Max Verstappen na FP1: “Toro Rosso is onbestuurbaar”

Auteur: , 38 Reacties

Desondanks klokte de jonge scheurneus gewoon nette tijden in de eerste vrije trainingen van de GP van Oostenrijk.

Waddup, speler

Er schort één en ander aan de F1-motoren van Renault, zoveel is duidelijk. Heel vaak hebben we Verstappen echter nog niet over de auto zelf horen klagen, maar tijdens de eerste vrije training eerder vandaag kwam het toch zover. Over de boordradio foeterde Max dat het overstuur in bepaalde bochten de pan uit rees en dat z’n auto onbestuurbaar was.

Meer coureurs hadden daar last van, want het asfalt van de Red Bull Ring staat bekend als glad en weinig grippy. Gelukkig zal de grip gedurende het raceweekend toenemen, als er meer rubber wordt neergelegd.

In de eerste vrije training was het Nico Rosberg die z’n Mercedes als snelste over de baan joeg, gevolgd door concullega en premium F1-ambassadeur Hamilton. Verstappen eindigde op een nette 8e stek, drie plaatsen en 0,1 seconde voor teamgenoot Sainz.

FP2 was een prooi voor Sebastian Vettel, die in de ochtendsessie nog flinke problemen had. Max zette z’n Toro Rosso weer op P8, 0,3 tellen en drie posities vóór z’n Spaanse teambuddy.



38 reacties

Ach, gewoon weer een prima prestatie van verstappen
Ik wou dat ik kon foeteren door de boordradio dat ik teveel overstuur heb
@stino:
Yep, helaas heb ik geen boordradio.😎
@jrk68: Bij gebrek aan boordradio: draai een raampje open en schreeuw naar buiten

Volgens mij lucht het op en je omgeving heeft ook weer iets leuks meegemaakt
@stino: ik zou willen dat ik overstuur had…
@stefanos: A u rijd Audi :)
@psycholander: Mazda 3 MPS, met 265 pk op de voorwielen :(
@stefanos: simpel… Hardere stabilisator achter, iets meer grip voor en gas liften in de bocht of iets remmen bij het insturen… Hopla, overstuur!
Als je de baan nat wordt met dat rubber wordt ie juist nog veel gladder..dus hopen op mooi weer
Knappe prestatie van Max. Zou fijn zijn als hij een keer de kans krijgt ook zo’n mooi resultaat in een race neer te zetten.

Z’n vader was ook altijd ‘uiterst kritisch’ over de auto’s waar hij in reed, op een zodanige manier dat het bij mij een beetje de neusgaten uit kwam. En de teambazen ook trouwens. Hopelijk is Max wat diplomatieker op dat vlak…
@potver7: Ik had je post nog niet gelezen maar het klopt helemaal, hoop dat hij een goede coach heeft die hem professioneel kan begeleiden.
Max moet oppassen dat hij niet teveel de trukendoos van zijn vader gaat gebruiken, die maakte er tijdens zijn race carrière ook een gewoonte van de oorzaak van zijn falen eerst te zoeken bij het materiaal, gewoon niet doen, vinden geldschieters niet leuk, hiermee zorgt hij ervoor dat de zich professioneler opstellende Carlos er volgend jaar met de buit vandoor gaat!
@toniominestrone: als je alleen de koppen leest en optelt en niet echt bij houd of volgt wat er gebeurd dan krijg je al snel een vertekend beeld.
@thierryvth: En dat is nu precies het gevaar, voor de goegemeente heeft hij voor je het weet een stempel opgedrukt van ” zeikertje”.
@toniominestrone:
Dat de “goegemeente” geen verstand van auto’s en de autosport heeft mag genoegzaam bekend zijn.
Hun mening is sowieso irrelevant.
@jrk68: Moet je tegen de sponsoren zeggen, die financieren geen sporter waarvan de publieke opinie denkt ” wat een huilebalk”.
Zo werken die mechanisme nu eenmaal.
@toniominestrone: Nooit geweten dat de doelgroep van hun sponsoren de “goegemeente” is. Die hebben toch gewoon SBS6 reclame.
@anilv26: Ik geloof dat deze discussie voor jou te hoog gegrepen is, SBS is zeker je zender?
Vettel kan de baan blind rijden, dat er dan tijdens een vrije training de snelste tijd door hem wordt neergezet verbaast me allerminst. Verwacht een leuke wedstrijd zondag.
Max reeds met een nieuwe voorvleugel als ik me niet vergis. Ik weet dat Renault een makkelijk slachtoffer is, maar toch….
8e tijd met een onbestuurbare auto is best netjes, dacht ik zo!

Ik snap dat we allemaal heel erg meeleven met Max en dat elk windje dat hij laat drie keer uitgesmeerd gaat worden op alle sites, maar op een gegeven moment moet je iets minder praten en iets meer racen. Want ondanks dat ik zeker weet dat hij uit het juiste hout is gesneden om succesvol te worden, lijkt het alsof ie meer praatjes heeft (al dan niet terecht) en de prestaties achterblijven. Een beetje zoals met Vader Jos destijds.
@gtwillem: ik moet niet zo zeiken eigenlijk: Max doet het ondanks alles uitstekend en hij heeft ook nog eens karakter. Bij mijn bovengenoemde voorstel krijg je alleen maar meer Buttons, Rosbergs en Massa’s. Moet je niet willen. Een beetje kleur in de F1 mag wel.
Ach ja, als de boer niet kan zwemmen dan ligt dat aan het water zeggen wij dan. Maar als niog P8, niet gek dacht ik zo!
Het nadeel van de moderne wereld.. Ook teksten die heel normaal zijn tussen team en rijder zijn opeens headlines. Het ding glijd weg, hij foeterd naar het team dat het kut is en dat ze naar de setup moeten kijken. Prima toch? Als je als ambitieuze coureur aan dit spelletje meedoet moet je kritisch zijn en pushen. Zowel op de baan als in de ontwikkeling en/of afstelling. Gezapig je rondjes draaien daar hebben we Massa en Button voor.
@w0o0dy: als er iemand kritisch is op zijn wagen dan is het Button wel.. Onzincomment van je
@lambo4all: Ik heb veel respect voor Vutton en was echt wel een fan. Maar helaas; het vuur is bij Jenson wel echt een beetje uit… Vandaar “gezapig je rondjes draaien”.
Wat raar dat mensen het vreemd vinden dat Max dit soort dingen zegt over de boordradio. Wat willen ze dan horen? “Ja dit is wel goed genoeg zo, lekker comfortabel”?

Natuurlijk klaagt een coureur over onder/overstuur, weinig vermogen etc. Die willen een auto die op rails rijd. Coureurs hebben nooit genoeg vermogen. Nog beter, nog sneller.

Bovendien, wat heeft een engineer er aan als de coureur geen terugkoppeling geeft over de wagen?
Is een vrije training er niet primair voor bedoeld om zaken als balans, grip en neerwaartse druk te optimaliseren aan het circuit? Beter dat dit er in de eerste vrije training uitkomt dan pas bij de kwalificatie of de race zelf.
Hij begon met een experimentele setup, die was dus niet echt succesvol. Later wat veranderd en toen reed hij de 8e tijd.
Lijkt me geen probleem wat Verstappen sr. op z’n oude, vertrouwde manier heel rap op kan lossen.
@gash: die was inderdaad heel goed in het verpesten van de relatie met het team door in de pers te lopen klagen. Omdat Max niet bij een topteam rijdt is wel prettig als hij zich wat subtieler uitlaat.
@mashell: Jos had het probleem dat bij interne kritiek er geen zak veranderde aan de auto ook al was/is hij door zijn technische kennis prima in staat om het team de verbeterpunten aan te rijken. Dan blijft er uiteindelijk alleen de media over om druk te zetten. Feit is dat bij al die teams hij vocht tegen een slechte auto en een te laag budget. Wel of geen kritiek.. Zijn carrière is niet de verkeerde kant op gegaan door die kritiek, noch door sponsors die wegliepen. Het ging mis door financieel wankele teams met een gebrekkige auto, motoren van papier machee en niemand die daar iets aan leek te kunnen doen. Het falen van die teams is de oorzaak niet het gevolg van de “mislukte” carrière van Jos.

Het feit dat hij een rol mag spelen bij Toro Rosso in de begeleiding van Max zegt me dat ze zijn aanwezigheid wel waarderen…
Toch gewoon weer een nette prestatie. In de race is het waar de knikkers verdeeld worden, dus ik hoop dat hij hier ook staat nadat de zwart-witte vlag zwaait.

Of hoger natuurlijk..
Goed dat hij kan aangeven wat er, volgens zijn gevoel, aan schort, Hopelijk kan hij in de pit ook precies aan de crew aangeven waar hij voelt dat hij verliest, en waar hij kan winnen. Lijkt me dat het voor hem nu minstens zo belangrijk is als goede tijden rijden,
Max, die komt er wel. Hij heeft in ieder geval een beter management als zijn pa destijds.
Komt wel goed schatje

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).