
Wat zouden jullie Porsche adviseren? Moeten ze deze moderne interpretatie van een elektrische 928 maken, of keihard kraken?
De Porsche 928 is een verhaal apart. In de jaren 70 (om precies te zijn vanaf 1977) had hij de iconische 911 moeten opvolgen. Het concept van die auto was natuurlijk vreselijk achterhaald. Een luchtgekoelde motor die bovendien áchter de achteras was geplaatst. Dat wilde toch niemand meer?
Daar kwam Porsche bedrogen uit. De klanten wilden die goeie ouwe 911 helemaal niet kwijt en de vraag naar dat model bleef gewoon net zo groot.
Toch was de 928 wel een succes
Want het was een goede auto voor die tijd. De prestaties van deze GT met zijn V8 logen er niet om. En qua comfort en rijgedrag was hij ook niet te versmaden. Sterker, de 928 was eigenlijk op alle fronten beter dan de 911.
Dat het een goede auto was, blijkt ook wel uit het feit dat de 928 tot 1995 in productie is geweest. Tuurlijk, met een paar faceliftjes en wat onderhuidse verbeteringen, maar 18 jaar is lang. Uiteindelijk zijn er zo’n 61.000 van verkocht.
En nu is daar deze elektrische ‘Porsche 928’
De aanhalingstekens zijn bewust geplaatst. De auto op de plaatjes is namelijk geen Porsche. Sterker, het is niet eens een echte auto. Het is een interpretatie van wat Porsche zou kunnen doen als het besluit een nieuwe 928 te maken. Een elektrische, welteverstaan.
De Braziliaanse auto-ontwerper Guilherme Albuquerque Knop vond het wel eens tijd worden om Porsche op ideeën te brengen en ging aan de slag. Met onderstaand resultaat.


Waar zitten de accu’s?
Veel fabrikanten stoppen de accu’s onder de vloer. Omdat die batterijen nogal wat ruimte innemen, worden veel elektrowaggies een soort SUV’s. Lekker hoog en genoeg ruimte dus voor de stroomopslag.
Niet bij deze ‘Porsche’. Zoals je kunt zien is de auto nog steeds laag, maar zitten er flinke dorpels onder. Daar zitten de accu’s achter verstopt. Slim gedaan.
Moet Porsche deze 928 maken, of kraken?
Wat ondergetekende betreft; direct maken. De aandrijflijn hebben ze al in huis met de Taycan. En in de rijtest en video daarvan hebben we allemaal kunnen zien dat dat geen stakker is.
Alleen zou ik 1 vraagje hebben. Als ze hem gaan maken, doe er dan ook 1 met een lekkere dikke atmosferische V8. Want in mijn ogen hoort zo’n lekkere donkere rochel bij een auto als deze. Noem me ouderwets, maar voor die laatste variant zou ik direct tekenen.
Wat vinden jullie? Laat het weten in de comments.
Volgens mij zie ik 2 uitlaten zitten op de render?
@armito87: Porsche durft een EV zelfs te verkopen met ’turbo’, dus waarschijnlijk is dit hun interpretatie van de plus- en de minpool.
Het geheel ziet er trouwens zeker niet onaardig uit.
@Ernst-Jan: Viel mij ook op. Wel een fraaie concept!
Kraken! Afschuwelijke interpretatie van een stijlicoon. Ja, hij lijkt er op, maar dit doet geen recht aan de schoonheid van de originele 928
En in de tijd dat de originele 928 uit kwam was het een prima passend model naast de 911. Maar met de huidige 911 zie ik niet in waarom Porsche een nieuwe 928 zou moeten bouwen.
@Rob: wat een gezeik, noemen we hem niet de 928 maar 956, opgelost. Het zou een mooie toevoeging zijn, want veel elektrische coupés zijn er niet.
@katoenboer: haha shit bedacht mij net te laat dat er natuurlijk al een 956 is, maar je snapt mn punt.
@Rob De 928 kon zo lang naast de 911 blijven bestaan omdat het, in tegenstelling tot die 911, een echte GT was. Op dit moment heeft Porsche geen echte GT dus hij zou perfect weer naar de 911 kunnen bestaan.
@eddy912;
Hoe bedoel je? Juist op dit moment zijn er ontzettend veel smaakjes 911, van een semi-raceauto tot de ‘echte GT’, waar jij het over hebt. Kijk voor de gein eens hoe de gemiddelde 911 Carrera van deze generatie is uitgerust; die zijn luxer dan menig E-segmenter. En ik durf mijn schoonmoeder (zonder rijbewijs) er nog wel in te laten rijden.
Dus waar er inderdaad vroeger wel ruimte was voor een luxere, ruimere en comfortabelere auto, zie ik die nu niet zo.
@Rob: wat he zegt; 911 is daarin opgeschoven.
Nu ontbreekt er juist iets aan de onderkant….kleiner en goedkoper dan boxster cayman….missch elektrisch, maar hoe moet het dan met massa…..vragen
@Rob je hebt helemaal gelijk voor wat betreft het feit dat de 911 opgeschoven is naar een luxer level maar m.i. is en blijft het een echte sportwagen die op een heel ander niveau opereert dan bijv. een Aston Martin doet. Dat zijn pure GT’s. Dus ik zie wel degelijk ruimte voor een echte GT boven de 911.
Ik zeg maken, de lijnen op de achterkant kloppen alleen niet. Maar ik wordt heel blij dat, mede door elektrisch, fabrikanten weer open staan voor de 80’s ‘boxy’ designs (ziek ook de quattro van laatst en peugeot e-legend).
Maken: de techniek is er al (e-tron/taycan), ze zijn er ook al mee bezig voor Bentley. Alleen nog het Porsche sausje. En een elektromotor in n GT is logischer dan in een lichte sportwagen, ivm het comfort van zo’n electromotor en gewicht van de batterijen.
Misschien mag Porsche dan wel nog met een eigen design komen, want bovenstaande is leuk, maar ik denk dat Porsche het zelf mooier kan.
Misschien niet precies deze render, maar een elektrische über coupé is helemaal geen slecht idee voor Porsche
Absoluut maken. Prachtig compliment naar het origineel. Op de elektromotor na dan.
Ik zie inderdaad uitlaten zitten, dus wel een beetje een rare render.. Daarnaast zou het zeker mooi zijn om een herinterpretatie te zien van de 928, maar dit is me wel echt net wat te retro met teveel scherpe vouwen/lijnen.
Maken!
Hoe ouder ik word hoe mooier ik de 928 vind. Tijdloze schoonheid die qua exterieur vandaag de dag mi niet outdated is.
Kraken want het is elektrisch.
Maken
Maak van je Taycan een tweedeurs, c-stijlen iets platter en hop een “928”.
Makkelijk om de tijd en inspanningen in een paar zinnen af te kraken maar ik vind hem persoonlijk erg geslaagd! Kontje nog een beetje aanpassen en dan zou dit zomaar eens een hit kunnen zijn en als tussenpozen voordat de 911 is geëlektrificeerd. Of is dat vloeken in de kerk? 😇
Maken die handel! 😎
HEEL SNEL MAKEN!
Ik vind het ‘m wel mooi, maar tegelijk ook net niet. Hij ziet er iets te VW uit op de een of andere manier, te burgerlijk ofzo. Ik zou dan liever een AMG GT hebben, zelfde basisvorm, maar levendiger.
Wat ik echt nooit begrepen heb is waarom de 928 en 944 nooit zo populair zijn geworden als de 911.
@tinnemans: Omdat de 911 meer beleving gaf. Ja de 928 was krachtiger, comfortabeler, ruimer en stiller, maar ook saaier om in te rijden.
@tinnemans:
Geweldig!!!!
Ik zie geen naad voor de kofferbak. Hoe gaat die open?
@alcantara; Via de uitlaten.
Maken (mits met V8). Wat ligt dit lekker op het netvlies!
Wow zeer speciaal dit! Maken wat mij betreft.
Ik krijg bij deze concept eerder een 944 gevoel.
Hij mist de elegantie van de 928
Ik zie niet zo goed wat het toevoegt. Door de zware accu’s wordt het al snel een GT. En een Grand tourer maken ze in principe al in de vorm van de Taycan.
Mochten ze wel een elektrische rijdersauto kunnen maken dan hebben ze een nieuwe nice te pakken en goud in handen. In dat geval maken!
Maken, maar wel met een dubbele uitlaat aan de linker achter / zijkant zoals het origineel…
Waar moet ik tekenen…?😉👍
Ik zeg doen, net als de Audi urquattro en Manta GSE.
Laat maar zo. Ja het is knap maar wordt een beetje moe van al die ev’s op basis van iconen. Is het tegenwoordig zo moeilijk om iets origineel te tekenen? Liefst zonder dat het een cross-over wordt!!!
Maken! (Zonder die uitlaten… idiotski)
Maken, en snel ook.
Kraken want geen paard.
Ik zou zeggen: keihard maken. Met hun aandeel in Rimac heeft Porsche een perfecte partner om van een nieuwe 928 een geweldig presterende GT te maken.
Erg lekker. Heb al jaren een zwak voor de 928. Dit ding als EV mag hier zo op de oprit. Doen!
uiterlijk zeer mooi…maar electrisch?
ze kunnen hem niet maken want ze hebben geen sensors
Heeft inderdaad meer weg van een 944, erg mooi!
Helemaal pro retro homages, grote coupés en ook redelijk pro EV, maar dit doet me niks. Knap gedaan, maar ik vind het te weinig vernieuwend ten opzichte van het origineel. Die Peugeot 504, Honda E en BMW 2002 concepts vond ik wél gaaf
Maken. Einde discussie.
Van mij hoeven ze hem niet te maken. Wat de 928 zo bijzonder maakte was dat hij futuristisch en tegelijk tijdloos was. Er is denk ik wel degelijk ruimte in het Porsche-gamma voor een ‘nieuwe 928’ maar die moet dan juist doen wat de 928 ook deed: een heel nieuw soort Porsche worden waar eigenlijk ook geen concurrent voor bestaat.
Maken! Want elektrisch
Porsche moet gewoon stoppen met wagens maken
zo spoedig mogelijk maken….
en dan met een range van 750 km en dan ben ik verkocht..
Maken, en dan ook met een V10 aanbieden!! Of samen met bijvoorbeeld Miele iets betrouwbaars op stroom ervan maken 🤪
Direct maken! Een reële actieradius van 500km en goede snellaadmogelijkheid. Geen fossiel blok meer (zonde van de investering, achterhaalde techniek en binnen afzienbare tijd toch verboden)
Poaahhh.. Maken!!!
Heb 10 jaar met een 928 (1986) gereden. Er is nooit een betere reis(race)auto geweest, doe de rit Antwerpen-Istanboel eens in een 911 en vertel mij het verschil. Natuurlijk is een atmosferische V8 pure pret maar we schrijven helaas 2021. Dus maken die elektrische versie, ziet er geweldig uit!