• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Marchionne over Ferrari SUV: “You have to shoot me first!”

Auteur: rynnus, gepost 2 februari 2016 om 23:19 – 51 Reacties

Vet! Ferrari FF als brute offroader


Ferrari is toe aan een SUV en dat weten we allemaal. Opperhoofd Marchionne is alleen nog niet helemaal overtuigd.

Lamborghini heeft de wereld een poos geleden kennis laten maken met de uber dikke Urus. Ferrari zou haar verkopen een flinke boost kunnen geven met de komst van een SUV, alleen Sergio Marchionne moet er niets van weten en wordt als het zover is, liever eerst neergeschoten. Dat maakte Sergio een paar analisten duidelijk in een conference call, aldus Bloomberg.

Als autoliefhebber is het wellicht de juiste instelling, maar met een afnemende groei van de verkoopaantallen is het misschien handig om die Ferrari SUV toch in overweging te nemen. Verkopen zijn in 2015 nog met zes procent gestegen. In 2016 verwacht men ten opzichte van 2015 een groeiafname van drie procent. In China zakte de verkopen dan ook met een behoorlijke 22%.

Sergio houdt de moed er in en meldt positief dat het doel van 9000 verkopen in 2019 (7900 in 2016) gemakkelijk gehaald kan worden. Zolang het bedrijf maar vast blijft houden aan de 70 jaar oude visie heeft hij er alle vertrouwen in. Die stelt dat wanneer je simpelweg minder voertuigen produceert dan de klanten willen, je altijd hot blijft. Easy. Echter denken de beleggers daar anders over, vanwege de matige verkoopprognose leverde het aandeel namelijk vandaag maar liefst 12,4 procent aan waarde in.

Foto: Creatie van Rain Prisk, hier het bijhorende artikel.

Ook interessant!

  • Nieuwe airco van Ferrari discrimineert op basis van gender
  • Ferrari SUV mag buitenspelen, vermomd als Maserati
  • Ferrari SP48 Unica wordt een unieke Ferrari
  • Ferrari Roma vast in nauw straatje

Nieuwste artikelen

  • Autoblog Spots Uploterij: win een cadeaubon t.w.v. €100
  • Groter, sneller of bizar: BYD doet het
  • Is de nieuwe Mercedes GLB stiekem een omgebouwde Smart?
  • Nieuwe 5 Serie-concurrent met verbrandingsmotor komt uit zeer onverwachte hoek!
FacebookTweetPinLinkedIn

aandelen, Ferrari, Sergio-Marchionne, SUV

Vorig bericht: « Motorfietsen: binnenkort te vinden bij uw Mercedes dealer?
Volgend bericht: Autoverkoop januari daalt 14,4 procent »

Lees Interacties

Reacties

  1. FeRaRi zegt

    2 februari 2016 om 23:20

    Mooi toch dat die nee zegt.

    Login om te reageren
    • audirijder zegt

      2 februari 2016 om 23:40

      @ferari: wie is “die”?

      Login om te reageren
      • pinut187 zegt

        3 februari 2016 om 07:01

        @audirijder: Die Marchionne

        Login om te reageren
    • raym zegt

      3 februari 2016 om 09:17

      @ferari: heb je bewust een f vergeten in je naam.

      Login om te reageren
      • zweed zegt

        3 februari 2016 om 09:47

        @raym: nee een p

        Login om te reageren
      • FeRaRi zegt

        3 februari 2016 om 16:38

        @raym: Die vraag heb ik al vaker ontvangen en ja.

        Login om te reageren
  2. super zegt

    2 februari 2016 om 23:25

    Ferrari suv met diesel motor, lijkt me wel wat

    Login om te reageren
    • willempjuh zegt

      3 februari 2016 om 07:26

      @super: uhm…..

      Login om te reageren
    • JamesBond007 zegt

      3 februari 2016 om 08:24

      @super: V12 diesel wellicht, anders niet a.u.b..

      Login om te reageren
      • spoolie96 zegt

        3 februari 2016 om 10:04

        @jamesbond007: nee, als basismodel een geblazen 2 liter inline 4

        Login om te reageren
        • deboes zegt

          3 februari 2016 om 12:56

          @spoolie96: er zijn straks wel wat motor opties over van een giulia die er niet komt.

          Login om te reageren
  3. mrcy335d zegt

    2 februari 2016 om 23:26

    Agg als ut moet dan ook eentje met een 12 cill

    Login om te reageren
  4. fmgarcia zegt

    2 februari 2016 om 23:34

    Laten we eerst beginnen met een shooting break dan!

    Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      2 februari 2016 om 23:38

      @fmgarcia: Daar zijn ze al een jaar of 6 terug mee begonnen. De FF he, godallemachtig wat een mooi ding is dat!

      Login om te reageren
      • fmgarcia zegt

        2 februari 2016 om 23:41

        @viezefreddyw: Ja echt een droombak!! Erg benieuwd naar het resultaat van die teasers. Hoop dat het net zo positief uitpakt als bij de Cali T!

        Login om te reageren
        • viezefreddyw zegt

          2 februari 2016 om 23:44

          @fmgarcia: Zeker een droombak. Wat ik alleen niet begrijp aan je eerste reactie is waarom ze moeten beginnen met een shooting brake. In de vorm van FF is er namelijk al een shooting brake.

          Login om te reageren
          • fmgarcia zegt

            2 februari 2016 om 23:51

            @viezefreddyw: In de titel staat: Marchionne zegt, you have to shoot me first. vandaar.

            Login om te reageren
            • viezefreddyw zegt

              2 februari 2016 om 23:52

              @fmgarcia: Damn! Had ik eigenlijk gewoon moeten weten haha. Het is al laat..

              Login om te reageren
          • fmgarcia zegt

            2 februari 2016 om 23:52

            @viezefreddyw: Had je vriendin ook geen idee;)?

            Login om te reageren
            • viezefreddyw zegt

              2 februari 2016 om 23:54

              @fmgarcia: Die heeft wel vaker geen idee if you know what i mean :-)

              Login om te reageren
              • fmgarcia zegt

                3 februari 2016 om 00:00

                @viezefreddyw: Leuk naamplaatje naast de voordeur. Viezefreddy en Haas W!

    • raym zegt

      3 februari 2016 om 09:18

      @fmgarcia: uhhhh wel eens van de FF gehoord.

      Login om te reageren
      • fmgarcia zegt

        3 februari 2016 om 12:39

        @raym: Uh moet ik m nog een keer uitleggen?? Titel zegt dat de grote Ferrari man eerst moet worden neergeschoten voordat er een SUV komt. Lijkt mij niet onbelangrijk om even vrij voor te nemen in zijn positie. Oftewel een shooting break.

        Login om te reageren
  5. viezefreddyw zegt

    2 februari 2016 om 23:37

    Tsjah, puur commercieel gezien zou het goed kunnen zijn. Kijk naar Porsche en sinds kort Bentley en Jaguar. Maar ik zie het Ferrari liever niet doen. Op een of andere manier past het gewoon niet bij het merk. Laat ze zich maar richten op wat ze altijd doen en altijd al goed kunnen.

    Login om te reageren
    • 9000cse zegt

      3 februari 2016 om 01:47

      @viezefreddyw:
      Was dat niet ook zo toen Porsche liet doorschemeren dat ze een SUV wilden gaan bouwen? Toen waren er immers ook veel mensen die het “schoenmaker-blijf-bij-je-leest-gedachtengoed” bezigden.
      In tegenstelling tot die mensen, die van mening zijn dat marketing niet meer is dan propaganda, reclame- en verkooppraatjes, houdt dit begrip toch echt wel iets meer in. Marketing heeft voornamelijk te maken met het scheppen van behoeften. Anders gezegd binnen de automobielwereld: Het creëren van modellen waarvan de kopers nog niet eens weten dat ze het überhaupt zouden willen kopen. Het koperspubliek vroeg immers niet om een SUV, omdat ze niet eens wisten wat dat voor soort auto’s waren. Pas toen ze werden voorgesteld kon worden vastgesteld dat het koperspubliek ze wilde.
      Ik ben ervan overtuigd dat ook Ferrari (in navolging van Porsche) zoiets zal gaan brengen. En zodra (markt)onderzoek gaat uitwijzen dat er markt voor is, zal ook ome Sergio ervan overtuigd worden. Het is gewoon een kwestie van tijd.

      Login om te reageren
  6. gtwillem zegt

    2 februari 2016 om 23:38

    Allereerst vind ik die FF fotoshop er eigenlijk best gaaf uitzien…

    Maar Ferrari bevindt zich op dit moment in een zeer gunstige positie, waardoor een SUV niet eens nodig is. Ja, ze zullen die dingen verkopen bij de vleet, geen probleem. Maar ze kunnen nu een kleine 10.000 exemplaren slijten. Zoals er geen standaard Porsche 911 bestaat, bestaat er sowieso niet eens iets als een standaard Ferrari. Het merk met het stijgerende paard weet namelijk tegen hoge (woeker) prijzen opties te verkopen.

    Daarbij zij een aantal speciale modellen altijd erg in trek, denk aan de speciale V8 modellen (Challenge Stradale, Scuderia, Speciale) waarbij het aantal te bouwen exemplaren lager ligt dan de vraag. Ferrari verzoekt met klem om de (dure) opties (carbon onderdelen etc) aan te vinken om in aanmerking te komen. Dat is gewoonweg briljant als je dat kan bereiken, eigenlijk. Hetzelfde geld voor de speciale V12 modellen (GTO, tdf, LF en Enzo) waarbij de extra uitrusting gekozen dient te worden voordat je uberhaupt in aanmerking komt er eentje te mógen kopen. Te gek voor woorden, uiteraard, maar wel een goede businesscase.

    Voor Porsche is de Cayenne een zeer waardevolle aanwinst, maar vergeet niet dat Porsche toch een paar segmenten lager opereert. Voor Lotus en Aston Martin geldt hetzelfde, met een SUV als ‘cashcow’ kunnen zij beter hun financiële plaatje op orde krijgen.

    Dus Ome Sergio zegt wel iets zinnigs, maar dat komt eigenlijk door het werk wat Di Montezemolo erin heeft gestoken… Zolang Ferrari de winst per verkocht exemplaar hoog kan houden voegt een SUV niet zo veel toe. Dat Lamborghini het wel gaat doen heeft vooral te maken met de goede basis die ze kunnen delen met Audi, Bentley en Porsche. Zelfs voor Maserati is een Jeep Grand Cherokee niet voldoende als basis, laat staan Ferrari…

    Login om te reageren
    • 9000cse zegt

      3 februari 2016 om 02:01

      @gtwillem:
      Ik ben niet zo overtuigd van dat standpunt. Dat Lamborghini enkel overgaat tot het bouwen van een SUV staat volkomen los van hun verbinding met Audi, Porsche en Bentley. Die Urus zal er komen, omdat er kopers zijn, die die SUV relateren aan de producten die Lamborghini tot nu in de markt heeft gezet. Daarom ben ik van mening dat Ferrari van dezelfde overwegingen uit zal gaan. En financieel kunnen ze dat ook best wel aan.
      Ferrari zal daarom uit concurrentieoverwegingen wel met zo’n SUV moeten gaan komen, willen ze hun marktaandeel niet mislopen. De verkoopaantallen in dat segment zijn immers beperkt en daarom mogen ze imo niet veel tijd verliezen.

      Login om te reageren
      • pinut187 zegt

        3 februari 2016 om 06:55

        @9000cse: het zeker mee te maken dat Lamborghini gemakkelijk in de grabbelton van VAG mag graaien want: Veel goedkopere ontwikkelingskosten. Ferrari zou bijna van scratch moeten beginnen. Dus Willem heeft een punt.

        Login om te reageren
        • 87sandyd zegt

          3 februari 2016 om 07:45

          @pinut187: maar Lamborghini heeft ook maar 2 modellen waar ze van moeten ‘leven’. Ferrari heeft er stuk meer

          Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        3 februari 2016 om 08:56

        @9000cse: Ik denk dat de meeste kopers van een Lamborghini niet eens op de hoogte zijn van het bestaan van de LM002, dus dat is niet de reden waarom ze nu een nieuwe SUV van Lambo willen.
        En ik ben ook van mening dat het voor Lambo makkelijker is om een SUV te bouwen, juist omdat ze bij VAG kunnen graaien. Zo ging het bij Porsche en Bentley ook en zo zal het bij Lambo ook gaan. En iit Ferrari heeft Lambo een cashcow nodig. Zonder Audi hadden ze sowieso niet eens meer bestaan.

        Login om te reageren
  7. hehe zegt

    2 februari 2016 om 23:38

    Er wordt toch altijd gezegd dat Ferrari meer verdient met merchandise dan met verkoop van auto’s. Branding is voor Ferrari misschien wel belangrijker dan de verkoop van wat SUV’s

    Login om te reageren
  8. ferrariman zegt

    2 februari 2016 om 23:39

    Nee niet doen

    Login om te reageren
  9. pomoek zegt

    2 februari 2016 om 23:41

    Geloof me, die Ferrari SUV komt er binnen 10 jaar. En de volledig elektrieke Ferrari komt er ook. Dit is allemaal gemekker voor de bühne.

    Wel grappig hoe Porsche en Ferrari doen alsof het rijden van “hun” auto in een soort alternatief universum plaats vindt. Een waar geen files bestaan, je tot sint juttemis olie uit de grond kan pompen, er geen klimaatprobleem bestaat en aandeelhouders juichend hun geld in jouw bodemloze put plempen.

    Login om te reageren
    • jorden zegt

      3 februari 2016 om 07:37

      @pomoek: voor de meeste Ferrari eigenaren is dat toch zo? Het klimaat gaat niet op z’n gat van die paar Ferrari’s, Ze hoeven niet de files in, want t zijn geen lease bakken of daily drives. Aangezien de vraag naar olie af zal nemen, zal er voor je Ferrari tot Sint juttemis benzine voorhanden zijn.

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        3 februari 2016 om 08:58

        @jorden: Jij bent Ferrari rijder? ;-).
        https://pbs.twimg.com/media/B8DRLo2IcAAnQuy.jpg

        Login om te reageren
  10. reactief zegt

    3 februari 2016 om 00:32

    Die photoshop ziet er toch FF gaaf uit zeg!
    Bijna jammer gewoon dat het niet echt is…

    Login om te reageren
  11. lippie zegt

    3 februari 2016 om 06:28

    Het is vergelijkbaar met de situatie bij Mercedes in 1984.
    Toen kwamen ze met de baby benz, de 190. De mensheid viel over ze heen. Dat was tenslotte ondenkbaar, een auto voor het gepeupel. Moet je 30 jaar later eens kijken wat dat ding ze gebracht heeft.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      3 februari 2016 om 12:07

      @lippie: en dan te bedenken dat die 201 toen niet eens een goedkope auto voor het gepeupel was. Het was slechts een minder extreem dure auto!

      Login om te reageren
  12. lippie zegt

    3 februari 2016 om 06:31

    Correctie.. W201 was in 1982 al. Ik word echt oud ;-)

    Login om te reageren
  13. klaasjevaak zegt

    3 februari 2016 om 06:40

    De muziek en film industrie houd zich ook aan hun prehistorische visie vast. Het is geen geheim wat daar de gevolgen van zijn.

    Login om te reageren
  14. carfreakjim zegt

    3 februari 2016 om 07:10

    Een lamborghini suv is nog wel historisch verantwoord, maar een ferrari suv is tegen alle princiepes in van oprichter enzo ferrari, die wilde eigenlijk alleen maar race autos maken en verkocht straat autos om het racen te kunnen betalen. Dus op het moment dat ze een suv maken puur om nog meer winst te maken is voor mij alle magie die ferrari heeft verdwenen en zal Enzo Ferrari zich omdraaien in zijn graf.

    Login om te reageren
  15. maseratizzzzzzzz zegt

    3 februari 2016 om 07:12

    Nee, asjeblieft niet. Ze wilde toch exclusief blijven? Blijf hier dan bij uit de buurt. Op dit moment als ik echt moest kiezen werd het een SVR, geen gelul met turbo’s die het geluid dempen gewoon een vette supercharger erin.

    Login om te reageren
  16. mobieler zegt

    3 februari 2016 om 07:35

    Oftewel; die komt er gewoon. Aandeelhouders die winst op hun aandelen willen zien bepalen de koers van het bedrijf. Er komt dus een SUV. Want meer omzet, meer winst, meer rendement op aandelen.

    Login om te reageren
  17. Dutchdriftking zegt

    3 februari 2016 om 07:36

    Niet doen jongens. Jullie kunnen het prima zonder SUV, dus doe maar lekker niet. Als ze de productie van de gewone modellen opschroeven halen ze de verkoop ook. De vraag is bij Ferrari altijd groter dan het aanbod.

    Login om te reageren
  18. sel777 zegt

    3 februari 2016 om 07:37

    Zou suv zijn, maar waarschijnlijk gaat het op termijn toch gebeuren..

    Login om te reageren
  19. 205zonderdak zegt

    3 februari 2016 om 07:49

    Deze auto vind ik echt vet! Niet omdat het moet, maar omdat het kan! Een auto, een met ballen als ik het mag zeggen. Ja er zit wat Mazda in, en ander SUV’, een vleugje 205 gti. Fantastich. Maak me alleen een beetje zorgen om de wegligging?

    Login om te reageren
  20. spoolie96 zegt

    3 februari 2016 om 10:08

    Nooo, please nooooo…

    Een exclusieve sportautofabrikant moet zich lekker bezig blijven houden met exclusieve sportwagens.

    Luxe SUV hebben we al genoeg (lees: te veel)…

    Login om te reageren
  21. clarkson zegt

    3 februari 2016 om 10:12

    Wat een onzin weer. Laat Luca Di Montezemolo het niet horen. Die krijgt spontaan een hartaanval bij het idee.

    Maak maar weer een nieuwe sleutelhanger als er geld nodig is.

    Login om te reageren
  22. MaartenD zegt

    3 februari 2016 om 12:19

    Respect voor deze man….niet zoals bijvoorbeeld Porsche je afkomst gaan verloochenen door het produceren van die lelijke Cayenne en in mindere mate de Panamera

    Login om te reageren
  23. w0o0dy zegt

    3 februari 2016 om 13:25

    Hahaha als ik hem was zou ik niet mensen op ideeën gaan brengen. Ik denk dat er genoeg zijn die dat schieten best een goed plan vinden..

    Login om te reageren
  24. bukitty zegt

    3 februari 2016 om 13:29

    Gelukkig……

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North