De meest legendarische roadsters op een rij

Auteur: , 70 Reacties

Dames en heren. Graag een minuut stilte voor de roadster.

BMW Roadsters

Onlangs is de laatste BMW Z4 van de band gerold. Normaal gesproken besteden we niet heel veel aandacht aan dat soort dingen, omdat we dan druk aan het schrijven zijn over de opvolger, of er al mee aan het testen zijn. Het vervelende is echter dat er nu geen opvolger is. De BMW Z4 (rijtest) was de laatste in een lange lijn van BMW sportwagens. Denk aan de legendarische 328. Dat was de auto waar BMW zijn sportieve imago begon te ontwikkelen. De peperdure 507 was vervolgens een commerciële flop, misschien de reden dat het daarna een tijdje stil bleef rond roadsters van BMW.

BMW Z4

In 1989 kwam BMW terug met de door Harm Lagaay ontworpen Z1 (rijtest). Maar de echte comeback maakte het Beierse merk met de Z3 in 1995. Ondanks dat de Z voor ‘Zukunft’ (toekomst) staat was de Z3 opgetrokken uit ouderwetse techniek. Het platform was van de E36, met de achteras van de E30, (net als de E36 Compact). Ondanks dat het niet echt een sportieve auto was ende Z3 aanvankelijk leverbaar was met futloze vierpitters was de Z3 een ongelooflijk succes. De Z3 zag er zeer goed uit en was door de eenvoudige techniek betaalbaar.

Na de Z3 kwam de Z4, de meeste geslaagde Chris Bangle creatie. Ook hier weer een keur aan zescilinder motoren, inclusief een M variant. In 2009 werd de E85 vervangen door wederom een Z4. Dit model heeft nooit echt de handen op elkaar weten te krijgen. Niet dat het een slechte auto was, maar misschien niet de beste roadster. Dat stalen klapdak is natuurlijk niet iets wat direct past bij de ‘Roadster’ traditie en de E89 was mede daardoor zwaar. Erg zwaar. Maar eerlijk is eerlijk: het is zeker een fraaie auto.

De tweezits roadster is een van de mooiste autotypes die er is. Combineer een tweezits cabrio met achterwielaandrijving plus zes-in-lijn en je bent altijd verzekerd van goede looks. Met name de zes in lijn is echt  bepalend. Een zes-in-lijn is namelijk vrij onhandig vanwege de afmetingen. Het is een ‘lang’ motortype. Met een V8 kun je meer vermogen opwekken en het blok is compacter. Een V6 is nog makkelijker te plaatsen. Dus met een zes-in-lijn in combinatie met achterwielaandrijving heb je altijd een schitterend zijprofil: een lange motorkap met een korte kont. We nemen de meest legendarische roadsters met je door:

Jaguar E-Type
We trappen af met misschien wel de meest iconische roadster. Als Enzo Ferrari het de mooiste auto ooit ontworpen noemt, wie zijn wij dan om dat tegen te spreken? De Series 1 is nog altijd de meest pure E-Type. Met name die lange motorkap weet nog altijd te inspireren. Voor Jaguar zelf om toch met een F-Type te komen. Jammer genoeg zat daar geen zes-in-lijn in, anders had deze zeker deze lijst gehaald.

XKE

Triumph TR6
Een van de betere producten van British Leyland. Niet dat de Triumph compleet vrij was van technische issues maar voor een Britse auto uit de jaren 60-70 viel het best mee. Ook hier een fijne zescilinder, uiteraard. Ditmaal 145 pk sterk. Dat lijkt niet zo veel, maar op een leeggewicht van 1.130 Kg kom je meer dan goed voorruit. Er zijn er bijna 100.000 van gebouwd, dus je kan voor een redelijk bedrag een mooie TR6 opsporen. Pruttelende uitlaat, uitzicht op het Lucas instrumentarium en de kans dat je elk moment de ANWB moet bellen. Leuker wordt het leven niet.

TR6

Chevrolet Corvette (C1)
Jazeker. De eerste Chevrolet Corvette had ook een zes-in-lijn. Helaas was de motor lang niet zo spectaculair als het uiterlijk. Het Harvey Earl ontwerp mag nog altijd sensationeel genoemd worden. De Corvette moest het antwoord worden op de Europese sportwagens. Helemaal succesvol was dit niet. De motor was met 150 pk redelijk sterk  (al kon men bij de dealer een Paxton supercharger bestellen), maar de achilleshiel was het ontbreken van een hanbak. Standaard kreeg je een Hydroglide 2(!)-traps automaat. De verkoopaantallen daalden elk jaar waardoor GM besloot het Corvette programma te schrappen, totdat iemand het gouden idee had om een V8 in het vooronder te lepelen. Maakt allemaal niet uit, het design is voldoende om iconisch te zijn in dit geval.

C1

Austin Healey 3000 (MkIII)
En voor deze auto is 150 pk juist weer een heleboel. Grappig hoe ze in Groot Britannie enorm de plank mis kunnen slaan of juist precies de goede snaar weten te raken. Deze auto is een voorbeeld van dat laatste. De Austin-Healey (rijtest, verplicht kijkvoer) wordt gekenmerkt als een van de ‘grote Healey’s. De 3 liter zes in lijn motor leverde net als in de Corvette 150 pk, maar het karakter was compleet anders. De 3000 was veel hitsiger en alerter. Eigenlijk hoort deze er niet in, want het is een vierzitter. Er passen inderdaad twee baby’s in zonder ledematen.

Austin

Mercedes-Benz 300 SL Roadster (W198)
Deze komt nog uit de tijd dat je iets kon afleiden aan de typeaanduiding. 300 stond voor de inhoud in centiliters en SL voor ‘Sport Leicht’. Uiteraard is dit de open variant van de legendarische Gullwing. Ze zijn overigens nooit tegelijkertijd geproduceerd. Toen in 1957 de productie van de coupe stopte, werd die van de Roadster gestart. Bijzonder voor zijn tijd was dat de 3.0 liter zes-in-lijn geen carburateurs had maar directe elektronisch injectie. Porsche introduceerde het in 2011 op de 991, de 300SL had het in 1954 al. Qua uiterlijk leek de 190 SL er veel op, maar was technisch gezien minder bijzonder. De rijtest daarvan is dat dan weer wel.

W198

Toyota 2000GT Roadster
Ok, deze smokkelen we er bij. Het is namelijk niet een in serie geproduceerde auto. Toen de opnames werden geschoten in Japan voor de Bond film You Only Live Twice, moest dat uiteraard met een Japanse auto. Hun auto-industrie was net aan het opkomen en de keuze viel op de nieuwe Toyota 2000GT, de meest elegante Toyota ooit. Echter, Sean Connery bleek letterlijk een paar maten te groot te zijn. Dus speciaal voor hem werd de zaag in een gesloten 2000GT gezet. Het resultaat ziet er uitermate fraai uit.

2000GT

TVR Tuscan MkII Convertible
De laatste TVR bleek een goede te zijn. Nicolai Smolenski heeft de naam TVR te grabbel hebben gegooid, maar eigenlijk deed het merk dat zelf. Onder Russisch bewind waren laatste serie TVR’s waren kwalitatief een stuk beter. Onder de lange motorkap van de Tuscan vind je de beroemde en beruchte AJP6, een zes-in-lijn die door TVR zelf ontwikkeld werd. Deze leverde 360 pk, of 410 als het ‘Red Rose’ pakket was aangevinkt. Ondanks de naam een raszuivere roadster. Qua lijnvoering hypermodern en klassiek tegelijkertijd.

TVR

Alfa Romeo 2600 Spider
De roadster met zes in lijn was voor de oorlog erg populair bij de Italianen, maar daarna minder. Dat had twee redenen. Uit een 4 cilinder wisten ze vaak al behoorlijke vermogens te realiseren. Andere reden was de V6 die veel werd gebruikt. Een V6 paste makkelijker in de compacte Italiaanse koetsen. De 2600 Spider was de laatste open Alfa met zes-in-lijn. Het design is heerlijk understated maar uiterst charmant. Typisch Italiaans.

Alfa

Alpina Roadster S:
Collega @Nicolasr maakte ons bekend met de Alpina Roadster Limited Edition, een Alpina op basis van de BMW Z1. De Alpina V8 Roadster is bekend van Top Gear en natuurlijk de rijtest van Casper. Vandaag gaan we voor de Roadster S. Waarom? Om een of andere manier kloppen de lijnen van Z4 beter als Alpina. Dit is de laatste Alpina met een handgebouwde motor, en wat voor één. Een 3.4 liter zescilinder met 305 pk met een hemelse loopcultuur. Qua karakter een stuk minder uitbundig dan de Z4 M Roadster.

Alpina

AC Ace Ruddspeed:
De Ace is een zeer elegant en gracieuze sportwagen. De lijnen deden bijna Italiaans aan. De Ac Ace was er met diverse zescilinders van Bristol, Ford of AC zelf. De Ruddspeed had een 2.6 liter motor (cilinder aantal verklappen we niet) met maar liefst 170 pk. Veel Ruddspeeds zijn er niet gebouwd, na 36 stuks was het over. Dat kwam doordat een Texaanse racer het een goed idee leek om een 4.7 tot 7.0 liter V8 er in te lepelen. Het idee erachter was echter hetzelfde: een mooie, lichte en goed rijdende auto voorzien van een grotere motor. Die van Shelby waren gewoon nét even wat groter.

Ruddspeed

Josse Indigo 3000
Jazeker, ook de koudbloedige Zweden komen soms met een enorm sexy apparaat. De auto is ontworpen door voormalig Volvo ontwerper Hans Philip Zackau. De beste man was mede verantwoordelijk voor de Volvo 850 en dat is gelukkig totaal niet te zien. De techniek kwam grotendeels van Volvo en een beetje vaan Saab. De motor was een 2.9 liter met 204 pk uit de Volvo 960, waar ook de transmissie en achteras vandaan kwam. Er schijnen een stuk of 60 van gebouwd te zijn, waarvan zelfs eentje in Nederland rond rijdt!

Josse

Wiesmann MF3
Eigenlijk is het hele merk Wiesmann een ode aan de klassieke roadster. Dit krijg je als je Duitse precisie combineert met een vreemde fascinatie voor Engelse sportwagens. De gebroeders Wiesmann waren naast BMW tuner en schuifdak specialisten ook bezig met een eigen sportwagen. De MF3 is overduidelijk geïnspireerd op de Britse sportwagens van weleer, maar dan met een Duits sausje erover heen. Het niveau van de bouwkwaliteit was overigens waanzinnig hoog, evenals de prijs om er eentje te kunnen kopen. De motor komt rechtstreeks uit een M3.

MF3

Frazer-Nash Targa Florio Roadster
Niet te verwarren met de bijna gelijknamige Amerikaanse fabrikant. Frazer Nash was vooral voor de Tweede Wereldoorlog bezig met sportieve auto’s en racers. Na 1945 verlieten er nog een paar pareltjes uit de fabriek in Surrey. @Dizono tipte deze auto die waarschijnlijk het cirkeltje rond maakt. De motor van deze Roadster komt van Bristol, die weer nauwe banden had met BMW. Frazer-Nash was importeur van BMW (later ook Porsche) en had gemakkelijk tot veel onderdelen. Net als Wiesmann. En kijk naar het silhouet. De voorkant vertoont gelijkenissen, maar die achterkant is wel erg treffend…

Frazer-Nash

De bovenstaande lijst is met de grootst mogelijke zorg samengesteld. Mocht uw favoriete roadster (met zes-in-lijn en achterwielaandrijving) er niet tussen staan, maak het kenbaar in de comments. De meest legendarische wordt toegevoegd en de tipgever maakt kans op een cursus poema vangen met @MauritsH



70 reacties

via Android app
Kan niets anders zeggen dan: wat een heerlijk lijstje!
Een roadster-lijstje zonder de mx-5 is geen roadster lijstje…period
@87sandyd: Het ging om dit geval om roadsters met een zes-in-lijn. de MX-5 is enkel met viercilinders geleverd, meende ik.
@willeme: Heb je een punt, maar we hebben het wel over een MX-5. En om dit geval zijn regels er dus om overtreden te worden, want een gaaf roadster lijstje zonder MX-5 voelt incompleet..
@hight96: Het artikel is naar aanleiding van het feit dat de Z4 is heen gegaan. En dus een van de laatste roadsters met zes in lijn. De redenen waarom staan in de tekst.

De MX-5 is een van de meest briljante open sportwagentjes ooit ontworpen. Ik kan zo snel geen nadelen bedenken en dat is te danken aan het bijkans foutloze ontwerp. Maar in dit geval gaat het om roadsters met een zes-in-lijn onder de kap. En de MX-5 heeft geen zescilinder.
@hight96: ga weg met die overgewaardeerde origami-skelter!

De miata-fanboyreactie zijn zo mogelijk nog erger dan de Alfa 159 fans…

Zo, en nu gaan we stilletjes in een hoekje een traantje wegpinken bij het verdwijnen van de zes-in-lijn-roadster.
@e1000bmw523i: dat jij de mx-5 overgewaardeerd vindt zegt overigens al genoeg. Geen enkele BMW kan tippen aan de kwaliteiten van de mx-5 gezien het mega prijsverschil
@e1000bmw523i: Dat is juist het probleem, hij is niet overgewaardeerd. Veel mensen zien alleen niet wat het echt is. Het is veel meer dan een klein autootje. Het is een succesformule in een markt waarbij meerdere merken het geprobeerd hebben, maar Mazda feilloos geslaagd is. Een van de leukst sturende auto’s voor mensen met budget, zonder al te veel vermogen waardoor sportief rijden nog door tante Truus gedaan kan worden. Een auto met een perfecte 50/50 gewichtsverdeling, een betrouwbaarheid waar elke roadster u tegen zegt en een auto die een overschattende autoliefhebber toch een onwijze glimlach op de mond kan toveren. Dus niks overgewaardeerde origami-skelter. Deze auto heeft niet voor niks zoveel fans.
OT: Het is inderdaad wel zonde dat de zes-in-lijn roadster verdwenen is, fijne motoren zijn het altijd al geweest!
@hight96: nogmaals, de MX-5 is een topper maar heeft hier niets te zoeken.

Betaalbare Roadsters voor de massa gaan we ongetwijfeld nog een keer behandelen ;).
@hight96: betrouwbaar? Betrouwbaar in roesten en lekken ja! Daar was namelijk je (vooral bij de NA) van verzekerd…
@e1000bmw523i: Ligt aan de eigenaar, niet de auto. Collega van mij rijdt een NA uit ’89 en is nog volledig origineel, staat is spatzuiver. Km stand: 172.400.
@hight96: Ik bedoel het stoffen kappie, niet de motor, laat dat duidelijk zijn.
@e1000bmw523i: Heb je nog niet echt je punt gemaakt… Andere cabrio’s hebben daar ook last van. Kom nu niet met hardtop, een cabrio met hardtop is gewoon een coupé waarvan het dak open kan, in mijn ogen geen pure roadster.
@willeme: mijn excuus, ik had wat snel over het artikel gelezen. Maar een roadster lijstje zonder de mx-5 voelt gewoon incompleet
@87sandyd: zet de MGB er dan ook bij…
En de Cobra dan…?
@jerry: dit is ook een ode aan de 6-cilinder.
Tr6! Wat gaaf!! Maar degene die je moet hebben is in mijn ogen de Tr5 PI, wat een schoonheid.
@daanholtland: en volgens mij zeldzamer dan de TR4 TR6 of de TR250

maar de mooiste triumphs blijven toch de TR2 tot TR3a.
@dymf:
Nee, de TR 5 PI is de meest zeldzame, combinatie van TR4A carrosserie en de 6 in lijn met Lucas Petrol Injection.
De TR 250 is daar weer ds Amerikaanse carburatie versie van
@desjonnies: dank u ?
Dat is idd hoe het zit, het is wat verwaterd bij mij.

Goed lijstje! Hij past niet bij de omschrijving maar kwa stijling alleen vind ik de Daytona spyder ook een pracht ding
oh sorry, nu snap ik het pas. excuus. AB laat dus af en toe express zo’n zeik artikel publiceren waardoor dit artikel en die van de kathedraal bijvoorbeeld nog beter lijken dan dat ze al zijn.
Sorry ik heb er wel lang over gedaan om het te doorzien.
Maar het goede nieuws is dat er een hoop leuke artikelen zo opvallen. zonder gekheid. keep up the good work en dank ook hiervoor
@overwin: zit je te zuipen ofzo? Wat is nou weer de Kathedraal??
@davelepeef: Mercedes-Benz W140. Ook wel “De Kathedraal” of “Dikke Berta” genoemd.
Misschien is de Z3 wel één van de leukste auto’s uit dit lijstje.

Niet omdat hij zo spectaculair eruit ziet. Ook niet omdat het een racemonster is. Maar het is wél een Roadster die je relatief goedkoop aan kan schaffen en ook qua kosten te overzien is. Een heerlijk wagentje voor erbij zonder dat je er op leegloopt. Liefst wel een widebody met een set dik lichtmetaal.
@moveyourmind: nog wel…
Deze natuurlijk (m’n eerste Bburago 1:18)
http://www.aureliaspider.com/html/img/groot/14.jpg
@danmar: oh crap daar ligt een V6 in.
Kleine opmerking: de Z1 is in 1986 ontworpen door Lagaay.
Ik mis geen enkele roadster. Alle toppers staan er in.
Die Mercedes met een 30 liter motor is wel bijzonder hoor! Of zou het 300 centiliter zijn?
Zo’n Healey blijft prachtig he!
Wat een wagen zeg, de C1 Vette… kwijl! Droombak.

Bij de Austin-Healey moet ik altijd denken aan Tears for Fears – Everybody Wants to Rule The World. Foute 80s muziek, met die prachtige Austin in de video.
Voor mij hoort een Mercedes 230SL hier zeker ook tussen!
Leuke lijst! Wat is die wiesmann toch prachtig! Vooral met bmw techniek onder de kap zeer aantrekkelijk
Maserati A6G Frua mag toch niet ontbreken! Of zie ik iets over het hoofd?
Die Indigo heb ik een dagje mee gereden een jaar of 10 geleden, cool ding hoor!
@massarati: Kost slechts een 2,5 miljoen Britse pond. Werd overigens een Spyder genoemd.
http://www.rmsothebys.com/lots/lot.cfm?lot_id=1058958
@willeme: Ik kan het niet vaak genoeg zeggen maar wat schrijf je dit lekker zeg. Leest lekker weg, hulde. Een aanvulling op deze site. Met plezier lees ik de boel.
@viezefreddyw: helemaal mee eens!
Gauw kopen zo’n heerlijke zescilinder! Vervolgens stallen en rentenieren maar… Bleh
Jammer zeg! Vond de laatste generatie z4 echt fantastisch. Zag vandaag nog een witte met m pakket, heerlijke auto. Dat zware dakje doet inderdaad wat afbreuk aan het roadster gevoel… Mocht van mij wel een linnen kapje zijn. Ik hoop toch dat er nog een keer een opvolger komt!
Aston Martin DB2 (2/4 of 4) drophead coupe en natuurlijk de Maserati 3500 GT Spyder.
Ik mis toch echt de Alfa Romeo RZ, in het kanariegeel please..
@roberto: Aston Martin DB7 Volante met 3,2 liter lijn zes en super-charger. Beetje zwaar door het stalen Jaguar platform.
Alle andere Aston Martins gebruiken aluminium voor de carrosserie.
Er wordt toch een roadster ontwikkeld samen met Toyota als opvolger voor de Z4?
@lalancia: De RZ heeft een V6, wel de allerlekkerste 6-cilinder, maar helaas is geen lijn 6.
Z8 naar werk en E-Type naar familie weekenden
@beemerc: zou zomaar kunnen dat ik dan ontbreek op zo’n weekendje. Maar als je dan zegt dat je een E-type onder je kont hebt dan is het allemaal geoorloofd :)
Ik zou voor de Wiessman gaan, denk ik..
via iPhone app
Grappig dat de E89 “zo zwaar is, veel te zwaar”… Terwijl het eigenlijk niet zoveel scheelt met een E85 met dezelfde motor of een 1M.
Wat?
Geen MG-C .
Geen Lancia Aurelia Spyder?

FOEI !
@desjonnies: MG-C was een kanshebber, maar we hebben een paar andere Britten de voorkeur gegeven (ruimte voor discussie!). De Lancia Aurelia is bloedmooi, maar had deze geen V6?
@willeme:
klopt de Aurelia heeft een V6.
Ik heb gemist dat de Z4 geen opvolger kent.

Tvr tuscan graag voor mij uit dit lijstje.
Ik zal wel de enigste zijn, maar kan er niet om janken dat BMW met de Z4 stopt. Ik heb geen van de Z’s van BMW mooie lijnen hebben. Ik vind het allemaal lelijke auto’s.
@fordnut: Ik vind ipv ik heb.
-Edit: thanks, is gefixt!-
Mooi lijstje! Als het over roadsters gaat, heeft BMW de plank helaas minstens twee keer misgeslagen. Een keer met de Z3, die weliswaar een verkoopsucces was, maar dat maakt er nog geen goede roadster van. En een keer met de nu ter ziele gegane Z4, die ze zelf verkloot hebben door alles wat goed was aan de eerste Z4 overboord te gooien. Inclusief het motorgeluid van de zes-in-lijn, want dat was in de eerste Z4 een stuk overtuigender dan in z’n opvolger. Ik vind het bijzonder jammer dat BMW geen nieuw ontwerp in de planning heeft staan, maar kan er geen moment droevig om zijn dat het huidige exemplaar uit de rekken wordt gehaald.
Grootste misser is denk ik dat de Jaguar XK 120/140/150 er niet tussen staat. En natuurlijk de Alfa’s van de jaren 30. De 6c is denk ik dat meest legendarische van alle 6 in lijn roadsters.
Bekijk comments bij de @Willeme AB “zoek ’n auto voor budget x’ artikelen over cabrio’s: S2000.

Mocht niet ontbreken in dit lijstje lijkt me.

Misschien gekleurde blik mijnerzeids.
@galgootje: S2000 moet het stellen met een viercilinder. Dit gaat om zescilinders ;)
@willeme: ah, juist, tweede keer lezen en ik zie ‘t!
Ohh, wat jammer om te lezen dat de Z4 ter ziele is gegaan. Ik reed tot voor kort dit model en moest hem met pijn in het hart verkopen wegens verhuis naar het buitenland. Ik vroeg me al af waar de opvolger bleef. Hopelijk komt die er toch nog, want ik reed elke keer met een grote glimlach in deze auto rond. De zes-in-lijn hielp daar uiteraard enorm bij;)
Ik begrijp de commentaar op het stalen klapdak, maar dat dak maakte de auto er stoerder uit zien wanneer het gesloten is dan een stoffen dakje. Eveneens vond ik dat de auto zowel met open als gesloten dak een fantastische en gespierde lijn had. Iets wat bij veel andere modellen met stalen klapdak vaak niet het geval is.
Mercedes noemt de SL altijd roadster. De Pagode, R107 en R129 staan nog steeds in die traditie.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).