• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Waarom Mercedes meer olie mag stoken dan de rest

Auteur: Author, gepost 29 augustus 2017 om 15:01 – 60 Reacties

Waarom Mercedes meer olie mag stoken dan de rest


Het is geen geheim dat diverse teams olie door de verbrandingsmotor laten verbranden om zo (kortstondig) meer vermogen uit de aandrijflijn te halen. De FIA stelt paal en perk aan deze ontwikkeling, maar Mercedes komt ermee weg.

De F1-teams die vooraan meestrijden zijn niet zelden de teams die de loopholes in het technisch reglement weten te vinden én benutten. Zo laten de toppers hun motoren olie verbranden om meer vermogen uit de geblazen 1.6 V6 te toveren zonder dat daarbij het maximale brandstofverbruik wordt overschreden.

Olieverbranding is echter door de FIA aan banden gelegd. Vanaf de komende GP van Italië (dit weekend!) mogen de auto’s nog maar 0,9 liter per 100 kilometer verbranden. Mercedes heeft daar echter handig op ingespeeld. Héél handig.

Teams mogen dit seizoen vier motoren gebruiken. De laatste van die vier motoren werd door Mercedes tijdens de GP van België ingezet. De nieuwe regel van de FIA schrijft zoals gezegd voor dat teams met ingang van de GP van Italië 0,9 liter olie per 100 kilometer mogen verstoken. Daarvoor lag deze grens op 1,2 liter per 100 kilometer.

Omdat Mercedes reeds het laatste blok heeft gebruikt, mogen de Duitsers met al hun motoren gewoon 1,2 liter blijven verstoken. Inderdaad, conform de oude regels. Dat heeft er alles mee te maken dat de nieuwe motorregel alleen geldt voor ongebruikte motoren die vanaf Monza worden ingezet.

Hoe zit het met de teams waar Mercedes klantenmotoren aan levert? Als deze teams gebruikmaken van een nieuwe motor die nog geen kilometers heeft gedraaid, moeten deze krachtbronnen voldoen aan de limiet van 0,9 liter per 100 kilometer.

Zo zie je maar: met sturen en veel gas geven kom je een heel eind, maar het grondig doornemen van de regeltjes is zo mogelijk net zo nuttig of misschien wel nuttiger. (via: motorsport.com)

Ook interessant!

  • Mercedes waarschuwde FIA over regelwijzigingen
  • Drama voor Formule E
    Drama voor Formule E: Mercedes stopt officieel
  • boegeroep
    Video: Tactische meesterzet van Mercedes en Hamilton
  • Mercedes weigert kampioensfoto's
    Mercedes weigert kampioensfoto's te nemen voor FIA

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist doet Dukes of Hazzard op rotonde
  • Jonge automobilisten zijn een stel angsthazen op de weg
  • Lotus Eletre PHEV krijgt een teleurstellende motor
  • Je betaalt wegenbelasting, maar waarvoor eigenlijk
FacebookTweetPinLinkedIn

fia, Formule 1, Mercedes, olie, Racing

Vorig bericht: « Experiment: betalen om in de file te mogen staan
Volgend bericht: Plastica! De Ferrari Portofino in CRISASSS-trim »

Lees Interacties

Reacties

  1. ikschrijfookoverautos zegt

    29 augustus 2017 om 15:08

    Nou, de tifosi kunnen zich vast opmaken voor een zilverkleurig feestje.

    Login om te reageren
  2. E34M5Touring zegt

    29 augustus 2017 om 15:11

    1.2l olie op 100km, dus op Spa (race afstand 300+ km’s) mogen ze 3,6l olie verbranden. Ik vind dat nogal wat. Staat ook nogal haaks op de hybrid rommel vind ik. Daar doen we schoon, maar aan de achterkant komt gewoon 3,5l olie uit de uitlaat…

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      29 augustus 2017 om 15:32

      @e34m5touring: tja, als het milieu echt een drijfveer was in de F1 dan werd het zinloos rondjes rijden dat we racen noemen wel afgeschaft. De hybride rommel is er gewoon omdat het een hogere vorm van ontwikkeling is en dat past bij de F1, de hoogste en meest gecompliceerde vorm van autosport.

      Login om te reageren
      • peug206 zegt

        29 augustus 2017 om 16:37

        @mashell: pp een v10/12 heeft dat systeem ook nut! Net als turbos! Vroegah peuterden ze al 1000 pk eruit, nu met alle systemen slechts 900

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          29 augustus 2017 om 17:05

          @peug206: Vroeger gold er ook geen brandstoflimiet, nu wel. Dat maakt een groot verschil.

          Login om te reageren
          • peug206 zegt

            29 augustus 2017 om 18:43

            @berlinetta: daarom zeg ik op gewicht. Teams kunnen de auto dan volledig zelf kiezen, zolang hij volgetankt niet boven X kilo komt.

            Login om te reageren
          • wildbeest zegt

            29 augustus 2017 om 18:46

            @berlinetta: beperking op de ontwikkeling van snelheid

            Login om te reageren
    • retetikker zegt

      29 augustus 2017 om 17:07

      @e34m5touring: 3.6 liter olie op 105kg/125 liter benzine. Dat is ongeveer 1 liter olie per 35 liter benzine. Zelfs met de nieuwe limiet van 0.9 liter per 100km is dat nog 1 liter olie per 46 liter benzine.

      Ik heb tweetakt brommers gehad die minder olie verbruikten…

      Login om te reageren
  3. Edge zegt

    29 augustus 2017 om 15:13

    Gewoon weer heel slim van Mercedes. Je gaat je wel afvragen waarom Ferrari niet ook alvast de nieuwe motoren aan de pool van vier heeft toegevoegd. Zeker met oog op een zege op Monza is elk beetje power extra welkom.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      29 augustus 2017 om 15:34

      @Edge: Is het niet handiger om nog even te wachten met het 4e blok? Ze hebben nog heel wat races te gaan.

      Login om te reageren
      • harrie zegt

        29 augustus 2017 om 15:41

        @berlinetta:
        Mercedes blok van Spa komt in de pool. Op Monza kunnen ze weer een oudere motor uit de pool erin schroeven als ze willen en de ‘verse’ Spa motor op de plank laten liggen totdat ze hem echt nodig hebben.
        Ferrari krijgt hier dus ook pas last van als zij een nieuwe motor inzetten, die dan dus wel aan de nieuwe strengere regels moet voldoen.

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          29 augustus 2017 om 16:01

          @harrie: Oké zo had ik het niet begrepen. Dacht dat ze de rest van het seizoen met dit blok moesten doen. Thanks voor de info!

          Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      29 augustus 2017 om 15:47

      @edge: waarom geldt de regel niet gewoon voor alles en iedereen? Dat moet je je afvragen. Waarom niet met terugwerkende kracht alles boven 0,9 verbieden? Pas de troep maar aan als dat blok zoveel olie verstookt. En je hoeft niet met mengsmering te rijden toch? Is toch alleen voor een paar rondes kwalificatie en ultieme snelle ronden tijdens de race?

      Login om te reageren
    • basjaski zegt

      30 augustus 2017 om 10:31

      @edge: Niks met slim te maken…ik en zat andere zagen het gelijk al toen de nieuwe regeling in kwam: “Oh dus gewoon op Spa effe een andere motor erin gooien en dan kan je lekker 300cc meer olie verbranden”. Elke sukkel ziet dat in.

      Login om te reageren
  4. trustmeiamanengineer zegt

    29 augustus 2017 om 15:15

    Hmm, de roetpluimen uit de Merc’s zijn dan wel verdwenen, maar ze blijven de regeltjes als rasechte Duitsers ombuigen.
    Trouwens, die FIA regel ging naar ik meen volgend jaar in. Maar de motorbouwers hadden onderling afgesproken om dat in Italië al in te laten gaan. Een echte Duitse streek van Toto dus.

    Login om te reageren
    • Erik zegt

      29 augustus 2017 om 17:44

      @trustmeiamanengineer: ieder team had deze mogelijkheid kunnen benutten. Slaap verder!

      Login om te reageren
    • itiswhatitis zegt

      29 augustus 2017 om 18:59

      @trustmeiamanengineer: net of ferrari en red bull zich netjes aan de regeltjes houden

      Login om te reageren
  5. gove zegt

    29 augustus 2017 om 15:16

    gemiddelde alfa doet ook 1.2 liter olie per 100km

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      29 augustus 2017 om 15:17

      @gove: Maar dat lekt er aan de onderkant uit. Heel wat anders.

      Login om te reageren
    • jopio zegt

      29 augustus 2017 om 15:23

      @gove: Audi bedoel je.

      Login om te reageren
      • redbeams zegt

        29 augustus 2017 om 15:55

        @jopio: Nee voor vag moet je de komma verwijderen ;)

        Login om te reageren
        • fouadski zegt

          29 augustus 2017 om 16:26

          @redbeams: welke komma?

          Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      29 augustus 2017 om 16:07

      @gove:
      ik moest erg lachen
      U is vast heel populair op verjaardagsfeestjes waar u iedereen weet in te palmen met uw veruit originele en spitsvondige opmerkingen .
      Me wou dat ik u was.

      Login om te reageren
    • trustmeiamanengineer zegt

      29 augustus 2017 om 16:33

      @gove: Heel niet, op 1000km!
      (Mijne gewoon netjes halve liter op 10k hoor.)

      Login om te reageren
  6. deora zegt

    29 augustus 2017 om 15:16

    Dus het zijn gewoon ouderwetse 2takt brommerts. Bye bye de hybride gedachte.

    Login om te reageren
  7. gregorius zegt

    29 augustus 2017 om 15:18

    0.3l per 100km verschil, of dus 0.9l per race verschil.
    Een ronde Monza doet 5.8km.
    Kan iemand met verstand even voor me uitrekenen wat 1.7 centiliter olie per ronde ‘extra’ voor extra energie/power/tijdswinst kan opbrengen?
    Dat ten opzichte van de 2 kg / 2.7 liter aan benzine die ze dezelfde ronde verstoken?

    Login om te reageren
    • sleurs zegt

      29 augustus 2017 om 16:14

      @gregorius: Ik ben geen deskundige, maar gezien de conplexiteit kan ik me voorstellen dat er iets aan boord zit dat met name tijdens de kwalificatie of op momenten in de race gebruikt kan worden waardoor de motor op bepaalde momenten extra olie gebruikt. Als de regel meer brandstof en lucht = meer vermogen is, dan kan er waarschijnlijk in combinatie met technieken van de motor, software en die olie dus extra vermogen gecreeerd worden. Ik denk niet dat je moet zien dat het over de hele race verbruikt wordt.

      Login om te reageren
  8. harrie zegt

    29 augustus 2017 om 15:25

    0,9 liter olie per 100 kilometer, en in de quali dan, wordt het dan teruggerekend naar de werkelijk verreden afstand?
    Of mag je in je ultieme flying lap die 0,9 liter olie verbruiken?

    Login om te reageren
  9. berlinetta zegt

    29 augustus 2017 om 15:26

    En als de motor boem zegt, moeten ze dan wel aan de strengere regels voldoen?

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      29 augustus 2017 om 15:44

      @berlinetta: ja en ze krijgen dan ook de penalty die anderen nu al vangen voor motor nr 5.

      Login om te reageren
  10. henkp1 zegt

    29 augustus 2017 om 15:29

    Aha, dus daar zit de truc! Je bouwt feitelijk een slechte motor (want hoog olieverbruik) en je komt er nog mee weg ook!

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      29 augustus 2017 om 17:59

      @henkp1: De motor is juist heel erg goed want deze doet precies wat ze willen. Olie verbruik is de bedoeling en dit controleerbaar houden is des te knapper.

      Login om te reageren
    • vtechlover zegt

      29 augustus 2017 om 18:45

      @henkp1: je maakt een grapje toch?

      Login om te reageren
  11. e36thuglife zegt

    29 augustus 2017 om 15:31

    Yo dus me waggi boekt harder als ik er mengsmeer in pof?? Chillito!!!

    Login om te reageren
    • bmwfreak038 zegt

      29 augustus 2017 om 16:35

      @e36thuglife: alle petjes gaan nu brommix tanken.

      Login om te reageren
    • acizane80 zegt

      29 augustus 2017 om 16:36

      @e36thuglife: nee je moet zien dat je meer olie verbruikt die reeds in je motor zit. Koop een vw die doen dat al jaren.

      Login om te reageren
      • e36thuglife zegt

        29 augustus 2017 om 17:04

        @acizane80: Ja dat doen die Benz F1 en VW TFSI maar ik heb een Bimma dus m’n olie blijft gewoon waar die hoort. Dus als ik toch olie wil verbranden en harder wil boeken moet ik het in de tank gooien als die tori correct is? Ik wil wel weten hoe dat werkt… Gaat die ECU van de F1 waggi er rekening gehouden mee houden dat de olie meedieselt door de compressie? Volgens mij moet je dan wel Euro 378 octaan tanken anders is het pingel tingeling krak.

        Login om te reageren
        • caferacer zegt

          29 augustus 2017 om 18:32

          @e36thuglife: rustaaaaagh

          Login om te reageren
  12. toniominestrone zegt

    29 augustus 2017 om 15:40

    DE raceklasse voor Audi!

    Login om te reageren
  13. frederikvc zegt

    29 augustus 2017 om 15:44

    vond dat mijn VW Transporter niet echt winst had met zijn overmatig olieverbruik

    Login om te reageren
    • redbeams zegt

      29 augustus 2017 om 15:57

      @frederikvc: Die winst is ook niet voor de klant maar voor vag zelf he ;)

      Login om te reageren
    • bmwfreak038 zegt

      29 augustus 2017 om 16:35

      @frederikvc: goud??

      Login om te reageren
  14. viezefreddyw zegt

    29 augustus 2017 om 15:58

    Al dat gecompliceerde gedoe en de ‘addertjes onder het gras’, zorgen er voor dat het er niet leuker op wordt. Te veel regels. Te veel gedoe.

    Login om te reageren
    • bmwfreak038 zegt

      29 augustus 2017 om 16:36

      @viezefreddyw: zeg dat wel

      Login om te reageren
    • peug206 zegt

      29 augustus 2017 om 16:41

      @viezefreddyw: ‘no rules, just play’. Helemaal loslaten en we kijken wel waar we uitkomen. Budget zat om een ultieme wagen neer te zetten waarmee de koningsklasse ook echt weer de koningsklasse kan worden. Enige regels omtrent gewicht en afmetingen en verder zien we wel waar we uit komen!

      Login om te reageren
      • simsation zegt

        29 augustus 2017 om 18:35

        @peug206: ik denk dat de door jou vooregestelde oplossing juist tot nóg grotere verwijdering van de koplopers met het middenveld. Juist omdat de grote teams veel meer budget voor innovatie hebben. Zelf weet ik overigens ook niet wat de oplossing dan wel is. Focus moet wat mij betreft wel op het racen liggen en niet op de beperkingen. Als het maar bloedstollend hard gaat. Het geluid vind ik dan nog het minst belangrijk.

        Login om te reageren
        • peug206 zegt

          29 augustus 2017 om 18:44

          @simsation: klopt. Maar dat was vroeger niet anders als ik zo races terugkijk. Zolang er maar minimaal 2 teams competitie leveren is het leuk. Zo’n optocht waar we nu naar kijken met 900pk vooraan en 850pk achteraan is ook niks.

          Login om te reageren
  15. Dutchdriftking zegt

    29 augustus 2017 om 15:59

    Dus als Mercedes het doet is het slim, maar als Audi het doet (al 10 jaar, dat noemen we voorsprong door techniek) dan is het ineens slecht. Rare jongens die autoliefhebbers.

    Login om te reageren
    • Homer55 zegt

      29 augustus 2017 om 16:14

      @dutchdriftking: Een Audi verbruikt sowieso al olie. Niet voor extra vermogen.

      Login om te reageren
      • snorrewietskie zegt

        29 augustus 2017 om 16:30

        @homer55: Ouderwetse olieboten. Ze meuren en pluimen als t ruhrgebied.

        Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        29 augustus 2017 om 16:45

        @homer55: Wedden dat hij vermogen inlevert wanneer je de olie er uithaalt :P

        Login om te reageren
  16. JelleEp3 zegt

    29 augustus 2017 om 16:24

    Zo zie je maar een beetje olie verbruik is helemaal niet zo slecht!

    Login om te reageren
  17. amersfoorter zegt

    29 augustus 2017 om 16:43

    Ferrari die al zolang aan de F1 meedoet en dan nog de regels niet optimaal weet te benutten. Wat faal je dan zeg! Maar goed, Italiaans dus instant character

    Login om te reageren
  18. Design_Driven zegt

    29 augustus 2017 om 17:03

    VW heeft al laten weten bij nader inzien toch niet geïnteresseerd te zijn om met de F1 mee te doen.

    Login om te reageren
  19. cpp1 zegt

    29 augustus 2017 om 17:16

    Vervelende sjoemelduitsers dat ze daar aan t sjoemelen zijn…

    Login om te reageren
  20. hape zegt

    29 augustus 2017 om 21:35

    Jammer dat niet even iets meer verteld wordt…
    Volgens Autobild was er een herenakkoord afgesloten tussen Mercedes en Ferrari dat, sinds de aankondiging door de FIA (1.2 > 0,9 ltr/100km regel) geen nieuwe motoren meer aan de pool zouden worden toegevoegd.
    Ferrari heeft de week voor de race in Spa de FIA gecontacteerd om te informeren of de concurrentie nieuwe motoren had aangemeld. De FIA gaf aan dat dit niet het geval was en dus heeft op basis daarvan besloten de nieuwe (4e en laatste zonder straf toe te voegen) motor in Monza te introduceren hetgeen betekent dat men niet meer dan 0,9 ltr olie mag gebruiken op 100km.
    Mercedes heeft blijkbaar op het allerlaatste moment besloten zich niet aan de afspraak te houden en de 4e motor in te zetten.
    Op deze wijze heeft Mercedes zich een (niet sportief maar niet strafbaar) voordeel verschaft waarmee ze in de kwalificatie het grootste voordeel hebben.

    Login om te reageren
  21. Gulli zegt

    30 augustus 2017 om 07:46

    Waarom kunnen ze niet gewoon de regel voor alles en iedereen instellen? Dus ook voor bestaande motoren?

    Login om te reageren
  22. Edge zegt

    30 augustus 2017 om 11:08

    @hape: Zowel Ferrari als Mercedes heeft ontkend dat er een herenakkoord lag. Dat schijnt een gerucht uit de paddock te zijn dat door velen als feit aangenomen is. Ik zou het ook opmerkelijk vinden als dat herenakkoord er inderdaad lag en geschonden is, zonder dat Ferrari er ook maar één woord over spreekt.

    Login om te reageren
    • hape zegt

      31 augustus 2017 om 20:54

      @edge: bron graag…
      het enige wat je vind is dat Mercedes ontkent en dat is natuurlijk niet geheel onverwacht.

      Login om te reageren
  23. bmwfreak038 zegt

    30 augustus 2017 om 14:44

    Lekker al die regeltjes en commercie. Nee dankje ik blijf lekker motorsport kijken.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North