• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Max Verstappen: Formule 1 is eigenlijk net als Formule 3

Auteur: jaapiyo, gepost 10 september 2017 om 15:32 – 16 Reacties

MV33


No biggie, die overstap naar de koningsklasse.

Max Verstappen heeft te kennen gegeven dat hij de Formule 3 als de beste leerschool beschouwt voor de Formule 1. Daarmee geeft hij dus impliciet de GP2, die vanaf dit jaar door het leven gaat als de Formule 2, een knauw. Voor de betere rekenaars onder jullie zal het geen verrassing heten dat de Formule 2 eigenlijk wordt gezien als dé opstapklasse naar de F1, maar Max is daar niet zo van overtuigd:

Ik heb heel veel geleerd in de Formule 3. Technisch gezien is het de auto die het dichtste bij de Formule 1 in de buurt komt, omdat je zoveel kan doen met de setup. Als ik niet voor de F3 had gekozen was ik nooit zo snel in de Formule 1 terecht gekomen.

In het Europese Formule 3 kampioenschap rijden alle coureurs met een chassis van Dallara. Mercedes en Volkswagen leveren de motoren, atmosferische vierpitters met een inhoud van 2.0 liter. De auto’s wegen 565 kilo en hebben zo’n 240 pk. Qua specs zijn de F2 bolides indrukwekkender: die wegen 688 kilo (inclusief coureur) en hebben 612 pk uit een atmosferische 4.0 V8. Die laatste maakt volgend jar overigens helaas plaats voor een turbotor, dus dan zal er helemaal geen geluid meer te horen zij tijdens F1 weekends.

Toch hoor je al langere tijd wat stemmen opgaan over het kaliber van de coureurs in de GP2/F2 die Max gelijk geven. Hoewel de eerste jaren van de GP2 kampioenschap, dat in 2005 de oude F3000 opvolgde, nog kampioenen opleverde als Rosberg, Hamilton en Hulkenberg, valt de oogst de laatste jaren tegen. Daarbij waren HAM en HUL ook al Europees F3-kampioenen, dus of ze dat GP2 jaar echt nodig hadden is de vraag.

Al snel werd het kampioenschap een speeltuin voor rijke coureurs die jarenlang in de klasse bleven rondrijden of zelfs coureurs die al uitgespuwd waren door de F1 en een nieuwe kans trachtten af te dwingen via de GP2. Sommigen deden dat overigens met succes, bijvoorbeeld Timo Glock en Romain Grosjean. Maar ook Pantano, Maldonado, Valsecchi, Leimer en Palmer werden kampioen in de klasse. Prima coureurs, maar geen world beaters.

Los van Stoffel Vandoorne, die zich nog moet bewijzen, lijken de grootste talenten de F2/GP2 tegenwoordig over te slaan. De andere ‘rookies’ van dit seizoen, Ocon (oké, hij deed vorig jaar al een paar races) en Stroll lieten de F2 voor wat het is en stonden in Monza op P2 en P3 op de grid. Dat is een klein beetje oppertunistische scorebordjournalistiek, maar toch. Stroll won vorig jaar het Europese F3-kampioenschap, Ocon deed dat zoals we weten in 2014.

Volgens Max Emilian is een ander groot voordeel van de F3, naast de eerder genoemde punten, het feit dat er zoveel races zijn in een jaar:

Het goede aan de F3 is dat er zoveel races zijn. Dezer dagen zijn het er 30. Het zou goed zijn als een ook twee trainingen en twee kwalificatiesessies worden ingevoerd.

Het grootste talent wat er momenteel rondrijdt in de F3 is volgens de kenners Lando Norris. Zijn teambaas Trevor Carlin is lyrisch over de Britse McLaren-protegé, die tijdens een F1-test eerder dit jaar ook al imponeerde. Carlin heeft in het verleden samengewerkt met onder andere Kubica, Rosberg, Vettel, Ricciardo en Magnussen, maar hij schat Norris hoger in dan al die mannen. Dat belooft dus nog wat. Helaas voor Lando heeft McLaren teambaas Zak Brown niet dezelfde mening als Verstappen, want hij is van plan de Brit toch naar de F2 te sturen…(via motorsport-total.com)

Ook interessant!

  • Video: Max Verstappen stelt Monaco aan je voor
    Video: Max Verstappen stelt Monaco aan je voor
  • Max Verstappen wereldkampioen
    Hoe kan Max Verstappen wereldkampioen worden?
  • Video: Verstappen owneert Bottas
  • Video: hierdoor werd Verstappen wereldkampioen!

Nieuwste artikelen

  • Video: De slechtste vrachtwagenchauffeur
  • Dit verandert er aan jouw Tesla na de grote Kerstmis-update
  • Mercedes geeft eerste beelden van vernieuwde S-Klasse prijs
  • Gespot – V10-legendes ontmoeten elkaar in Nederland!
FacebookTweetPinLinkedIn

Formule 1, Formule 2, Formule 3, Lando Norris, Max Verstappen, Racing

Vorig bericht: « Dit is de nieuwe Dallara Stradale
Volgend bericht: Buitenkans: koop zes politie-Porsche’s op Marktplaats »

Lees Interacties

Reacties

  1. lincoln zegt

    10 september 2017 om 15:39

    Klopt ..
    En ook net als gtst .. voetbal .. Jerry Springer .. wrestling .. top gear ..
    “Hoger opgeleiden” entertainment zeg maar ..

    Maar dan met heeeeeel veel reclame voor tokkie producten ..

    Login om te reageren
    • Sir_Vmax zegt

      10 september 2017 om 16:11

      @lincoln: wat is daar mis mee?

      Login om te reageren
    • trustmeiamanengineer zegt

      10 september 2017 om 16:16

      @lincoln: Kijk, nu laat je eindelijk eens zien wat jouw definitie van “hoger opgeleiden” is..
      De vraag is dan wel waar we jou onder moeten scharen..
      TopGear hoort trouwens niet in dat rijtje thuis.

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        10 september 2017 om 16:59

        @trustmeiamanengineer:

        Klopt ..
        Top gear heeft geen reclame blokken ..
        Zou een beetje dubbelop zijn .. een reclameblok in een reclameblok ..

        Login om te reageren
    • vopo zegt

      10 september 2017 om 16:19

      @lincoln: zou jij svp mee willen doen aan de rubriek mijn auto. Zou het zo leuk vinden om een gezicht bij Lincoln te hebben.

      Alvast bedankt.

      Login om te reageren
      • Donstil zegt

        10 september 2017 om 16:50

        @vopo: Nee joh zo iemand voelt zich alleen een held achter een keyboard.

        Login om te reageren
        • kraai zegt

          10 september 2017 om 18:40

          @Donstil: Een keyboard is voor……een toetsenbord werkt veel beter.

          Login om te reageren
      • kraai zegt

        10 september 2017 om 17:26

        @vopo: Een gezicht doet er niet toe, de waarheid is hard, dat geef ik toe. Lincoln geeft zijn visie, op het geen u niet begrijpt slaap lekker, ik heb nu al spijt.

        Login om te reageren
    • Gulli zegt

      10 september 2017 om 16:45

      @lincoln: ik heb je de hele week nog niet op 1 zinnig woord kunnen betrappen

      Login om te reageren
    • racerx zegt

      10 september 2017 om 17:21

      @lincoln: hoogopgeleiden zijn volgens jouw definitie dus tokkies… Hmm…

      Login om te reageren
      • dawwg zegt

        10 september 2017 om 23:30

        @racerx: Ach, dat is een vast trigger-woordje dat troll Lincoln elke post in probeert te duwen; net zoals policors en soortgelijke droeftoeter uitdrukkingen; zegt inderdaad meer over z’n eigen ‘intellect’ dan iets anders …

        Login om te reageren
  2. protech zegt

    10 september 2017 om 16:52

    Geen woord over Leclerc…

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      10 september 2017 om 17:39

      @protech: is nog geen kampioen hè. Daarbij heb ik ‘m wel hoog zitten, maar niet zóóóó hoog.

      Login om te reageren
  3. tkoote zegt

    10 september 2017 om 18:03

    Das best toevsllig; hier heb ik vanochtend nog onder het bericht over sainz over gepost :p die vraag is dus bij deze opgelost :)

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      10 september 2017 om 20:20

      @tkoote: ik zou willen zeggen yw, maar ik zag je reactie pas later. Maar goed, great minds…

      Login om te reageren
  4. Dutchdriftking zegt

    11 september 2017 om 10:23

    Als Max het zegt, wie ben ik om het tegen te spreken?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North