Max: Slechte start op Monza kwam door het team

Auteur: , 129 Reacties

Die hadden de auto namelijk te agressief afgesteld, zei het wonderkind.

Allemaal hun schuld

Vooraf hadden we al niet zo heel veel gegeven voor de kansen van Max, alles met een Mercedesmotor was sneller en ook de Ferrari’s hadden de pas er flink in, maar toen hij zijn start verprutste kon hij een goede klassering eigenlijk helemaal op zijn buik schrijven. In het programma Peptalk op tv bij Ziggo legde hij uit wat er nou precies verkeerd ging.

“Ik voerde de normale startprocedure uit alleen het toerental zakte te ver weg omdat het team de auto iets te agressief had gezet. In plaats van om hem af te laten slaan zoals een normale auto hebben wij een programma in de motor zitten dat de neutraal er heel snel in komt. Als je dan weer de koppeling in moet trekken en ga je weer naar de eerste versnelling, dan verlies je heel veel tijd. Deze keer kwam de fout vanuit het team. Ook die dingen gebeuren. Alles staat zo scherp mogelijk afgesteld om een zo best mogelijke start te maken en nu mislukte het. Maar over het merendeel van het seizoen hebben we altijd goede starts gehad. Dus dit kan gebeuren.”

Blij was bij er niet mee, maar hij was niet boos op het team.

“Naderhand ga je natuurlijk analyseren wat beter kan. Het team heeft haarfijn uitgelegd wat er fout ging. Iedereen doet z’n best en iedereen mag fouten maken. Want als je de hele tijd als teambaas zijnde gaat afstraffen zodra er een fout wordt gemaakt dan is iedereen bang om tot het uiterste te gaan. Je wint samen, maar je verliest ook samen.”

Goed, in het laatste zinnetje gooide hij er nog een klein beetje iets uit dat lijkt op een mini-charme-offensiefje, maar de bottom-line was toch wel dat de fout niet bij hem lag.

En daar, beste Autobloglezers, komt iets naar voren dat volgens mij steeds meer de overhand krijgt bij Jos junior Max. Geen enkele fout ligt ooit aan hem. Kimi is een jankerd, Vettel moet zich schamen, Villeneuve moet zijn mond houden ‘omdat hij weleens iemand heeft doodgereden’, Nico kan er geen bal van en duwt hem steeds van de baan… Het wordt een beetje een onsympathieke superster met zijn uitspraken. Ik heb een beetje het idee dat deze 18-jarige zó door iedereen de hemel in wordt geprezen, dat hij zelf ook is gaan geloven in zijn superioriteit. Is geen goede zaak, me dunkt. Laten we vooral hopen dat Max door zijn team met de beide beentjes op de grond wordt gehouden en dat hij snel weer de leuke lachebek wordt die hij was bij Toro Rosso.

En dat hij weer eens een race wint, we staan al sinds mei droog Max.



129 reacties

Tja, blijft toch de zoon van…
@draadloos: True!
@draadloos: Never mind that. Gaat goed komen.
Hey Kwalbert Verlinde ehh Nicolas, prima dat je nieuws met je eigen sausje wilt plaatsen, maar stemmingmakerij doe je maar ergens anders. Ik vind jouw stukje ook klinken alsof je over het paard getild bent. Als hij zegt wat er gebeurt is wie zijn wij dan om daar aan te twijfelen? Wij hadden de start niet in handen. En verder doet hij wat hij moet doen; racen en vechten voor zijn plek.
@Stefje: typisch Nederlands artikel. Er steekt iemand boven het maaiveld uit en dat moeten we weer gelijk maken.
@balboni: Inderdaad, typisch Nederlands artikel, waarin een door nederlanders bestempelde superster wordt neergezet als een arrogante vent die slechte trekjes krijgt… Als er echter 1 persoon niet is verandert door de Max mania, dan is het Max zelf. Hij is, voor de mensen die hem in karting en F3 volgden herkenbaar, altijd overtuigd geweest van zichzelf, deed ook bijna nooit wat fout, eist van zichzelf en het team het uiterste en maakt van zijn hart geen moordkuil. Dat de hele Nederlandse pers en media hem ineens interessant vinden, hem op een voetstuk plaatsen, alles van hem willen en zonder nuance publiceren is juist de verandering richting het fenomeen Max Verstappen. De zelf is dus niet veranderd, maar de berichtgeving omtrent hem wel..
@Stefje: ik ben het anders wel met hem eens. Bovendien is dit een blog en geen nieuwssite. Of kan je het gewoon niet handelen omdat het iets negatiefs is over SuperMax?
@stefje: Je kunt ook vertellen wat er gebeurd is zonder iemand de schuld te geven. Lewis had ook een slechte start, maar die loste het wat netter op: “geen idee wat er mis ging, maar geef mij maar de schuld”.
@donvincenzo: Ik vind lewie Lewis ziezo leuk doen de laatste tijd, hij rijdt ook weer als een kanon en heeft heel goed wat er momenteel allemaal aan de hand is
@stefje: Dat is een beetje wat ik bedoel. Niet alleen Max gelooft in zijn eigen superioriteit, maar ook de fans. Veelal mensen die hiervoor nog nooit een race hebben gezien (Voordat je hier ook kwaad over wordt, ik zeg zeer zeker niet dat jij zo’n persoon bent), maar je zou die fangroepen eens moeten lezen. Het lijken wel voetbalhooligans en owee als je iets negatiefs over ‘hun’ Max zegt.

Het gaat mij erom dat Max in no-time is veranderd tot onwijs leuk ventje met een enorme gunfactor, tot een ietwat zure superster die zijn zin niet altijd krijgt en de schuld bij alles en iedereen zoekt, maar niet bij zichzelf. Hopelijk is het een fase en laat hij snel weer zien wat hij goed kan, schitterend inhalen, racen als een malle en op eigen kracht winnen. Ik gun het hem.

En @balboni, jou kan ik alleen maar aanraden om het artikel nog even te lezen, dan tot 10 te tellen en dan even te kijken waar ook alweer gezegd wordt dat zijn kop eraf moet. (Dat impliceer je namelijk met je maaiveld-metafoor).

Ik probeer een klein beetje een balans aan te brengen in de artikelen over Max. Want hoe geweldig hij ook is als coureur (meen ik echt), hij is ook maar een mens en mensen maken fouten. Zelfs Max, of je het nou leuk vindt of niet…
@nicolasr: Precies deze post maakt dat @Stefje gelijk heeft.

Als je een punt maakt “stick to it” en zorg dan niet dat je naderhand nog met verzachtende woorden komt om het wat recht te trekken.

Daarnaast deel ik zijn mening, hondsberoerd artikel..

@vetnek: In principe is er niks verzachtends aan de reactie op Stefje, hoogstens wat verder uitgelegd waarom mijn sympathie iets afneemt. Waar zie jij de verachtende woorden staan?

En het is natuurlijk jouw mening dat je het een hondsberoerd artikel vindt en die respecteer ik. Geen probleem. Toch bedankt voor het lezen!!
@nicolasr: Brengt wel mooi dd discussie op gang =D.

+1 in dat opzicht
@nicolasr: Weet je Nicolas, ik ben oud genoeg om mij nog te herinneren dat Lewis Hamilton als levensgevaarlijk bestempeld werd en iedereen hem terug floot. Ik snap best dat je op Max wilt vitten want je bent Nederlander en alles wat boven het maaiveld komt moet omlaag.

Wat je voor je eigen verhaal echter compleet lijkt te missen is dat Max er absoluut niet vies van is om de hand in zijn eigen boezem te stoppen, dat deed hij niet alleen vorige week, maar eerder ook al:
http://www.gppits.net/nieuws/verstappen_slechte_start_was_mijn_eigen_schuld/
http://sportnieuws.nl/formule-1/zure-verstappen-beseft-eigen-schuld/

En zelfs toen hij nog F3 reed:
http://www.f1today.net/nl/nieuws/f3/192818/verstappen-touche-was-mijn-eigen-schuld

Maar dat komt voor jouw punt niet goed uit.

Wat je ook lijkt te vergeten is dat Max niet alleen jong, maar vooral topsporter is. Topsporters kunnen niet tegen hun verlies, daarom komen ze zo ver. Wij kunnen dat als zeuren ervaren, maar die karaktereigenschap is juist nodig om ver te komen profsport. Als je dat niet beseft en een jongen van 18 echt alles kwalijk neemt en vervolgens hier een opruiend artikel te plaatsen, dan is er echt iets goed mis met je.

En dan maakt het niet uit of ik pro-Max ben of niet.
@Stefje: en laten we hem ook gewoon Verstappen noemen in plaats van bij zijn voornaam. Het komt allemaal een beetje over van “hey het is een Nederlander dus iedere Nederlander kent hem persoonlijk dus noemen we hem bij zijn voornaam”.

Verder ben ik het helemaal met je eens!
@stefje: Zijn punt is juist dat de afgelopen weken, maanden(?) verstappen zich juist minder positief opstelt. Hij verlangt juist terug naar de tijd waar hij dat niet deed.
@Stefje: chapeau!
@stefje: Wat een onzin, ik was ook topsporter en ik kon perfect tegen mijn verlies. Daar leerde ik juist van. Het ging ook vooral om plezier hebben in wat ik deed en dit gold niet alleen voor mij. Maar ook ik heb nare sporters meegemaakt. Die niet tegen hun verlies konden en zich onsportief gingen gedragen.
@nicolasr:

Hier kan je het interview terug zien waarin hij ‘verwijt’ dat het de fout was van zijn team. Als je dit zeurderig gedrag vindt dan is de tolerantie ver te zoeken bij je :)

http://autostrada.tv/blog/max-verstappen-peptalk/48531/
@Stefje: ik vind dat Nicolas gelijk heeft…
@a3sb: dat mag, het is een vrij land :)
@Stefje: VES zegt wat dit soort zaken aangaat weinig wat buiten de PR omgaat van RedBull.
@Stefje: helemaal met je eens! Blijkbaar mag je niet zeggen wie wat fout doet tenzij je het zelf hebt gedaan. Anders ben je blijkbaar al snel arrogant. Max heeft feitelijk gewoon gelijk voor wat de start betreft. Punt uit. Wanneer Webber, Irvine, Senna, Lauda, Piquet, Hunt of Villeneuve dit vroeger deden, werden zij geprezen omdat ze eens niet elke zin beginnen met het team te bedanken en alles en iedereen met halfzachte uitspraken te betuttelen.

Maar zodra een Nederlander dit doet, heeft ie het gedaan. Zal een wel om de commentaar gaan ofzo. Ben blij dat de man zegt hoe het is!
Dit lijkt me anders een feitelijke constatering. Maar idd, de schijn zit wel vrij tegen. Laten we hopen dat ie het niet is, maar voor nu wacht ik even met mijn oordeel.
@dunhozzie: Misschien helpt dit. Ook vrij feitelijk : http://grandprixrankings.com/compare/2016-f1/ricciardo-versus-verstappen/
@heidekonijn: mooie vergelijkingen, alleen vind ik het jammer dat ze niet ook een vergelijking hebben gemaakt zonder de torro Rosso races van Max. Maar dat riccardo goed is hoef je niemand van te overtuigen ;-)
@dunhozzie: Snap wat je wil zeggen, maar je moet ergens mee beginnen en feiten zijn wat ze zijn. Daniel was verder dan Max en daarom zat hij daar. Einde verhaal is dat als Max alleen aan de start komt hij waarschijnlijk wint, als hij in een Mercedes aan de start komt de kans een goede 33% op winst is, maar dat in werkelijkheid hij meestal om Kimi en Daniel voor zich ziet eindigen.

Daarbij valt niet te vergeten dan wunderkind Alonso, wunderkind Maldonado (vroeger!) en Massa allemaal gedoodverfde nieuwe Senna’s of Schumachers zijn of waren.

En wat volgend jaar komt, komt volgend jaar.
Wellicht is het goed als Jos er weer een beetje bij komt. Ben het niet helemaal eens met het laatste stuk maar kan ook niet ontkennen dat ie soms best wil sneren richting team en collega’s. Moet je wel een beetje mee oppassen inderdaad. Dat had ie, toen Jos er nog bijliep, wat minder dacht ik.
Die laatste zin vindt ik zo dom overkomen…

Ik snap dat de schrijver het waarschijnlijk met een korreltje zout bedoeld, maar toch, het staat gewoon heel knullig.

Iedereen die ook maar een beetje F1 heeft gevolgd de afgelopen 2 seizoenen weet dat je bij eigen macht geen race kunt winnen met de concurrentie van de momenteel superieure Mercedes
@baars1992: ik vindT???? inderdaad een beetje dom ja
@maarten020: wat goed van jou Maarten!
@kazpah: goedt
Het is de analyse van het team! Die verteld hij hier. Daar verteld hij toch geen onwaarheden mee? Daarmee zegt hij toch niet superieur te zijn?
Vorige week in Spa had hij zijn start verknald. Vertelde hij toch ook gewoon. Beetje vreemd om nu zo over Max te gaan praten.
Toen ik 18 was, helaas al weer heel lang geleden, was ik een stukje erger en zeker minder volwassen dan Max.
En die Villeneuve moet inderdaad zijn mond houden! Was zonder de Williams die op dat moment superieur was. Villeneuve zou niet eens een race gewonnen hebben met de 3e beste auto van het veld! Hoop blabla dat is het enige.
Dit artikel vind ik echt verkeerd genuanceerd.
@pa045: Villeneuve was zonder de superieure Williams nooit kampioen geworden. Stomme zin geschreven hierboven.
@pa045: En Verstappen heeft zijn overwinning te danken aan twee coureurs die elkaar niets gunnen. Om wereldkampioen te worden moet je nog steeds beter zijn dan je teamgenoot.
@superfries: en, zoals geschreven, een superieure auto hebben. Max had de Ferrari’s, welke toen sneller waren, achter zich gehouden. Villeneuve had toen gewoon veruit het beste materiaal, en daarom was hij kampioen.
@pa045: Klopt, de vorige race hield hij in ieder geval kimi achter zich. Op Monza waren de ferraris als ik het goed heb beter. Nu bedoel ik met de tweede zin dat je auto dan wel superier kan zijn aan de rest net zoals de mercedessen op dit moment, maar je moet nog steeds winnen van je team genoot in een gelijkwaardige auto. Misschien begrijp je nu wat ik bedoel.
@pa045: Alles wat Villeneuve zegt moet je met een korreltje zout nemen. Na zijn F1-carrière heeft hij alleen maar kritiek op alles en iedereen en is hij een beetje een zuurpruim geworden.
@pa045: Villeneuve moet ook nog sturen hoor, was veruit de beste coureur met de beste wagen, punt!
Zet mij in de beste wagen en ik win alles denk je?? Beetje meer respect voor een F1 wereld kampioen is wel op zijn plaats.
@bofkont: Deze wereldkampioen heeft zijn respect verloren door na zijn carrière alleen maar stomme uitspraken te doen over de F1 en de coureurs.
@bofkont: beste coureur? Na 96 en 97 niks meer gepresteerd. Als hij echt zo goed was, wilde Ferrari of Mc Laren hem wel erbij hebben. Maar die zagen het waarschijnlijk niet echt zitten en kozen voor Mika en Michael. Dat waren veruit de besten uit die tijd!
@bofkont: moraalridder!
@pa045: Het kan (en zal) wel zo zijn, maar dan hoef je het nog niet te roepen. Lijkt er inderdaad op dat hij een beetje aan het puberen is. Niet erg, hebben we allemaal gehad. Maar in mijn ogen klopt het wel.
Hamilton is er ook door gegaan, en gedraagt zich af en toe nog idioot. Maar na die crash vorige week was zijn eerste tekst richting team: How’s the driver?
En daarmee laat hij toch zien dat hij wel wat meer om zich heen kijkt.
Komt allemaal wel goed met Max, ik blijf fan.
@pa045: ik vind het niet kies om Villeneuve aan te vallen op zijn mening. Hij is een TV kijker net als ons maar wel een die het spel al eens meegespeeld heeft en daarbij kampioen geworden is.
Als we heel nuchter kijken naar de prestaties van Max Verstappen dan zijn die wel wat ingezakt. Daar kunnen vele verklaringen voor zijn. Maar de enige waar wij wat aan kunnen doen is de enorme druk die op hem gelegd wordt door hem telkens af te schilderen als een bovenmenselijke superster en toekomstig wereldkampioen. Hij is 1 van de 100 beste autocoureurs op de wereld, maar (nog) niet de beste en misschien wordt hij dat ook helemaal nooit. Misschien moet het wat minder met het fanatisme van zijn fans, misschien geeft dat Max wat lucht. Autoblog zou de artikel frequentie bijvoorbeeld ook wat kunnen verlagen, ik heb het gevoel dat hiermee het fanatisme en dus de druk wordt opgehoogd.
Oeh pas op voor de reacties. Ik ga me vast verstoppen ;’). Maar er zit wel een kern van waarheid in…
@nielsnl1: of verstappen
Ach niks mis met het commentaar, je moet elkaar op elkaars fouten wijzen. Daar is niks mis mee en inderdaad ben je met z’n alleen voor verantwoordelijk voor het eind resultaat. Elkaar de schuld geven is echter weer wat anders, daar schiet je meestal geen reet me op…
Zie je nou wel, ik had al direct het sterke vermoeden dat Max dit niet zo maar laat gebeuren: Een start verprutsen!. Mooi v/h team om hun fout te erkennen, ik geloof dat het klopt. Ik volg de F1 al meer dan 35 jaar op de voet en heb maar weinig coureurs zo stabiel, agressief en snel zien rijden. Dus AB, niet zo zeiken en zelf even je pis wegwrijven want objectief is dit (journalistische) artikel overduidelijk niet!
@sracert: ..is dit Sarcasme? zo niet, oefff..
@sracert: Hoeft niet te geloven, is al een beetje oud nieuws namelijk. Dit werd meteen na de race al duidelijk gemaakt door Dr Marko aan Sky. De auto zakte teveel in toeren en het automatische anti-stall werd, zoals het hoorde, geactiveerd (anders zou de motor zijn afgeslagen). Ze konden op de monitoren zien dat Max niets verkeerds deed en Max reageerde “Fantastically” volgens Helmut.
@bassx: Ah duidelijk, dat heb ik gemist zondag. ik was direct na de race overgestapt naar de motor GP. ik lees nadien meestal GP update en Motorsports voor de reacties op het moment dat er een andere mooie race bezig is/begint.
Ik ben het eens met de teneur van het artikel. Hij kan dan wel zeggen dat ze samen winnen en verliezen, maar hij kan het toch niet laten om de schuld bij het team te leggen.
@nicolasr pas je wel op jongen, nu krijg je natuurlijk een oranje tsunami van Max fans over je heen!

Maar even serieus, die uitspraak over Villeneuve kan echt niet. En je hebt ook zeker een punt, Ricciardo pakt dit beter aan. Hij is nog jong gelukkig, kan nog veel leren!
Zit misschien wel een kern van waarheid in, maar ik baseer mn mening niet op een stuk tekst waaruit geen mimiek/lichaamstaal valt af te lezen. Dit soort dingen zijn erg vatbaar voor misinterpretatie.

Ik snap aan de andere kant ook wel dat AB een beetje balans in hun artikelen rond Max aan wil brengen, want het gaat er soms ook wel erg positief aan toe.
Bovendien schoot de RB12 van de Limburger na de start in de ‘anti-stall’, iets waar hij zelf niets aan kon doen. “We moeten onderzoeken hoe dat kon gebeuren”, zegt Horner.
Aldus de TEAMBAAS van MAX…
Wat een ballen artikel zeg .. Ga stage lopen bij de telegraaf
@dolledries: Nee joh, dat moet jij juist doen. Gezien je schrijfstijl kun je er zo terecht!
Mensen die zeggen dat Autoblog een blog is… Kom op, dat is het al tijden niet meer. Het is een medium dat enorm veel bekeken wordt, dus ze mogen af en toe wel even oppassen met stemmakerij (dit artikel, maar ook bij diverse andere artikelen).

Los daarvan: koppeling? Dacht dat die F1 wagens allemaal automaten waren en dat coureurs niet eens meer zelf hoeven over te schakelen. Of heb ik iets gemist? (ben beetje een noob hierin)

Overigens vind ik dat Max de laatste tijd wel wat aan Jos doet denken. Vind ik niet per se positief.
@stfu: Het is geen stemmingmakerij. Ik zeg nergens dat mijn mening de juiste is en dat je die moet volgen. Het is gewoon mijn gevoel, de sympathie die ik voelde voor Max is wat aan het afnemen. Dat komt onder meer door de manier waarop hij voor alle incidenten de schuld bij iemand anders legt, maar zeker ook door de Max-fans. 90% van hen heeft voor Spanje nog nooit een race gezien en gaat nu als een dolle voetbalhooligan tekeer als iemand iets negatiefs zegt over ‘hun’ Max. Villeneuve wordt letterlijk het graf in gewenst, maar niet voordat hij een uiterst pijnlijke en ongeneeslijke ziekte heeft gehad. Nico moet dood, Rosberg is ‘een homo met ze oorbelle’ en Vettel ‘trap ik op ze bek’.

Door dat soort mensen plus eerder genoemde redenen is mijn sympathie een beetje ingedut. Maar ik hoop dat hij in de volgende race laat zien waarom ik tot voor kort wél 200% Max-fan was…
@nicolasr: Prima artikel, mijn complimenten, het is gewoon de keiharde waarheid en die mag altijd gezegd worden.
@bofkont: Bofkont, heb je de uitzending gezien waarin dit gezegd werd? Ik vond juist dat Max het heel sympathiek bracht en helemaal niet iets of iemand de schuld wilde geven…
@griffendahl: Om heel erg eerlijk te zijn heb ik dat niet gezien.
@bofkont: nicolasr pakt er hier gewoon een zin uit om stemming te maken, dat is prima en dat kan op een blog. Maar Max zijn site kopt over hetzelfde interview: Je wint samen en je verliest samen. Oftewel ’t is allemaal maar net hoe je het insteekt. Maar jij zit vanaf het begin volgens mij al op de anti-Max bandwagon, ik niet… Ik kan echt genieten van wat die jongen tot nu toe gepresteerd heeft, juist ook op de momenten dat die op – en misschien wel over – het randje gaat…
@nicolasr: Hoewel ik persoonlijk je artikel ook een klein beetje aan de (te) negatieve vind, heb ik geen enkel probleem met je mening.

Dat gezegd zijnde… Onderschat niet hoeveel mensen hier (auto)nieuws komen lezen zonder zich bewust te maken van wie het geschreven heeft.

Jij pent dus een artikel neer met jouw mening, maar anderen nemen het vaak over als echt ‘objectief’ nieuws.

Wie schrijft mag nooit vergeten: ‘The pen is mightier than the sword.’ ;-)

Dat gezegd zijnde… Als jarenlange Autoblog lezer: Keep up the good work!
@nicolasr: Ik denk dat de waarheid in het midden ligt. Ben het zeker eens met je argumenten, maar vind ook dat je het ietwat ongenuanceerd brengt. Dat geeft de schijn dat je wellicht bewust de controverse zoekt uit frustratie over de manier waarop Max op handen wordt gedragen door mensen met nul verstand van zaken. Wat ook wel weer begrijpelijk is.
Ik moest in ieder geval hard lachen om “die homo met ze oorbelle” en “hamilton trap ik op ze bek”
man man wat een randebielen..
Samen winnen, samen verliezen. Dat is nou eenmaal inherent aan een sport waar je afhankelijk bent van een team. Zolang hij het team ook maar de credits geeft als hij een goede prestatie neerzet, moet dit gewoon kunnen toch?
Laat hem maar doen en het allemaal zelf ontdekken. Als hij grenzen overschrijdt zal men dat wel laten voelen. Hij is tenslotte nog een tiener, laat ons dat niet vergeten. Maar feit is dat de populariteit van de sport mede door zijn (rij)stijl verbetert en dan kan het niet anders dan dat de mensen die er wel bij varen, hem niet iets langer zullen steunen. “Laat ze maar zeuren, dat is toch mooie tv, niet?”
@zwannes: en ik heb er helemaal niks tegen dat iemand zijn mening in een artikel hier neerschrijft. Dan kunnen we daar allemaal over discussiëren. Dat is toch het doel of niet?
Ik mag hem graag, ons aller Max, maar ik hoop oprecht dat hij niet des vaders reageert als het niet zo eindigt als hij had gehoopt.
Bij d’n Jos lag het ook altijd aan iets of iemand anders, maar zelden aan hem zelf.
Ik vind dat een werkelijk grote sportman laat zien dat hij ook in een nederlaag de hand eerst in eigen boezem steekt.

Maar goed, hij is nog jong. Echt jong.
Soms lijkt het erop dat we dat collectief vergeten.
Was dit nou weer voor gel*l? We moeten tegenwoordig zo politiek correct zijn dat we niet meer mogen zeggen bij wie of waar de fout ligt? Als je het bij feitelijkheden houdt dan mag je toch wel zeggen dat je team de auto te scherp heeft afgesteld? Zelfs het team zelf geeft het toe. Mercedes heeft ook aangegeven dat het de schuld van het team was dat Hamilton niet goed van z’n plek kwam.

Had je vorige week gesteld dat Max realistisch moet blijven en niet denken dat het opzet was van Vettel in de eerste bocht op Spa dan had je een punt gehad maar dit is gewoon zoeken naar iets wat er niet is.
@rick-dos: Verstappen had zich een vent getoond als hij had gezegt: Wij als team hebben een fout gemaakt. Nu is hij een slachtoffer. Heel erg 2016 manier van jezelf opstellen. Hullie hebben het gedaan…
@pomoek en @foramen: Dus toen de banden voor Ricciardo in Monaco niet klaar stonden had hij ook moeten zeggen “wij als team hebben een fout gemaakt!”? Dus volgens jouw redenering is hij geen vent en probeert hij zich als slachtoffer op te stellen?

Max legt gewoon uit wat er gebeurd is vervolgens stelt hij ook dat ze als team winnen en verliezen. Niks bijzonders aan, stelt zich helemaal niet op als slachtoffer, is nog interessant om te weten wat er verkeerd ging, maar nee wij zullen hem er even voor veroordelen.
Naar mijn mening proberen we hier net even te veel ons best te doen om vooral maar niet als bevooroordeeld over te komen t.o.v. Max en dat we niet alles door een Oranje Max bril te bekijken want “o o stel je eens voor” dat we voor chauvinisten worden uigemaakt.

Kritisch zijn op Max mag en moet zelfs. Maar wees dan wel kritisch op de juiste dingen, zoals bijvoorbeeld dat hij de Ferrari jongens de schuld gaf voor de crash in bocht 1, dat was niet meer dan een race incident. Dit echter heeft niks om het lijf en hem veroordelen op het feit dat hij gewoon uitlegt wat er precies verkeerd is gegaan is pertinente onzin.
@Rick-dos: nee, ook in dat geval had het voldoende geweest alleen het probleem aan te duiden, wiens schuld dat was zoeken ze intern maar uit.
@foramen: Wordt leuk voor ons als kijker als er interviews zijn met Max of welk andere coureur dan ook.
“Vertel eens wat is er gebeurd?”
“Wij als team hebben gefaald. Volgende vraag.”
@Rick-dos: Lees het nog eens. Jij benoemt nog steeds een schuldige. Je kan toch een probleem beschrijven zonder daar een dader aan te hangen. Max zijn verhaal had ook gewoon geklopt als hij had verteld dat de instelling verkeerd was en wanneer Riccardo had gezegd dat er verkeerde of geen banden klaar stonden.
@foramen: En dan ben jij als kijker nog niks wijzer. Ik als kijker vind het interessant om te weten hoe dat in z’n werk gaat en waar het verkeerd gaat. Je moet dan wel een hele zure azijnzeiker zijn als je dat wil uitleggen dat hij het team de schuld geeft.
Ricciardo legde de schuld duidelijk bij het team neer. En in zijn emotie op dat moment is het nog begrijpelijk ook. Max legt hier gewoon uit hoe de fout heeft kunnen ontstaan. Niks bijzonders maar naar mijn mening wel interessant om te weten. Hij sluit ook af met de woorden dat ze winnen als een team en verliezen als een team. M.a.w. dat hij ze niks kwalijk neemt.
@rick-dos: ik denk dat het prima is om goed uit te zoeken waar de fout ligt en de persoon die deze fout maakt daar op aan te spreken. Daar is echter een tijd en een plaats voor, en dat is zeker niet aan tafel bij Jack van Gelder. Verstappen moet aan het team denken als hij dit soort uitspraken doet. Hij zou bijvoorbeeld kunnen zeggen: er is een fout gemaakt en die heb ik in de wedstrijd niet kunnen oplossen, verder deed de auto het goed of beter dan verwacht. Die jongen die de fout heeft gemaakt leest die reactie van Verstappen ook. Die heeft zich wellicht het hele weekend tot het gaatje gewerkt, allerlei problemen getackeld, en dan krijgt ie nu voor een foutje een veeg uit de pan. Nou, lekker dan. Niet slim.
@pomoek: Een veeg uit de pan…. Alsjeblieft zeg. Waar geeft hij dan een veeg uit de pan? Noemt hij een techneut een eikel dat hij dat gedaan heeft? Nee. Hij legt gewoon uit wat er gebeurd is. Daarnaast geeft hij niemad direct de schuld maar zegt hij dat de fout vanuit het team kwam.

Vervolgens stelt hij:
“Naderhand ga je natuurlijk analyseren wat beter kan. Het team heeft haarfijn uitgelegd wat er fout ging. Iedereen doet z’n best en iedereen mag fouten maken. Want als je de hele tijd als teambaas zijnde gaat afstraffen zodra er een fout wordt gemaakt dan is iedereen bang om tot het uiterste te gaan. Je wint samen, maar je verliest ook samen.”

Prima toch? Hij heeft uitgelegd wat er gebeurd is maar stelt gelijk dat die dingen kunnen gebeuren. Niks slachtoffer dus.

Overigens heeft ook Marko zelf aangegeven dat het team een fout heeft gemaakt. Hij ook een slachtoffer?
@rick-dos: Verstappen heeft het over zichzelf. En het team. Heel duidelijk. Hij stelt zichzelf buiten het team. En dat is niet slim.
@Rick-dos: Hamilton gaf zelf juist over de radio door dat het geheel zijn fout was en niet dat van het team.

Het zal zeker zo zijn dat Verstappen zijn start slecht was door een verkeerde afstelling maar het benoemen van het probleem zonder met het vingertje te wijzen had toch genoeg geweest.
http://www.auto-motor-und-sport.de/formel-1/red-bull-sagt-mercedes-kampf-an-renault-mit-mehr-power-in-singapur-11532868.html

Schuld war ein schlechter Start von Verstappen. Der Holländer kehrte nur als Elfter aus der ersten Runde zurück. „Der Motor ging in den Anti-Stall-Modus. Max konnte nichts dafür. Die Techniker hatten das System falsch eingestellt“, verrät Teamberater Helmut Marko.
en waarom heeft Ricciardo dit probleem niet en Verstappen wel ? Ricciardo is laatste tijd goed strak bezig. Max moet komende races weer eens voor hem gaan finishen om zijn eigen positie niet te veel onder druk te zetten
@rotterdam: overigens, die Ricciardo rijdt toch echt wel een geweldig seizoen, ik kan mij niet herinneren dat hij echt grote fouten heeft gemaakt dit jaar.
Ctrl Alt Delete
Geef je blijk van jouw waardering door een oprecht compliment aan AB voor het artikel over de Kathedraal, laten ze daarna één of andere gefrustreerde calvinistische azijnpisser een voorgesorteerd zeik verhaal over Max Verstappen publiceren.
En aan alle andere betweters, ik kan de naam lezen wie het geschreven heeft, maar dat zegt mij ook hier helemaal niks.
Ga toch een column schrijven dan kun je lekker zeiken tegen alles, of hou het lekker zelf ook bij reacties, zoals ik.
Of doe auditie bij Calvé pindakaas, zoals die voetballende pieter van den Hoogenband. Begin je als journalist en dan ……. uh ja wat dan eigenlijk ?
Vanaf heden voor mij geen autoblog.nl meer. Wat een flauw misselijkmakend artikel met een grote Headline De groeten…dit was de druppel.
@robertmeijer: Jammer, we zullen je missen.

Mocht je ooit besluiten om terug te komen, wees welkom!
@robertmeijer: haha, ik ben benieuwd!
Eindelijk een artikel waarin de auteur zijn mening durft te geven ook al is deze anders dan gewenst door veel mensen die hier reageren. Voor de mensen die het niet aanstaat, ga lekker op een oranjebril forum reageren.
Je zit hier op een blog. Waarom zou je objectiviteit verwachten?
Eindelijk eens een wat scherpere toon richting Verstappen op AutoBlog. Of hij nu gelijk heeft of noet, zo je team “de schuld geven” is misschien niet de meest chique manier om deze gebeurtenis uit te leggen. Een zin als”We hadden de auto te agressief afgesteld” tov “het team heeft…” maakt hierbij een heel verschil. Als je inderdaad samen wint of verliest dan snap je dat verschil.
De fanschare van Max Verstappen blijkt voor een groot gedeelte uit niet al te snuggere proleten met een kort lontje te bestaan.
Ik deel de strekking van dit artikel. Max Verstappen mekkert te veel, is meermaals onsportief gebleken en legt bij voorkeur de schuld van eigen falen bij anderen. Zijn team neemt hem vooralsnog in bescherming en Ecclestone ziet er vooralsnog wel commercie in, dat maakt hem – Max Verstappen – nog roekelozer.
Verstappen moet zijn grote mond eens gaan houden, bescheidenheid betrachten, erkennen als hij fouten maakt en fair gaan racen. Dat ontbreekt er momenteel allemaal flink aan.
@kempenaer: maar laten we eerlijk zijn, wel logisch voor een 18 jarige? Hij moet minder mekkeren, maar hij heeft wel mensen in zijn omgeving nodig die hem een beetje bij de hand nemen.
@pomoek:
Dat mag je wel verwachten. Of die begeleiders laten hem veel te vrij of hij luistert niet. Of ze zijn incompetent wat begeleiding betreft, maar dat lijkt me sterk op dit niveau en bij dit team.
@kempenaer: ik zou zeggen dat hier nog steeds een mooie taak ligt voor zijn ouders. De meeste 18 jarigen leven gewoon nog thuis en eten wat de pot schaft.
Formule 1 is een teamsport; 80% auto en 20% rijder wordt wel eens gezegd.
Als je wint ligt dat dus voor 80 % aam de auto. Als je verliest dus ook. Als beide goed zijn word je kampioen, zie Schumacher. Als één van de twee dat niet zijn word je het niet, zie Rosberg.
Denk dat bij Verstappen beide nog niet optimaal zijn. Bij een startprocedure moet de afstelling goed zijn en de coureur moet deze afstelling kunnen gebruiken. Strategie moet goed zijn maar coureur moet met banden om kunnen gaan etc. Bij wie de fout ligt maakt dus niet uit. Formule 1 gaat om details en dan moeten beide optimaal zijn.
Max is een groot talent maar moet nog ervaring en consistentie krijgen om altijd optimaal te zijn. Dat heef Thijs nodig. Tot die tijd niet te kritisch zijn en genieten van zijn geweldige acties.
@stefstuntpiloot: Gaat er niet om of wie er schuld heeft aan de slechte start. Je mekkert daar gewoon niet over tegen anderen. Intern spreek je elkaar erop aan en naar buiten treed je op als een team. En dat deed Verstappen nu niet. Hij stelde zich op als een slachtoffer van zijn team. Niet sjiek.
Wordt het geen tijd voor een eigen formule1 subsite? Dan kill je dat Groen7 gedoe en kan er 7 dagen per week over F1 geb(r)abbeld worden.

Ik volg de F1 ook, maar hoef dit niet continu op autoblog te lezen. Jullie coveren immers ook de andere autosporten niet of nauwelijks.

OT: je hebt gelijk in deze post imo
Ondanks het foutje van Toto (teambaas Red Bull Racing) ben ik van mening dat mijn jongen het prima gedaan heeft. Ook moet Raikonnen bestraft worden voor die inhaalactie op Spa, onbezonnen Fin!
@oranjebril:

Toto Wolff is van Mercedes he.
Die oranje bril is een beetje vlekkerig.
Man man man wat een slecht artikel. De laatste opmerking is duidelijk geschreven door iemand die 0,0 verstand heeft van F1. A.U.B. geen F1 artikelen meer door @nicolasr
Nu we toch bezig zijn met verdiepende journalistiek, hoe is het eigenlijk met zijn vriendin, en ik ben dan vooral benieuwd naar de mening van de auteur, zou hij haar doen?
Los van al dan niet terechte kritiek, wat een baggerslecht artikel.
Hey @nicolasr, zit je stringetje te strak?
@dick1980: zegt iemand die Dick heet! :-P
@nicolasr: ach, zolang Max beter rijdt dan jij schrijft en reageert, mag jij lachen om mijn naam hoor, Nicolas (hippe naam, trouwens…)! ? Oh ja, nooit op reageren natuurlijk.
Zondagavond rij je weg in België in een ruk door naar Monza waar je maandagavond laat aan komt. Dinsdagochtend begin je al vroeg de nieuwe software te bug checken, pas tegen 21:00 ’s avonds kom je weer in je hotel. Leest de apjes van je vriendin die er van baalt dat je zo lang van huis bent. Waarom werk je niet gewoon thuis in Engeland bij een of andere grote IT club waar je serieus geld kan verdienen? Want werken Red Bull is geen vetpot. Je belt haar en je gesprek eindigt in een heftige ruzie. Woensdag en donderdag hetzelfde verhaal. Je bent kapot en dan moeten de vrije trainingen nog beginnen.

Vrijdag blijkt dat er toch nog wat schort aan de software en je werkt tot diep in de nacht door tot je het lastige probleem weet op te lossen. Iedereen blij omdat jij het hebt ontdekt en opgelost. You saved the day! Kapotmoe val je om 4: 00 ’s nachts in slaap. De volgende dag na 2 uurtjes slaap weer op het circuit om de laatste checks te doen. Daarna mag je niet meer aan de auto zitten dus alles gebeurd onder hoge druk. Na de kwalificatie nog enkele besprekingen en om 18:00 kun je eindelijk van een welverdiende rust genieten. Helaas wel vergeten je vriendin te bellen waar het stoom nu uit de oren komt. De volgende dag blijkt dat je een foutje hebt gemaakt. De antistall staat niet goed afgesteld. Stom. In alle stress gebeurd. Intern worden er even een paar harde noten gekraakt. Jij maakt je sterk voor een paar extra FTE op de software afdeling, je werkt nu met een te kleine bezetting. Iedereen is het daar over eens. Dinsdagochtend lees je op het internet dat een 18 jarige miljonair het team, en dus jou, de schuld geeft van zijn 7e plaats.

Je kan mij een hoop vertellen, maar dat bijt.
@pomoek: na alle boosheid in de vele reacties kan ik het eerste hoofdstuk van jouw non-fictieve roman wel waarderen.
@pomoek: Ja, dat is kut, erg kut. En vervolgens neem je toch je verantwoordelijkheid voor je fout. Precies zoals wat het artikel betoogd. En omdat het niet mag gebeuren op dit niveau.
@harrie: En toch gebeurd het. En fouten en foutjes worden voortdurend gemaakt in de F1. Verstappen had kunnen zeggen: Ik vang de fouten van het team op en het team maakt een auto die zo goed is dat ik ook fouten mag maken. Of iets dergelijks.
Ben even middagje weg en ik loop meteen 74 reacties achter. Daarom alleen een goed stukje. Ik ben een groot Max Verstappen fan maar hij moet wel idd met beide beentjes op de grond blijven staan. Goed stukje Tijden de race was hij trouwens weer foutloos ondanks zijn verprutste start.
Leuk een mening en dat op een blog, je verwacht het niet….

Schijnt lastig te zijn voor andere, een mening lezen of aanhoren die anders is dan de jouwe.

Ik ben het er overigens niet mee eens. Ik vind dat hij het prima brengt en het gaat wel om zijn beeld,. Die kan toch aangetast worden door 2 keer een slechte start, het is uiteindelijk toch zijn merk.

Ik heb hem eerder meermaals zijn fouten zien en horen toegeven, dus ik kan me in de kritiek niet echt vinden. Na Spa was ik ook vrij kritisch na maar deze reactie getuigd juist weer van volwassenheid. Mooi!
Mis twee woorden die wel vaker worden vergeten tijdens het delen van een mening…..namelijk: “ik vind”
Dit voelt als een krampachtige manier om de “Maxblog” kritiek de kop in te drukken. Ik snap dat het vervelend is dat AB die reputatie gekregen heeft, maar dit is niet de manier. Het doet wat paniekerig aan.

Objectief zijn helpt meer dan doorschieten naar de andere kant. Maar ja…dit levert natuurlijk meer reacties op.
In dit geval had Max het iets anders moeten verwoorden: wij als team hadden niet de juiste….
Bullshit, Max gaf ook gewoon aan dat hij in Monaco fout zat tot 3x toe.
@taxitom2: Het punt is dan ook dat hij de laatste weken zich wat naar opstelt.
Zet Jenson button maar in dat stoeltje van max…. vind ik leuk
WONDERKIND ?????. NOG FF EN JULLIE HEBBEN EEN TOTEMPAAL WAAR JULLIE HEM ALS GOD AANBIDDEN. TUURLIJK MAX, HET LIGT AAN MASSA, AAN HULKENBERG, AAN FERRARI, AAN KIMI, NU AAN TEAM…..NOOIT AAN JOU.
@dillinger2016: Je hoeft niet te schreeuwen, ik ben niet doof!
Wat een domme column. Max heeft in diverse races foutjes gemaakt en geeft dat ook gewoon toe. De schrijver heeft blijkbaar last van een combinatie van jaloezie en selectieve pereceptie.
@kwatkam: Wat een heldere analyse en mooi onderbouwd met argumenten. Hulde!
Ik vind dat Max juist zeer professioneel overkomt. Geen onvertogen woord in zijn reactie na de race. Snel de knop om en het positieve er uit zien te halen. Bij Peptalk ook aangeven dat je samen wint en samen verliest. En dat op je 18e. Complimenten!
Wel typisch nederlands dat als je iemand aanspreekt op fouten je zelf als zuurpruim wordt bestempelt, ookal is de kritiek terecht. Leermoment voor max, volgende keer binnenskamers houden, bespaart een hoop discussies.
Het ligt nooit aan Max. Hij denkt dat hij al bij de top hoort en dat verwacht iedereen van hem. Om wereldkampioen te kunnen worden moet je veel meer talent en ervaring hebben. Misschien dat hij over enkele jaren wel met de topnamen mee kan rijden.
Max Kardashian is enorm geliefd door bus rijdend, muurtjes metselend en iets daarboven Nederland. Daar mag je net zo min aan komen, als bijvoorbeeld aan koning Alexander en zijn familie. Max en Alexander, beide meesters in het scheppen van een imago, wat eerder genoemde mensen als zoete koek slikken. Je kan het simpele volk zo makkelijk voor je winnen en als dat eenmaal is gelukt, zullen ze je verdedigen tot de laatst man. Wat je bijvoorbeeld ook in de reacties op dit artikel terug kan zien. Toch is het goed om kritisch te blijven ook al proberen de fans je te overschreeuwen, met argumenten die meestal nergens op slaan. Max, Alexander, Erdogan, Putin en Trump hebben allemaal een ding gemeen. Het simpele deel van de bevolking is idolaat van hen.
Eén negatief getint artikel over godenkind Max Verstappen en heel Maxblog staat op zijn kop.
Ik zou liever wat objectieve artikels zien over F1, maak autoblog terug wat het was en niet elke dag 3 artikels over Max zelf. Dat je in die artikels wat extra aandacht geeft aan Max is normaal, maar de F1 is meer dan Verstappen alleen. Misschien is het een goed idee om een aparte F1 sectie te maken op autoblog en al het F1 en Max nieuws gescheiden te houden van het auto nieuws waar autoblog in eerste instantie om draait.
@ autoblogJUNK: JAH JE BENT EEN JUNK….DUS DACHT FF HARDOP ZEGGEN ZODAT HET OVERKOMT…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).