Marko: geen insomnia door gesprekken Verstappen en Wolff

Auteur: , 29 Reacties
Marko

De enge banger van The Opposites is niet van toepassing op Helmut Marko.

De Oostenrijker zegt namelijk dat hij geen slaap verliest vanwege het feit dat Jos Verstappen regelmatig even gaat babbelen met Mercedes-baas Toto Wolff. Inmiddels is dit gegeven een terugkerend thema geworden in de F1 paddock. Marko heeft aan kwaliteitspublicatie Bild aangegeven dat de geruchten geen vat op hem hebben. Naar eigen zeggen kan hij de slaap nog altijd prima vatten.

Dat Jos af en toe een praatje maakt is gewoon typisch Formule 1. Max is bij ons begonnen en wil bij ons zijn eerste titel halen. Dat is ook onze insteek. Ik slaap geen minuut minder om alle geruchten.

Wie wellicht wel wat minder ZZZ’s pakt is Daniel Ricciardo. Dat Helmut zo duidelijk zegt dat het zijn doel is met Verstappen de titel te halen, moet de Ozzie toch te denken geven. Afgelopen weekend ging de speculatie in de paddock dan ook vooral over zijn toekomst en niet die van Max. Hoewel Red Bull Racing teambaas Christian Horner heeft aangegeven dat hij zijn rijders graag vasthoudt tot 2020, kan Ricciardo er sowieso voor opteren om na 2018 het team te verlaten. In het geval van Max is dat nog maar de vraag. Gezien de positie van Max in het team, zou je de honeybadger eigenlijk aanraden te vertrekken en de big bucks op te halen.

Voor teams als Ferrari en Mercedes ontstaat er dan echter een interessant vraagstuk. ‘Settelen’ ze voor Ricciardo, of spelen ze door voor de hoofdprijs in de vorm van Verstappen terwijl het waarschijnlijk tot het eind van volgend seizoen onduidelijk zal zijn of Max überhaupt beschikbaar is (en zo ja, of daar dan nog een dikke afkoopsom aan vast zit).

Lig wakker in mijn bed
Mijn hoofd vol met gedachten
De tijd tikt langzaam door
Slapeloze nachten…



29 reacties

Dat is natuurlijk ook exact wat hij zou zeggen als hij zich daar wel zorgen om maakte.
Als ik Ferrari was zou ik Daniel meteen tekenen. Het zelfde geldt eigenlijk voor Mercedes. Kimi is te oud en komt daardoor inmiddels te kort. Bottas komt gewoon sowieso te kort. En Daniel is een waanzinnig goede coureur.
@kilum: Even een scenario; Wat nou als Mercedes helemaal niet voor Max gaat, maar voor Ricciardo kiest. Hij is zeer constant, pakt altijd podia en is hoogstwaarschijnlijk net iets minder rap als Hamilton. (Max en Hamilton is een risico) Bovendien komt hij na 2018 al vrij en na een jaar het snot voor de ogen te zijn gereden door Max verkast hij maar al te graag naar de buren. Neejj ik ben er nog niet zo zeker van dat Max naar Mercedes komt. De honeybadger kan zomaar eens zijn plekje bij Mercedes inpikken.
@piquet1986: vooral dat eerste, rijdt constant en veel podia gepakt. Hele goede rijder.

Wij kijken enkel naar Max, maar kan me voorstellen dat iemand Ricciardo zou kiezen. We kunnen lullen als brugman: ricciardo heeft gewoon een beter seizoen gedraaid.
Ricciardo in de snelste auto is een zeer serieuze titelkandidaat … simpel zat
@por100: ja, maar hamilton is dat nog meer! Mooi scenario wel. En Verstappen naar de scuderia in 2020!
Mwah Daniël ligt wel stabiel in dat team en als rijder naar mijn idee. Naast het feit dat het een goede, stabiele (tweede?) coureur is, ook een aardige vent.
Zegt het Helmut niet gewoon het zelfde over Ricciardo?
@mashell: nee. Helmut heeft duidelijk zijn voorkeuren. Was met Webber-Vettel niet anders.
Ik ben nu alweer benieuwd wat er morgen in een krant/ tijdschrift/ glossy wordt gezegd over Max Verstappen door iemand die binnen RB Racing, De F1 in het algemeen of de autosportwereld een rol van “belang” speelt
.
Als ik Red Bull was, zou ik er alles aan doen om dit rijdersduo te behouden. Een beter duo is er in mijn ogen niet.
@berlinetta: toch denk ik dat dat veranderd zodra er reele titelkansen ontstaan voor beide
@lekkaah: Daar zul je zeker gelijk in hebben.
Het is bijna knap hoe jullie een citaat compleet uit context trekken ten voordele van Max. Dr. Helmut zegt in het citaat helemaal niet perse wat hij wilt, maar wat Max wilt. Compleet andere context dan waar jullie het in plaatsen. Een beetje oranje bril begrijp ik, maar dit is gewoon overdrijven en feiten verdraaien. Dat lijkt me toch niet nodig voor interessante berichten over Max.

Daarnaast zou ik als Ferrari of Mercedes gewoon Daniel tekenen. Dat is ook een fantastische coureur met zijn eigen voor- en nadelen. Ik kan genieten van Max, maar doen of dat hij (op dit moment) het absolute toppunt van F1 is begint wel een beetje te vervelen. Sowieso denk ik dat Hamilton dit seizoen van een ongekend niveau is.

Ah ja…. Ziggo Sport heeft hetzelfde issue en daar kijk ik ook nog naar ;)
@quincy: Oh.. Insteek zinnetje had ik even gemist. Maar dan nog is hetzelfde van toepassing.
@quincy: dat Ziggo sport wordt je soms inderdaad echt helemaal niet goed van…
@quincy: volgens mij zijn we voldoende kritisch op Max als dat nodig is. Ik vond namelijk wél dat hij teveel zig-zagde in de remzones toen dat een issue was en dat Ricciardo vorig jaar sneller was in de kwalificaties hebben we ook niet onder stoelen of banken geschoven.

Maar Max is gewoon érg goed. Heeft niks met een oranje bril te maken. Dat Max dit jaar de rollen heeft omgedraaid in de kwalificaties vind ik erg knap. Ook in Monaco was hij dit jaar sneller dan Ricciardo, die daar in het verleden toch heeft laten zien goed uit de voeten te kunnen. Er valt gewoon weinig aan te merken op de prestaties van VER. We kunnen wel net gaan doen alsof dat niet zo is om de kritiek van de ‘oranje bril’ te counteren, maar dat slaat ook nergens op.
@jaapiyo: Met het laatste ben ik het eens hoor. En ik denk dat de opmerkingen van de heren van Red Bull dan gewoon anders (willen) lezen. Ik vind het ook knap wat Max doet en presteert hoor, maar wordt weleens moe van dat constante ophemelen van hem.

Tof dat je in ieder geval reageert ;-)
Mijn lijstje op dit moment zou zijn: Verstappen, Hamilton Ricciardo, Vettel. Verstappen voor Hamilton puur omdat hij nog jong is en titels wil halen. Ricciardo als derde, hij doet geen rare dingen op het circuit (hij is dit jaar een keertje gespind maar wist wel meteen die race te winnen ;-)). Vettel is een goed coureur maar veel te onbesuisd. Raikkonen is over the hill. De overige coureurs zijn denk ik van mindere klasse.


Zoals gewoo
@pomoek: de spanning is ondraaglijk! Vertel het ons!! Wat zoals gewoo…!?!?
@gulli: Sorry, ik viel ff in slaap. Here goes: Zoals gewoonlijk vergeet ik natuurlijk
@gulli: a kvt, gebeurde het weer. Je snapt, ik kan kan er in tegenstelling tot Marko wel wakker van liggen. Maar wat ik wilde zeggen is dat ik natuurlijk vriend Perez weer vergeet. Die jongen laat toch al weer een tijdje zien dat ie echt wel een potje kan sturen.
@pomoek: dank voor de opheldering, nou kan ik ook weer slapen
The show goes on…
Met Ricciardo en Verstappen heb je twee coureurs die je in je team wilt hebben. Beiden kunnen onwijs goed rijden, beiden zijn kampioenscoureurs en noem het maar op. Ze kunnen ook met elkaar door 1 bocht, al valt dat nog te bezien wanneer ze beiden voor het kampioenschap rijden.
@viezefreddyw: wat is precies je punt nu? Ik ben het met je eens inzake beide heren nu, echter heeft Max nog steeds een snellere en hogere leercurve de komende jaren en dat is wel een premium voor het uitverkoren team/fabrikant.
Voordeel van zowel max als Ricardo is dat ze beide aan kunnen geven hoe ze hun auto beter kunnen afstellen
Vorige race werd verteld dat Bottas dat bijv niet kan , en eigenlijk geen idee heeft
Het is niet voor niets dat RB kans heeft gezien om van een matige basis een goeie auto te maken
De rest van de teams gaan eerder achter als vooruit ( behalve Mercedes en Ferrari )
Denk dat dat ook voor een deel aan de coureurs ligt , als ze niet goed kunnen aangeven wat wel of niet goed is kan een team daar weinig mee
@supertjeduc: Klein verschil. De Mercedes rijdt behoorlijk veel op vleugel en heeft vooral veel problemen met de front end. Voordeel is dat zo’n auto een minder belangrijke aerodynamische seal nodig heeft. In vuile lucht heeft de Mercedes het zwaar maar het principe is eenvoudiger. Waarom de belangrijkste principes aan een auto veranderen die in 2016 nog zo domineerde.

Een nadeel is er echter ook, de window of sweetspot is door de bredere banden nog kleiner geworden van de Mercedes. Dit seizoen hebben we Hamilton ook al problemen zien hebben (denk aan de wedstrijd die Max won dit jaar) en zijn auto niet optimaal kunnen laten werken. Het probleem bij Mercedes is namelijk het verschil tussen de temperatuur die ontstaat aan de oppervlakte en binnen in de band. Wanneer deze te groot is verlies je ontzettend veel grip. Dat betekend dat de Mercedes ontzettend veel front load vergeleken met de andere auto’s.

Al met al heeft Mercedes de snelste maar ook meest uitdagende auto om af te stellen. Het team waar Bottas voor reed haalde veel meer downforce door middel van ground-effect en was veel constanter en eenvoudiger af te stellen. Het is niet zo dat Bottas geen auto kan af stellen maar Bottas heeft problemen met deze uiterst moeilijk af te stellen Mercedes, bij Red Bull bijvoorbeeld is het veel eenvoudiger.
De ondertitel, ik snap hem.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).