Man overlijdt aan gevolgen klassiekercrash op Zandvoort

Auteur: , 87 Reacties
HGP

Treurig nieuws vanuit Amsterdam.

De FIA heeft vandaag bekend gemaakt dat de man die onlangs een zwaar ongeluk beleefde tijdens de Historic Grand Prix op Circuit Zandvoort in het ziekenhuis overleden is. Voor de 62-jarige David Ferrer ging het tijdens zijn eerste ronde op de baan mis in de Arie-Luyendijkbocht, de snelle laatste rechter voor het rechte stuk.

Wat er precies is misgegaan is niet geheel duidelijk, maar uit foto’s blijkt dat Ferrer’s March 701 uit 1970 flink in de kreukels zat na het incident. Ferrer is na het ongeval gereanimeerd en met een ambulance naar het ziekenhuis vervoerd. Naar nu blijkt tevergeefs, want hij is daar alsnog aan zijn verwondingen gestorven.

Het is helaas de zoveelste herinnering aan het onontkoombare feit dat autosport enig gevaar met zich meebrengt. Zeker de auto’s van vroeger waren niet altijd even veilig. Ferrer is de 13de coureur die omkomt op Circuit(park) Zandvoort sinds 1952 en de eerste sinds 2010.

Image-Credit: Hans Smits via Twitter



87 reacties

Died doing what he loved. Triest maar het is niet anders. Sterkte voor de nabestaande.
2x brandweer voertuig ..
4x ambulance ..
3x politie sjoemelaars ..
1x traumahelicopter ..

Ik denk als er 2 helicopters hadden gestaan dat die beste man het wel had kunnen redden ..
@lincoln: wat een respectloze reactie
@larsyboy1997: Jullie snappen niet dat deze reactie al gemaakt is door @Batavus vorige week!? Buiten dat het respectloos is, deze grap maakt hij daarom. Het orgineel is inmiddels verwijderd dus dit is gewoon een manier van de redactie om @lincoln ff te stangen!
@fmgarcia: maakt geen reet uit, dit gebruik je ook niet om iemand te stangen..
@fmgarcia: Er zit een verschil tussen een vraag stellen over hoe ambulancemedewerkers te werk gaan en een volledig misplaatste opmerking omdat je “grappig” denkt te zijn.
@lincoln: beetje moe van jou. Toon eens wat respect, idioot
@lincoln: eerlijk gezegd vind ik het niet chique om hier mee de draak te steken
@lincoln: doe eens even normaal! Het is voor hulpverleners ook heftig zoiets. Je moet eens leren wanneer je gewoon normaal moet doen.
@rutger97:Dat zijn hulpverleners wel gewend. Ze zijn er voor opgeleid, daarom zijn het ook hulpverleners.
@kraai: zijn hulpverleners robots dan? Voor zover ik weet hebben zij ook emoties en is het heftig zo’n situatie mee te maken.
@p964: Weet u wat heftig is? Kijk naar Houston, of Sint Maarten, daar kunnen ze je niet voor oplijden.Iemand uit een auto knippen gebeurt dagelijks.
@kraai: jij kan ook wel een opleiding gebruiken ;)
@kraai: Dat ze het vaak doen betekent niet dat ze het niet heftig meer vinden. Ik ken mening ambulancemedewerker die het emotionele deel er aan heel zwaar vindt. Juist dat zij dat niet als een tegenslag zien maar als een motivatie om zo hard hun best te doen is dan wel weer goed.
@kraai: Bedoel je dat eiland waar ze binnen enkele uren na een orkaan al met messen en pistolen de boel leeg plunderen? Het is niet zo dat er na enkele uren al iemand dorst of honger heeft ofzo…
@kraai: Je wilt niet weten hoevaak PTSS voorkomt bij hulpverleners
@kraai: de eersten bij het ongeval waren de OCA officials, vrijwilligers die dit werk in hun vrije tijd doen. Natuurlijk weten ze dat dit kan gebeuren, maar dat neemt niet weg dat zij er goed stuk van waren.
@rutger97:

dat is idd waar ..
Ambulance broeders maken dit zeker niet dagelijks mee ..

Het is niet dat er dagelijks een verkeersdode te betreuren valt in NL ofzo ..
Dit is echt een unieke situatie ..
@lincoln: Nee klopt, en er zijn ook geen militairen en hulpverleners die ondanks hun training hun ervaringen niet kunnen vergeten en er trauma’s aan overhouden. Deze mensen doen ongelooflijk veel voor onze samenleving en offeren daar enorm veel voor op. Als jij ook een keer iets anders toevoegt dan een smakeloze reactie op een ernstig artikel spreek ik je wel weer.
@lincoln: @kraai fijn dat jullie dat zo goed weten. Dat je na theorieles overal tegen kan. Ik kan uit ervaring als verpleegkundige zeggen dat ik zelfs na enkele tientallen overlijdens in de afgelopen jaren nog steeds wel eens erg veel moeite heb met overlijdens. Wanneer je dan ook nog de beelden zoals bovenstaand op het netvlies heb kan ik je vertellen dat jullie intetnettrolletjes geen idee hebben wat een impact zoiets heeft.
@rutger97:

We hebben allemaal wel eens een beroep gedaan waar je niet echt geschikt voor was ..
Schaamte is niet geheel op zijn plaats ..
@lincoln: ik zal je in het vervolg negeren. Sommige opmerkingen uit het verleden kon ik zeker van je waarderen. Maar je bent blijkbaar erg slecht in zelfreflectie en het inzien wanneer sommige comments misplaatst zijn. En dan bedoel ik niet eens op de comment waar ik op reageer. Die is voor jouw doen nog best mild
@rutger97:

Nou nou ..
en dat terwijl ik verantwoordelijk ben voor jouw vermaak ..

Ik moet wel leuke grappen blijven maken toch ..

Want daar hebben jullie recht op ..
@lincoln: niemand beschuldigd jou van grappig zijn.
@lincoln: kansloos met dubbele punt ..
@lincoln: zoveelste idiote reactie van jou, ben oprecht benieuwd wat je bezielt om overal die zeikmening over te geven…
@kampioentje: het is een gefrustreerd mannetje.
@lincoln: jammer dat ze je hier niet wat vaker of langer bannen van autoblog. Wel knap van je om hier constant te komen en alleen maar loopt te zeiken. Tuurlijk soms is t grappig maar blijkbaar weet je simpelweg niet wanneer je iets kan zeggen of gewoon je irritante mening voor je te houden. Best zielig
@maferick74: AB heeft een aantal comments verwijderd (ook van mij), maar die misplaatste shit van lincoln loser laten ze allemaal staan!
@venividivici: Waarschijnlijk was het dan niet vergelijkbaar?
@lincoln: Niet normaal meer!Respect vierden je, dat krijg je niet. En maar janken, ze waren er niet eens bij.Het 20:00 journaal komt over een uurtje weer voorbij.
@lincoln:

Exacte weteenschap – 1 ..
Verontwaardigde populistische onderbuikjes – 7 ..

De recsept-eiser staan voor ..
@lincoln: ergens is het met jou vreselijk misgegaan.
@lincoln: ik moet vaak gniffelen om je scherpte, sarcasme of cynische opmerkingen maar in dit geval sla je gewoon de plank mis.
@lincoln: je weet blijkbaar meer dan wij over de oorzaak van het overlijden? of wil je gewoon aandacht met domme opmerkingen. Denk het kaatste.
@lincoln: je vindt jezelf altijd maar wat grappig en gevat he? Wat een dom commentaar geef je hier weer.
@lincoln: de FIA bepaalt nu eenmaal de hoeveelheid en aantallen hulpdiensten en circuitpark Zandvoort betaald voor deze inzet. Niets mis mee met deze ‘normale’ hoeveelheid.

EDIT: hou het wel een beetje gezellig.
@erik2907: Sinds het park van ONZE prins is, betalen ze nergens meer voor.
@kraai:

Geen exacte wetenschappen loslaten op dit soort doodwensende “nuchtere” Nederlandertjes .. gewoon niet doen .. dan snappen ze er geen reet meer van ..
@lincoln: Ik denk dat dit je meest succesvolle reactie tot nu toe is!! Gefeliciteerd..
@lincoln: ik hoop dat je niet gebanned wordt. Je reactie is misschien ongepast, maar dat wordt vervolgens afgestraft met afkeurende reacties. En zo zou het moeten zijn. Geen ingrepen in iemands mogelijkheid om een (controversiële) mening te geven, gewoon terugroepen als je het er niet mee eens bent. Free speech includes all speech!
@lincoln: ah die Lincoln, keer op keer denk ik: wat een achterlijk en frustraties-overgoten teringjongetje… Met die belachelijke dubbele puntjes na elk zin.. Ga eens naar de walletjes, man, je hebt het zo hard nodig..
Jij hebt echt niets (te beleven) in je leven, laat staan bezitter van een onveilige oldtimer Jag zoals mezelve..
@lowlow:

Top maat .. lager gaat het idd niet worden ..
Ouwe “hoger opgeleide” ..
Verschrikkelijk natuurlijk. Laten we hopen dat de familie nog enigszins steun heeft aan het feit dat de man tijdens zijn hobby gesneuveld is.
Ongelofelijk triest nieuws! Gezien de laatste alinea had dit zeker voorkomen kunnen worden als het in zeer slechte staat verkerende oude circuit eens aangepakt zou worden! Met alleen een laagje asfalt ben je er niet. Bij de Arie Luyendijkbocht op het laatst hoort sowieso een grindbak te liggen net als bij de Tarzanbocht.
Bernhard jr. lees je mee….
@venividivici: Nou je moet best wel je best doen om in de laatste bocht er uit te vliegen op Zandvoort, dus ik denk dat er eerder wat mis was met de auto.
@bartjeeh: Zou kunnen, maar mocht er iets mis zijn met de auto dan moet er gewoon een grindbak liggen wat dan je redding kan zijn. Nu is er gewoon niks behalve een vangrail met een heuvel erachter! En het resultaat daarvan is nu pijnlijk duidelijk geworden…
@venividivici: risico… dat moet je nemen. In het dagelijks leven hebben ze een apk (hoewel dat soms ook al twijfelachtig is…) maar met 100km/h ben je net zo goed dood… en dat is openbare weg, dit is een afgesloten circuit waar je voor moet tekenen wil je meedoen. De beste man zal zeker geweten hebben wat de risico’s waren, en anders had hij het niet gedaan. Niemand verplicht je om te rijden. En al helemaal niemand verplicht je om zo hard te rijden.
@bartjeeh: hoe dan ook, het is triest voor alle mensen die erbij betrokken zijn geweest, direct en indirect.
Het is en blijft gevaarlijk en zeker met oudere auto’s.

Ik hoop maar dat de nabestaanden er enige troost uit kunnen putten dat de man is overleden terwijl hij iets deed wat hij echt leuk vond. RIP
@bartjeeh: nou, ik heb de nodige dagen op Zandvoort gereden met eigen circuit speelgoed, maar de Arie Luyendijk is de enige waar ik m enigszins kneep. Snelheid gaat vrij rap (nog in de bocht) omhoog, zoals Parabolica in Monza, en de vangrail staat -met name eind vd bocht- heel erg dichtbij de baan. Met 170 – 180 wil je daar geen drupje olie tegenkomen of de controle verliezen…
on topic: triest voor de beste man en zijn nabestaanden. Sterkte.
@venividivici: Even ter verduidelijking, dat stuk heuvel moet weg en die bestaande grindbak moet doorgetrokken worden tot begin rechte stuk.
@venividivici: Zijn dood had voorkomen kunnen worden als hij niet in een f1 auto uit de jaren 70 die vooral nog sneller maar niet veiliger is geworden had gereden. Hij wist hartstikke goed wat voor risico’s hij nam door in dat ding te stappen en volle bak te gaan racen. Ik blijf het mooi vinden om te zien, maar veilig is het niet en zal het niet worden.
@carfreakjim: Dat is waar, maar dan vind ik dat het circuitbestuur daar op moet anticiperen en die overenthousiaste racers toch bescherming/veiligheid moet bieden. En als ze daar niet op willen investeren dan moeten ze zulke evenementen niet houden óf snelheidslimieten instellen!
@venividivici: Daar ben ik het zeker ook mee eens, lijkt mij dat ze daar nu ook wel serieus over na moeten gaan denken.
@venividivici: Allemaal leuk en aardig, maar er trapt er maar één op het gas, en dat is de bestuurder van de bolide. Een volwassene die bekend is met de risico’s die hij neemt. En zoals je zelf weet doet een snelheidslimiet niet zo veel, als je het op je heupen krijgt.
@carfreakjim: ik heb even op intermet gekeken naar hoe die march eruit ziet. Ongelooflijk, alsof de coureur op de auto zit en niet erin.
@venividivici: Ja, laten we rondom rubber tegels neerleggen, dan gebeurt er nooit meer een ongeluk!….
Racen met zo’n oude bak is gewoon gevaarlijk. Het is treurig, maar niet de schuld van een lap asfalt. Laten we hier in godsnaam niet de Amerikaanse en Engelse kant opgaan dan we mensen voor alles en iedereen moeten “beschermen”.
@trustmeiamanengineer: vroeger reden ze nog sneller over die baan… toen was het asfalt niet veel beter.
@trustmeiamanengineer: Danku! Personal accountability is een groot goed, het maakt mensen weerbaar en effectief! Ben een beetje klaar met de theedrink/pamper/rubbertegel-generatie. Een schop onder de hol zou zoveel oplossen.
@venividivici: misschien is het niet perse direct de “schuld” van één of andere instantie maar simpelweg het gevaar van een historische formule 1 race. Altijd dat gezeik wat er anders moet, ga jij ff lekker betalen anders?
@goodolddays: Ik zou jou gedachtengoed eens bij de FIA deponeren. Ik denk dat je weinig medestanders krijgt.
Daarnaast als het bedrijfsleven jouw visie zou volgen dan denk ik dat de bedrijfsongevallen vertienvoudigen!
@venividivici: Maar dat is het grote verschil met “bedrijfsongevallen”: je stapt voor je plezier in zo’n auto, niet om de centen te verdienen. Je tekent een vrijwaringscontract voordat je de baan op gaat, waarin je nog eens wordt herinnerd aan de risico’s die er aan kleven. Door mensen tegen zichzelf in bescherming te nemen worden mensen getriggerd zichzelf als slachtoffer te zien als er iets gebeurt, in plaats van dader. Dat kweekt zeer vervelende mensen zonder ruggengraat, die verwachten dat alles voor ze geregeld wordt.
@jochempie:
Amen.
Risico’s horen bij het leven.
En anders zoeken we de risico’s zelf op.
Want zo ‘tikt de homo sapiens’
@venividivici: hij stapte vrijwillig in die auto misschien zelfs wel juist omdat het gevaar een zekere allure had voor die man. En zo doen we dagelijks ontzettwnd veel dingen die onze prehistorische gevoelens en zintuigen prikkelen. Risico van het vak. En je kunt overal wel op anticiperen maar denk dat het juist ook is gekeken moet worden tot hoever de verantwoordelijkheid moet gaan bij een autosport ongeval. Heeft een participant helemaal geen verantwoordelijkheid meer als hij vrijwillig kiest om deel te nemen? Verbeteringen in veiligheid niet altijd de oplossing maar simpelweg accepteren dat met dergelijke extreme sporten zoals deze risicos verbonden zijn. En dat heeft niks te maken met een bedrijfsongeval of iets dergelijks maar het zijn huilebalken als jij die dagelijks overal om zitten te janken dat het verpest voor de meerderheid die gezond verstand heeft en logisch kan redeneren dat dergelijke ongelukken nou eenmaal tot de werkelijkheid horen. Het feit dat er zo snel zoveel hulpdiensten ter plaatse waren geeft aan dat er prima gehandelt is maar of daardoor gelijk het circuit aangepast moet worden blijkt nergens uit.
Ja verschrikkelijk voor de nabestaanden.. hijzelf is gestorven in het harnas, hetgeen waar zijn passie in zat. Een allang geleden geaccepteerd risico, want dat weet je als je in rijdende doodskisten heel hard gaat racen.
Wat een reclame…

“Gefeliciteerd, dit is geen grap”
Heb het ongeval zien gebeuren, het leek er in ieder geval niet op of er veel afgeremd werd. Remmen defect? Gaspedaal blijven hangen? Ben benieuwd wat het was. Zeer triest.
Ow en zo snel waren de hulpdiensten er niet bij.
@rubberducky: eerst moet veiligheid voor de hulpverlening worden gegarandeerd met het oog op andere deelnemers op de baan, en de hulpverlening mag volgens mij niet tegen de rijrichting in rijden… Dat kan tijd kosten. Maar buiten dat lijkt elke seconde me lang duren als je zoiets meemaakt…
@davelepeef: bij de start van elke (FIA) race rijdt er een (personen)auto achter de race auto’s aan. Hierin zit een medisch team. Deze is direct ter plaatse. Later volgen de overige teams. https://www.formula1.com/en/latest/features/2017/2/driving-f1-medical-car-worlds-fastest-ambulance.html
@matter: ok, interessant! Ik weet dat er achter de races dat weekend een Giulia achter de auto’s aan reed, zou dat dan een medisch team zijn geweest? D
Ik zag het gewoon als bezemwagen aan eigenlijk…
Jackie Stewart die destijds met een March 701 voor Ken Tyrell reed, zei dat dit de meest verradelijke wagen uit zijn carriere is geweest.
Probleem is dat de kuip gepopnageld aluminium is met een heel licht buizenframe en nog wat magnesium onderdeken. De Ford Cosworth V8 is een structureel onderdeel van het chassis.
Tel daar een leeftijd van meer dan 40 jaar bij op en technisch zal het zeer begrijpelijk overkomen dat je bij een zware crash geen kans maakt.
Daarnaast racen ze echt met deze wagens, ze rijden echt niet als lulletjes met wagens waar de deaud op je schouder zit. En dat weet iedere deelnemer 100%
Laten we het er maar op houden dat’ ie de ultieme jongensdroom leefde en in het harnas is gestorven.
@desjonnies: Toch fijn dat jij zelfs in deze situatie nuttige info kunt geven die relevant doch respectvol is. Waarvoor hulde!
RIP
Hard rijden in een klassieker, ik ken het gevoel, euforisch en beangstigend tegelijkertijd. De perfecte cocktail door een adrenalinescheut van jewelste. Jackpot en sex tegelijkertijd. Dan vergeet je dat je op dat moment met de waanzin in de ogen je leven aan het verspelen bent.

Wat een idiote reacties op @lincoln die een wat zwarthumoristische en ongenuanceerde opmerking maakt (zoals we gewend zijn van hem en op deze blog), maar wel met afvragend element die voor mij volkomen OK is namelijk: Opmerkelijk veel helikopters en ambulances…
Diegenen die daarna proberen L. op het hardst te raken met laffe (doods)verwensingen zouden eens bij zichzelf ter rade moeten gaan hoeveel ze aan onhebbelijkheden kunnen slikken. (kort lontje nogal?!, problemen in de relatiesfeer of op de werkvloer, of gewoon slechte jeugd?)

Keep it light..
@nord: Je hebt volkomen gelijk….

MAAR vergeet niet dat Dhr. L. al geruime tijd van dit soort opmerkingen maakt en dan kan het wel eens de druppel zijn die de emmer doet overlopen….
@ablogjunk: dat is altijd zo geweest, genoeg mensen die het wel gezellig en niet onsmakelijk vinden.
Trek een boek open of de laatste film, daar zie je veel ergere dingen voorbij komen. Maar daar raken mensen minder opgewonden door en krijgen ze minder de behoefte om de maker dood te wensen.
L. is een mikpunt voor sommige korte lontjes omdat ze DENKEN grip te hebben op het bestaansrecht van L. op Autoblog. Treurnis alom.
@nord: Dat iets altijd zo is geweest is geen vrijbrief voor provocerend gedrag. Persoonlijk heb ik er niet zoveel moeite mee en vind het ook wel een soort van vermaak.

Korte lontjes blijf je altijd houden. Het bestaansrecht voor een persoon op een blog…. tja daar moeten we maar op het rechtvaardig optreden van de admins vertrouwen.
@nord:

Onzin ..
deze instabiele en nogal verwarde lui hebben ook gewoon stemrecht en inspraak ..
De resultaten laten zich uiteraard raden ..

Marja .. Face it ..
gewoon gemiddelde NLertjes die nooooooit ergens boven zullen staan ..
Oftewel .. de “hoger opgeleiden” ..
@lincoln: blijft toch steken hè, die mislukte studie van je (de hogeropgeleide nederlandertjes hebben het (wéér) gedaan)….
@lincoln: bijzonder dat je anderen gedragingen verwijt die je zelf ook tentoon spreid.
Iets met “balk”, “splinter” en “oog”.
Laat onverlet dat de doodswensen aan je adres ongepast zijn.
Maar Lincoln: wie wind zaait zal storm oogsten…
Een ritje in een klassieker zou nooit het speelveld van Magere Hein mogen worden. Erg triest dit, ik wens de nabestaanden sterkte toe.
Voor iedereen die hier een in mijn ogen een negatieve reactie hebben geplaats over @lincoln ; ik vond het ook beneden alle peil. Als je niet in de meningen van dat soort straatjes past ben je een Nederlands sukkeltje, je snapt het allemaal niet en vooral gebruik je niet aan het eind van elke zin..
Dat gezegd hebbende; ik zit al best wel lang op autoblog(niet met dit account) en heb @lincoln hoog leren hebben zitten. Dit was gewoon niet handig want normaal verdedigd hij zich niet op kritiek.Als er geen plek m/v/x meer voor bij @autoblog kun je er altijd nog eentje bij GeenStijl vinden.Je Zou de nieuwe Joris zijn.En een beste ook.
Bos uit bocht,… ergste kutbocht om te crashen :( (ik heb ruim 10.000 km) op Zandvoort gereden de afgelopen jaren (met de motor)

2 ambu is verplicht, als 1 ambu vertrekt met de gewonde kan alles doorgaan om dat er een ambu stand-by is. Normaal is er 1 ambu en bij ernstige ongelukken wordt een tweede bij geroepen. De trauma heli is bij zeer ernstig letsel en wordt opgeroepen ivm anesthesie en arts aan boord die meer mag als de ambu broeder.
Politie is altijd een beetje apart waarom hun op de baan zijn.

Ik wil deze mensen een lintje geven! Deze mensen knappen de puinzooi op van de hobby rijder die op het circuit vaak onhandige dingen doet.

Ik heb jaren lang les gegeven voor MotorSportLifestyle en ik heb alle hulp verleners en baansporten hoog in t vaandel staan en draag deze mensen een warm hart toe,… ze staan er voor ons! :)
@napo:
Bedankt voor deze uitleg.
Baansporten=baanposten
Waarom gaat dit hele topic over @Lincoln?
We geven hem een platform zo, beter reageer je niet als je je er zo aan stoort.

“The only thing worse than being talked about, is not being talked about” -Oscar Wilde

OT
Dying doing what you love most. Ik zou er voor tekenen. Doodgaan is sowieso kut.
En als het 1km verder was gebeurd? ..
Dan was het terecht geweest ..
Had ie maar niet zo hard moeten rijden! ..

#LincolnLivesMatter

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).