MAZ-7907: 200 ton aan Russische truckterreur

Auteur: , 24 Reacties

Die Sovjets wisten wel hoe je een dikke vette kan-alles-vervoeren-carrier bouwt.

De MAZ-7907 werd eind jaren ’70 gebouwd in Wit-Rusland, toen de Koude Oorlog de wereld nog in een stevige greep hield. De 12-asser is 30 meter lang, 4,8 meter breed en een niet mis te verstande 4,5 meter hoog. Voor de aandrijving zorgt zowel een gasturbinemotor uit een tank (à 1.250 pk) als een dieselmotor met nog eens 330 pk.

Zoveel vermogen is nodig ook, want de massa van het voertuig zelf kwam al uit op een stevige 65.800 kg. Tel daar nog eens de laadcapaciteit van 150 ton bij op, en je komt op een totaal van ruim 200 ton. De MAZ-7907 had dan ook wel een plekje op dit lijstje verdiend.

MAZ-7907 afmetingen

De 24 wielen, waarvan er 16 kunnen sturen, zijn elk twee meter hoog en stuwen het gevaarte naar een maximumsnelheid van 25 km/u. Met dat tempo is het ding in het diepste geheim van de fabriek naar Minsk gereden en daarna naar Bajkonoer in Kazachstan. Wat er vervolgens precies mee is gebeurd, is helaas in nevelen gehuld.

Begin jaren ’80 zijn er nog een paar exemplaren van gebouwd, die vooral van pas kwamen dankzij hun vermogen om 100 ton wegende RT-23 “Molodets”-raketten te vervoeren. Deze latere 7907’s schijnen te wachten op restauratie, om daarna een welverdiend rustplekje in het museum van MAZ te krijgen.



24 reacties

Tuck of truck?
@ghost: ik vroeg me het me ook af. “200 ton aan Russische Tuckterreur” doelt zeker op de ladingen TUC – crackers die er mee worden vervoerd ;)
“Thunderbirds are go!”

Wat een belachelijk geweldig apparaat is dit zeg.
@carmasterr: Dit dus :)
-edit: thanks! Is aangepast-
Niks bijzonders heur, zelf een jaar of twintig geleden op een werft in schiedam wel eens met een truck gereden die 200 ton kon verplaatsen…Sorry was voor het internet of mobile telefoon tijdperk dus geen bewijs..Was een Feun dacht ik..
@norge: Faun meende ik dus
@norge:
Van Der Giessen De Noord?
@Original_Arnoud: European marine Contractors, was een base eigenlijk voor pijpenlegger rigs.
@norge: Uiteraard sommigen kunnen het altijd nog sterker verzinnen ;)
Knap staaltje techniek!

Acht gestuurde assen en aandrijving op alle 24 wielen als ik me niet vergis. We lachen vaak om de Russen, maar nog niet zo lang geleden deden ze qua technologie weinig onder voor het Westen. In ieder geval op het gebied van legermaterieel. Het is maar goed dat ze daar ook bijna geen budget meer hebben voor het leger.
@moveyourmind: Hoe kom je daar bij???
Mr Putin heeft het budget -wat in 2014 zo’n 69,3 miljard US dollars bedroeg volgens de officiële bronnen- voor 2015 opgeschroefd naar 83,7 miljard US dollar en voor 2016 naar 93,9 miljard. Onofficiële bronnen spreken van 79 miljard in 2014 en voorspellen voor 2016 een bedrag net aan de 100 miljard US dollar.

Daarmee is Rusland de 3e grootmacht in de wereld na de VS en China. De VS spenderen in 2014 een slordige 7x meer dan de Russen…..
@406_v6: ‘De VS spenderen in 2014 7 x meer dan de Russen’

Dat bedoel ik, Rusland is dan misschien wel de derde grootmacht qua militair budget, maar in verhouding lang niet niet meer zo sterk als ten tijde van de koude oorlog.
@moveyourmind:
Ook in de koude oorlog werd de militaire nacht van Rusland zwaar overdreven. Amerika geeft gewoon belachelijk veel geld uit aan offensie, pardon, defensie.
Een truck die een paar honderd ton kan vervoeren is niet heel bijzonder maar die Russen kunnen op de een of andere manier alles stoer en gaaf krijgen. Ik hou wel van die oude zooi.
He kijk, een Audi Q7
Hoe wil je zo’n ding in het geheim vervoeren, past niet echt in een zeecontainer .
@moondustfocus: gewoon net als in het leger, jezelf een beetje plakken met takjes en blaadjes en bosjes.. Dat doe je ook met dit ding en dan heek stilletjes rijden. Niemand die je ziet natuurlijk
De jaren 70, toen er nog geen CO2 eisen waren en boomknuffelaars nog geboren moesten worden.
@jorisbout:

Hippies vinden juist hun oorsprong rond die tijd…
@carmasterr: dat klopt, alleen toen verklaarde de rest van de wereld ze nog vaak voor gek, en was het aantal veel geringer dan dat het nu is. Maar ik snap je punt. ;)
Laten we vooral niet vergeten dat er in de jaren 70 nog geen rotondes waren.
Het lijkt van voren precies een sullige hond met de tong uit z’n bek.
Die wielen zijn geen 2 meter hoog, zoals in de tekst staat. Dan zouden de assen ook minstens 2 meter uit elkaar moeten staan, en sommige staan op 1750mm van elkaar…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).