Een scherp idee van Mercedes, of eerder totale verpaupering van de Italiaanse schoonheden van MV Agusta?
Dat Mercedes in zee is gegaan met MV Agusta was natuurlijk al even bekend, maar dat ze zo close zouden worden wisten we nog niet. Naar verluidt zullen 127 Europese dealers worden samengesmolten met de Italiaanse tweewielers. Dat leek Mercedes de meest logische stap nu ze 25% van MV Agusta bezitten.
Het komt niet vaak voor, of zeg eigenlijk maar ‘zelden’, dat motorfietsen en auto’s tegelijk onder één dak worden verkocht. BMW, Honda en Suzuki bouwen allemaal zelf tweewielers, maar hebben daar aparte dealers voor. Ook Audi -die sinds 2012 het zeggen heeft over Ducati- bedacht nooit de twee voertuigen samen te verkopen.
De heren uit Stuttgart zijn dus lekker eigenwijs. Waarom zouden ze ook niet? Misschien wordt het een doorslaand succes. Iedere bobo met doekoe kan binnenkort immers zeggen: ‘Doe mij die er ook maar bij’, tijdens de aankoop van een Mercedes automobiel. Het werkt waarschijnlijk netwerk-verbredend.
Zien jullie het al zitten om in de Mercedes dealer lekker weg te kwijlen bij de geile Italiaanse tweewielers? Of heb je meer zoiets zoals @trustmeiamanengineer de vorige keer zei: “Zonde dat een tweede prachtig Italiaans motormerk in zee moet met die lompe Duitsers…” ?
56 reacties
Ik denk dat ze vooral meer kunnen verkopen aan mensen met veel geld die zo’n ding er voor de gein bij kopen.
Wel eigenwijs ja…
Wel blijf ik bij mijn punt dat de merken naast elkaar verkopen niets bij draagt aan de merkbeleving en zal beide merken niet goed doen. Als MV een aparte toonzaal krijgt wordt het verhaal al anders.
Dus de korrelatie tussen een AMG bestuurder en een MV Agusta eigenaar ontgaat mij. Sowieso zijn de imago’s van motorfietsmerken en automerken gigantisch ver uit elkaar. Suzuki is qua auto’s misschien een beetje belegen, maar qua motoren is bieden ze alles van vrij braaf tot zeer extreem. BMW motorfietsen zijn Volvo V70’s met twee wielen, terwijl de auto’s voor ‘patsers’ zijn. Bij Honda geldt hetzelfde als bij Suzuki. Dus het zijn totáál andere segmenten.
Maar he overgrote deel wat BMW Motorrad verkoopt zijn toch de toerfietsen. Denk aan de R1200R (met boxermotor) en de superluxe K1600GT (enige BMW met atmosferische zes in lijn). Dan komen de ruigere enduro’s (crossmotoren) en de lichte F serie. Onder de motorrijders is BMW nog altijd een heel belegen merk. Betrouwbaar, praktisch en van hoge kwaliteit, maar wel saai en voor de oudere heren. Net als de V70.
Het meest verkochte merk van Nederland.
Duur in aanschaf.
Zonder opties is het weinig, en de opties zijn altijd duur betaald.
Betrouwbare imago is gebaseerd op vroeger, tegenwoordig is het gemiddeld op z’n best.
Bmw gebruikt graag één platform per klasse, en maakt daar een hele hoop modellen mee.
Overigens zijn ze tegenwoordig groot in bijna alle segmenten. Er worden een hele hoop allroads verkocht, evenals de grote toerbuffels. Maar ook de kleinere f-serie en de sportieve s1000rr is populair.
Daarbij had bmw vroeger ook echt wel sportieve fietsen. Al in de jaren ’30 hadden ze sportieve kopkleppers en na de oorlog hebben ze altijd een sportieve versie gehad.
Anders met je eens, zelf trek ik niet naar een dealer omdat 50% van de wagens me aanspreken, het volstaat als er één model is die me aanspreekt om er naartoe te gaan. Kan net zo goed een MV Agusta zijn …