
En daar hebben we het woord ‘snelheidsdeken‘ weer. Men gebruikt het dus ook als er helemaal geen sneeuw ligt. Wat wil het geval? Volgende week zal Rijkswaterstaat de snelheid op verschillende snelwegen kunstmatig naar beneden brengen in een poging de filedruk te verminderen.
Het gaat om de snelwegen A16 & A58, daar waar men nog wel eens last heeft van een druk ochtend- of avondspitsje. 24 Januari zal daar op diverse plekken de V-max worden teruggeschroefd naar een ergerlijke 90 km/u. Nog steeds te hard? Prima, doen we er nog 20 km/u vanaf en daarom zal er op sommige plaatsen zelfs niet harder dan een slaapverwekkend 70 km/u worden mogen worden gereden. Alles in een poging om de ochtendspits wat vlotter te laten verlopen.
Op de A16 wordt maandagochtend bij knooppunt Zonzeel en Dordrecht de maximumsnelheid naar 90 gebracht. De A58 -richting Eindhoven- wordt geremd bij Tilburg, Oirschot en Moergestel, zo meldt NU.nl. De proef duurt twee maanden en is echt alleen bedoeld om de doorstroming van het verkeer te reguleren, en heus niet om deze plekken vol te stouwen met mobiele flitsapparatuur, toch?





Nou je kan zeggen wat je wilt, het gaat niet werken, het gaat wel werken. Maar het is wel degelijk interessant om te testen!
Dan kan namelijk eindelijk voor ééns en voor altijd duidelijk worden dat een lagere snelheid WEL de oplossing is om opstoppingen te voorkomen.
Ja, zo kan ik het ook. De snelheid gewoon dusdanig verlagen dat het nauwelijks harder gaat dan als je daadwerkelijk in een file staat. Dan wordt het file-zijn gewoon ontkent: “Nee hoor, is geen file. Enkel een heleboel langzaam rijdende auto’s”
@EFB: Dit is de definitie van file in zijn mildste vorm: verkeer dat over ten minste 2 kilometer nergens sneller rijdt dan 50 km/h, maar doorgaans wel sneller dan 25 km/h.
Als ze met het ‘snelheidsdeken’ kunnen bereiken dat het verkeer tussen de 50 en 70 kan blijven rijden is het efficienter.
Je valt nu al bijna in slaap op de snelweg, laat staan als je maar 70 mag rijden. Daar komen ongelukken van!
En dan zeggen ze maar weer: De politie is uw beste vriend…. NOT
@bmwalpina: De uitdrukking is misschien wat sterk, maar als het erop aankomt, toch blij dat de politie in de buurt kan zijn als je ze nodig hebt. ’t Zijn mensen die proberen te zorgen voor een goede organisatie van de staat en naleving van de wetten. Maar je kan er idd eens goed op vloeken ook. :D
@bmwalpina: De uitdrukking is misschien wat sterk, maar als het erop aankomt, toch blij dat de politie in de buurt kan zijn als je ze nodig hebt. ’t Zijn mensen die proberen te zorgen voor een goede organisatie van de staat en naleving van de wetten. Maar je kan er idd eens goed op vloeken ook. :D
Mits iedereen zich er aan houdt zou dit wel degelijk kunnen werken. Paar weken geleden was het heel mistig tijdens de ochtendspits waardoor iedereen keurig 50 (en op gelijke afstand van elkaar) reed en er dus geen file stond op de A20.
Wacht even. Je hebt traagrijdend verkeer, en om dat dan tegen te gaan wordt de maximum snelheid verlaagd.
Vreemd, je zou denken dat een verhoging van de snelheid net voor meer doorstroming zou zorgen. Bv. wanneer je een vloeistof door een slang pompt, als je wil dat het sneller aan de andere kant van de slang uitkomt dan ga je toch de pompdruk verhogen, en niet verlagen?
Of denk ik nu te simpel?
@kingkay: Je denkt te simpel. Het verkeer aan de voorkant gaat niet sneller rijden als er een lange file achter ontstaat.
Je moet het zo zien: door de lagere snelheid op de snelweg wordt de verkeersdrukte verdeeld en worden fantoomfile’s vermeden, die ontstaan door hoge snelheidsverschillen en remmende auto’s. Da’s de theorie. Nu kijken of het werkt!
Bottomline: niemand komt sneller aan op z’n werk, iederen moet nog steeds wachten voordat degene vóór hem van de weg is. En dat kan door allemaal constant 70 te rijden. Het kan ook door allemaal 130 te rijden en dan een tijdje 0.
@Jochempie: ja ok, als je het zo bekijkt. Het valt te proberen.
Maar toch, wat ik nooit echt begrepen heb aan files, de files ten gevolge van een ongeval en die ten gevolge van te slechte doorstroming aan de afritten buiten beschouwing gelaten, is hoe die nu eigenlijk ontstaan. Dat kan toch haast niet anders dan veroorzaakt worden door hooguit enkele individuen die te traag rijden of door zich met een slakkegang voor de rest van het verkeer te gooien en daardoor de boel achter hen op te houden.
Zoals je bv. bij opritten naar de snelweg vaak ziet. Dan rijden ze de oprit op met een slakkegangetje om dan na 500m eindelijk aan 70km/u te zitten enkel en alleen om dan vast te stellen dat ze aan het einde van de oprit zitten en zich dan met een levensgevaarlijk verschil in snelheid tussen de rest van het verkeer moeten wringen. Hetzelfde met doorstroming aan verkeerslichten. Ipv. dat ze hun gaspedaal wat dieper induwen om zo sneller van hun plek te komen en er aldus voor te zorgen dat er per verkeerslichtcyclus (Scrabble!) méér auto’s kunnen vertrekken accelereren ze even snel als de gemiddelde elektrische rolstoel. Ergerlijk soms (meestal), dan blijft het bv. ergens toch zeker een minuut groen licht of zo, en dan blijkt het verkeer uiteindelijk maar 5 wagens opgeschoven te zijn omdat iedereen zo traag uit z’n startblokken ‘schiet’. Get on with it verdomme toch.
@kingkay: files ontstaan doordat er maar één iemand een beetje remt, de tweede daardoor harder moet remmer, de derde nog harder etc.
Aan het einde van het liedje staat dus iedereen stil….
@kingkay: Een lagere snelheid kan wel degelijk een oplossing zijn, want je hebt ook bvb minder afstand tussen de auto’s nodig, waardoor er meer auto’s op hetzelfde stuk asfalt kunnen. Ben er ook geen liefhebber van, maar de theorie klopt alvast. Natuurlijk, iedereen zal er zich wel moeten aan houden. Dat wordt het grootste probleem waarschijnlijk…
Op de A2 na St Joost naar Maastricht nu ook filestrook.
Eerst weken een limiet omdat men de strook moest testen. Nu de strook opengaat is er een limiet van 100 km/h. Om 11 s’ochtends is er geen file maar toch een spitstrook en 100 kmh ipv zonder spitsstrook 120 kmh.
Lijkt me toch ook een soort “snelheidsdeken” maar dan zonder duidelijk aanwijsbare reden. Verrekte irritant.
Ook wegbeheerders die maand na maand hun borden 90 laten staan zonder aanwijsbare vorderingen in de werkzaamheden zijn een snelheidsdeken. Dus we hebben het fenomeen al lang, maar nu heeft het dus een naam en wordt het onder de vlag van filebestrijding gebracht.
Ik vind het eerder laksheid van de wegbeheerders en een onvermogen de autobestuurder de zin er van in te kunnen laten zien.
ben wel benieuwd wat de test ons allen brengt!
@giuliettalover: Laksheid? Zeg maar gewoon luiheid…
dus door langzamer te rijden gaan de file’s sneller weg
umm ja helemaal *zucht*
@the-budel-guy: Files worden veroorzaakt door hoge snelheidsverschillen. Als de ene rijstrook slechts 70 rijdt en de ander 120, zal er altijd wel iemand zijn die het achteropkomend verkeer onderschat en zijn auto er tussen probeert te krijgen. Het gevolg hiervan is dat de rest achter hun ook moet remmen, wat de doorstroming juist weer verslechterd.
Een andere situatie waarbij een constante lagere snelheid helpt is wanneer er geritst moet worden. Wanneer mensen met hoge snelheid proberen te ritsen, zullen er ongetwijfeld situaties ontstaan waarbij het te krap wordt.
@jzaero: Ritsen aan hoge snelheid werkt gewoonweg niet, tenzij een computer je auto overneemt. Wat nog wel zal gebeuren, maar we zijn zo ver nog niet.
Volgens mij gaat dit niet werken… Wil je optijd op je werk zijn dan moet je in het vervolg eerder van huis, waardoor er op dezelfde tijd ong net zoveel auto’s staan..
Wacht maar.. over 3 jaar, als we nog 45 km/u mogen rijden op de snelweg denken we met weemoed terug aan de tijd dat we nog lekker 70 reden met zn allen :?
@gerblonet: Nou dan mogen ze de “van Dale” ook herschrijven, dan haal het voorvoegsel “snel” er maar af.
Volgens mij ligt de oplossing in de nabije toekomst: variabele cruise control. Auto’s die automatisch aanpassen (geleidelijk) en zo het accordeon effect uit de file halen…
Zou t wel interessant vinden om hier een test mee te zien!
Ja dit gaat natuurlijk werken! Kijk maar naar het succes van de 80km/u snelwegen! Groot succes! Of toch niet…
Theoretisch kan er per tijdseenheid het meeste verkeer over een weg als iedereen ongeveer 80-90 rijdt. Maar ja dat is theorie. De theorie is ook dat iedereen 2 seconden afstand houdt. Schijnt in de spits ongeveer 0,8 seconden te zijn.
snelheid naar 130 en niets minder dan dat. Automobilisten moet zelf het inzicht krijgen om vaart te minderen waar het nodig is en doorrijden waar het veilig is
@mrbones: moet=moeten
@mrbones: Vrij naïef om te denken dat mensen dat inzicht hebben…
Volgens mij worden de files er juist erger van. Zou mij benieuwen.
Dit werkt perfect. Hoe hoger de snelheid, hoe lager de autocapaciteit van de weg. Bij hogere snelheden houden de meesten (terecht) meer afstand tussen de auto’s. Bovendien heb je bij een lagere snelheid minder snelheidsverschillen tussen auto’s, waardoor je veel minder snel accordeoneffecten krijgt. In België is het resultaat daarvan al tientallen jaren aangetoond door het blokrijden.
De filedruk zal er inderdaad van afnemen, want mensen mijden nu die weg op die dag. Neptest…
@BaRa: Heb 5 jaar in telecomsector gewerkt hier in België. Met minimaal 1000km per week heb ik nooit het blokrijden zien toepassen?
@stijneke: Mja, ik ook niet. Je hoort er hier wel dikwijls over praten (Belgische uitvinding?), maar in het echt heb ik het nog nooit meegemaakt.
Gaat niet werken, dit hebben ze ook al gedaan op de A12 tussen Bodegraven en Woerden, en ze geven het ook nog eens de verkeerde naam, noem het traagheidsdeken.
Hm of je nou met 100 achter elkaar rijdt of met 70 zolang er mensen zijn die wisselende snelheden aanhouden zal je altijd opstoppingen krijgen. Zolang je mensen hebt die het nog steeds nodig vinden om mensen aan te duwen en dus steeds remmen en weer gas geven zul je altijd opstoppingen krijgen door het rimpeleffect. Files hebben niks te maken met de Vmax, maar met de gedragingen van mensen in het verkeer.
Met de gladde wegen van een aantal weken geleden viel het me wel op dat bij een rustig voorzichtig tempo,waarbij iedereen ong de zelfde snelheid reed er veel minder files en drukte onstond. Dus het lijkt mij helemaal niet zo verkeerd.. Sta nu ook ieder dag een half uur stil op de a15 voor een stukje van nog geen 5 km. Beter iets proberen dan zo door sukkelen, lijkt me..
Asfalteren….de enige oplossing om optimaal tot verplaatsing te komen. Ik zag al even het voorbeeld van het vloeistofslangetje langskomen; druk verhogen leidt in principe tot snellere doorstroming…echter…files worden veroorzaakt door ‘remgedrag’ die exponentieel toeneemt ‘naar achteren’. Kortom, het vloeistofslangetje moet vergroot worden naar een vloeistofbuis.
Hey !
Dat is mijn spot !
Niet slecht toch voor een telefoon foto ?! ;-)
Gvd, ben ik mooi klaar mee, ik moet dagelijks op en neer van Tilburg naar R’dam voor werk. Welke ongeloofelijke nitwit heeft dit verzonnen?? Zal wel weer Kees ambtenaar zijn die denk dat ie een zware dag heeft als ie per ongeluk een keer tot half 6 door moet. Kolere land
Wat een grote onzin! Ik haat al dat gezeik:s op deze manier word emigratie naar Duitsland gestimuleerd:s
@eddyclio: Niet doen, dan kun je geen filmpjes meer op Autojunk kijken.
als het werkt en het scheelt tijd, wat is dan precies het probleem? Sta je liever in de file bij een max snelheid van 120 (of 130 voor de pvvers)?
@super: Het is gewoon zo lekker om van 50km/u vlot en snel naar 120km/u (of nog beter: 130km/u) op te trekken! Van 50 naar 70 wordt niemand vrolijk… Dat beetje tijd maakt mij dan niet meer uit. De meeste mensen rijden dan ook liever met 120km/u om en komen 5min later aan dan dat ze in de file staan en op tijd zijn!
Het gaat gewoon om de beleving, niet om het milieu ofzo.
@Cantago:
moet ik later op m’n werk komen en belangrijker; later thuiskomen omdat jij het “leuk” vindt om in een file sprintjes te trekken? Ik denk helemaal niet dat de meeste mensen het leuk vinden om te doen.
En bovendien; in welke file haal jij ooit 120? Ik heb toch redelijk wat file gereden en als het met 70 doorrijdt ben ik al heel erg blij.
@super: Nouja, 5 minuten maken voor mij weinig uit. Ik geloof namelijk niet dat het meer uit gaat maken. Ik weet niet hoe groot de afstand naar je werk is? Als het veel tijd scheelt heb je natuurlijk gelijk. Maar ik moet wel zeggen dat ik maar zelden een complete rit in de file sta! Meestal zijn het maar “stukjes”. (Ik rij door heel Nederland).
Het is nog niet eens zo ver en ik irriteer mij er al aan!
De bedenker van dit plan heeft vast een dubbele funnctie….ANWB & CJIB…..idioot.
Ik heb er compleet geen vertrouwen in dat dat gaat werken, en ben er heilig van overtuigd dat de flitsnazi’s weer aanwezig zijn. Ik hoop dat ik ongelijk krijg, echt!
Snelheid lager = meer auto’s op hetzelfde stuk weg in dezelfde tijd …. en dan minder files?? Logisch …
@Stefan-Venema:
er zit in een optimum qua doorstromingcapaciteit; de onderlinge afstand wordt kleiner bij lagere snelheden en de snelheidsverschillen nemen af waardoor de “schokgolven” ook afnemen.
Op de A13 rijdt het s’ ochtends vaak vrij langzaam (50-70) maar het rijdt meestal wel continu door en dat is vele malen beter dan een stukje hard rijden en dan minutenlang stilstaan/optrekken.
Als ik een kraan steeds dichter draai komt er minder water uit. Hieruit ontstaan alleen maar meer files.
Ik heb het altijd onzin gevonden omdat ik liever met actief autorijden bezig ben, maar het lijkt tijd te worden voor televisie in de auto!
A58 bij Tilburg , Oirschot en Moergestel. Fijn dat ik elke dag bij Gilze erop ga en in Eindhoven eraf. Ik stel voor een inhaalverbod voor Polen in busjes en andere rotte hokken en de doodstraf voor inhalende vrachtwagens. Werkt een stuk beter.
Ik blijf snelheidsdeken een dom woord vinden. Het doet me denken aan de parkiet de mijn opa en oma vroeger hadden. Als dat ding zijn mond moest houden ging er een dekentje over de kooi heen. Snelheidsdeken, van bovenaf wordt er een betuttelend dekentje over de snelle jongens en meisjes heengegooid: rustig aan jullie, lekker verder slapen in de file.
@ricardo: worden mogen worden gereden => ik zou de eerste worden laten vallen. ;)
haha, blij dat ik bij Dordrecht de A16 op kom en richting Rotterdam moet maandagmorgen!
Files blijven ontstaat doordat één iemand langzaam een vrachtwagen inhaalt. En zo ervoor zorgt dat er voor een kleine periode een opstopping komt.
Snelheidsdeken? Daar krijg je wel files van, als dat de bedoeling is… Als ze nou gewoon minimumsnelheden invoeren dan rijd iedereen tenminste door :D
Een maximum van 70 instellen gaat nooit werken. Veel vrachtwagenchauffeurs zijn er aan gewend om het gaspedaal tot de begrenzer in te trappen, die 15 km/u te snel zal ze een worst wezen. Gevolg is inhalend vrachtverkeer, zoals je dat zag (en nog steeds ziet) bij auto’s met caravans die 80 km/u rijden, en derhalve vaak hinderlijk worden opgeduwd door trucks, of ingehaald.
Hetzelfde was regelmatig het geval op de A2 rond Eindhoven, waar op sommige plaatsen een maximum gold van 80 wegens werkzaamheden. Ik vind een inhalende tien-tonner naast me niet echt een prettig gevoel, en dat zal voor meerdere bestuurders gelden. Gevolg is loslaten van het gaspedaal om zo’n kolos zo snel mogelijk te laten passeren. Hierdoor stagneert het op de rechter baan, en dat was juist net wat men wil voorkomen met de huidige maatregelen. Beter zou zijn om op bepaalde gedeeltes 90 km/u in te stellen, dan blijft het vrachtvervoer tenminste op de rechter baan.
tjah. zolang ze het maar niet bij scooters veranderd word vind ik het best :P
het heeft vanochtend niet geholpen, niets van gemerkt. alsnog klote.
Files….we komen er nooit meer van af.