Maak kennis met de officiële opvolger van de Humvee

Auteur: , 41 Reacties

En nee, dit is dus niet de JLTV van Lockheed Martin, die visten achter het net.

Oshkosh JLTV

Vorge week schreven we toevallig over de JLTV (Joint Light Tactical Vehicle) van Lockheed Martin, begeleid door het bericht dat het Amerikaanse ministerie van defensie binnenkort een keuze zou maken. De keuze is inmiddels binnen, en bij Lockheed spelen ze de sad trombone. Concurrent Oshkosh ging namelijk met de megaorder aan de haal, en dus schalt dit deuntje er door de speakers.

Oshkosh A-LTV

De L-ATV van Oshkosh is lichter dan de Humvee, waardoor deze makkelijker via de lucht vervoerd zou kunnen worden. Oshkosh verwacht zo’n 17.000 van de ‘zware’ jongens te leveren aan het Amerikaanse leger, in een contract van maar liefst 6,7 miljard USD, wat betekent dat er de komende jaren weer heel wat mensen een goede boterham aan deze L-ATV zullen verdienen.

Meer info over het pantservoertuig – coming to an Afghan market near you – op de website van Oshkosh. Update: Oshokosh heeft zich inmiddels uitgesproken over de motorisering. Geen viercilinders voor deze JLTV, maar een dikke vet 6,6 liter V8 Duramax diesel van GM.

Oshkosh JLTV

Met dank aan Bastiaan voor de tip.



41 reacties

Zou dit ook op de “Pon” manier beslist zijn?
Oei… dat wordt krap in de PC Hoofdstraat
2010 in afganistan hadden ze deze ook al. En vast al eerder. Klinkt wel mega vet
@rossi46audi: Helemaal juist …. Niks nieuws onder de zon, zie mijn post onderaan.
Wat een gladde lijnen heeft de voorkant. Doen ze nu ook al in de army aan design? Straks ruilen ze de geschoren koppies ook nog in voor lang blond met krul.
@clarkson: en hipster baard…
@norge: Fashion Force 1! Ready for action hihi
@clarkson: bulletproof
Knap ding. Ik vind het wel wat!
En het contrast met de oude vertrouwde jeep wordt weer groter. Ze zullen het wel nodig hebben denk ik dan maar.

Ik ben wel benieuwd naar de specs. Er zullen vast wel wat leuke technische features in zitten.
@lekbak: Jij zou het liefst zien dat ze nog steeds in een Willys rond tuffen en de bermbommen vrij spel hebben? In oorlogssituaties geldt niet dat vroegah alles beter was. Laat dat even duidelijk zijn.
@berlinetta: welnee dat zeg ik helemaal niet. Het is alleen heel erg veranderd sinds die tijd.
Voor de rest ben ik niet de persoon om iets over het nut te zeggen. Mijn enige ervaring met oorlog is pang roepen (wat dan wel weer super realistisch is) terwijl ik mijn houten geweer met pvc buis op mijn speelkameraadje richt.
Hierbij vergeleken oogt dat Lockheed Martin ding ook wel wat fragiel, maar dat is vast de schijn die mij bedriegt.
Vroeger kon je je nog met een Willy richting het slagveld begeven waarbij je het maar met een reserveband en schop mee moest doen. Toen kwam de Humvee met wat meer bescherming dan alleen je helm en ook nog veel groter dan de Willy, maar desondanks te herkennen als een terreinwagen. En nu moet je blijkbaar met een vrachtwagen op pad die helemaal bepantserd is.

Ik laat het aan eenieder om daar z’n conclusies aan te verbinden of niet, maar feit dat we tegenwoordig niet meer zoiets als een Willy hebben is een feit.

Mijn eigen conclusie? Van hamburgers word je dik…
@Rick-dos: lekker van achter je toetsenbord… Bij de missies waar deze ingezet worden ben je blij met deze extra veiligheid…
@mcshine: Why so serious, man….
@Rick-dos: Legers bewapenen zich altijd op basis van de laatste oorlog die ze hebben gevochten, in dit geval dus Afghanistan en Irak, veel ied’s en bermbommen. Daar waren de Humvee’s niet tegen bestand, vandaar dit bepantserde ding. Goede kans dat deze in een volgend conflict als te log en te zwaar wordt ervaren en dat er weer om iets anders wordt gevraagd door the Army..
@pomoek: Dit ding kan qua bermbommen ook weinig hebben in de praktijk. Zie mijn post onderaan.
@Rick-dos: de humvee staat meer gelijk aan de daf YA 326 en Dodges uit dezelfde tijd. De Willy’s werd opgevolgd door de jeep CJ. Zoals we hier dus de NeKaF en later de LaRo’s en MB Gelände hadden.
@e1000bmw523i: MB G hebben, niet hadden
@rossi46audi: MB G hadden. VW Amarok hebben…
@rossi46audi: ok, jij hebt gelijk. Ze zijn nog niet allemaal uitgefaseerd.
@e1000bmw523i: wou al zeggen dan weet ik niet waar ik vandaag in reed door het terrein. Al word het hoog tijd dat ze allemaal vervangen worden. Het is niet meer van deze tijd en word moeilijk om ze te laten blijven rijden
Ziet er inderdaad wel bruut uit. Inmiddels is duidelijk dat deze gaat de Humvee niet volledig vervangen. Daar zijn er bijna 300.000 van, en van deze worden er dus veel minder gemaakt. Is ook veel minder General purpose dan de Humvee, getuige alleen al het leeg gewicht van 6,4 ton. De zoektocht naar de vervanger van de Humvee is nog niet ten einde….
@pomoek: Bruut idd maar valt enorm tegen. zie oa mijn post onderaan.
In het artikel over de JLTV van Lockheed Martin wordt nog gesproken van 55.000 voertuigen voor 30 miljard USD. Hier lees ik vervolgens 17.000 voertuigen voor 6.7 miljard USD.

Mag Lockheed dan alsnog de overige voertuigen leveren of volgen er nog meerdere orders?
Wellicht was de schatting van Lockheed iets te rooskleurig, of hebben ze een voorschot genomen op evt latre bestellingen. Ik weet het niet (zeker).
@yuriniels: Ja dat viel mij ook op. Wellicht als hij het goed doet, op termijn nog eens 17.000

On: Bruut ding. Staan wij dan naast met onze VW.
@yuriniels @paulaner: initiële order is idd 17.000 stuks, wat kan uitgroeien tot 55.000. Lockheed had daar al een voorschotje op genomen.
http://www.adsadvance.co.uk/foxhound-arrives-in-afghanistan.html

Dit lijkt mij stukken beter geschikt.. Met die platte bodems maak je weinig kans tegen zo’n bermbom. De foxhound is een verrassend slim ontwerp dat mijlen voorop loopt op die zware Amerikaanse bolides.
@arthur: Dat was ook de reden dat ik eigenlijk de Lockheed Martin als winnaar had verwacht. Die heeft een bodem ongeveer gelijk aan die Foxhound. Maar er zullen we andere dingen ook meespelen.

Grappige side note: als je zoekt op Oshkosh op Google, is het contrast tussen de eerste link (gelijknamig bedrijf voor kinderkleding) en de tweede link (het bedrijf van deze JLTV) erg groot.
“Oshkosh verwacht zo’n 17.000 van de zware jongens te leveren aan het Amerikaanse leger, in een contract van 6,7 miljard USD, wat betekent dat er de komende jaren weer heel wat mensen een goede boterham aan de JLTV zullen verdienen.”

Volgens mij gaan er dan bij Oshkosh heel wat mensen een goede boterham verdienen…
Apart verhaal dit …
Dit voertuig bestaat al JAREN en er zijn al duizenden gelevert in de loop der tijd.
Rijden als sinds 2009 in Afghanistan rond.

Doe maar eens google search op ‘matv afghanistan’
Dan zie je foto’s die al jaren oud zijn.

Overigens een doodskist mbt bermbommen en dergelijke. Zeker niet populair bij de militairen.
@turbobrick: klopt. Ik heb ze mee gemaakt. En helaas heb ik meerdere voertuigen van dit type gezien op TK waarbij er meerdere amerikanen zijn omgekomen door een IED.
@rossi46audi: Had een reply naar jou moeten zijn, foutje gemaakt. Sorry.
Heb ze ook mee gemaakt en vandaar dat ik kan melden dat ze niet zo veilig zijn als men denkt.
Vergeleken met de Bushmaster een doodskist doordat hij zelfs met relatief kleine IED’s al de nodige moeite had. De bodem was niet uit 1 stuk gegoten maar allemaal plaatwerk dat erop gebouwd had, dus gewoon druk in de cabine en de vloer die met mach 10 omhoog schoot.
Het schutters ‘torentje’ (cupola) vloog er ook vaak uit waardoor de schutter elders belande en er meestal niet van op knapte.
@turbobrick: jammer maar waar. Doe mij de buma maar. Bij Panzergenie hadden we die gelukkig ipv een ypr
@rossi46audi: YPR had wel als voordeel dat je die kon volstampen tot ver boven de top, het enige was de .50, maar verder met die kisten boven kon je toch echt wel meer kwijt in de glasbak dan in de bushmaster.
@stijn14: volstampen is 1 groot nadeel, bij de genie gaat er zoveel mee dat ze juist daarom afknakken.
Zo een lelijk gedrocht, nu zal men de Amerikanen nog liever zien komen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).