• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Bebouwde kom Rotterdam van 50 naar 30 km/u

Auteur: RubenPriest, gepost 27 november 2020 om 13:57 – 23 Reacties

Bebouwde kom Rotterdam van 50 naar 30 km/u

De kans is groot dat de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom van Rotterdam voor een deel naar beneden gaat. Dit zijn de plannen.

Het is altijd spannend als een grote Nederlandse stad een belangrijke beslissing neemt. Want met een goed resultaat volgen vaak andere steden met soortgelijke maatregelen. In Rotterdam gaat de maximumsnelheid in diverse gebieden flink naar beneden, zo lijkt het plan te worden.

De gemeenteraad heeft ingestemd met het initiatief van GroenLinks. Aankomende zomer moet er een plan klaarliggen. Niet alleen ambtenaren gaan kijken waar de snelheid omlaag moet, ook inwoners van Rotterdam kunnen suggesties geven.

Rotterdam speelt al langer met het idee om de maximumsnelheid binnen de bebouwde kom te verlagen. Het is nu voor het eerst dat de gemeenteraad heeft ingestemd het idee.

De Zuid-Hollandse stad is voor autobegrippen een makkelijk stad om doorheen te rijden met veel rechte stukken. Daardoor ligt de maximumsnelheid vaak hoger dan de toegestane snelheid van 50 km/u, met soms asociaal rijgedrag en geluidsoverlast tot gevolg.

Alleen het verlagen van de maximumsnelheid is volgens de PvdA geen oplossing om het probleem van hardrijders op te lossen. Een partijlid pleit voor meer flitskasten en obstakels om de weg om de snelheid naar beneden te krijgen. Denk aan plantenbakken of een wegversmalling.

Foto: 488 Pista Spider in Rotterdam via @gwnfinn op Autojunk

Ook interessant!

  • Video: waarom je niet moet snapchatten met 160 km/u
  • Video: politieachtervolging 200 km/u+ voor spookvoertuig
    Video: politieachtervolging 200 km/u+ vanwege spookvoertuig
  • Zelf rijdende Tesla nu ook in de bebouwde kom [video]
    Zelf rijdende Tesla nu ook in de bebouwde kom [video]
  • Video: onboard 417 km/u Bugatti Chiron op autobahn
    Video: onboard 417 km/u Bugatti Chiron op autobahn

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

maximumsnelheid, rotterdam, Video

Vorig bericht: « Kabinet heeft minder geld voor opknappen wegen
Volgend bericht: Koop de AMG C63S van een NL Superbike-coureur »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    27 november 2020 om 14:12

    Nog een reden om niet met de auto naar 010 te gaan.

    Login om te reageren
  2. kimbo12 zegt

    27 november 2020 om 14:37

    het is dead simple en een van de weinige methoden om gedrag daadwerkelijk te veranderen. maak een weg 80 en “ze” rijden 110, maak een weg 50 en “ze” rijden 80. dus het verlagen helpt wel degelijk. met ze bedoel ik natuurlijk de structurele te-hardrijders. (excessen daargelaten).

    maakt geen reet op wie je stemt of welke partij het oppert.

    Login om te reageren
    • Dieseltor zegt

      27 november 2020 om 15:25

      @kimbo12: Nee. Het is dead simple. Handhaven en zwaar straffen. Als je een keer per ongeluk te hard rijdt, blijft het je bij. Als je het structureel doet, gaat het je pijn doen in de portemonnee. Laat me niet beginnen over de drugsrijders en clowns die met ballonnen in de mond rondrijden. Heel gauw overgaan tot het uitdelen van cursussen voor onverantwoord rijgedrag.

      Login om te reageren
      • eklasse zegt

        27 november 2020 om 16:49

        @dieseltor: niet goed ingerichte 30km zones zijn in de praktijk niet te handhaven. Er komt meer bij kijken dan alleen een bord ‘30’ naast de weg zetten.

        Oftewel kansloos plan.

        Login om te reageren
        • Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt

          27 november 2020 om 17:01

          Klopt helemaal. De wijk waar ik woon (25.000+ inwoners) is volledig 30km-zone met heel veel woonerven. In de praktijk rijdt iedereen er 50+ (met excessen naar 80+). Ik heb hier nog nooit een flitspaal, mobiele flitser of agent met laserpistool gezien, dus niemand houdt zich aan de snelheid. Als je hier 30 rijdt, dan zit er meteen een bumperklever achter je met daarachter een sliert auto’s.
          Kansloos plan als ze niet gaan handhaven dus.

          Login om te reageren
          • sonnybonds zegt

            27 november 2020 om 20:00

            Waarom zijn er geen flitsers in woonwijken?????

            Login om te reageren
        • mashell zegt

          27 november 2020 om 18:12

          Daarom was er dus ook recent een voorstel in de kamer om 30 de norm te maken en 50 de uitzondering. In de praktijk veranderd er daardoor alleen maar dat handhaven in slecht ingerichte 30 zones wel kan.

          Login om te reageren
        • Dieseltor zegt

          27 november 2020 om 18:56

          @eklasse: We hebben het in dit geval over het centrum van Rotterdam en niet een slecht ingerichte 30 km zone. Hoezo kansloos?

          Bovendien zal een snelrijder snel afgeleerd zijn als deze meerdere malen is betrapt en bekeurd. Die zal voortaan, ook in slecht ingerichte 30 km zones, zich wel aan de snelheid houden.

          Dead simple, verdriedubbel de geldboetes. Eenmaal de fout in gegaan zal je bijblijven. Doe je het vaker, ga je het voelen.

          Login om te reageren
          • eklasse zegt

            27 november 2020 om 19:17

            @dieseltor: https://www.autoblog.nl/nieuws/politie-we-handhaven-nauwelijks-in-30-km-zones-98566

            Login om te reageren
            • Dieseltor zegt

              28 november 2020 om 00:17

              @eklasse: Er wordt dus wel gecontroleerd. Niet veel, maar dus wel. Wanneer een hardrijder dan betrapt wordt, mag hij flink dokken. Het is een begin.

              Login om te reageren
  3. deSjonnies zegt

    27 november 2020 om 14:46

    De wannabee wereld, het walhalla, droomland van iedere politicus.
    Ik ben vooral voor veel en extra obstakels, zodat er geen vuilniswagen of brandweerwagen meer door kan, geen ambulances meer,
    Het Rotterdam waar ik getogen ben, ‘op zuid’ was een toonbeeld voor verkeersdoorstroming, allemaal grote 50 kilometer vierbaanswegen die door Zuidwijk, Pendrecht en Charlois liepen zo naar IJsselmonde en Kreekhuizen de grens van Rotterdam ook voor het vrachtverkeer naar de havens. Naar fifties Amerikaans model voor de suburbs. Deze wegen zijn al veranderd in lullige éénbaans stroken de Bree, een verkeersader op zuid is hetzelfde lot beschoren,
    En nu het instellen van de 30 kilometer, 100% te verwachten met een GL wethouder voor “mobiliteit”

    Ik erger me groen en geel als ik daar af en toe moet rijden, naar familie moet of op ziekenbezoek, dank zij het fantastische beleid sta je er de hele dag al in de file en dit lijkt een voorbeeld van pure symboolpolitiek. Het kwaad is immers al lang geschied. De Coolsingel is vakkundig verramponeerd.
    Rotterdam, ooit wilde ik weer kruipend terug, tegenwoordig krijg je me er met geen 10 paarden meer naartoe

    Login om te reageren
    • crashingduke zegt

      27 november 2020 om 17:26

      @deSjonnies: De Coolsingel is het voorbeeld van een politiek compromis, namelijk niet de ballen hebben om te zeggen “De Coolsingel wordt voetgangersgebied.” De tram er uit en een mooie boulevard van maken met terrassen en zo. (ja, ik weet dat terrassen niet heel erg 2020 zijn, maar in 2021 komt er weer een opleving). Zolang er niet gehandhaafd wordt, maakt het niet uit wat de maximumsnelheid is.

      Login om te reageren
  4. pjoes zegt

    27 november 2020 om 14:50

    010 en 020 op groot ponton 35 km uit de kust richting V K met groeten aan Boris…?

    Login om te reageren
    • raoufff zegt

      27 november 2020 om 15:47

      @pjoes: je vergeet 070

      Login om te reageren
      • moveyourmind zegt

        27 november 2020 om 17:35

        Dat laten we halverwege afzinken.

        Login om te reageren
  5. maxidyne zegt

    27 november 2020 om 15:00

    Is toch bijna overal een probleem. Hier in het dorp (lintbebouwing) is de hoofdweg 30 km/h. Ze rijden hier gemiddeld over de 80 km/h. Vooral de mensen die hier wonen en in de omliggende dorpen wonen rijden te hard.

    Login om te reageren
    • Peugeot 308sw7p + Citroën C2 zegt

      27 november 2020 om 18:40

      @maxidyne: dat niet alleen: in kleine dorpen wordt er meteen rond geappt als er ergens een controle is. En maar klagen dat er te hard wordt gereden.

      Login om te reageren
      • evdw zegt

        27 november 2020 om 20:25

        @p308sw7p Die 2 staan natuurlijk los van elkaar. Als men 55 rijdt waar je 50 mag zal niemand daarover klagen maar bij een controle heb je wel een boete te pakken.

        Login om te reageren
        • Peugeot 308sw7p + Citroën C2 zegt

          27 november 2020 om 20:55

          @evdw: Nee hoor. Gaat om het idee dat je harder kan/ mag rijden dan toegestaan. 30 is 30, 130 is 130.

          Login om te reageren
  6. Van Epschoten zegt

    27 november 2020 om 22:22

    Waar gaat dit heen met deze wereld. Gang is alles.

    Login om te reageren
  7. misterBo zegt

    27 november 2020 om 22:38

    Rotterdam was ooit een stoere stad, wat een truttenstad is het aan het worden

    Login om te reageren
  8. RiKe zegt

    28 november 2020 om 02:09

    Ze kunnen het beter gewoon 50 laten en al die drugs criminelen in hun AMG’s en GTI’s aanpakken, samen met die knulletjes in wel erg dure auto’s. Dan heb je de grootste groep al te pakken. Dat is geen afgunst, maar simpelweg een uurtje rond rijden in Rotterdam en iedereen ziet dit zelf ook wel

    Login om te reageren
  9. bernoulli zegt

    28 november 2020 om 13:22

    Er wordt in gemeenten altijd zo makkelijk over gedacht, dat verlagen van 50 naar 30. Maar denken ze er dan ook over na dat in 30-zones al het verkeer, dus ook fietsers, van rechts voorrang heeft? Je hebt geen voorrangswegen in 30-zones.

    Hopelijk hebben de IC’s tegen die tijd weer wat bedden vrij.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North