Voor Max Verstappen hoeven de sprintraces helemaal niet en moet de F1 het gewoon bij de hoofdrace houden.
De Formule 1 kondigde eerder aan dat er juist meer sprintraces volgend seizoen zullen zijn. In 2023 zullen er zes sprintraces gehouden worden, nu zijn dat er nog drie. Sinds 2021 kennen we deze zogenaamde sprintraces in de F1. Verstappen heeft hier ook een mening over en is niet heel enthousiast, aldus de Nederlander tegenover de media volgens Autosport.com.
Verstappen over de sprintraces
De Nederlandse coureur is van mening dat de sprintraces niet zoveel toevoegen. Hij zegt dat hij tijdens elke sprintrace denkt: ‘geen schade oplopen, zorg ervoor dat je in de top-drie blijft’. Dit heeft niks te maken met racen aldus de wereldkampioen. Dit omdat er in de hoofdrace veel meer punten te verdienen zijn. Tijdens die hoofdrace neem je natuurlijk meer risico. Verstappen zegt wel dat de extra start spannend is.
Echter, hij is van mening dat de F1 het gewoon bij de hoofdrace op zondag moet houden.
Ik begrijp niet wat daar mis mee is, want we hebben zoveel spannende races gehad
Hij vervolgt door te zeggen dat het niet nodig is om een derde van de raceafstand toe te voegen. Dit omdat elke coureur zo voorzichtig is. Niemand die aan het strijden is voor een plek gaat de strijd dan aan. Als een coureur terugvalt naar bijvoorbeeld de laatste plek, heb je een zware zondag om dat goed te maken. Niemand doet dat, dus is het niet echt een race volgens de Nederlander.
Ieder zijn mening
Niet elke coureur deelt dit (verrassend!). Lewis Hamilton bijvoorbeeld, hij is wat positiever. Het geeft namelijk wat meer opties. Volgens Hamilton moet er wel geleerd worden van de races waarin er wel wordt ingehaald. Dat ligt volgens hem aan de locaties, sommige circuits lenen zich er makkelijker voor dan andere circuits.
Komend weekend in Brazilië zal de laatste sprintrace zijn van dit seizoen. Hoe denk jij erover? Voegen sprintraces iets toe of is het gewoon een melkkoe van de F1 om meer publiciteit te genereren?
heckblende zegt
Die belg mag gewoon lekker werken voor z’n geld.
Geeft zeker extra entertainment-waarde voor de kijker, die uiteindelijk verantwoordelijk is voor de gigantische bedragen die in de sport om gaan.
Robert zegt
Ik vind het entertainment gehalte van zo’n sprintrace anders ook vies tegenvallen.
alassad zegt
Eens. Het doet me een beetje denken aan het ‘golden goal’ idee in het voetbal.. Leuk op papier maar wat je in de praktijk ziet is dat niemand echt durft aan te vallen uit angst uit te vallen of veel plekken kwijt te raken. De enige die echt plekken verliezen tijdens een sprintrace zijn doorgaans de zwakkere teams die boven hun kunnen hadden gepresteerd in de sprintrace kwalificatie.
heckblende zegt
Oneens. Gister was het weer “aan” hoor.
heckblende zegt
Heb erg genoten gister weer. Jullie niet?
berlinetta zegt
Op de start na stelt het anders niet zoveel voor met die entertainment-waarde vind ik. Het is meer een snelle optocht van een uur.
gregorius zegt
Natuurlijk is het gewoon een melkkoe.
Ik deel zn mening dat het weinig zin heeft voor de spanning en het is zelfs zo dat in de weekenden met sprintrace er weinig toppers achteraan starten in de hoofdrace, omdat ze in de sprintrace al een mogelijke straf goedgemaakt hebben.
Echter: kijk ik? Ja ik kijk. Prima zo op de zaterdagavond nog even 30 minuutjes sprintrace kijken, zo voor de herhaling van de Premier League. Maar ik zal er niet thuis voor blijven.
pomoek zegt
Meteen stoppen met die sprintraces in het huidige format. Gewoon niet spannend genoeg. Alternatief, als je toch gewoon sprintraces wil, Kwalificatie op zaterdag en sprintrace op zaterdag, kwalificatie op zondag en sprintrace op zondag.
Te verdelen punten: 12, 9, 8, 6, 5, 4, 3, 2, 1, en voor de snelste ronde 1 punt. Per race is dat 51 punten. totaal voor het weekend 102 punten net als in een regulier weekend. Alleen P10 levert geen punt meer op. Maar goed, je hebt wel 2 keer de kans om punten te behalen.
Ik zal niet meer beginnen over een reverse-grid.
berlinetta zegt
Ik denk dat het beter is om sprintraces en normale races niet meer in hetzelfde weekend te doen. De reden dat de coureurs tijdens de sprintrace inhouden, is dat ze hun auto heel willen houden voor de race op zondag. Misschien is het een idee om er een paar dagen tussen te laten, zodat er tijdens de sprintrace voluit geraced kan worden en er nog tijd genoeg is om een auto op te lappen voor de echte race in geval van schade.
gregorius zegt
precies.
F1 is gedeelte history, gedeelte winnen.
Dus een hoofdrace moet er altijd zijn; want dat is de history.
Die 8 punten voor de sprintrace zijn lekker, maar goed, de 2e plaats is 1 punt minder.
Maar je hebt wel een punt; als je er een langer weekend van maakt, is het wel interessant.
Training op donderdag; laatste 10 minuten kwalificatie. Uurtje pauze en daarna gelijk sprint race.
Vrijdag & zaterdag training, Zaterdag nieuwe kwalificatie voor de hoofdrace en zondag racen.
Een hoofdrace organiseren met 1 kleine training is lastig.
Maar een sprintrace en dan gelijk rammen: heerlijk!
Benny_Weisz zegt
Je vergat de “Le Mans” start……
Spanning en sensatie gegarandeerd!!!
JMWPvG zegt
Ik werk in 5-ploegen, en gelukkig kan ik alle zondagen Live kijken , op een paar races na, daar neem ik een paar (4-5) snipperdagen voorop.
Kwalificatie op zaterdagmiddag is soms moeilijk als ik moet werken, hopelijk hoor ik niets van mijn collega’s die op hun telefoon zitten te kijken, en ook het nieuws op de radio, en laat staan ook een radio presentator die voluit uitleg geeft.
Gelukkig ben ik niet alleen voor Max Verstappen, maar voor het hele F1 veld, en kijk ik dan de kwalificatie terug.
Dus daar kan ik wel iets van hebben,
Maar als de sprintraces komen (Vrijdag kwalificatie Zaterdag Sprintrace Zondag Hoofdrace) word dat een andere verhaal.
Dan moet het net uitkomen met mijn werktijden, en laat staan mijn vrouw, als ik 3 dagen achter elkaar F1 ga kijken,
Nee, laat die sprintraces maar weg,
Het is nu veel spannender dan met sprintrace, anders weet je al een beetje wat de uitslag gaat worden van de hoofdrace.
mashell zegt
Rationeel gezien slaat de stelling van Max natuurlijk nergens op. Uiteraard moet je in de sprint race de boel heel houden en in de top 3 zitten maar dat moet je in de kwalificatie en hoofdrace ook. Het is dat ook onlogisch om in een hoofdrace meer risico te nemen. Overigens heeft Max met zijn superieure auto het grootste deel van het seizoen in een “de boel heel houden en in de top 3 blijven” scenario gereden.
schuimbekje3 zegt
simpel gezegd is de print race voor amerikaanse kijkers, die kunnen hun aandacht net een uur vasthouden en dan is het op voor de gemiddelde amerikaan.
de issues die max aangeeft zie ik zelf ook.. en kunnen simpel opgelost worden.
sprint race finish is geen quali voor de hoofdrace en probleem opgelost voor de filerijden.
twee maal race van 1 uur en beide punten even zwaar meetellen, quali voor 1e race en uitslag 1ste sprint inverteren voor 2e race.
grandmasterb zegt
Misschien in plaats van een sprintrace een race wie het snelst achteruit kan rijden (dat kunnen ze volgens mij nog niet) over een circuit.