• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Massa beweegt weer

Auteur: Wouter, gepost 27 juli 2009 om 10:15 – 54 Reacties

Massa kopt terug


Na het vreselijke incident van zaterdag zag het er even slecht uit voor F1 coureur Massa. Gelukkig zijn er nu de eerste tekenen van herstel.

Tijdens de kwalificatie voor de Grote Prijs van Hongarije kreeg Massa met hoge snelheid een zwaar onderdeel van de auto van Rubens Barichello op zijn helm. Gevreesd werd dan ook dat hij blijvend hersenletsel aan deze crash over zou houden. Volgens een woordvoerder van het Hongaarse ministerie kan Massa weer communiceren en beweegt hij armen en benen. Dat zijn indicaties dat Massa geen blijvende hersenbeschadiging heeft opgelopen. De artsen kunnen het overigens nog niet met zekerheid zeggen, eerst moet er nog een scan worden gemaakt. Ondertussen helpen wij Ferrari een handje bij het zoeken naar een tijdelijke invaller voor Massa. (via nu.nl)

Ook interessant!

  • Charles Leclerc beroofd van peperduur horloge
    Het is wéér feest bij team Ferrari
  • Ferrari SP48 Unica wordt een unieke Ferrari
  • Ferrari Roma vast in nauw straatje
  • Massa weet hoe Perez dichter bij Verstappen kan komen

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

Felipe Massa, Ferrari, Formule 1

Vorig bericht: « Toyota Prius Coupe – waarom eigenlijk ook niet?
Volgend bericht: Alle vaute Mercedessen verzamelen! »

Lees Interacties

Reacties

  1. Henk zegt

    27 juli 2009 om 10:20

    en de FIA gaat Renault een beetje disqualificeren omdat er een paar dingen kapot waren terwijl er bij Brawn(FIA)GP gewoon een veer uit de spoilert schiet en bijna iemand heeft vermoord

    Login om te reageren
  2. Relief zegt

    27 juli 2009 om 10:24

    @Henk

    Renault wist dat de wiel niet goed vastzat, maar liet Alonso toch doorrijden. Daarom is Renault bestraft voor bewust anderen in gevaar brengen.

    Deze veer is losgekomen zonder dat Brawn dit wist. Mocht blijken dat Brawn het wel wist, dan wordt Brawn ook geschorst.

    Login om te reageren
  3. GOD zegt

    27 juli 2009 om 10:25

    @ Henk

    bij Brawn ging het per ongeluk.

    bij Renault lag het wat anders:

    “De wedstrijdleiding neemt het de teamleiding van Renault vooral kwalijk dat zij Alonso de pits uit heeft laten rijden terwijl zij wist dat een van de wielmoeren niet goed vast zat. Ook zou Alonso niet op de hoogte zijn gebracht van het probleem en geen advies zijn gegeven over wat hij moest doen. De Spanjaard zelf dacht dat hij een lekke band had en meldde dat ook over de teamradio. Op grond van artikelen 23.1.i en 3.2 van het sportieve reglement, die handelen over de veiligheid op het circuit en na een pitstop, is besloten om het Renault-team voor één race te schorsen”

    Login om te reageren
  4. Relief zegt

    27 juli 2009 om 10:25

    Heb je de wiel van Alonso nou zien stuiteren bij het loskomen? Vorige week is iemand nog overleden in de F2 klasse doordat een stuiterende band recht op het hoofd van een coureur kwam.

    Login om te reageren
  5. roadhero zegt

    27 juli 2009 om 10:29

    @ henk
    de FIA geeft renault straf vanwege dat er een wiel niet goed was gemonteerd dat daarna van de auto afging. de reden dat ze zo streng zijn is waarschijnlijk vanwege het ongeval van henry surtees laatst, want hij is overleden nadat hij een wiel tegen zijn helm aan kreeg en de FIA wil dit soort dingen voor in de toekomst voorkomen, maar ik vind het wel vreemd dat brawn gp geen straf kreeg omdat het wel een dodelijk ongeval kon zijn.

    Login om te reageren
  6. b0z4 zegt

    27 juli 2009 om 10:32

    Ik vind het bar slecht dat Renault Alonso zo heeft laten rijden ! Je weet dat er iets mis is en laat het toch aan het lot over. De straf vind ik zelfs nog te licht , als je weet wat er kan gebeuren.

    Login om te reageren
  7. Bert zegt

    27 juli 2009 om 10:33

    Dacht ook dat een wiel ook nog aan de auto vast hoort te zitten ook al komt het los.
    Een rondstuiterend wiel van X kilo maal pak m beet 250 km/ per uur kan aardig wat schade toebrengen.

    Login om te reageren
  8. arvid jans zegt

    27 juli 2009 om 10:39

    ach oke renault verdient een straf maar dit? ik heb helemaal gehad met de formule 1 ga de volgende race ook gewoon niet kijken! maar wat me nog meer dwars zit is dat webber twee weken geleden een drive trough kreeg voor hetzelfde wat raikonnen dee met vettel en hamilton maar niks voor kreeg? snap een van jullie dit nog? ik niet dus daarom heb ik het helemaal gehad met de formule 1!

    Login om te reageren
  9. Noordhoorn zegt

    27 juli 2009 om 10:40

    @ Bert

    Dat kan alleen als het wiel aan de wielnaaf is vast gemaakt. Bij Alonso zat wiel overduidelijk niet vast.

    Login om te reageren
  10. GOD zegt

    27 juli 2009 om 10:42

    @ Bert

    een wiel draait rond, vertel mij eens hoe je daar een ketting aan vast maakt ;)
    de ketting zit dan ook in 1 van de wishbones verwerkt.
    het wiel moet dan wel vast zitten aan de ophanging anders heb je niks aan het systeem.

    Login om te reageren
  11. YK zegt

    27 juli 2009 om 10:44

    http://www.youtube.com/watch?v=BwA-FpGvg2s&feature=related

    In het Spaans maar ach, het zijn tenminste wél beelden

    Login om te reageren
  12. Maikel zegt

    27 juli 2009 om 10:46

    Toen ik dit zag (foto hieronder), dacht ik wel ff dat Massa veel geluk heeft gehad, nu zal je denken hoezo dat dan, nou als je kijkt waar die geraakt is -net aan de zijkant van zijn vizier- want als hij hem recht op zijn vizier zou hebben gekregen zou het minder goed afgelopen zijn (denk ik)

    Login om te reageren
  13. GOD zegt

    27 juli 2009 om 10:51

    dan had ie een veer in zijn hersenen zitten en dat was idd fataal geweest

    Login om te reageren
  14. nick zegt

    27 juli 2009 om 10:57

    gelukkig kan hij weer bewegen heb wel medelijden met hem

    Login om te reageren
  15. nick zegt

    27 juli 2009 om 10:57

    @god

    waarom heet jij zo? beetje gek niet soms…

    Login om te reageren
  16. Gnermo zegt

    27 juli 2009 om 11:03

    @nick

    waarom heet jij zo? beetje gek niet soms…

    Login om te reageren
  17. autogier zegt

    27 juli 2009 om 11:04

    @miakel ik zie geen foto

    Login om te reageren
  18. autogier zegt

    27 juli 2009 om 11:05

    maikel

    Login om te reageren
  19. GOD zegt

    27 juli 2009 om 11:09

    @ nick

    kort maar krachtig ;)

    Login om te reageren
  20. Maikel zegt

    27 juli 2009 om 11:15

    Sorry mijn fout, hier is de link; http://www.dumpert.nl/mediabase/foto/a5290173_au.jpg

    Login om te reageren
  21. Duke zegt

    27 juli 2009 om 11:19

    Eens met nick. Vind het spottend om die naam zo te gebruiken. Een “nick”name kan ook anders, kort maar krachtig zijn.

    Login om te reageren
  22. Timmie zegt

    27 juli 2009 om 11:25

    Brawn krijgt geen sancties en Renault wel… En Webber kreeg enkele weken terug een drive-through en Raikkonen (meermaals) niet. Het lijkt erop dat de koersdirectie terughoudender is als het gaat om teams bovenaan in het klassement of Ferrari… Imago-invloed?

    Login om te reageren
  23. yanktank zegt

    27 juli 2009 om 11:26

    offtopic: ik zie net dat jullie reclame maken voor mini
    dag mooie idealen, geen haar beter dan autoweek

    Login om te reageren
  24. Merry zegt

    27 juli 2009 om 11:35

    Ik vind dat Kimi er ook makkelijk van afkomt.
    Wat dacht je van de move op Hamilton een sec daarvoor.
    Tevens donderd hij Sutil uit de race in Duitsland.
    Hij is gewoon te..jah hoe moet je dat goed zeggen bot, hij kan zelf niks meer winnen dus gaat als een dolle overal doorheen.

    Maar goed dat het met Massa weer goed gaat, meestal gaan coureurs na een actie als dit heel hard rijden.
    Kijk maar naar Webber, die rijd nu ook beter dan ooit en ik kan me herinneren dat Coulthard ook ooit een vliegtuig ongeluk had en de race die volgde was hij super.
    Dus dit kan ook heel goed uitpakken voor Massa, hij kan hard rijden maar mist net iets, misschien dat hij dit nu vind.

    En ik hoop dat Ferrari een coole gozer in de auto zet als vervanger, kampioen kunnen ze toch niet meer worden dus dan kan je wel een beetje stunten.

    Login om te reageren
  25. GOD zegt

    27 juli 2009 om 11:49

    @ Duke

    en wat is er spottend aan mijn nickname?

    Login om te reageren
  26. hape zegt

    27 juli 2009 om 11:57

    Merry

    Sutil beschadigde zijn voorvleugel tijdens de GP van Duitsland. Dat betekent dat Raikkonen minimaal naast hem rijd, op de beelden is te zien dat hij er zelfs iets voor zit. Sutil wilde met koude banden de pits uitkomend gewoon te snel, schoot door onderstuur naar buiten waar de ferrari reed die al op het randje reed. Aan de binnenzijde van de bocht had Sutil een zee van ruimte om de ferrari niet te raken. Hij koos er zelf voor om de ferrari te knijpen.

    Login om te reageren
  27. Fruitcake zegt

    27 juli 2009 om 12:22

    @nick

    Omdat Jezus al bezet was?

    Login om te reageren
  28. Merry zegt

    27 juli 2009 om 12:32

    @hape
    Het was toch echt Kimi die wat meer ruimte had kunnen(omdat het niet hoeft)geven.
    Maar het gaat opvallen als je te vaak iemand raakt.
    Het zelfde heb ik met Vetel, die zit ook te vaak in een ongeluk of wat dan ook.
    Op een bepaald punt is het geen pech meer, dat is wat ik bedoelde.

    Login om te reageren
  29. Duke zegt

    27 juli 2009 om 12:32

    Sorry voor de offtopic reactie!
    @god en fruitcake
    Jezelf god/jezus noemen getuigt van weinig respect en fatsoen. Het lijkt me duidelijk dat dit verder geen uitleg nodig heeft.

    Login om te reageren
  30. Dreke zegt

    27 juli 2009 om 12:48

    @Duke
    Waarom excuseren voor een offtopic reactie?
    De tijd van alleen ontopic reacties op een AB blog ligt ver achter ons.
    Nu wordt er van alles bijgehaald, waarbij sommigen enkel op provocatie uit zijn.
    Struin AB maar eens af, voldoende voorbeelden.

    Login om te reageren
  31. SHFT zegt

    27 juli 2009 om 12:49

    @Roadhero

    Maar waren gaven ze Kimi vorig jaar dan geen straf om met een wapperende uitlaat rond te rijden, daar had Ferrari ook weet van…

    Login om te reageren
  32. ferrari zegt

    27 juli 2009 om 13:10

    gelukkig maar dat het weer iets beter gaat met massa. ik duim voor hem.

    Login om te reageren
  33. hape zegt

    27 juli 2009 om 13:13

    Merry

    het enige wat kimi had kunnen doen was van het gas afgaan. Maar waarom? Hij reed ernaast, zie mijn vorige posting en had z’n banden op temperatuur, Sutil niet en die moest dus een paar bochten concessies doen qua grip. Daarnaast denk ik dat je video nog maar eens moet bekijken en de posities van de auto’s op het moment dat ze elkaar raken eens bekijken.
    Beiden rijden helemaal in de buitenbocht. Kimi kon niet verder naar links anders verlaat ie de baan. Sutil hoefde echt niet zover naar links en had kimi echt heel veel meer ruimte kunnen laten. Die bocht is breed genoeg om met z’n 4en naast elkaar te rijden.
    Waarom allebei zover naar buiten? Sutil wilden niet ingehaald worden en probeerde kimi af te knijpen. Dat kan zolang je ervoor rijdt. Nu reed ie z’n voorvleugel aan diggelen wat aangeeft dat hij er nog niet eens op gelijke hoogte reed op moment van touche.
    Dus zelf het gevecht aangegaan en verloren. Pech gehad wat mij betreft.

    Verder offtopic dus ik vind het allemaal goed wat jij vind.

    Login om te reageren
  34. Rsimon zegt

    27 juli 2009 om 13:23

    gelukkig dat massa Niet ietsje meer naar links reed, anders had die veer zijn visier doorboord en dan zou ik de gevolgen niet willen kennen

    Login om te reageren
  35. Merry zegt

    27 juli 2009 om 13:59

    Hape,

    http://www.youtube.com/watch?v=F7B7dxJCBEM

    Geef uitleg, ik zie Kimi toch echt iets te brutaal hem er aan de buitenkant zetten.
    Het gaat om positie dus je wil inhalen maar als dit Vetel of Button was geweest had iedereen Kimi een veeg gegeven.

    Login om te reageren
  36. BAAP zegt

    27 juli 2009 om 14:17

    @ Merry

    Absoluut een fout van Sutil…Raikkonen zat er al MEER dan naast, Sutil had iets eerder naar rechts moeten sturen om allebei ruimte te kunnen behouden…dat gebeurde niet!!! Daarnaast had Kimi ook veel meer tractie door z’n warm(ere) banden en kon hij er ook gewoon links langs!!

    END OF STORY ;)

    Login om te reageren
  37. hape zegt

    27 juli 2009 om 14:28

    Merry,

    Dank voor je link. Zet nu het beeld eens op pauze bij +- 20sec en wel precies als Massa (die rijdt ervoor) exact aan het begin van de rood/witte kerbs staat.

    Op dat moment is het erg krap (geef ik toe en dat is te wijten aan Raikkonen) maar tot op dan is er nog geen touche geweest en dus alles ok.

    Dan zie je dat Sutil probeert Kimi buiten de baan te verdringen. Daarbij plaats ik mijn vraagtekens, ik vind dat, gezien z’n niet op optimale temp. verkerende banden en het feit dat hij duidelijk achter kimi zit, hij van het gas had moeten gaan en kimi de ruimte geven om de move af te maken.
    In plaats daarvan probeert hij met man en macht de ferrari buiten de lijnen te duwen (hetgeen zelfs lukt). Kimi stuurt nog naar rechts om een aanvaring te voorkomen. Desondanks rijdt Sutil zijn vleugel stuk.
    Als ik het zo weer zie dan vind ik het geeneens een raceongeluk maar had Sutil bestraft moeten worden voor het opzettelijk rammen van kimi vanuit een kansloze positie.
    Ben het met BAAP eens.
    ;-)

    Kun je hiermee leven?

    Login om te reageren
  38. hape zegt

    27 juli 2009 om 14:30

    Sorry 4e alinea moet zijn:

    Kimi stuurt nog naar links…… ipv rechts

    (tijd voor een edit knop)

    Login om te reageren
  39. bozewolf zegt

    27 juli 2009 om 14:54

    @ Duke

    Dan begin je toch lekker een handtekeningenactie in Staphorst ofzo? Huilebalk.

    En ontopic: Goedzo dat Massa weer wat op begint te knappen. Zeker met hoofdverwondinge is het altijd linke soep.

    Login om te reageren
  40. Nick zegt

    27 juli 2009 om 15:32

    Hopen dat het goed komt met Massa! Hij is toch wel degene met de meeste passie voor de sport, dat komt in ieder geval zo over. Er zijn nog wel twijfels over zijn linkeroog heb ik gelezen op een andere website, hopelijk komt het goed met hem!

    Login om te reageren
  41. GOD zegt

    27 juli 2009 om 15:59

    @ bozewolf :lol:

    @ Kimi/Sutil discussie

    was 100% een fout van Sutil.
    Je ziet in het filmpje dat ie constant naar rechts kijkt en totaal niet op Kimi let.
    Pas toen die Kimi raakte keek ie naar links.

    Login om te reageren
  42. Headhunterz zegt

    27 juli 2009 om 16:00

    @ duke
    ja dat vraag ik me nu ook af wat het probleem is? mss is het een afkorting?
    OT: over een maand mag die weer racen he, goed nieuws :D

    Login om te reageren
  43. paginl zegt

    27 juli 2009 om 17:48

    @ Johan.

    Er wordt getest met Mules. bv. FXX met (bv. ophangings onderdelen)onderdelen van de F1 etc.

    Ik weet uit zeer betrouwbare bron dat Schumi ook test met oude auto’s op het eigen circuit van Ferrari.
    Ze mogen niet met de huidige auto’s rijden en de ECU’s worden daarop gecheckt, oudere auto’s worden niet gecheckt.
    Dus zeg niet dat het 100% niet waar is want dat is 100% niet waar…..

    Login om te reageren
  44. Evilghost zegt

    27 juli 2009 om 18:35

    @ Merry

    Kimi heeft al het recht om zijn auto er brutaal naast te zetten, want de ruimte is er immers. Vervolgens zit hij er VOL naast. Auto’s die naast elkaar rijden moeten elkaar ruimte gunnen en niet van de baan douwen. Kimi rijdt op de buitenlijn, Sutil op de binnenlijn, vervolgens drukt hij Kimi (misschien onbewust omdat hij hem misschien niet zag) van de baan door langzaam het stuur weer terug te draaien, wat normaal is bij het uitkomen van een bocht. Had hij zijn stuur in dezelfde positie gehouden, dan was er geen botsing.

    Login om te reageren
  45. pomoek zegt

    27 juli 2009 om 18:45

    Ik geloof onmiddelijk dat de teams alles doen om toch te kunnen testen. Maar ontopic: Ik heb op andere sites toch minder positieve reacties gelezen over de situatie van Massa. Citaat: ” Op de vraag of Massa ooit weer in staat is te rijden, antwoordde de arts: “Ik hoop het.” Klinkt toch minder vrolijk als: “Volgens een woordvoerder van het Hongaarse ministerie kan Massa weer communiceren en beweegt hij armen en benen.”

    Overigens Welk Hongaars Ministerie? The ministry of information? En waar bemoeit de Hongaarse overheid zich eigenlijk mee?

    Login om te reageren
  46. henk b zegt

    27 juli 2009 om 19:26

    au…

    Login om te reageren
  47. Evilghost zegt

    27 juli 2009 om 19:38

    Volgens mij ligt hij in een militair ziekenhuis.

    Login om te reageren
  48. Topless zegt

    27 juli 2009 om 21:05

    Vanuit het ziekenhuis is ook het bericht gekomen dat zijn oog mogelijk beschadigd is. Het zal nog wel even duren voordat duidelijk is of hij weer 100% wordt.

    Login om te reageren
  49. Duke zegt

    28 juli 2009 om 09:36

    @ God
    Hartelijk dank dat u Massa al weer heeft laten bijkomen en hem voor erger leed bespaard heeft. Hopelijk kunt zijn oogbeschadiging ook nog beter maken.

    Login om te reageren
  50. Duke zegt

    28 juli 2009 om 12:07

    Er zijn meer die mijn mening delen.

    Luca di Montezemolo, baas van Ferrari, heeft Felipe Massa vandaag in het ziekenhuis bezocht.
    Di Montezemolo was blij dat het weer enigszins de goede kant op gaat met de coureur. “Ik ben ervan overtuigd dat hij volledig zal herstellen. Dat hij nu reageert, is zeer positief. Ik dank God dat de situatie nu anders is dan toen ik Niki Lauda bezocht”, refereerde hij aan de crash van Lauda in 1976 waarbij de Oostenrijker zware brandwonden opliep.

    Login om te reageren
  51. Chris zegt

    28 juli 2009 om 13:45

    Zag ik daar Michael Schumacher nu iets op de baan gooien?!

    Login om te reageren
  52. bozewolf zegt

    28 juli 2009 om 16:24

    @ Duke

    En dat ’t in de eerste plaats gebeurde had niks met God te maken, zeker?

    ‘k Wil hier geen reli-discussie aanzwengelen, maar maak em nou ff man.

    Login om te reageren
  53. Duke zegt

    28 juli 2009 om 23:28

    Wist niet dat de bozewolf er ook iets mee te maken had. Want ik geloof namelijk niet in sprookjes.
    Wij mensen hebben de mogelijkheid om zelf keuzes te maken. Of dit de verkeerde zijn daar kunnen we dan ook zelf over beslissen. Dat betekent dus, dat als er iets mis gaat dit niet gelijk op God is af te schuiven. De vraag is dan ook geloof je dat God alles bestuurt? Zo ja dan weet je genoeg….

    Login om te reageren
  54. BananaFlip zegt

    30 juli 2009 om 15:03

    LOL @ bijschrift! :lol:

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North