• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Maken of kraken; een nieuwe, elektrische Porsche 928

Auteur: nicolasr, gepost 29 juni 2021 om 16:59 – 54 Reacties

Wat zouden jullie Porsche adviseren? Moeten ze deze moderne interpretatie van een elektrische 928 maken, of keihard kraken?

De Porsche 928 is een verhaal apart. In de jaren 70 (om precies te zijn vanaf 1977) had hij de iconische 911 moeten opvolgen. Het concept van die auto was natuurlijk vreselijk achterhaald. Een luchtgekoelde motor die bovendien áchter de achteras was geplaatst. Dat wilde toch niemand meer?

Daar kwam Porsche bedrogen uit. De klanten wilden die goeie ouwe 911 helemaal niet kwijt en de vraag naar dat model bleef gewoon net zo groot.

Toch was de 928 wel een succes

Want het was een goede auto voor die tijd. De prestaties van deze GT met zijn V8 logen er niet om. En qua comfort en rijgedrag was hij ook niet te versmaden. Sterker, de 928 was eigenlijk op alle fronten beter dan de 911.

Dat het een goede auto was, blijkt ook wel uit het feit dat de 928 tot 1995 in productie is geweest. Tuurlijk, met een paar faceliftjes en wat onderhuidse verbeteringen, maar 18 jaar is lang. Uiteindelijk zijn er zo’n 61.000 van verkocht.

En nu is daar deze elektrische ‘Porsche 928’

De aanhalingstekens zijn bewust geplaatst. De auto op de plaatjes is namelijk geen Porsche. Sterker, het is niet eens een echte auto. Het is een interpretatie van wat Porsche zou kunnen doen als het besluit een nieuwe 928 te maken. Een elektrische, welteverstaan.

De Braziliaanse auto-ontwerper Guilherme Albuquerque Knop vond het wel eens tijd worden om Porsche op ideeën te brengen en ging aan de slag. Met onderstaand resultaat.

Elektrische Porsche 928
Elektrische Porsche 928

Waar zitten de accu’s?

Veel fabrikanten stoppen de accu’s onder de vloer. Omdat die batterijen nogal wat ruimte innemen, worden veel elektrowaggies een soort SUV’s. Lekker hoog en genoeg ruimte dus voor de stroomopslag.

Niet bij deze ‘Porsche’. Zoals je kunt zien is de auto nog steeds laag, maar zitten er flinke dorpels onder. Daar zitten de accu’s achter verstopt. Slim gedaan.

Moet Porsche deze 928 maken, of kraken?

Wat ondergetekende betreft; direct maken. De aandrijflijn hebben ze al in huis met de Taycan. En in de rijtest en video daarvan hebben we allemaal kunnen zien dat dat geen stakker is.

Alleen zou ik 1 vraagje hebben. Als ze hem gaan maken, doe er dan ook 1 met een lekkere dikke atmosferische V8. Want in mijn ogen hoort zo’n lekkere donkere rochel bij een auto als deze. Noem me ouderwets, maar voor die laatste variant zou ik direct tekenen.

Wat vinden jullie? Laat het weten in de comments.

Ook interessant!

  • Porsche 928
    Deze Porsche 928 cabriolet kun jij gewoon kopen
  • Porsche 928
    Dit is de duurste Porsche 928 van Marktplaats
  • Nieuwe officiële onderdelen voor je oudere Porsche
  • Nieuwe elektrische Porsche 718
    Nieuwe elektrische Porsche 718 komt eerder dan verwacht

Nieuwste artikelen

  • Het aandelen mysterie achter het ontslaan van Christian Horner
  • Arnold Schwarzenegger kraakt slecht beleid van milieugekkies
  • Video: verkeersregels bestaan niet voor Cybertruck
  • Zo duur is de duurste nieuwe 911 ooit op Nederlands kenteken
FacebookTweetPinLinkedIn

928, concept, Elektrisch, Porsche

Vorig bericht: « Tesla, ID.4 BMW iX3 met een caravan: dramatische actieradius?
Volgend bericht: FIA’s burn-out waarschuwing aan Max oogst veel kritiek »

Lees Interacties

Reacties

  1. Ernst-Jan zegt

    29 juni 2021 om 17:02

    Volgens mij zie ik 2 uitlaten zitten op de render?

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      29 juni 2021 om 17:38

      @armito87: Porsche durft een EV zelfs te verkopen met ’turbo’, dus waarschijnlijk is dit hun interpretatie van de plus- en de minpool.

      Het geheel ziet er trouwens zeker niet onaardig uit.

      Login om te reageren
    • simonferrari zegt

      29 juni 2021 om 17:56

      @Ernst-Jan: Viel mij ook op. Wel een fraaie concept!

      Login om te reageren
  2. Rob zegt

    29 juni 2021 om 17:06

    Kraken! Afschuwelijke interpretatie van een stijlicoon. Ja, hij lijkt er op, maar dit doet geen recht aan de schoonheid van de originele 928

    En in de tijd dat de originele 928 uit kwam was het een prima passend model naast de 911. Maar met de huidige 911 zie ik niet in waarom Porsche een nieuwe 928 zou moeten bouwen.

    Login om te reageren
    • katoenboer zegt

      29 juni 2021 om 19:49

      @Rob: wat een gezeik, noemen we hem niet de 928 maar 956, opgelost. Het zou een mooie toevoeging zijn, want veel elektrische coupés zijn er niet.

      Login om te reageren
      • katoenboer zegt

        29 juni 2021 om 19:50

        @katoenboer: haha shit bedacht mij net te laat dat er natuurlijk al een 956 is, maar je snapt mn punt.

        Login om te reageren
    • eddy912 zegt

      29 juni 2021 om 20:08

      @Rob De 928 kon zo lang naast de 911 blijven bestaan omdat het, in tegenstelling tot die 911, een echte GT was. Op dit moment heeft Porsche geen echte GT dus hij zou perfect weer naar de 911 kunnen bestaan.

      Login om te reageren
      • Rob zegt

        29 juni 2021 om 20:57

        @eddy912;
        Hoe bedoel je? Juist op dit moment zijn er ontzettend veel smaakjes 911, van een semi-raceauto tot de ‘echte GT’, waar jij het over hebt. Kijk voor de gein eens hoe de gemiddelde 911 Carrera van deze generatie is uitgerust; die zijn luxer dan menig E-segmenter. En ik durf mijn schoonmoeder (zonder rijbewijs) er nog wel in te laten rijden.

        Dus waar er inderdaad vroeger wel ruimte was voor een luxere, ruimere en comfortabelere auto, zie ik die nu niet zo.

        Login om te reageren
        • p993 zegt

          29 juni 2021 om 22:56

          @Rob: wat he zegt; 911 is daarin opgeschoven.
          Nu ontbreekt er juist iets aan de onderkant….kleiner en goedkoper dan boxster cayman….missch elektrisch, maar hoe moet het dan met massa…..vragen

          Login om te reageren
        • eddy912 zegt

          30 juni 2021 om 10:41

          @Rob je hebt helemaal gelijk voor wat betreft het feit dat de 911 opgeschoven is naar een luxer level maar m.i. is en blijft het een echte sportwagen die op een heel ander niveau opereert dan bijv. een Aston Martin doet. Dat zijn pure GT’s. Dus ik zie wel degelijk ruimte voor een echte GT boven de 911.

          Login om te reageren
  3. mundus zegt

    29 juni 2021 om 17:14

    Ik zeg maken, de lijnen op de achterkant kloppen alleen niet. Maar ik wordt heel blij dat, mede door elektrisch, fabrikanten weer open staan voor de 80’s ‘boxy’ designs (ziek ook de quattro van laatst en peugeot e-legend).

    Login om te reageren
  4. MrHyde zegt

    29 juni 2021 om 17:17

    Maken: de techniek is er al (e-tron/taycan), ze zijn er ook al mee bezig voor Bentley. Alleen nog het Porsche sausje. En een elektromotor in n GT is logischer dan in een lichte sportwagen, ivm het comfort van zo’n electromotor en gewicht van de batterijen.
    Misschien mag Porsche dan wel nog met een eigen design komen, want bovenstaande is leuk, maar ik denk dat Porsche het zelf mooier kan.

    Login om te reageren
  5. tvklarenbosch zegt

    29 juni 2021 om 17:30

    Misschien niet precies deze render, maar een elektrische über coupé is helemaal geen slecht idee voor Porsche

    Login om te reageren
  6. jeffreym3 zegt

    29 juni 2021 om 17:35

    Absoluut maken. Prachtig compliment naar het origineel. Op de elektromotor na dan.

    Login om te reageren
  7. Teerdz zegt

    29 juni 2021 om 17:43

    Ik zie inderdaad uitlaten zitten, dus wel een beetje een rare render.. Daarnaast zou het zeker mooi zijn om een herinterpretatie te zien van de 928, maar dit is me wel echt net wat te retro met teveel scherpe vouwen/lijnen.

    Login om te reageren
  8. blogie zegt

    29 juni 2021 om 17:50

    Maken!
    Hoe ouder ik word hoe mooier ik de 928 vind. Tijdloze schoonheid die qua exterieur vandaag de dag mi niet outdated is.

    Login om te reageren
  9. fendercd60 zegt

    29 juni 2021 om 17:55

    Kraken want het is elektrisch.

    Login om te reageren
  10. giertjuh zegt

    29 juni 2021 om 17:58

    Maken

    Login om te reageren
  11. ericc zegt

    29 juni 2021 om 18:13

    Maak van je Taycan een tweedeurs, c-stijlen iets platter en hop een “928”.

    Login om te reageren
  12. bisazza zegt

    29 juni 2021 om 18:17

    Makkelijk om de tijd en inspanningen in een paar zinnen af te kraken maar ik vind hem persoonlijk erg geslaagd! Kontje nog een beetje aanpassen en dan zou dit zomaar eens een hit kunnen zijn en als tussenpozen voordat de 911 is geëlektrificeerd. Of is dat vloeken in de kerk? 😇

    Login om te reageren
  13. flyerbunch zegt

    29 juni 2021 om 18:19

    Maken die handel! 😎

    Login om te reageren
  14. jochem99 zegt

    29 juni 2021 om 18:27

    HEEL SNEL MAKEN!

    Login om te reageren
  15. tinnemans zegt

    29 juni 2021 om 18:37

    Ik vind het ‘m wel mooi, maar tegelijk ook net niet. Hij ziet er iets te VW uit op de een of andere manier, te burgerlijk ofzo. Ik zou dan liever een AMG GT hebben, zelfde basisvorm, maar levendiger.

    Wat ik echt nooit begrepen heb is waarom de 928 en 944 nooit zo populair zijn geworden als de 911.

    Login om te reageren
    • frederik zegt

      29 juni 2021 om 20:32

      @tinnemans: Omdat de 911 meer beleving gaf. Ja de 928 was krachtiger, comfortabeler, ruimer en stiller, maar ook saaier om in te rijden.

      Login om te reageren
    • tinnemans zegt

      30 juni 2021 om 09:11

      @tinnemans:

      Login om te reageren
  16. v10m5 zegt

    29 juni 2021 om 18:39

    Geweldig!!!!

    Login om te reageren
  17. alcantara zegt

    29 juni 2021 om 18:40

    Ik zie geen naad voor de kofferbak. Hoe gaat die open?

    Login om te reageren
    • tinnemans zegt

      29 juni 2021 om 21:07

      @alcantara; Via de uitlaten.

      Login om te reageren
  18. joejojo2012 zegt

    29 juni 2021 om 18:44

    Maken (mits met V8). Wat ligt dit lekker op het netvlies!

    Login om te reageren
  19. fmgarcia zegt

    29 juni 2021 om 18:54

    Wow zeer speciaal dit! Maken wat mij betreft.

    Login om te reageren
  20. alloallo zegt

    29 juni 2021 om 18:59

    Ik krijg bij deze concept eerder een 944 gevoel.
    Hij mist de elegantie van de 928

    Login om te reageren
  21. JanJansen zegt

    29 juni 2021 om 18:59

    Ik zie niet zo goed wat het toevoegt. Door de zware accu’s wordt het al snel een GT. En een Grand tourer maken ze in principe al in de vorm van de Taycan.
    Mochten ze wel een elektrische rijdersauto kunnen maken dan hebben ze een nieuwe nice te pakken en goud in handen. In dat geval maken!

    Login om te reageren
  22. wopfe zegt

    29 juni 2021 om 19:03

    Maken, maar wel met een dubbele uitlaat aan de linker achter / zijkant zoals het origineel…

    Login om te reageren
  23. 571 PK zegt

    29 juni 2021 om 19:22

    Waar moet ik tekenen…?😉👍

    Login om te reageren
  24. MarcoM zegt

    29 juni 2021 om 19:35

    Ik zeg doen, net als de Audi urquattro en Manta GSE.

    Login om te reageren
  25. krikke240z zegt

    29 juni 2021 om 19:39

    Laat maar zo. Ja het is knap maar wordt een beetje moe van al die ev’s op basis van iconen. Is het tegenwoordig zo moeilijk om iets origineel te tekenen? Liefst zonder dat het een cross-over wordt!!!

    Login om te reageren
  26. jvdberg zegt

    29 juni 2021 om 19:45

    Maken! (Zonder die uitlaten… idiotski)

    Login om te reageren
  27. EnthousiaST220 zegt

    29 juni 2021 om 20:02

    Maken, en snel ook.

    Login om te reageren
  28. porker zegt

    29 juni 2021 om 20:04

    Kraken want geen paard.

    Login om te reageren
  29. eddy912 zegt

    29 juni 2021 om 20:26

    Ik zou zeggen: keihard maken. Met hun aandeel in Rimac heeft Porsche een perfecte partner om van een nieuwe 928 een geweldig presterende GT te maken.

    Login om te reageren
  30. camber24 zegt

    29 juni 2021 om 20:28

    Erg lekker. Heb al jaren een zwak voor de 928. Dit ding als EV mag hier zo op de oprit. Doen!

    Login om te reageren
  31. mustang750supersnake zegt

    29 juni 2021 om 20:52

    uiterlijk zeer mooi…maar electrisch?

    Login om te reageren
  32. herve11f zegt

    29 juni 2021 om 21:01

    ze kunnen hem niet maken want ze hebben geen sensors

    Login om te reageren
  33. bmw318i zegt

    29 juni 2021 om 21:02

    Heeft inderdaad meer weg van een 944, erg mooi!

    Login om te reageren
  34. r3fl3x zegt

    29 juni 2021 om 21:27

    Helemaal pro retro homages, grote coupés en ook redelijk pro EV, maar dit doet me niks. Knap gedaan, maar ik vind het te weinig vernieuwend ten opzichte van het origineel. Die Peugeot 504, Honda E en BMW 2002 concepts vond ik wél gaaf

    Login om te reageren
  35. paul944turbo zegt

    29 juni 2021 om 21:30

    Maken. Einde discussie.

    Login om te reageren
  36. vaakbenjetebang zegt

    29 juni 2021 om 21:31

    Van mij hoeven ze hem niet te maken. Wat de 928 zo bijzonder maakte was dat hij futuristisch en tegelijk tijdloos was. Er is denk ik wel degelijk ruimte in het Porsche-gamma voor een ‘nieuwe 928’ maar die moet dan juist doen wat de 928 ook deed: een heel nieuw soort Porsche worden waar eigenlijk ook geen concurrent voor bestaat.

    Login om te reageren
  37. Olieboll zegt

    29 juni 2021 om 21:36

    Maken! Want elektrisch

    Login om te reageren
  38. trolle zegt

    29 juni 2021 om 21:40

    Porsche moet gewoon stoppen met wagens maken

    Login om te reageren
  39. brera22 zegt

    30 juni 2021 om 12:20

    zo spoedig mogelijk maken….
    en dan met een range van 750 km en dan ben ik verkocht..

    Login om te reageren
  40. sizedoesmatter zegt

    30 juni 2021 om 21:17

    Maken, en dan ook met een V10 aanbieden!! Of samen met bijvoorbeeld Miele iets betrouwbaars op stroom ervan maken 🤪

    Login om te reageren
  41. vreekfonk zegt

    2 juli 2021 om 22:42

    Direct maken! Een reële actieradius van 500km en goede snellaadmogelijkheid. Geen fossiel blok meer (zonde van de investering, achterhaalde techniek en binnen afzienbare tijd toch verboden)

    Login om te reageren
  42. rikus zegt

    3 juli 2021 om 10:41

    Poaahhh.. Maken!!!

    Login om te reageren
  43. Armando zegt

    6 juli 2021 om 08:51

    Heb 10 jaar met een 928 (1986) gereden. Er is nooit een betere reis(race)auto geweest, doe de rit Antwerpen-Istanboel eens in een 911 en vertel mij het verschil. Natuurlijk is een atmosferische V8 pure pret maar we schrijven helaas 2021. Dus maken die elektrische versie, ziet er geweldig uit!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North