Max Verstappen hoopt vanavond op een safety car-situatie

Auteur: , 23 Reacties

Om tactische redenen, that is.

AMG GT S Safety Car

De Toro Rosso’s gaan het vanavond zwaar krijgen. Het circuit in Montreal kent hoge topsnelheden, en daar blinkt het satellietteam van Red Bull niet bepaald in uit. Sainz jr. en Verstappen rijden daarom met minder neerwaartse druk. Daar komt bovenop dat Max de GP van Canada aangrijpt om een aantal straffen uit te zitten. Door de crash in Monaco moest hij al vijf plekken terug op de grid, aangevuld met een penalty van tien plekken omdat VES aan zijn vijfde Renault-motor zit, terwijl je er per F1-seizoen maar vier mag swappen.

Hij reed zich in de kwalificatie naar een 12e plek, wat betekent dat hij in de race nog een stop & go penalty van 10 tergend lange seconden moet uitzitten om de complete straf te coveren. Vanuit die achterstand moet Max zich dus zien terug te vechten op het semi-stratencircuit in Canada, waar de muren dichtbij het asfalt staan, en safety car-situaties continu in de lucht hangt. En dat is precies waar de 17-jarige coureur op hoopt. Niet dat iemand zich ter pletter rijdt, maar áls de Mercedes AMG GT safety car op de baan komt, kan hij naar binnen duiken voor zijn tijdstraf, zo laat hij vandaag weten:

“Het zal geen gemakkelijke race worden. Een safety car is welkom, zodat ik dan naar binnen kan gaan om mijn tijdstraf van tien seconden in te lossen. Ik ga mijn best doen.”

Over zijn kwalificatie zegt hij:

“Ik ben tevreden met P12 waar ik in de kwalificatie ben geëindigd, want we hebben een goede stap voorwaarts gemaakt ten opzichte van de vrije trainingen. De balans was beter en de auto voelde beter aan, dus daar ben ik blij mee. Als we nog iets meer vooruitgang hadden kunnen maken, had Q3 er zeker ingezeten, want ik had tijdens Q2 wat onderstuur waardoor de eerste twee bochten niet zo goed liepen.”

Terugkomen van een achterstand zou te doen moeten zijn in Canada, al is het alleen al omdat Jos in 2000 van plaats 13 naar de 5e plek reed. In de stromende regen.



23 reacties

ja doe mij ook maar een mercedes amg gt situatie en ook aub een m5 situatie en een rs6 situatie
ok bedankt
@e36thuglife: misschien ook een fxx k voor het mooie scherpe ferrarigeluid wat je niet meer hoort in de f1 :(
@e36thuglife: hahaha baas!
Ik denk dat als Max een beetje geluk heeft met de safety car hij wel wat puntjes kan pakken vandaag, ongelukje in de eerste bocht = safety car. Kan hij gelijk zijn stop doen 10 seconden en dan zonder achterstand aan een lange stint beginnen. Aan het eind van de race zoals Perez dat vaak deed dan naar voren komen.
Lekker al die tegenslagen, word hij hard en volhoudend van. Laat het hem maar op iets latere leeftijd lekker succesvol zijn, dan heeft hij het daadwerkelijk verdiend en is de kans groter dat hij lekker “nuchter” blijft. Hoef geen Hammilton 2. Alhoewel die Pagani wat mij betreft zo vaak mogelijk het Nederlandse wegdek mag trotseren
Rijd Max nu dan met de nieuwe motor zonder die zuiger ontwerpfout of nog met een oude gereviseerde geknepen motor die elk moment weer kan ploffen?
@venividivici: hij rijd in een nieuwe more die nog steeds het zuiger probleem heeft. Ik gok dat ze bij de oude motoren het zuiger probleem gaan oplossen en dan weer die motor erin proppen. P.S. als ze nu weer een van de oude 4 motoren erin douwen krijgt Max geen straf 😉
@thefmanl: dus motor 4 hoeft niet geploft te zijn? Wel slim natuurlijk. 1 race nemen om alle straffen op te nemen op een corcuit waar je auto toch niet competitief genoeg is. Dan heb je nu 2 motoren waarmee je de rest van het seizoen nog zonder straffen mee kunt doen
@saikol: juist :)
Ik dacht al dat ‘ie een safety car-situatie wilde omdat hij ook eens een Mercedes wil kunnen bijhouden
Ben benieuwd! Bier staat koud haha
@gieltj: zelfde hier
Verwacht vandaag niks van max want de mercedes aangedreven auto’s rijden hem eruit met drs.
Ik ben wel voor Max hoor.Die jongen vecht tenminste voor posities.
Wel even een open-mond-momentje, Jos in 2000..
O ik dacht dat Jos in 2000 naar p4 was gereden. Met die toffe Oranje KNVB helm. Mooie race was dat!
De topsnelheid van Max viel nog best mee.
Met een dikke 334km/u stond hij in dat lijstje keurig 8ste, ik denk dat hij daar voor tekend als hij op die plek finished.
Oh, die safetycar gaat er statistisch gezien wel komen.
Oh 2, laat hem lekker uit de pitstraat starten, heeft hij de eerste plaatsen al gelijk gewonnen. Over de tien seconde straf, no problemo, in Monaco verloor hij meer tijd in de pits.
@jrk68: Zal toch erg lastig worden, 10 seconden is lang, tenzij je dat inderdaad bij een safetycar situatie kan doen. Maar die 10 seconden moeten volgens mij bij de eerste pitstop genomen worden, dus een vroege safetycar is dan gewenst. Maar die motor komt ook veel koppel/trekkracht tekort wat ik begreep uit Olav zijn verhaal. Ze hebben er tevens voor gekozen om veel downforce in te leveren ten gunste van een toch nog redelijke topsnelheid. De banden zullen echter wel sneller slijten daardoor.
@wif1:
Echt serieus was ik niet, maar feit is dat hij in Monaco bij zijn door het team verprutste stop meer tijd heeft verloren dan die 10sec die hij nu aan straf krijgt.

De race in Canada is altijd een tombola geweest waarbij je degene die won echt niet had voorspelt.
Wie had verwacht dat de Mercedessen problemen zouden krijgen?
Ik ga me niet wagen aan voorspellingen, ik ga straks gewoon genieten op BBC1.
Nu bij het juiste topic.
Mijn quizvraag van vanavond is een sneertje naar de straf die Max kreeg in Monaco.
In 1982 loste men dat zo op.
https://youtu.be/3SXbGDcMeo8
Bonuspunten voor degene die weet wie hier de klappies kreeg en voor wie weet wie het commentaar leverde.

Jaja, ik doe niet aan sbs/rtl niveau vragen.😜
Grappig… Zie je on-board beelden van een duitser in F1 en wat staat er op zijn helm? Weich ei! (oké Weichai)
Het zat er helaas niet in…….
Max moet gewoon overstappen naar een fatsoenlijke motor

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).