Wouter mag weer eens met een snoepje rijden: een koningsblauwe Maserati Gransport van één van de laatste bouwjaren.
Voor wie de Gransport niet helemaal kan plaatsen: het is de opvolger van de 3200 GT en de 4200. Sommigen zeggen dat de Gransport misschien wel de beste auto die Maserati ooit heeft gebouwd.
Ten opzichte van zijn voorganger is er in ieder geval een hoop verbeterd, maar is de glorieus klinkende door Ferrari gebouwde V8 wel behouden. De buitenkant ziet er niet alleen moderner uit, maar de aerodynamica is ook fors verbeterd.
Zoals wel vaker is de laatste versie van een model(generatie) het lekkerste. Dat geldt ook voor de Gransport, de bak schakelt sneller, het interieur is mooier. En niet onbelangrijk: met een sterk verbeterde wegligging kon de Gransport opeens echt concurreren met de 911. Zal ik dan toch…..
Pordon zegt
Ik heb bij deze auto altijd het gevoel alsof de daklijn net wat te ver doorloopt en dan dat gekke ‘vouwtje’ waar het logo in staat. Nee, droogt niet mooi op deze auto.
Arnoud zegt
Ietwat vreemde auto’s worden meestal de iconen.
gregorius zegt
Mooie auto.
Mooi geluid.
En aangezien hij een ‘collectible’ is, kan je het advies van een oud collega die er zoeen had goed opvolgen. “Toen ik alleen deze had, leerde ik veel Taxichauffeurs kennen; nu heb ik een auto voor ernaast en vergeet ik af en toe dat ik m heb”.
Maar als ie t doet, is ie mooi.
flippiez06 zegt
Vooral een mooie auto maar concurreren met de 911 qua wegligging is wat rooskleurig. Ook qua onderhoud is dit een prijzige kandidaat.
willeme zegt
@flippiez06: De GranSport kon destijds prima met een 997 Carrera S concurreren.
Arnoud zegt
Ik zou deze verkiezen boven de 911 Carrera (S). Zeker als het gelijkwaardig rijdt. Alleen dat onderhoud…
willeme zegt
@Original_Arnoud: het is geen Alfa Romeo ;-)
Dutchdriftking zegt
Hij is wel weer erg fijn hoor! Liever dit dan een 996 of 997.
alfablog zegt
Onderhoud van deze auto is zeker niet hoger dan van een 911 constateerde ik toen ik gebruikte 911s bekeek voordat ik voor de Masersti koos. Afgelopen 8 jaar alleen de aircopomp als extra kosten gehad.
E34M5Touring zegt
Deze pik je in de US op voor peanuts. 25k heb je een Maserati official dealer auto met low miles (staat er 1 in ATL). Daar heb je geen 997 Carrera S voor in die waarden. Mooie auto en geweldig geluid. Maar die bak, no thanks.
MaartenD zegt
Zo veel leuker en bijzonderder dan de zoveelste 911…het geluid alleen al!
Edge zegt
Wordt in die Collectables score alleen gekeken naar het karakter en de bijzonderheid van de auto zelf, of ook naar de staat ervan? In dat laatste geval vind ik een 8 nogal hoog voor een Maserati Gransport, zeker met deze kilometerstand en de vele kleine beschadigingen. In de video zie je het niet goed, maar op de foto’s die op de veilingpagina staan zie je toch wat lakschade op de voorbumper, de grille ziet er verweerd uit, er zitten wat roestplekjes op de uitlaten, het plastic rondom het stuurhuis is aardig bekrast, de achterkant van de bestuurdersstoel is niet helemaal mooi meer, veel plastic interieurdelen zien er plakkerig uit zoals dat wel vaker bij Italianen uit deze tijd het geval is, etc.
Dat hoeven allemaal geen afknappers te zijn, zeker niet wanneer iemand door die schoonheidsfoutjes op de koop toe te nemen betaalbaarder een toffe Maserati op de oprit kan hebben staan, of de koper juist bereid is wat extra geld in de auto te steken om die schoonheidsfoutjes door iemand als Rick “Fabrieksnieuw” van Stippent te laten verhelpen. Maar om dan van een 8 te spreken en zelfs te twijfelen over een 9 vind ik toch wel wat aan de hoge kant. Bij een 8 of 9 zou ik persoonlijk een auto verwachten die zeldzamer is en minder schoonheidsfoutjes heeft.
rikus zegt
@Edge: Inderdaad. Ik dacht dat het bij The Collectables draait om auto’s die je wilt. Dit exemplaar wil je dan juist niet. Het is eerder een hoge 6. Geen 8, en zeker geen twijfelachtige 9. Maar goed, als Rick er mee aan de slag gaat, ben je ook al gauw tussen de € 5.000 en € 10.000 verder. En dan heb een dikke 9. Voor het totaalbedrag wat je er dan aan uitgegeven hebt, vind je niet snel een gelijke.
Tom @ The Collectables zegt
Wij begrijpen dat onze Collectable score natuurlijk altijd subjectief is. Het gaat ons echter wel altijd om de auto zelf, niet perse de staat ervan. Er zijn hele andere criteria van toepassing op dat laatste.
Onze score 8 zegt “The Collectable die je iedere week rijdt, soms doordeweeks in woon-werk verkeer, vaak liever in het weekend voor die leuke route, met een grote glimlach op je gezicht. Dit kan ook een geschikte vakantie-auto zijn, die met iedere gemaakte kilometer een nog groter vakantie-gevoel opwekt. Bijvoorbeeld een originele 964 Turbo of een E61 M5 Touring.” Wij vinden dat deze GranSport prima in dat vakje thuishoort. Een 7 was ook mogelijk geweest, maar nogmaals, het blijft subjectief. En voer voor regelmatige discussie tussen Wouter, Joris en ik…
bernoulli zegt
Even schakelen van Wouter de kritische autojournalist naar Wouter de enthousiaste autoverkoper. :)