• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit is de nieuwe Dallara Stradale

Auteur: jaapiyo, gepost 10 september 2017 om 14:30 – 17 Reacties

Afbeelding Dit is de nieuwe Dallara StradaleAfbeelding Dit is de nieuwe Dallara StradaleAfbeelding Dit is de nieuwe Dallara StradaleAfbeelding Dit is de nieuwe Dallara StradaleAfbeelding Dit is de nieuwe Dallara StradaleAfbeelding Dit is de nieuwe Dallara Stradale

Dallara
De Italiaanse fabrikant die zich doorgaans bezig houdt met racewagens komt met een model voor de straat op de proppen.

Vandaar ook de naam Stradale. Waarschijnlijk heb je weleens gehoord van de naam Dallara en als racefan heb je vrijwel zeker weleens een Dallara gezien. Maar bij deze een korte opfriscursus voor degenen waarbij er niet direct een belletje gaat rinkelen.

Dallara is de toko van techneut Gian Paolo Dallara. Gian Paolo werkte als jonge man voor Ferrari, Maserati, De Tomaso en Lamborghini. Bij het laatste bedrijf was hij mede verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het chassis van de Miura. Eind jaren ’60 zette hij zijn eerste stapjes in de racerij door een raceauto te ontwikkelen voor Frank Williams.

In 1972 vond Gian Paolo dat hij voldoende geleerd had en zette hij zijn eigen bedrijf op, genaamd Dallara Automobili S.p.A.. Als fabrikant van raceauto’s kwam het merk uit in vrijwel elke klasse die je kan verzinnen. Zo was het merk bijvoorbeeld verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het chassis van de Ferrari 333SP. Maar Dallara heeft het ook tot de F1 geschopt, maar haalde daarin tot nu toe nooit écht aansprekende resultaten.

Van 1988 tot en met 1992 werkte Dallara samen met Scuderia Italia en in 2010 was het verantwoordelijk voor de auto van het Hispania Racing Team. Tegenwoordig fabriceert Dallara het chassis van de HAAS VF2. Een project dat wellicht meer succes op had kunnen leveren werd eind jaren ’90 gestart in samenwerking met Honda en Jos Verstappen, maar dat kwam uiteindelijk niet van de grond.

Ondanks het gebrek aan F1-succes is Dallara een populaire partner voor raceseries om een auto neer te zetten. Naast de Haas-en (hazen?) bouwt Dallara onder andere auto’s voor de F2, F3, GP3, Indycar, Indy Lights, Super Formula en Formule E kampioenschappen. Maar binnenkort kan je dus ook over de straat racen met een Dallara.

De Stradale wordt zoals is af te leiden uit de foto’s van AutoGuide een soort KTM X-Bow achtige auto. Het gerucht gaat dat de auto zo’n 800 kilo gaat wegen en hoewel er nog niks zeker is over de krachtbron maakt volgens Autocar weleens een tot 400 pk opgepompte 2.3-liter grote ecoboost motor goede kans om de Dallara voort te mogen stuwen. Uitgelekte patenttekeningen tonen dat de auto er waarschijnlijk komt in verschillende configuraties. Je kan opteren voor een versie zonder voorraam, een versie met een voorraam, een versie met een rolbeugel of een versie met een volledige dichte cockpit.

Lijkt deze Italiaanse exoot jou wel wat, of heb je toch liever een Alfa Romeo Tipo 33 Stradale of Ferrari Challenge Stradale? Laat het weten, in de comments!

Ook interessant!

  • Video: Ferrari zet met SF90 Stradale indrukwekkend record neer
    Video: Ferrari zet met SF90 Stradale indrukwekkend record neer
  • Rijden in een nieuwe Ferrari doe je zo
    Rijden in een nieuwe Ferrari doe je zo
  • Gespot - Een gloednieuwe Ferrari met 1.000 pk
  • Nieuwe Ferrari kledinglijn
    Nieuwe Ferrari kledinglijn is speciaal voor kinderen

Nieuwste artikelen

  • Maandenlang gratis tanken komt vrouw duur te staan
    Blijf weg van dure benzinepompen. Ik herhaal…
  • Echt helemaal niemand wil een handbak
  • Dit is de echte reden dat Horner ontslagen is bij Red Bull
  • Het is zwart, weegt 2684 kilo en de vloermatten trillen. Rara, wat is dat?
FacebookTweetPinLinkedIn

Cabrio, dallara, patent, stradale

Vorig bericht: « Tesla geeft klanten extra range om te vluchten
Volgend bericht: Max Verstappen: Formule 1 is eigenlijk net als Formule 3 »

Lees Interacties

Reacties

  1. porschepdk zegt

    10 september 2017 om 14:49

    WoW heel mooi, hier houd ik echt van.

    Login om te reageren
  2. sudsprint zegt

    10 september 2017 om 14:54

    Alfa Romeo Tipo 33 Stradale!!! Heel graag!!

    Login om te reageren
  3. kenner zegt

    10 september 2017 om 14:57

    Doe maar een gran turismo stradale

    Login om te reageren
  4. pjotr zegt

    10 september 2017 om 15:08

    Hebben zij zich ook niet bemoeit met de ontwikkeling van de Alfa 4c? Staat mij vaag iets van bij.

    Login om te reageren
  5. roland78 zegt

    10 september 2017 om 15:08

    Kan best een mooi bakkie worden.

    Login om te reageren
  6. lekkerlinksrijden zegt

    10 september 2017 om 15:12

    Een Kia Stradale graag

    Login om te reageren
  7. Stefje zegt

    10 september 2017 om 15:25

    Heeft veel weg van de 918, de koplampen van de gtc4lusso, en zal waarschijnlijk weer helemaal kut zitten als je langer bent dan 1,40m.

    Login om te reageren
  8. zelfbenoemdingenieur zegt

    10 september 2017 om 15:26

    Dallara heeft al eerder een straatauto gebouwd. De “KTM” X-bow.

    Login om te reageren
  9. e36thuglife zegt

    10 september 2017 om 15:26

    Ferrari face met Porsche bil.

    Login om te reageren
  10. Hupke zegt

    10 september 2017 om 15:50

    Samara bouwkwaliteit is te hoog en te handmatig, zo’n ding gaat een stuk duurder zijn dan de X-Bow vermoed ik ondanks de lagere lonen.

    Login om te reageren
  11. banaan7 zegt

    10 september 2017 om 15:51

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  12. kniesoor zegt

    10 september 2017 om 17:29

    Ik houd ’t voorlopig nog wel ff bij ’n BMW Stradale

    Login om te reageren
  13. JanJansen zegt

    10 september 2017 om 20:42

    Dit is gewoon een X-bow met een andere body.
    De X-bow bouwt Dallara al jaren en is straatlegaal, dus ze hoeven hiervoor niets meer te ontwikkelen.
    Mooi staaltje rebadging.

    Login om te reageren
  14. heidekonijn zegt

    10 september 2017 om 21:42

    Was al een tijdje het gerucht. Voor zover ik weet met een Alfa 2.0l. Vroeg me destijds al af welke motor dat dan zou zijn want die bestaat pas sinds de Giulia en nog niet toen het gerucht rondging. Ging er van uit dat dit het einde van de 4C betekende want Dallara had heel wat input voor dat chassis – maar als het om een slingshot spyder gaat zoals op de tekening dan snap ik het al beter. Geen concurrent van Alfa op die manier. Overigens produceert Dallara geen chassis voor de 4C of de X bow, die productie komt respectievelijk van Adler en Wethje.

    Login om te reageren
  15. Loek zegt

    11 september 2017 om 07:42

    Als ze nou in een melige bui waren had ie waarschijnlijk Stradallara geheten.

    Login om te reageren
  16. Dutchdriftking zegt

    11 september 2017 om 10:12

    Soort mini 918 spider, ik vind hem gaaf!

    Login om te reageren
  17. cossiekiller zegt

    11 september 2017 om 10:28

    Ja, de zwarte velgen-trend is nu definitief achter de rug.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North