Het motorprobleem van Renault is voorbij, aldus Renault

Auteur: , 60 Reacties

Maar ook nu laten de Fransen het niet na om ook nu weer huilie huilie te doen over de stand van zaken in de F1.

Het motorprobleem van Renault is voorbij, aldus Renault

Eerst het goede nieuws. Na een stevig aantal uitvalbeurten door gebrekkige Renault-motoren, kunnen Red Bull en Toro Rosso weer opgelucht ademhalen. De Fransen hebben een fout uit het zuigerontwerp gehaald en testen het nieuwe onderdeel tijdens de vrijdagtraining van de GP van Canada. Als alles naar wens verloopt, worden de nieuwe zuigers ook de rest van het weekend/seizoen ingezet.

Uiteraard hopen we van harte dat het lek boven is, want zeker op een behoorlijk snelle omloop als Montréal is een goede en betrouwbare motor geen overbodige luxe. Door de betrouwbaarheidsprobleempjes is de zoektocht naar extra pk’s helaas wat uitgesteld, verwacht een update op performancevlak rond de GP van België.

Boehoehoehoe

Renault moest echter ook nog even janken over hoe zwaar het wel niet is om motorenbouwer in de F1 te zijn. Het is namelijk helemaal niet rendabel om miljoenen per jaar in de ontwikkeling van motoren te steken, als dat geld nauwelijks wordt terugverdiend. Verrek, dat klinkt eigenlijk best logisch!

De investeringen zijn eigenlijk alleen nuttig als ze ook de marketing ten goede komen, en daar komen overnamegeruchten rondom Red Bull/Toro Rosso weer om het hoekje kijken. We gaan het zien!



60 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
We gaan het zien!
Hopen dat het probleem dit keer echt gevonden is en dat Max en Sainz Jr. nu eindelijk eens echt de hele races ‘voluit’ kunnen gaan. Het zou leuk zijn als Max de onderlinge strijd nu wat meer weet te winnen en punten weet te pakken :).
@jaimeeus: Moet ie wel even de mazzel hebben dat ergens in de 2e helft van de race er een safety car komt; want met die plaatsen die hij naar achter wordt gezet, staat ie al een hoop achter zijn team-maat waarschijnlijk.
Zou me ook niet verbazen als ze zelfs met Saubers en FI’s moeten vechten in Canada (rechte stukken enzo).
Ze hebben nu een motor gebouwd die niet van chocola is?
Hoop dat t probleem nu voorbij is, kan max weer door. Of zou Renault zich alweer verstappen?… 😉
@scottishcarspotter2000: Verstappen woordspeling, matig.. 2 reeten
Ze kwamen erachter dat het een stokbroodkruimel was waar ze naar keken op de tekeningen van de zuiger?
Nu nog die brie vlek op de tekeningen vinden en ze hebben ineens een krachtigere motor dan Mercedes…
”Al is een F1-auto nog zo snel, een Verstappen sloopt ‘m wel”. Mag hopen dat dit eeuwenoude gezegde niet meer van toepassing is.
@gash: dat gezegde is alleen van toe passing bij de ongeinformeerden dus dat zal nog wel zo zijn.
@thierryvth: Dus jij bent een kenner?
let maar op dit gaat niks worden op gilles villeneuve. Ze rijden daar ruim 300 km/pu. En die renault motoren (vooral die van torro rosso die de mindere motoren krijgen) lopen lang niet zo hard. ik zeg maximaal een p10 finish.
@clarkson: Daarnaast hebben zowel Ferrari als Honda wat tokens ingezet om wat aan hun motoren te verbeteren, zou me niets verbazen als het inderdaad erg matig wordt.
@clarkson: in Monaco rijden ze ook ruim 300 km/h…
@hzr: zo ruim als de achterklep van een f1 auto. Canada halen ze ong 330kph.
@HzR: nahh 290 ongeveer. de 300 redden ze net niet in monaco.
Hopelijk vallen alle stukjes op de plaats en kan onze heilge Übermensch Max eindelijk punten scoren!
@dutchdriftking:
Nu heb ik er niet zoveel verstand van maar volgens mijn telling heeft Max 6 punten.
Dat zijn er nog altijd 6 meer dan de heilige Alonso….
Waarom hebben ze dan een paar jaar geleden hun fabrieksteam in Enstone verkocht als ze nu weer met de gedachte spelen om Toro Rosso over te nemen? Ik word een beetje moe van de autofabrikanten in de F1. Honda was een paar jaar geleden ook van mening dat F1 niet langer rendabel was, maar inmiddels modderen ze weer vrolijk aan met McLaren. Er valt geen peil op te trekken.
@riddertevoet: Precies, voor Honda waren de druiven de vorige keer extra zuur want de inkt van het verkoop contract was nog niet opgedroogd of het team won de ene na de andere race en werd wereldkampioen.
Hehe, eindelijk!
Niet geheel onbelangrijk om te vermelden: als Max toch niet met deze motor wil racen, dan gebruikt hij motor nummer 5 van dit seizoen. Dat betekent in dat geval een gridstraf van nog eens 10 plaatsen.
Er is ook geen extra power beschikbaar, dat komt pas op Spa.

Overigens las ik geruchten over een Renault-Manor combinatie. Deze geruchten worden gevoed door de komst van Bob Bell naar Manor, en Bell is ex-Renault.
Torro Rosso gaat het niet worden, het team is veel meer waard dan Renault kan/wil investeren.
Daarnaast liggen de verstandhoudingen op zijn zachtst gezegd niet echt lekker.
Voor 30 miljoen wil Red Bull de auto hooguit in een andere kleurstelling laten rijden, dus zet het maar uit je hoofd.
De terugkeer als constructeur is sowieso stom.
Eerst je team verkopen voor een appel en een ei, om vervolgens weer van voor af aan te beginnen… Fransozen…
@awesome: de Renault-man zei dat ze mogelijk opteren voor upgrades nu en straf in één keer… Verder naar achteren dan laatste kun je niet staan.
@w0o0dy: Als je niet verder naar achter geplaatst kan worden op de startgrid krijg je er gewoon een tijdstraf voor terug, zo makkelijk kom je er niet van af.
@motoragent: stel hij zet de auto op plek 7 in q3.. + 10 maakt 17 en 5 vanwege de straf.. =22.. Je hebt dan wel in één keer achteraan starten de penalties achter de rug…
@w0o0dy: Klopt, maar dan zouden ze voor de kwalificatie er op moeten gokken dat hij hem op P7 (of beter) kan zetten.
@w0o0dy: zit ie op de startpositie waar zijn vader geregeld bivakkeerde…

(Om vervolgens tijdens de race weer op te klimmen. Die gekke Jos reed soms snellere tijden in de race dan tijdens qualifying…).
@gtwillem: Gekke Max was anders ook aardig los op Monaco; had die brokkenpiloot voor ‘m Max geen brake-test gegeven, dan had je nog aardig versteld kunnen staan …
@dawwg: Max nam wel een risicootje, maar dat hoorde erbij. Ik doelde eigenlijk op Jos en niet op Max.

Dat Max ons nog grote dingen gaat laten zien, staat buiten kijf. Het is een beetje als Arjen Robben: toen die net begon scoorde hij niet aan de lopende band en alle acties waren niet direct succesvol, maar je zag aan zijn behendigheid, snelheid en balcontrole dat het wel eens Een Hele Grote kon worden. 10 jaar later bezorgd ie Bayern Munchen de Champions League en een jaar later brengt ie het Nederlands elftal bijna eigenhandig naar de 3e positie, ondanks een zeer matig elftal.

Dat heb ik met Max ook een beetje. Hij heeft maar een keer in de punten gereden, maar de acties, manoevres en rust die hij heeft laten zien, maken duidelijk dat dit wel eens Een Hele Grote kan worden ;-).
@gtwillem: Helemaal mee eens … en ik weet dat je op Jos doeldde, maar ik wilde inderdaad juist zeggen dat – geheel in lijn met je verhaal – Max toch ookal wel de specifieke X-factor symptomen zie uiten die ‘hele grote’ jongens hebben; ruw talent genoeg in ieder geval :)
@motoragent:
Deels waar, als je niet verder terug kan dan gaat het restant door naar de volgende race.
De echt draconische maatregelen volgen pas als je motor 6 en verder nodig hebt.
Iets waar we wel rekening mee kunnen houden, meer dan wat dagsuccesjes zit er voor de rode stiertjes niet meer in.
Dat gaat trouwens ook voor Honda op, maar Fransen bashen is nu eenmaal de volkssport geworden.
@jrk68: Ach, is weer eens wat anders dan het VAG bashen, dat is zooowww 2011 … Maar goed, ben met je eens dat de zogenaamde ‘eerlijke regels’ alsnog zo averechts uitpakken voor de kleinere teams…
@w0o0dy: nee, maar tegenwoordig worden de strafposities die je ‘mist’ meegenomen naar de volgende wedstrijd.
@jaapiyo: hoe gaat men om met het feit als “alle Renault-auto’s” de 5 e motor in gaan zetten in één race?
@jaapiyo: Dat was vorig seizoen, maar omdat je als Manor zijnde nooit 10 plaatsen gridstraf in kan lossen in 2 races (laat staan in een heel seizoen), zijn de daar vanaf gestapt. De plaatsen die je niet in kan leveren worden omgezet in een tijdstraf voor diezelfde race.
@awesome: engine upgrades resulteren inprincipe niet in penalty’s. Teams hebben 32 engine upgrade tokens om in te zetten, het is nog al complex en niets over te zeggen als we niet weten wat ze gedaan hebben en wat precies wel of niet binnen het gebruik van een token valt
@thierryvth: (bron:Racexpress)



“We hebben één groot probleem gehad dat de ontwikkeling van de prestatie van de motor heeft tegengehouden en dat moesten we eerst aanpakken”, aldus Cyril Abiteboul van Renault, tegen Motorsport.com. De upgrade zal tijdens de eerste vrije trainingen in Canada worden doorgevoerd in de motoren, die ingezet werden bij de GP van Monaco. Vervolgens wordt beslist of de teams de rest van het weekend die krachtbron zullen gebruiken of dat ze zullen overstappen op de vijfde motor van het seizoen. Mochten ze de vijfde motor inzetten, dan zou dat wel een gridstraf van tien plaatsen opleveren. Abiteboul geeft aan dat het mogelijk accepteren van de gridstraf een tactische keuze kan zijn, aangezien de startpositie op het Circuit Gilles Villeneuve minder van belang is door de lange rechte stukken en de kans op safety car-situaties en wisselende weersomstandigheden.

“Helaas moeten we vanuit sportief oogpunt wel aan schadebeperking doen. Daarom moeten we misschien berekenend te werk gaan en de vijfde motor alvast inzetten. Niet omdat we de vierde niet meer kunnen gebruiken, maar zodat we dan ook de vijfde tot onze beschikking hebben. Als je zo’n betrouwbaarheidscrisis hebt als wij sinds het begin van het seizoen, dan richt je je nergens anders op”, verklaarde Abiteboul. “Dus het ontwikkelen van de prestaties van de motor is wat uitgesteld.”

De Fransman benadrukt dat Renault ook voor de prestatieverbetering een plan heeft. Hij verwacht een stap voorwaarts op dit gebied na de zomerpauze, dus voor de GP van België eind augustus. “Helaas zijn de vermogensupgrades dus uitgesteld van net voor, naar net na de zomerstop.”
@awesome: Ik heb ook een plan om de loterij te winnen … maar dat zegt niet zo heel veel :)
@thierryvth: maar als de upgrade niet zo lekker meewerkt op de huidge motor, moet het dus wel op een nieuwe…
@awesome: een team opkopen is ook zo makkelijk nog niet: ze hebben ook een locatie & fabriek etc.
Het oude Renault team zat in Engeland. Daaro waar de meeste teams zitten. Lekker makkelijk met mensen krijgen. Cultuur is daar zoals verwacht van andere teams in de F1.
STR zit in Bella Italia; het oude Minardi zoals je natuurlijk ook weet. Om de hoek bij Ferrari. Da’s dus ff een andere cultuur. Dus dan moeten de Fransen de Italianen overnemen. De Fransen zijn wel gek.. maar niet gek.
Niet verkeerd opvatten @mauritsch maar waar is smokey, op vakantie?
Dat was ik inderdaad, maar terug van weggeweest :)

https://youtu.be/vGjPvjslJ-U?t=1m29s
@sir_smokalot: welkom terug!!
@sir_smokalot: welcome back kerel! :-)
@rs6issnel: zie volgend artikel.
@rs6issnel: Wees gerust, je bent van me af ;) Voor vandaag…
Nu moet Verstappen wel kampioen worden, toch? Toch?! TOCH??!!
Wat betreft de huilie huilie van Renault. Ze geven Mercedes de schuld van het feit dat de kosten voor de motoren uit de hand zijn gelopen, omdat Mercedes de lat te hoog heeft gelegd. Daarom is het voor Renault ook niet meer rendabel om slechts te functioneren als motorleverancier. Er komt soms echt een hoop poep uit de mond van Abiteboul. Als Mercedes dus minder hard zijn best had gedaan, was het voor de rest leuker geweest. Daar komt het op neer.
@berlinetta: eigenlijk wel. Best wel raar voor een motorbouwer die de afgelopen 10 jaar 6 keer wereldkampioen werd…
‘Als alles mee zit’ ja hèhè. Als alles mee zat was ik al miljonair geweest en stond onze max op 1
@jeaup: Je wordt niet alleen maar 6 keer wereldkampioen doordat alles “meezit”.
@toniominestrone:
Klopt, je naaste concurrent van de baan rossen wil ook nog weleens helpen.
Damon Hill kan je wel vertellen hoe het voelt om zo van je titel beroofd te worden.
Alain Prost trouwens ook.
@jrk68: Hehe. Renault. Het enige team waar ze van te voren bespreken hoe en waar je jezelf het beste van de baan af kan rossen zodat het op een ongelukje lijkt… en het dan nog doen ook om je teammaat aan een overwinning te helpen.
Eigenlijk vond ik t wel grappig toen.
@jrk68: behalve dat dat niet met een renault motor was maar met een ford……
@undifined1:
De motor heeft hier niets mee van doen, de hint was 6 wereldtitels krijg je niet zomaar. Dat kan je als Duitser ook anders opvatten, kaar je miste de Damon Hill connectie.

Schumi reed destijds wel Ford en Hill mocht het met de magistrale 3.5v10 van Renault doen.
Wel zonde dat F1 vooral om marketing technische redenen nog rendabel is. Het zou toch mooi zijn als de techniek de drijfveer was.
@robskilov: als we dat zouden willen moeten de F1 naar 4 cilinder motoren met voorwielaandrijving wisselen. Dan sluit het nog een beetje aan bij het normale wagenpark.
@mashell: Als een kleine beurt bij de dealer dan ook in 2.3s klaar is … graag !
@robskilov: als ze dat willen dan kunnen ze beter in een lage rally klasse gaan rijden met een omgebouwde productiewagen. Dat, of een aantal lagere race klasse’s is nog het enige waar gewone auto’s rijden.
Wat marketing betreft hoeven ze niet te huilen, genoeg in het nieuws geweest. Daarnaast hebben ze natuurlijk max verstappen
Zo’n turbo 1.6 V6 blok, mogen ze van mij gerust als upgrade aanbieden voor mijn Scenic hoor. Desnoods met maar een kwart van het vermogen om het langer te laten meegaan.

Voila, business-case om niet te moeten huilie huilie dat motoren ontwikkelen geld kost. Produceer er dan iets mee dat je kan verkopen!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).