• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Magna wil Opel-techniek “delen” met andere merken

Auteur: robbie, gepost 15 juni 2009 om 15:02 – 24 Reacties

Magna

We wisten al dat Magna wat duistere Russische plannen had met Opel, en we wisten ook al dat ze een aantal Europese fabrieken wilden gaan sluiten, maar blijkbaar laten ze het daar niet bij. Vandaag lekte er nog meer uit, Magna zou namelijk van plan zijn om de verschillende platformen die Opel in huis heeft ook te gaan delen met andere merken. Magna biedt merk X dan aan om op basis van bijvoorbeeld de Astra of Insignia een nieuw model te bouwen.

Het mes snijdt op die manier voor Magna aan twee kanten. Ze kunnen meer auto’s bouwen in hun fabrieken en ze kunnen de kosten van techniek over meer auto’s uitsmeren. In de beruchte wandelgangen gaat trouwens het gerucht dat Ford en PSA (Peugeot Citroen) al aangegeven hebben dat ze interesse hebben hierin. Ford bouwt nu bijvoorbeeld de Ka al samen met de Fiat 500. En PSA bouwt samen met Toyota de C1/107/Aygo.

Maar er zitten ook een aantal haken en ogen aan dit, in eerste opzicht briljante, plan. Alle fabrikanten kampen momenteel met overcapaciteit in hun fabrieken. Waarom zouden ze dan gebruik gaan maken van de fabrieken van Opel/Magna? Een ander risico dat bestaat is het feit dat auto’s teveel op elkaar gaan lijken. En dat hebben consumenten op een gegeven moment door.

Een derde risico is het feit dat Magna nu al actief is als onderdelen leverancier voor een heleboel andere merken en het kan zijn dat die niet zo blij zijn met dit soort acties. Volkswagen heeft bijvoorbeeld al hardop lopen klagen.

De CEO van Magna heeft inmiddels wel aangegeven dat de onderdelentak van Magna en de productietak strikt gescheiden zullen blijven. (via: autonews.com)

Een compleet ander Opel nieuwtje is dat de baas van GM gezegd heeft dat GM nog steeds open staat voor andere overnamekandidaten voor Opel. Ze zeggen niet exclusief met Magna (en consorten) te onderhandelen. Er is dus nog een kans dat Fiat of iemand anders er alsnog met de buit vandoor gaat.

Ook interessant!

  • Opel is binnen een paar jaar compleet anders
    Opel is binnen een paar jaar compleet anders
  • Irmscher Opel Insignia iS3
    Irmscher Opel Insignia iS3 heeft bijzondere inspiratiebron
  • Opel maakt de prijs van de vernieuwde Grandland bekend
    Ingrijpende facelift doet Opel Grandland veel goeds
  • Opel Astra Stationwagon
    Opel Astra Stationwagon maakt crossovers overbodig

Nieuwste artikelen

  • Documentaire over auto’s spotten op NPO 3
  • Maak je eigen hardcore Temerario voordat Lambo het doet
  • Maserati sloopt viercilinder uit instapmodel
  • Benzineprijs op laagste niveau sinds maanden
    Grote verschillen tussen het goedkoopste en duurste tankstation van Nederland
FacebookTweetPinLinkedIn

Citroen, Ford, GM, magna, Opel, Peugeot

Vorig bericht: « Het zijn slechte tijden voor lifters
Volgend bericht: Video: Ferrari F430 verandert van kleur »

Lees Interacties

Reacties

  1. M zegt

    15 juni 2009 om 15:03

    -edit: probeer het eens met wat meer woorden-

    Login om te reageren
  2. bassaal zegt

    15 juni 2009 om 15:10

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    verder weet ik niet of dit zo’n goed idee is.. komen we wel achter

    Login om te reageren
  3. Polygoon zegt

    15 juni 2009 om 15:19

    Ik hoop dat dit goed afloopt, dat fiat alsnog kan overnemen spreekt me wel aan.

    Login om te reageren
  4. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    15 juni 2009 om 15:23

    Ik denk dat hierin Magna’s huidige klanten belangrijk zullen zijn…
    Magna is een van de grootst toeleveranciers in de autobranche, en als ze dan bij ontwikkeling van een nieuw model de tenders uitzetten voor de onderdelen, zitten ze toch aan aan tafel met de betreffende fabrikant!

    ‘Platformpje ook maar erbij doen? kost niet duur…’
    Zoiets!

    Login om te reageren
  5. Bert zegt

    15 juni 2009 om 15:25

    Denk eerder aan kleine bedrijfjes die zelf de mogelijkheid of de kennis niet hebben om volledige wagens te ontwikkelen, maar wel nieuwe technologie in bezit hebben. Denk maar aan wat Tesla met Lotus doet.
    (In de geruchtenmolen wordt Magna aan Zenn gekoppeld, en die hebben dan weer rechten op EEStor – Google is your friend).

    Login om te reageren
  6. Marcel zegt

    15 juni 2009 om 15:26

    Ik hoop echt niet dat Ford gaat samenwerken met Opel.

    Ik vind het al erg genoeg dat de Ka een 500 onderstel heeft. Weliswaar aangepast maar dat helpt niet genoeg om het echte Ford gevoel te krijgen en hij stuurt ook absoluut niet zoals een Ford zou moeten doen.

    Laat de andere merken maar met een Opel onderstel komen dan springen we er met Ford nog meer bovenuit!!

    Login om te reageren
  7. Marcel zegt

    15 juni 2009 om 15:27

    @ Svenska_Aeroplan_AB

    “Kost niet veel” of “Is niet duur”……..

    Login om te reageren
  8. autoblogger zegt

    15 juni 2009 om 15:30

    @Marcel: duh, niet zo serieus…

    Login om te reageren
  9. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    15 juni 2009 om 15:33

    @ Marcel: oh, meen je dat nou???

    DUHHHHH

    Login om te reageren
  10. A3racer zegt

    15 juni 2009 om 15:45

    -edit: check!-

    Login om te reageren
  11. Citrofiel zegt

    15 juni 2009 om 16:54

    Ouch, laten we hopen dat PSA het toch niet doet. Ik wil niet dat PSA met nog meer klonen komt. C1, C8 en C-Crosser en de bedrijfsauto’s vind ik wel genoeg. (of eigenlijk al veel te veel) :|

    Login om te reageren
  12. bentley1969 zegt

    15 juni 2009 om 17:22

    Opel, VW en Ford zouden veel techniek kunnen delen!
    Dat… is niet duur of kost niet veel!

    Login om te reageren
  13. vla zegt

    15 juni 2009 om 18:02

    @ Citrofiel
    Zie de Citroëns als coachbuild van de Peugeots. ;)

    Login om te reageren
  14. Citrofiel zegt

    15 juni 2009 om 18:06

    @ vla; Ga je het nu nog erger maken?!

    Login om te reageren
  15. vla zegt

    15 juni 2009 om 18:15

    @ Citrofiel
    Lol! :D Nee, ik probeerde je juist op te beuren! Maar eigenlijk is design niet het enige waar Citroën voor staat… Maar ah, Citroën is wat mij betreft nog steeds zichzelf hoor, ze moeten enkel een MPV hebben om te kunnen concurreren.

    Login om te reageren
  16. WieAndersDasAuto zegt

    15 juni 2009 om 18:52

    ”EeN compleet ander Opel nieuwtje is dat…”

    Login om te reageren
  17. arjens zegt

    15 juni 2009 om 18:57

    Ehhhm.. het uitwisselen van onderdelen, dat gebeurt al te pas en te onpas. Als ik mij niet vergis willen BMW en Mercedes toch ook op een dergelijk niveau gaan samenwerken om de kosten te drukken?

    En wellicht kan Opel dan gelijk wat doen aan de beveiliging van hun kilometertellers. Al dat, ge terugdraai van die kilomtertellers..

    Login om te reageren
  18. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    15 juni 2009 om 19:33

    LOL @ arjens!

    Hahaha

    Login om te reageren
  19. europeaan zegt

    15 juni 2009 om 20:10

    ik hoop toch nog stiekem dat daimler-benz of bmw, OPEL overnemen.

    it’s such a pitty!!!

    Login om te reageren
  20. Esprit_de_Flandre zegt

    15 juni 2009 om 20:54

    @Vla: De C3 en C4 Picasso en C8 even vergeten?

    Eens een onderdelenfabrikant, altijd een onderdelenfabrikant. En die overproductie bij alle andere merken? Dat is snel opgelost: fabrieken sluiten.
    Ja dat is erg en vrij radicaal, maar productie uitbesteden heeft het voordeel dat je minder risico loopt als een model slecht draait. Als dat gebeurt is Magna dan natuurlijk het slachtoffer, maar daar liggen de autoconcerns niet van wakker. Matra is ook zo genekt met de Avantime. Magna is natuurlijk wel groter dus die kan wel wat slechtverkopende modelletjes verdragen.

    Dat veel auto’s dezelfde onderdelen gebruiken is niet erg, zolang het maar geen invloed heeft op het design. De 500 en de Ka gebruiken dan wel hetzelfde onderstel, maar zijn toch twee heel verschillende auto’s.

    Voordeel voor Opel met Magna als godfather is dat het zal uitgerust worden met de nieuwste technologieën, als showcase naar de klanten van Magna.
    Tegelijk ook een nadeel, want het komt niet altijd de betrouwbaarheid ten goede.

    Login om te reageren
  21. robbie zegt

    15 juni 2009 om 21:30

    @arjens, het delen van platforms & het fabriceren van auto’s voor de concurrent is wel eventjes iets anders dan het delen van (kleinere) componenten. BMW en Mercedes werken alleen maar op kleine schaal met elkaar samen.

    Login om te reageren
  22. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    15 juni 2009 om 21:37

    @ robbie: fabriceren van auto’s voor de concurrent??
    Waar heb jij het nou over?

    Ze zullen gewoon het platform bouwen en de auto wordt vervolgens elders geassembleerd, toch? Of weet je iets wat ik niet weet?

    Login om te reageren
  23. Esprit_de_Flandre zegt

    16 juni 2009 om 12:33

    @SAAB: Magna produceert nu al auto’s voor verschillende merken. BMW X3 en X1, Jeep Grand Cherokee, Chrysler 300C, Mercedes G, binnenkort ook Porsches en de AM Rapide.

    Het is dus niet onlogisch dat er ook uit de Opel-fabrieken concurrerende modellen op hetzelfde platform van de band zullen rollen. De PSA-Toyota drieling zijn ook concurrenten van elkaar en ze worden ook op dezelfde band in Tjechië gemaakt.

    Login om te reageren
  24. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    16 juni 2009 om 12:40

    @ Esprit: klopt, ik zit mn reactie eens terug te lezen en klopt weinig van…
    Zo wordt de Saab Cabrio bij Magna Steyr in Oostenrijk gebouwd!

    Maar ik bedoelde meer in deze context.
    Als Magna platformen gaat aanbieden, hoeft het niet per definitie te betekenen dat ze de auto’s ook gaan produceren. Dat was meer wat ik bedoelde.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North