan zie je foto’s die al jaren oud zijn.

    Overigens een doodskist mbt bermbommen en dergelijke. Zeker niet populair bij de militairen.

    Login om te reageren
    • rossi46audi zegt

      26 augustus 2015 om 16:30

      @turbobrick: klopt. Ik heb ze mee gemaakt. En helaas heb ik meerdere voertuigen van dit type gezien op TK waarbij er meerdere amerikanen zijn omgekomen door een IED.

      Login om te reageren
      • turbobrick zegt

        26 augustus 2015 om 16:50

        @rossi46audi: Had een reply naar jou moeten zijn, foutje gemaakt. Sorry.

        Login om te reageren
  15. turbobrick zegt

    26 augustus 2015 om 16:49

    Heb ze ook mee gemaakt en vandaar dat ik kan melden dat ze niet zo veilig zijn als men denkt.
    Vergeleken met de Bushmaster een doodskist doordat hij zelfs met relatief kleine IED’s al de nodige moeite had. De bodem was niet uit 1 stuk gegoten maar allemaal plaatwerk dat erop gebouwd had, dus gewoon druk in de cabine en de vloer die met mach 10 omhoog schoot.
    Het schutters ’torentje’ (cupola) vloog er ook vaak uit waardoor de schutter elders belande en er meestal niet van op knapte.

    Login om te reageren
    • rossi46audi zegt

      26 augustus 2015 om 18:36

      @turbobrick: jammer maar waar. Doe mij de buma maar. Bij Panzergenie hadden we die gelukkig ipv een ypr

      Login om te reageren
      • stijn14 zegt

        27 augustus 2015 om 08:22

        @rossi46audi: YPR had wel als voordeel dat je die kon volstampen tot ver boven de top, het enige was de .50, maar verder met die kisten boven kon je toch echt wel meer kwijt in de glasbak dan in de bushmaster.

        Login om te reageren
        • rossi46audi zegt

          27 augustus 2015 om 11:44

          @stijn14: volstampen is 1 groot nadeel, bij de genie gaat er zoveel mee dat ze juist daarom afknakken.

          Login om te reageren
  16. mercedesfan zegt

    26 augustus 2015 om 22:25

    Zo een lelijk gedrocht, nu zal men de Amerikanen nog liever zien komen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North